Seat Ateca odświeżony. Znamy cenę i wyposażenie po liftingu!

Odświeżony Ateca zyskał przeprojektowany, designerski grill, nowe lampy przednie i dynamiczne kierunkowskazy. Model, oferowany także w nowej wersji wyposażenia Xperience, trafi do polskich salonów jeszcze w trzecim kwartale tego roku. Ile kosztuje?

Ateca po faceliftingu będzie w Polsce dostępny od 87 800 zł. W tej cenie oferowana jest wersja Reference z silnikiem EcoTSi 1.0 o mocy 115 KM. W standardowym wyposażeniu znajdziemy liczne rozwiązania technologiczne, takie jak m.in. asystent podjazdu Hill Hold Control, system kontroli odstępu Front Assist, system wykrywania zmęczenia, a także system bezkluczykowego uruchamiania samochodu KESSY Go.

Seat Ateca odświeżony. Znamy cenę i wyposażenie po liftingu!

Model Ateca po raz pierwszy będzie oferowany w nowej wersji wyposażenia – Xperience. Za kwotę 115 100 zł, uwzględniającą obowiązujący w sierpniu rabat w wysokości 6000 zł, dostaniemy samochód z 1.5-litrowym silnikiem o mocy 150 KM i 6-biegową manualną skrzynią biegów.

Seat Ateca odświeżony. Znamy cenę i wyposażenie po liftingu!

Xperience zawiera m.in. rozwiązania zapewniające jeszcze lepszy poziom bezpieczeństwa, takie jak Aktywny tempomat (ACC), Asystent świateł drogowych Light Assist, Asystent pasa ruchu Lane Assist parkowania ponadto kamera cofania oraz Asystent parkowania z czujnikami parkowania z przodu i z tyłu. Wersja Xperience zapewnia również pakiet diodowego oświetlenia wnętrza oraz rozbudowany system multimedialny Media System+ dostępny z poziomu 8,25-calowego ekranu dotykowego.

Seat Ateca odświeżony. Znamy cenę i wyposażenie po liftingu!

4 opcje silników benzynowych:

  • 1.0 TSI 85 kW/ 115 KM, ręczna skrzynia biegów
  • 1.5 TSI 110 kW/ 150 KM, ręczna skrzynia biegów
  • 1.5 TSI 110 kW/ 150 KM, dwusprzęgłowa skrzynia DSG
  • 2.0 TSI 140 kW/ 190 KM, dwusprzęgłowa skrzynia DSG i napęd 4Drive

Seat Ateca odświeżony. Znamy cenę i wyposażenie po liftingu!

3 opcje silników wysokoprężnych:

  • 2.0 TDI 110kW/ 150 KM, ręczna skrzynia biegów
  • 2.0 TDI 110kW/ 150 KM, dwusprzęgłowa skrzynia DSG
  • 2.0 TDI 110kW/ 150 KM, dwusprzęgłowa skrzynia DSG i napęd 4Drive

Seat Ateca odświeżony. Znamy cenę i wyposażenie po liftingu!

Przy zakupie nowego modelu Ateca w Polsce SEAT zapewnia możliwość wyboru pakietu promocyjnego Comfort+. Dla wersji Style pakiet obejmuje m.in. kamerę cofania, Asystenta świateł drogowych Light Assist i aktywny tempomat (ACC). W przypadku wersji Xperience pakiet zawiera m.in. wirtualny kokpit o przekątnej 10,25 cala, nawigację Navi System+ z 9,2-calowym ekranem, a także pakiet wspomagania jazdy z systemem rozpoznawania znaków drogowych i Predykcyjny tempomat z możliwością dostosowywania prędkości do danych nawigacji.  Dla wersji FR natomiast pakiet Comfort+ zawiera: wirtualny kokpit, BeatsAudio o mocy 340W ze wzmacniaczem, subwooferem i 9 głośnikami, schowek z funkcją bezprzewodowego ładowania telefonu i wzmacniaczem sygnału oraz 18-calowe dojazdowe koło zapasowe.

Najnowsze

Pakiet Mobilności obowiązuje od dziś. O czym należy pamiętać i co się zmienia?

Nowe przepisy ukazały się ok. 10 dni wcześniej, niż przewidywała to początkowo Komisja Europejska. Jakie są szczegóły zmian, które zaczęły obowiązywać z dniem dzisiejszym? Na co trzeba uważać?

Obowiązkowy powrót kierowcy do centrum operacyjnego (tzw. „bazy”) lub miejsca zamieszkania maksymalnie co 4 tygodnie
Kierowca w każdych 4 tygodniach kalendarzowych (pn.-nd.) będzie zobligowany rozpocząć odpoczynek 45-godzinny w miejscu zamieszkania lub centrum operacyjnym firmy. Jednak w przypadku wykorzystania w trasie dwóch odpoczynków tygodniowych skróconych pod rząd, kierowca będzie musiał wrócić przed kolejnym wymaganym odpoczynkiem tygodniowym, w tym przypadku już regularnym. Tym samym najczęściej przy korzystaniu z odstępstwa dotyczącego wykorzystania dwóch odpoczynków tygodniowych w trasie, kierowca będzie zobligowany do powrotu już po 3 tygodniach. Duże znaczenie w tym przypadku będzie miało właściwe zaznaczenie na tachografie wpisu kraju zakończenia i rozpoczęcia pracy, szczególnie w sytuacji powrotu kierowcy np. jako pasażera w busie. Powinien on wówczas zaznaczyć w tachografie wpisem manualnym, odpowiadający długości podróży okres dyspozycyjności, a następnie wprowadzić kraj zakończenia – „PL”.

Dwa skrócone odpoczynki tygodniowe pod rząd
To nowe odstępstwo od przepisów dotyczących odpoczynków tygodniowych. Kierowca międzynarodowy może odbyć dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku pod rząd (2x24h), o ile spełni następujące warunki:

  • oba odpoczynki tygodniowe skrócone zostają wykorzystane za granicą (w przypadku polskiej firmy, mogą to być wszystkie kraje, w których obowiązuje rozporządzenie 561 poza Polską). Oznacza to, że nowe odstępstwo nie dotyczy przewozów wykonywanych wyłączenie na terenie Polski oraz w krajach AETR;
  • w każdych czterech tygodniach kalendarzowych mają zostać zrealizowane przynajmniej dwa odpoczynki tygodniowe regularne i dwa odpoczynki tygodniowe skrócone. Oznacza to, że jeśli firma będzie chciała w sposób ciągły wykorzystywać odstępstwo, to kierowca przed kolejnym wyjazdem na 3 tygodnie, aby spełnić tą regułę, powinien wykonać dodatkowy odpoczynek 45-godzinny;
  • po dwóch odpoczynkach tygodniowych skróconych, kolejnym odpoczynkiem powinien być tygodniowy regularny, dodatkowo poprzedzony rekompensatą za dwa poprzednie skrócenia. Sama rekompensata powinna jednak zostać poprzedzona odpoczynkiem dobowym. Tak długi odpoczynek powinien zostać wykorzystany w centrum operacyjnym firmy lub miejscu zamieszkania kierowcy.

Zakaz odbierania odpoczynków tygodniowych regularnych w kabinie pojazdu
Nowy zapis nie pozostawia wątpliwości – wszystkie odpoczynki trwające min. 45 godzin nie mogą być odebrane w kabinie pojazdu. Dodatkowo, pojawił się nowy wymóg – wspomniane odpoczynki mają odbywać się w miejscu przyjaznym dla wszystkich płci z odpowiednim zapleczem sanitarnym oraz sypialnym. Warto tutaj podkreślić, że zmiana zapisu pomoże w egzekwowaniu ww. przepisu w krajach UE, co zapewne będzie miało swoje odzwierciedlenie w częstszych kontrolach. Jedną z ważniejszych przesłanek, na którą inspektorzy zwracają uwagę, próbując określić, czy doszło do naruszenia przepisów jest kwestia pozostawiania karty kierowcy w tachografie – oprogramowanie automatycznie podpowiada, czy taka sytuacja miała miejsce.

Możliwość przedłużenia czasu jazdy o maksymalnie 1 lub 2 godziny przy powrocie do bazy
Przedłużenie czasu jazdy przy powrocie do bazy jest obwarowane dodatkowymi warunkami, co może skutkować, że w praktyce w niewielu sytuacjach kierowca prawidłowo z niego skorzysta. Warto poznać wytyczne przed zezwoleniem kierowcy na takie przekroczenie, gdyż można się narazić na przykre konsekwencje w formie naruszeń. Pierwszym aspektem jest konieczność udokumentowania takiego przedłużenia na wydruku z tachografu lub wykresówce. Kierowca na wydruku powinien wskazać powody takiego odstępstwa. Możliwość przekroczenia dotyczy czasu jazdy dziennej oraz tygodniowej, jak również powstałym przy tym ewentualnym naruszeniu doby kierowcy – oznacza to, że odpoczynek dzienny może w tej sytuacji również zostać odebrany za późno. Należy podkreślić, że nowa regulacja nie zezwala na przekroczenia związane z odpoczynkami tygodniowymi, dlatego mimo przedłużenia jazdy kierowca i tak musi wrócić do bazy w przeciągu 6 okresów 24-godzinnych od poprzedniego odpoczynku tygodniowego. Dodatkowym wspólnym warunkiem obu przedłużeń jest także konieczność rekompensaty przedłużonego czasu, która jest do odebrania na dotychczasowych warunkach – więc razem z przynajmniej 9-godzinnym odpoczynkiem, w ciągu maksymalnie kolejnych trzech tygodni. W praktyce przeglądając tysiące tygodni pracy kierowców okazuje się, że prawie u każdego w normalnej pracy zdarzają się dni, gdy odpoczywa dłużej, niż wymagane przepisami minimum – co przy jednoczesnym utrudnionym korzystaniu z ww. odstępstwa oznacza, że tą rekompensatą nie należy się przejmować, ponieważ zostanie zapewne wykonana przy okazji normalnej pracy kierowcy. Pozostałe warunki różnią się w zależności od wielkości przekroczenia czasu jazdy. Przed skorzystaniem z tej możliwości należy oszacować, o ile zostanie przekroczony ewentualny czas jazdy. Jeśli będzie to do jednej godziny, wówczas kierowca powinien wrócić do bazy lub do domu na co najmniej odpoczynek tygodniowy skrócony (min. 24h). Jeśli zostanie przekroczony o czas do dwóch godzin to:

  • kierowca powinien wrócić do bazy lub do domu na przynajmniej odpoczynek tygodniowy regularny (min. 45h);
  • przed tymi dodatkowymi 2 godzinami jazdy kierowca powinien odebrać dodatkową 30-minutową przerwę.

Możliwość przerwania odpoczynków tygodniowych skróconych oraz regularnych na promie lub w pociągu
Do tej pory istniała możliwość dwukrotnego przerwania jedynie odpoczynków dziennych regularnych na promie lub w pociągu (11h lub 3h+9h) – nawet w załodze! Według zasad Pakietu Mobilności można przerwać także odpoczynki tygodniowe skrócone na tych samych warunkach (maks. dwa przerwania trwające łącznie nie dłużej niż 1h). W przypadku przerwania na promie odpoczynku tygodniowego regularnego poza dotychczasowymi warunkami pojawiają się nowe:

  • kierowca musi mieć dostęp do kabiny sypialnej, a nie jak w przypadku krótszych odpoczynków do koi lub kuszetki;
  • podróż promem, bądź pociągiem ma być zaplanowana przynajmniej na 8 godzin.
     

Nowe wyłączenia – kto nie musi mieć tachografu?
Dobra wiadomość dla branży budowlanej – w życie wchodzą dwa nowe wyłączenia, z których wynika, że w przypadku pojazdów lub zespołu pojazdów wykorzystywanych przez przedsiębiorstwo budowlane do przewozu maszyn budowlanych (w promieniu do 100 km od bazy przedsiębiorstwa, jak również pod warunkiem, że prowadzenie takich pojazdów nie stanowi głównego zajęcia kierowcy) oraz pojazdów wykorzystywanych do dostarczania masy betonowej prefabrykowanej (bez dodatkowych warunków) nie trzeba się stosować do ograniczeń czasów jazdy i odpoczynku z rozporządzenia 561/2006. Co więcej, nie będzie obowiązku użytkowania oraz instalowania w takich pojazdach tachografu. Jednak przed podjęciem działań należy, w pierwszej kolejności zwrócić uwagę, że wspomniane odstępstwa zostały dodane w art. 13 rozporządzenia 561, co oznacza, że nie każde państwo członkowskie musi je wprowadzić. W Polsce zgodnie z ustawą o czasie pracy kierowców wszystkie przewozy z art. 13 rozporządzenia 561 są zaakceptowane, więc jeśli nie zmieni się polska ustawa, to te wyłączenia będą u nas obowiązywać.

Posiadasz tachograf analogowy? Pamiętaj o nowym obowiązku!
Od wielu lat wymagane jest, żeby na wykresówkach używanych w tachografach analogowych uzupełniać m.in. miejscowości rozpoczęcia oraz zakończenia pracy – teraz dochodzi do tego obowiązek wpisania na wykresówce symbolu kraju rozpoczęcia i zakończenia pracy, najlepiej na jej przodzie, zaraz przy miejscowości. Dodatkowo, jeśli kierowca w pojeździe z tachografem analogowym będzie przekraczał granice wewnątrz UE oraz innych krajów, które podlegają pod rozporządzenie 561, powinien się zatrzymać na granicy lub w pierwszym bezpiecznym miejscu postoju bezpośrednio po przejechaniu granicy i odnotować na wykresówce symbol kraju, do którego wjeżdża.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Mercedes-AMG Project ONE – testy osiągnęły właśnie niezwykle ekscytującą fazę

Kilka prototypów Mercedes-AMG Project ONE z ostateczną wersją jednostki napędowej przechodzi właśnie niezwykle dynamiczne testy.

Rozwój supersamochodu Mercedes-AMG Project ONE wkracza właśnie w nową fazę, dzięki której coraz bardziej zbliża się do standardu produkcyjnego: kilka prototypowych modeli ćwiczy teraz szybkie okrążenia na własnym poligonie i centrum technologicznym firmy w Immendingen. Oznacza to, że zamiast na stanowiskach testowych, Mercedes w znacznej mierze będzie się teraz koncentrować na testach torowych.

Po raz pierwszy liderzy projektu zezwolili również na testowanie kompleksowo zelektryfikowanego i bardzo złożonego hybrydowego zespołu napędowego o pełnej mocy ponad 735 kW (1000 KM).

Mercedes-AMG Project ONE – testy osiągnęły właśnie niezwykle ekscytującą fazę

Przeczytaj też: „She’s Mercedes” Mercedes wspiera i docenia kobiety

Wraz z programem testów dynamicznych i pewnymi udoskonaleniami właściwości jezdnych samochodu, prace rozwojowe koncentrują się również na jego aktywnej aerodynamice. Złożona interakcja między różnymi aktywnymi komponentami, takimi jak wyloty powietrza w przednich błotnikach lub duży tylny spojler, ma teraz potwierdzić jego skuteczność poza tunelem aerodynamicznym.

Celem jest osiągnięcie nowego wymiaru dynamiki jazdy i osiągów pojazdu drogowego, a tym samym ustanowienie nowego kamienia milowego w historii motoryzacji. Adaptacja kompletnej jednostki napędowej Formuły 1 do supersamochodu z homologacją drogową, która wraz ze swoją imponującą dynamiką jazdy musi również doskonale zapewniać codzienne osiągi i być w stanie jeździć w trybie całkowicie elektrycznym, stanowi ogromne wyzwanie.

Mercedes-AMG Project ONE – testy osiągnęły właśnie niezwykle ekscytującą fazę

Równolegle z szeroko zakrojonymi testami dynamicznymi przeprowadzanymi na pojazdach projektowych, trwają prace rozwojowe nad tym niezwykłym pojazdem hybrydowym Mercedes-AMG w siedzibie firmy w Affalterbach. Różne systemy pojazdów są skrupulatnie sprawdzane na stanowiskach testowych silników oraz w symulatorze wewnętrznym.

Następny krok w tym obszernym programie testów i rozwoju jest już jasny: osiągi Projectu ONE zostaną wkrótce przetestowane również na północnej pętli toru Nürburgring.

Mercedes-AMG Project ONE – testy osiągnęły właśnie niezwykle ekscytującą fazę

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Škoda po raz 17. została oficjalnym partnerem Tour de France

Škoda w tym roku po raz 17. będzie wspierać Tour de France, jako oficjalny partner legendarnego wyścigu. Marka dostarczy 250 pojazdów na potrzeby organizacji i zarządzania wyścigiem kolarskim, w tym pojazd dowodzenia (tzw. „czerwony samochód”) dla Christiana Prudhomme'a. Dyrektor Tour de France będzie monitorował i kierował wyścigiem ze Škody Superb iV z napędem hybrydowym typu plug-in.

Jako oficjalny partner samochodowy Škoda dostarczy w tym roku organizatorom Tour de France do 250 pojazdów. Oprócz nowej, czwartej generacji Škody Octavia do organizacji i zarządzania wyścigiem będą wykorzystane także modele Superb, Kodiaq, Karoq i Kamiq.

Przeczytaj też: Skoda Kodiaq – ceny w Polsce

Superb iV, pierwszy model Škody z napędem hybrydowym typu plug-in, będzie służył jako „czerwony samochód” dla dyrektora trasy Christiana Prudhomme’a. Zza jego kierownicy będzie on prowadził w terenie, a korzystając z nowoczesnej i zaawansowanej technologii komunikacyjnej na pokładzie będzie na bieżąco informowany o najnowszych wydarzeniach na torze i nadzorował wyścig.

Ponadto Škoda ponownie sponsoruje zieloną koszulkę dla najlepszego sprintera i jako partner oficjalnej aplikacji Tour de France będzie na bieżąco informować fanów kolarstwa o najnowszych wydarzeniach wyścigowych.

Alain Favey, członek zarządu Škoda Auto ds. sprzedaży i marketingu podkreśla:

Nasze głębokie zaangażowanie w kolarstwo i wieloletnia ścisła współpraca z organizatorem Tour de France są integralną częścią globalnego sponsoringu sportowego Škoda Auto. To wydarzenie jest dla nas idealnym miejscem do zaprezentowania naszej marki i produktów na całym świecie, a jednocześnie podzielenia się naszym entuzjazmem dla tego dynamicznego sportu z milionami fanów.

Škoda po raz 17. została oficjalnym partnerem Tour de France

Przeczytaj też: Skoda z kobietami dla kobiet

Trasa tegorocznego Tour of France obejmuje łącznie 3470 kilometrów. 29 sierpnia 180 zawodników wyruszy do Paryża z Grand Départ w Nicei na południowym wybrzeżu Francji. Kolarze zmierzą się z 21 etapami.

Najnowsze

Honda Adventure Day 2020 – zlot miłośników jazdy turystycznej i terenowej od PCXa do Goldwinga

Już po raz kolejny Honda zaprosi właścicieli motocykli tej marki – od PCXa do Goldwinga – na Honda Adventure Day, zlot miłośników jazdy turystycznej i terenowej. Odbędzie się on w terminie 4-6 września w ramach Rajdu Tukan, jednej z najlepszych imprez tego typu w Polsce.

Podczas zlotu Honda udostępni do jazd testowych trzy wersje nowego modelu motocykla Africa Twin 1100 – CRF1100 Africa Twin DCT oraz dwie wersje modelu CRF1100 Africa Twin Adventure Sports. Uczestnicy Honda Adventure Day będą mogli doświadczyć jazdy zarówno po asfalcie, jak i w terenie.

Honda Adventure Day 2020 - zlot miłośników jazdy turystycznej i terenowej od PCXa do Goldwinga

Trasy zostaną przygotowane tak, by dostarczyć frajdy zarówno niedoświadczonym kierowcom jeżdżącym zazwyczaj po asfalcie, jak i tym bardziej zaawansowanym, zaprawionym w przeprawach przez błoto. Zainteresowani jeźdźcy będą mogli wystartować w klasyfikacji ogólnej Rajdu Tukan.

W ramach 230 km asfaltowej trasy ADVENTURE, pozwalającej docenić walory widokowe Dolnego Śląska, odbędzie się rajd na orientację, podczas którego uczestnicy będą musieli wykonać określone zadania zgodne z charakterem jazdy turystycznej. Trasa OFF ROAD to natomiast około 80 km jazdy po drogach polnych, szutrowych i duktach leśnych dopuszczonych do ruchu drogowego.

Honda Adventure Day 2020 - zlot miłośników jazdy turystycznej i terenowej od PCXa do Goldwinga

Wyznaczono ją na dojazdówkach Rajdu Tukan, jednak uczestnicy nie będą mieli obowiązku startu na odcinkach specjalnych. Łączna długość OSów wyniesie ok. 55 km, przy czym osoby zdecydowane na start w odcinkach specjalnych będą musiały zaopatrzyć swoje maszyny w opony kostkowe. Przewidziano osobne klasyfikacje dla startujących na motocyklach Honda oraz nagrody dla wszystkich, którzy wezmą udział w Honda Adventure Day.

Najnowsze