Skrzynia biegów
Skrzynia biegów jest elementem układu napędowego, w którym pełni szereg ważnych zadań.
Automatyczna skrzynia biegów o 6 przełożeniach. |
![]() |
Fot. Hyundai |
Najczęściej spotykane są przekładnie mechaniczne, które we współpracy ze sprzęgłem, pośredniczą w przeniesieniu momentu napędowego od silnika do kół jezdnych. Moment dostarczany od silnika do skrzyni biegów zostaje „modyfikowany”, dzięki przełożeniom, które zmienia kierowca dźwignią zmiany biegów, dobierając w ten sposób odpowiednie koła zębate do współpracy. Efektem jest możliwość jazdy z wyższą prędkością (wysokie biegi) lub ze zwiększonym momentem napędowym (niskie biegi), niż wynikałoby to z charakterystyki silnika. Korzystając z rozpiętości przełożeń (reduktor pozwala jeszcze ją zwiększyć) w skrzyni biegów kierowca uzyskuje możliwość ekonomicznej i cichej jazdy. Oprócz skrzyń biegów mechanicznych, stosowane są przekładnie automatyczne i zautomatyzowane. W stosunku do tradycyjnych, mechanicznych skrzyń przekładniowych, skrzynie automatyczne i zautomatyzowane mają kilka istotnych zalet: kierowca nie musi zmieniać biegów ani wciskać pedału sprzęgła (czasami jedynie podczas ruszania z miejsca lub przy zatrzymywaniu), dzięki czemu może lepiej koncentrować się na sytuacji na drodze.
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Zostaw komentarz: