Paula Lazarek

Słuchawki podczas jazdy za kierownicą lub na rowerze? Eksperyment Forda uświadamia zagrożenie

Słuchawki mogą zapewnić nam najwyższą jakość dźwięku, pozbawionego zakłóceń podczas słuchania muzyki lub podcastów. Wiele osób uważa również, że słuchawki pomagają im się skoncentrować lub zrelaksować, ponieważ izolują od rozpraszającego uwagę hałasu otoczenia.

Jednak noszenie słuchawek podczas jazdy – przez kierowców, rowerzystów, użytkowników elektrycznych skuterów czy pieszych – może być niebezpieczne, a w niektórych krajach zostało nawet zakazane.

Eksperyment akustyczny przeprowadzony na zlecenie Forda, pokazuje, że osoby słuchające muzyki w słuchawkach są średnio o ponad 4 sekundy wolniejsze w rozpoznawaniu potencjalnych zagrożeń na drodze niż osoby, które nie słuchają muzyki.

W badaniu wykorzystano wyniki specjalnie opracowanego testu z użyciem dźwięku przestrzennego „8D”, który przeniósł ponad 2000 uczestników z całej Europy na wirtualną ulicę, aby sprawdzić czas ich reakcji w sytuacjach niosących potencjalne ryzyko. Większość uczestników przeprowadzonego eksperymentu stwierdziła, że nie założyłaby już słuchawek w ruchu drogowym.

Badanie, będące częścią kampanii Forda „Podziel się drogą”, mającej na celu promowanie większej harmonii i zrozumienia pomiędzy użytkownikami dróg, miało na celu podkreślenie roli, jaką słuch odgrywa w naszej zdolności identyfikowania zagrożeń na drodze i do szybkiej reakcji.

Badania

W ramach zleconych przez Forda badań, dotyczących korzystania z dróg i słuchania muzyki, przeanalizowano nawyki ponad 2000 osób z Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, pytając o ich stosunek do ryzyka podczas jazdy samochodem, rowerem, skuterem lub podczas poruszania się pieszo.

Większość uczestników badania stwierdziła, że korzysta ze słuchawek podczas jazdy; wśród 56% osób, które deklarowały, że brały udział w wypadku, 27% miało wtedy na uszach słuchawki.

Następnie uczestnicy zostali poproszeni o uruchomienie na swoich smartfonach specjalnie opracowanej aplikacji – Podziel się drogą: Bezpieczeństwo i dźwięk (Share The Road: Safe And Sound) – aby przeanalizować wpływ, jaki noszenie słuchawek miało na ich zdolność do reagowania na sygnały dźwiękowe.

Aplikacja wykorzystuje technologię dźwięku przestrzennego „8D”, pomagającą uczestnikom zanurzyć się w miejskiej wirtualnej rzeczywistości. Dźwięk kierunkowy uzyskuje się dzięki złożonemu procesowi panoramowania i kompensacji, co umożliwia aplikacji tworzenie bardzo realistycznych wskazówek dźwiękowych – na przykład imitowanie pojazdu służb ratunkowych zbliżającego się od tyłu.

Czasy reakcji uczestników na zagrożenia były mierzone w trzech różnych scenariuszach, zarówno z muzyką odtwarzaną przez słuchawki użytkownika, jak i bez niej. Uczestnicy słuchający muzyki byli średnio o 4,2 sekundy wolniejsi w rozpoznawaniu i reagowaniu na zagrożenie na drodze.

Pytania zadawane zarówno przed, jak i po eksperymencie z użyciem dźwięku 8D, pozwoliły określić, jak skutecznie aplikacja przyczynia się do zmian świadomości i postaw w kwestii bezpieczeństwa drogowego.

Przed badaniem 44% osób twierdziło, że nie założy słuchawek podczas podróży. Po badaniu już 58% osób zobowiązało się, że nigdy więcej nie skorzysta w drodze ze słuchawek, co stanowi wzrost o 31%. Z kolei o 64% mniej osób stwierdziło, że regularnie chciałoby korzystać ze słuchawek podczas jazdy.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Genesis G70 Shooting Brake zaprezentowany! Pod maską ma silnik o mocy 255 KM!

Bardziej elegancki i bardziej pojemny niż sedan. Genesis G70 Shooting Brake wreszcie został zaprezentowany w całej okazałości i jest gotowy na podbój Europy.

Sylwetka Genesis G70 Shooting Brake oparta jest na odświeżonej wersji sedana. Przód samochodu jest bardziej elegancki i łagodniejszy niż tył, który jest bardziej masywny i dynamiczny. Podzielone na cztery części tylne światła i potężne wyloty układu wydechowego dają mu wrażenia mocy.

Genesis G70 Shooting Brake
Genesis G70 Shooting Brake, fot. materiały prasowe / Genesis

Wymiary G70 Shooting Brake to 4685 milimetrów długości, 1850 szerokości, 1400 wysokości, a rozstaw osi to 2835 mm.

Genesis G70 Shooting Brake ukrywa pod maską dwulitrowy, benzynowy silnik o mocy 255 KM, która przekazywana jest na wszystkie cztery koła.

Sprzedaż Genesis G70 Shooting Brake w Europie rozpocznie się w Niemczech, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Ceny samochodu nie są jeszcze znane.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

W województwie kujawsko-pomorskim powstaną trzy nowe obwodnice. Gdzie?

Będą to trzy z sześciu obwodnic, które powstaną w woj. kujawsko-pomorskim w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic. Główne założenia tego programu to poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.

W ramach programu budowy 100 obwodnic w województwie kujawsko-pomorskim powstaną trzy nowe obwodnice. Właśnie rozpoczynają się prace przy dokumentacji projektowej dla obwodnic Strzelna, Kruszwicy i Brześcia Kujawskiego. Obwodnice te wyprowadzą ruch tranzytowy, co powinno wpłynąć pozytywnie na komfort życia mieszkańców tych miejscowości.

Obwodnica Kruszwicy 

Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 62. Jest to ruch prowadzący ze strony autostrady A1 i Włocławka. DK62 jest istotna dla układu komunikacyjnego województwa kujawsko-pomorskiego. Rozprowadza ruch na osi wschód-zachód pomiędzy autostradą A1 i Włocławkiem a korytarzami dróg krajowych nr 15 i 25. Inwestycja ma pozwolić na uspokojenie ruchu w centrum miasta.

Szacunkowa długość obwodnicy to około 7 kilometrów.

Obwodnica Brześcia Kujawskiego 

Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na DK62. Jest to ruch prowadzący ze strony autostrady A1 i Włocławka. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego, szczególnie związanego ze strefą ekonomiczną, która posiada liczne tereny w okolicy miejscowości. 

Szacunkowa długość obwodnicy to około 9 kilometrów.

Obwodnica Strzelna 

Inwestycja umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście. W Strzelnie krzyżują się drogi krajowe nr 15, 25 oraz 62. DK15 i DK25 prowadzą od strony północnej z Torunia i Bydgoszczy, dalej na południe do korytarzy drogi ekspresowej S5 oraz autostrady A2. Ponadto od strony wschodniej ruch do Strzelna doprowadza DK62, biegnąca od Włocławka i autostrady A1. Obwodnica ma na celu wyprowadzenie ruchu z kierunków najbardziej zatłoczonych. 

Szacunkowa długość obwodnicy to około 8,5 kilometra.

Program budowy 100 obwodnic
Program budowy 100 obwodnic, fot. materiały prasowe / GDDKiA

Obwodnice powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Okres przygotowawczy dla obwodnic w woj. kujawsko-pomorskim przewidziany jest na lata 2020-2024. Realizacja inwestycji w systemie Projektuj i buduj planowana jest w latach 2025-2029.

Program budowy 100 obwodnic   

W województwie kujawsko-pomorskim w ramach rządowego Programu powstanie łącznie sześć obwodnic: 

  • Brześcia Kujawskiego w ciągu DK62 
  • Kowalewa Pomorskiego w ciągu DK15 
  • Strzelna w ciągu DK15 i DK25 
  • Nowej Wsi Wielkiej w ciągu DK25 
  • Kruszwicy w ciągu DK62 
  • Lipna w ciągu DK67 

Źródło informacji: GDDKiA, opracowanie własne

Najnowsze

Paula Lazarek

Od 15 maja autokary, busy i taksówki będą mogły przewozić tylu pasażerów, ile jest dostępnych miejsc. Jest tylko jeden warunek

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców ponownie postuluje o zniesienie ograniczeń dla najmniejszych przewoźników.

Od 15 maja 2021 r. autokary, busy i taksówki będą mogły zabrać na pokład tyłu pasażerów, ile jest w pojeździe miejsc. Jest jednak jeden wyjątek. W pojazdach samochodowych przeznaczonych do przewozu powyżej 7. osób i nie więcej niż 9. osób (łącznie z kierowcą) w tym samym czasie, będzie mogło być nie więcej osób niż wynosi 50% miejsc siedzących. Dlatego Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców ponownie postuluje o zniesienie ograniczeń dla najmniejszych przewoźników.

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami dotyczącymi ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii przejazd pojazdami samochodowymi  przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą – danym pojazdem można przewozić, w tym samym czasie, nie więcej osób niż wynosi połowa miejsc siedzących.

Rzecznik MŚP w piśmie do Ministra Zdrowia ponownie wskazał, że taka sytuacja powinna ulec zmianie i ograniczenie to powinno w tym przypadku zostać zniesione.

Nie można ocenić pozytywnie sytuacji, w której najmniejsi przewoźnicy mogą przewozić minimalną liczbę osób, podczas gdy równocześnie ich więksi konkurenci mogą zabierać na pokład zdecydowanie większe ilości osób. Sytuacja ta powinna ulec zmianie.

Najnowsze

Wypadek motocyklisty. Oczywiście spowodowany przez niedowidzącego kierowcę

Pogoda wreszcie robi się ładna, sezon jest w pełni, więc podobnych zdarzeń będzie niestety więcej. Uważajcie tam na siebie.

Do zdarzenia doszło gdzieś na trzecim planie nagrania, ale wszystko widać dokładnie. Kierowca białego auta stojący u wylotu drogi podporządkowanej. Przepuścił samochód, ale jadącego za nim motocyklistę już nie.

Wypadek motocyklisty na Zakopiance. Kto zawinił?

Co prawda zaraz po ruszeniu zrozumiał swój błąd i się zatrzymał, ale to wystarczyło. Motocyklista wystraszył się, stracił panowanie nad maszyną i zaliczył glebę. Sunący po asfalcie motocykl odbił się od krawężnika i odpadło od niego kilka elementów.

Najnowsze