Scania Test Tour 2009

7 pojazdów budowlanych Scania wyruszyło na podbój Polski. Pojazdy testowane są w ekstremalnych warunkach przez klientów w kilkunastu miastach Polski.

 

Ekstremalne warunki Scanii niestrasznie
Ekstremalne warunki
fot. E.Wolska

Duża ładowność, solidna konstrukcja, wytrzymałe i solidne podzespoły, dobre właściwości jezdne są podstawowymi zaletami pojazdów budowlanych marki Scania. Można o tym przekonać się w trakcie trwania pokazów odbywających się w kilkunastu miastach Polski.

Podjęliśmy decyzję, by zamiast pokazywać nasze pojazdy na imprezach targowych lepiej wyjść bezpośrednio do klientów. Dlatego narodziła się myśl zorganizowania Scania Test Tour – powiedział Paweł Paluch, dyrektor marketingu Scania Polska S.A. – Pokazy i bezpośrednie spotkania klientami pozwalają pokazać różnorodne rozwiązania pojazdów budowlany Scania oraz wysłuchać uwag od osób, na co dzień pracujących na naszych pojazdach.

Scania oferuje bogatą gamę pojazdów dwu-, trzy-, cztero- i pięcioosiowych, dostępnych jako ciągniki siodłowe, jak i podwozia samochodów ciężarowych, w tym w wersjach z napędem na wszystkie koła i kilkoma typami kabin.

Klienci z branży budowlanej doceniają dużą ładowność, szybkie dostawy części zamiennych i doskonałą opinię samochodów Scania wśród kierowców. Mała masa własna w połączeniu z solidną konstrukcją oznacza, że można przewieźć więcej ładunku, bez negatywnego wpływu na trwałość. Technicznie dopuszczalne masy całkowite są często wyższe od nominalnych, zapewniając przydatny margines wytrzymałości sprzyjający trwałości pojazdu. Rozwinięta sieć serwisowa i modułowa budowa podzespołów pozwalają skrócić czas ewentualnego przestoju do minimum.

Błoto i góry pokonują bez problemów
Scania
fot. E.Wolska

Scania zawsze wkładała wiele wysiłku w tworzenie środowiska kierowcy sprzyjającego maksymalnemu bezpieczeństwu i wydajności pracy. Samochód ciężarowy, który jest łatwy w prowadzeniu, przyciąga dobrych kierowców. W rezultacie następuje poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, spadają koszty paliwa i napraw, a wydajność transportu wzrasta. Duże szyby i lusterka umieszczone tak, by minimalizować martwe pola, zapewniają doskonałą widoczność. Cechy te idealnie pasują do specyfiki sektora budowlanego, w którym większość pojazdów to wywrotki i betonomieszarki. Dzięki modułowej budowie i dużej liczbie dostępnych opcji, samochody ciężarowe Scania mogą być precyzyjnie dopasowane do każdego zastosowania.

Solidność to podstawa

Rama i elementy podwozia występują w kilku klasach wytrzymałości. Dzięki temu ich masa własna jest zawsze optymalna. Różnica pomiędzy technicznie dopuszczalną a nominalną masą całkowitą zapewnia duży margines bezpieczeństwa.

Ładowanie pojazdu przez ładowarkę CASE
Załadunek
fot. E.Wolska

Podwozia oferowane są w różnych wysokościach, zależnie od wymaganych właściwości jezdnych. Ciągniki siodłowe są dostępne w konfiguracjach 4×2, 4×4, 6×2, 6×4 i 6×6. Oferta podwozi samochodów ciężarowych obejmuje konfiguracje 4×2, 4×4, 6×2, 6×4, 6×6, 8×2, 8×4, 8×6,8×8, oraz na specjalne zamówienie 10×4 i 12×4.

Dla polepszenia zwrotności i właściwości jezdnych pojazdy trzy- i czteroosiowe mogą wyposażone być w kierowaną oś wleczoną. W większości konfiguracji dostępne jest zawieszenie pneumatyczne. Budowa modułowa pozwala tworzyć prawie dowolne konfiguracje układu napędowego, dostępne na życzenie, np. czteroosiowe pojazdy z napędem na trzy lub cztery osie albo pojazdy pięcioosiowe z napędem na dwie lub trzy osie.

W ramach opcji większość modeli może być wyposażona w górny wlot powietrza i pionowy układ wydechowy. Również i inne elementy podwozia, np. skrzynka akumulatorowa, tłumik i zbiorniki sprężonego powietrza, mogą być mocowane w różnych miejscach na ramie podwozia. Doskonałą ochronę przedniej części pojazdu zapewnia wysunięty zderzak z centralnie umieszczonym sworzniem holowniczym, który jest łatwo dostępny w przypadku ugrzęźnięcia samochodu.

Wyposażenie pojazdów obejmuje osłony chroniące reflektory oraz składane stopnie, które ułatwiają wsiadanie do kabiny, a jednocześnie nie są podatne na uszkodzenia. Pojazdy szosowe z wysokim podwoziem są wyposażone w specjalną przednią belkę przeciwnajazdową zapewniającą bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego, zgodną z obowiązującymi przepisami.

Dla każdego co coś miłego

Pojazdy budowlane Scania są dostępne z kabinami o różnych długościach i wysokościach, zamocowanymi na różnych wysokościach nad silnikiem. Wprowadzenie najnowszej serii kabin G, znacznie wzmocniło pozycję Scania w segmencie budowlanym. Kabiny G, montowane są wyżej na ramie podwozia niż kabiny P i niżej od kabin R.

Scania
fot. E.Wolska

Wysoko mocowane kabiny serii R mają prawie płaską podłogę umożliwiającą wygodne przechodzenie na drugą stronę kabiny. Nisko mocowane kabiny serii P oferują nisko położoną podłogę i zapewniają wygodne wsiadanie i wysiadanie z kabiny. Wiele opcji wyposażenia wewnętrznego kabin zostało przygotowanych specjalnie z myślą o zastosowaniach budowlanych, m.in.: tapicerka winylowa, gumowe dywaniki i różnorodne schowki. Deska rozdzielcza oferowana jest w wersji krótkiej oraz długiej, gdzie znajduje się miejsce dla dodatkowych przełączników i wyposażenia.

Moc niech będzie z nami

Pojazdy budowlane Scania są dostępne z rzędowymi silnikami 5- i 6-cylindrowymi oraz z jednostkami V8 o mocy maksymalnej od 230 do 620 KM. Każdy silnik, niezależnie od tego, czy spełnia normę emisji spalin Euro 4 lub Euro 5, został zoptymalizowany pod kątem niskiego zużycia paliwa. W 2007, Scania dokonała przełomu w dziedzinie silników, wprowadzając na rynek pierwszy silnik Euro 5 wykorzystujący technikę EGR.

Scania stosuje techniki redukcji zanieczyszczeń w spalinach EGR oraz SCR. Technika recyrkulacji spalin EGR nie wymaga montowania żadnych dodatkowych instalacji na podwoziu. Z kolei technika selektywnej redukcji katalitycznej SCR zapewnia najwyższe osiągi w najbardziej wymagających zastosowaniach. Silniki mają budowę modułową i zostały zaprojektowane w oparciu o koncepcję silnika jednocylindrowego. Wykorzystują wiele jednakowych elementów, niezależnie od typu silnika, co znacznie ułatwia czynności obsługowe i upraszcza dystrybucję części zamiennych.

Modułowe skrzynie biegów z przydatnymi funkcjami

Scania
fot. E.Wolska

Skrzynie biegów Scania mają budowę modułową, co oznacza, że poszczególne ich segmenty można łączyć na różne sposoby w celu optymalnego dopasowania skrzyni biegów do każdego zastosowania. Skrzynie biegów o liczbie przełożeń 8+1 i 12+2 są wyposażone w bieg pełzający. Modułowa budowa ułatwia naprawę i dostępność części zamiennych.

W ofercie są dostępne skrzynie biegów z nadbiegiem, które umożliwiają zmniejszenie prędkości obrotowej silnika podczas jazdy na najwyższym biegu. Skrzynie te są zdolne do przeniesienia 3000 Nm momentu obrotowego rozwijanego przez najpotężniejszy silnik Scania V8 o mocy 620 KM.

Sprzęgła mogą być wyposażone w elektroniczną funkcję zabezpieczającą, która ogranicza prędkość obrotową silnika przy ruszaniu z miejsca.

W opcji dostępny jest zintegrowany zwalniacz Scania Retarder montowany w tylnej części skrzyni biegów, sterowany w pełni automatycznie, pedałem hamulca, lub ręcznie, za pomocą dźwigni znajdującej się na kolumnie kierownicy. W układ sterowania zwalniaczem włączony jest hamulec wydechowy, pozwalający na dalszy wzrost mocy hamowania. Integralnym elementem skrzyni biegów jest również zautomatyzowany układ zmiany biegów Scania

Opticruise. Równie dobrze spisuje się w trybie automatyczny lub ręcznym i stanowi znacznie udogodnienie dla kierowcy poruszającego po terenie budowy lub miękkim podłożu. Dzięki temu, że pozostawiono pedał sprzęgła, kierowca może zachować pełną kontrolę nad pojazdem w trudnych sytuacjach.

Przystawki obioru mocy w różnych miejscach

Przystawki odbioru mocy napędzane od silnika mogą być mocowane na silniku lub kole zamachowym. Dzięki umieszczeniu napędu mechanizmu rozrządu z tyłu jednostki napędowej, odbiór mocy odbywa się w jednej strefie, tzn. w pobliżu obudowy sprzęgła. Przystawki tego typu działają niezależnie od sprzęgła i skrzyni biegów. Dostępne są również przystawki odbioru mocy napędzane od skrzyni biegów, które mogą być montowane w kilku pozycjach i posiadać różne przełożenia. Na życzenie dostępne są inne konfiguracje przystawek odbioru mocy, np. przystawki: montowane na skrzyni rozdzielczej w pojazdach z przednią osią napędzaną.

Osie napędowe

Oferta obejmuje dwa typy osi podwójnych ze zwolnicami w piastach kół, o nośności odpowiednio: 21, 26, 30 i 32 ton. Osie te są lekkie i wytrzymałe. Charakteryzują się zwartymi obudowami przekładni głównych i zapewniają bardzo duży prześwit. Są dostępne z zawieszeniem na resorach półeliptycznych lub parabolicznych. Zmodyfikowana wersja lżejszej osi pełni funkcję przedniej osi napędowej.

Lekka oś podwójna z pojedynczą przekładnią główną może być stosowana w pojazdach 6×4 i 8×4 z silnikami o mocy do 620 KM. Oś ta jest dostępna także z zawieszeniem pneumatycznym. Wyposażenie szosowych pojazdów 4×2, 6×2 i 8×2 tworzących zestawy drogowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 60 ton i napędzane silnikami o mocy do 620 KM stanowią osie napędowe z pojedynczą przekładnią główną. ABS i blokada mechanizmu różnicowego należą do wyposażenia standardowego. Elektroniczny automatyczny układ sterowania zapobiega włączeniu blokady do czasu zrównania się prędkości obrotowych kół.

Podwójne osie napędowe mają dodatkowo blokadę międzyosiowego mechanizmu różnicowego sterowaną niezależnie. W niektórych sytuacjach, np. podczas zawracania na śliskiej nawierzchni nie należy włączać blokad międzyosiowych mechanizmów różnicowych, a jedynie blokadę mechanizmu międzyosiowego. Z kolei wszędzie tam, gdzie najważniejsze znaczenie ma jak najlepsza przyczepność, zazwyczaj najlepszym rozwiązaniem jest włączenie blokad wszystkich mechanizmów różnicowych.

W pojazdach z napędem na wszystkie koła (4×4 i 6×6) niezależnie sterowane blokady mechanizmów różnicowych znajdują się również w przedniej osi oraz 2-biegowej skrzyni rozdzielczej. Istnieje opcjonalne rozwiązanie rozłączanego napędu osi przednie.

Dostępne są różne przełożenia, zależnie od zastosowania. Najwyższe całkowite przełożenie wynosi 5,14 dla osi ze zwolnicami w piastach kół oraz 5,57 dla osi z pojedynczą przekładnią główną. 6,5 to nowe przełożenie, przydatne przy zastosowaniach w kopalniach.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze