Samochód z elementami z korka – zaskakujące wykorzystanie eko tworzywa w motoryzacji

Korek nie jest dziś materiałem naturalnie kojarzonym z przemysłem motoryzacyjnym, ale w przypadku Mazdy ten charakterystyczny surowiec silnie związany jest zarówno z przeszłością, jak i przyszłością marki. Zobaczcie jak go wykorzystała!

Mało kto wie, że firma rozpoczęła swoją działalność w 1920 r. jako Toyo Cork Kogyo, podkreśla teraz najnowsza Mazda MX-30, która wykorzystuje korek jako materiał wykończenia wnętrza i tym samym nawiązuje do swojej historii. 

Celebrując stulecie działalności, Mazda wykorzystała korek w wykończeniu „pływającej” konsoli centralnej oraz wewnętrznych uchwytów drzwi w swoim pierwszym seryjnie produkowanych samochodzie elektrycznym, co stanowi swoisty hołd dla tworzywa, które zapoczątkowało rozwój Mazda Corporation. Mazda jest jedynym producentem samochodów, który zaczynał od wytwarzania przedmiotów z korka, a było to możliwe dzięki położeniu Hiroszimy – miasta, które od pierwszego dnia do dziś jest siedzibą japońskiej marki.

Ze względu na naturalnie obfite występowanie drzew korkowych w regionie wokół Hiroszimy i mocno rozwinięty lokalny przemysł stoczniowy, który wykorzystywał korek w konstrukcji drewnianych statków, prowadzenie przedsiębiorstwa zajmującego się przetwórstwem tego materiału było oczywistym wyborem. Firmę Toyo Cork Kogyo rozwinął Jujiro Matsuda, który zdobywał inżynierskie szlify w Osace. Zaczynał jako czeladnik kowala, jednak szybko założył własną firmę zajmującą się odlewem metali. W 1921 r. powrócił do swojego rodzinnego miasta – Hiroszimy, gdzie dołączył do zarządu nowo utworzonej fabryki zajmującej się produkcją przedmiotów z korka – Toyo Cork Kogyo.

Samochód z elementami z korka - zaskakujące wykorzystanie eko tworzywa w motoryzacji

Chociaż jego wiedza fachowa dotyczyła maszyn i zagadnień inżynieryjnych, szybko udowodnił swoją wartość wdrażając innowacyjne rozwiązania, w tym produkcję prasowanych płyt korkowych. Pomimo pewnych początkowych niepowodzeń Jujiro, który ostatecznie objął stanowisko prezesa, zdołał wprowadzić na rynek nowe produkty z korka, w tym materiały izolacyjne i amortyzujące. Po zmianie nazwy na Toyo Kogyo w 1927 r., rozwijał firmę w oparciu o produkcję maszyn i obrabiarek, co ostatecznie doprowadziło do produkcji trójkołowych samochodów ciężarowych stanowiących fundament Mazdy, jaką dziś znamy. 

Wraz z rozwojem inżynieryjnego profilu firmy, Jujiro zadecydował o wydzieleniu części przedsiębiorstwa skupionej na produkcji elementów z korka i sprzedaży jej innej firmie z tej branży – Uchiyama Manufacturing Corp z siedzibą w Okayamie, położonej na wschód od Hiroszimy, która ostatecznie stała się właścicielem tego biznesu w 1944 r. Wraz z przejęciem kontroli nad fabrykami i maszynami do produkcji elementów z korka Uchiyama zażądał od Toyo Kogyo inwestycji w dalszy rozwój firmy, co ostatecznie doprowadziło do powstania przedsiębiorstwa Toyo Cork. Korek zbierany z kory drzew korkowych bez ich ścinania wykorzystany w MX-30 jest specjalnie utwardzany wysokiej jakości powłoką i materiałem podkładowym.

Samochód z elementami z korka - zaskakujące wykorzystanie eko tworzywa w motoryzacji

Najnowsze

Kobiety chętniej niż mężczyźni majsterkują przy samochodzie?

Trzech na czterech ankietowanych kierowców wymienia olej w warsztacie, ale co ciekawe, jest wśród nich mniej kobiet niż mężczyzn. Czy panie chętniej niż panowie majsterkują przy samochodzie?

Nie do końca – gdy zagłębimy się w wyniki badania okaże się, że 22% przedstawicielek płci pięknej wymianę oleju „zleca” mężowi czy partnerowi.
Zdecydowana większość ankietowanych serwisuje samochód w warsztacie niezależnym, a tylko 7% zajmuje się obsługą auta samodzielnie lub z pomocą rodziny czy przyjaciół. Majsterkowicze powinni pamiętać, że przepracowany olej trzeba oddać do punktu utylizacji, np. PSZOK. Dużo łatwiej jest wymienić olej w warsztacie, koszt wymiany jest bardzo niski, a często wliczony w cenę oleju.

Na dodatek możemy liczyć na fachową poradę, bo mechanik w warsztacie samochodowym jest najważniejszym źródłem wiedzy na temat olejów – tego zdania jest 71% pytanych. 42% chce, by mechanik czy doradca zarekomendowali mu markę oleju. Zdecydowana większość kierowców, bo aż 80% chętnie słucha porad mechanika. Niemal połowa ankietowanych (47%) otrzymała wskazówki dotyczące oleju z inicjatywy mechanika, a 37% – po zapytaniu go. Aż 92% postąpiło zgodnie z rekomendacjami. W tej grupie większe zaufanie do rad mają panie (95% ich posłuchało), podczas gdy u mężczyzn ten odsetek wyniósł 89%.

Co trzeci ankietowany deklaruje, że zaopatruje się w olej w sklepie motoryzacyjnym, a 28% kupuje go w warsztacie. Źródła internetowe są daleko za tradycyjnymi – wszystkie kanały on-line (sklepy, portale aukcyjne itp.) są miejscem zakupu oleju dla 14% pytanych kierowców.
Ponad połowa kierowców deklaruje, że wymienia olej raz w roku, przy okazji przeglądu. Nieco mniejsza grupa (41%) robi to po przejechaniu określonej liczby kilometrów – z reguły co 10 lub 15 tys. km. 5% twierdzi, że wymienia olej rzadziej niż co roku. Może to wynikać z tego, że korzystają oni z samochodu rzadziej lub jeżdżą autem, w którym producent przewidział wydłużone nawet do 2 lat okresy pomiędzy wymianami (lub co 20-30 tys. km).

Żródło: Badanie zostało przeprowadzone w 2019 roku przez Instytut ARC Rynek i Opinia na zlecenie marki Petronas na grupie 1000 kierowców

Najnowsze

Motorsport odmrożony. Kierowcy wyścigowi jako pierwsi wrócą do rywalizacji!

Polski Związek Motorowy opublikował nowy kalendarz mistrzostw i pucharów Polski w sporcie samochodowym. Kto i kiedy wraca do rywalizacji?

Kalendarz Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski przeszedł największe zmiany, ale udało się uratować aż cztery weekendy wyścigowe. I to kierowcy wyścigowi jako pierwsi wrócą do rywalizacji. Zrezygnowano z węgierskiej rundy na Pannónia-Ring. Tor Poznań będzie gospodarzem wszystkich wyścigów. Każdy z czterech weekendów wyścigowych będzie podwójną rundą WSMP. Rywalizację na Torze Poznań wznowią też puchary markowe, czyli Toyota Racing Cup, OMM Super S Cup i 318 IS Cup PL.

Kalendarz WSMP 2020:
3 – 5 lipca – 1. i 2. runda WSMP
28 – 30 sierpnia – 3. i 4. runda WSMP
18 – 20 września – 5. i 6. runda WSMP
9 – 11 października – 7. i 8. runda WSMP

Po wyścigach, ale też w lipcu, zmagania rozpoczną Rajdowe Mistrzostwa Polski Samochodów Terenowych. Tegoroczny sezon będzie powrotem do współpracy w ramach państw Grupy Wyszehradzkiej. Ostatnia polsko-węgierska wymiana imprez terenowych miała miejsce w 2012 roku. Najważniejszym punktem zmagań będzie Baja Poland, która utrzymała status rundy Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych Baja i będzie imprezą najwyższej rangi sportu samochodowego w Polsce. Sezon rozpocznie się w Polsce, a zakończy na Węgrzech.

Motorsport odmrożony. Kierowcy wyścigowi jako pierwsi wrócą do rywalizacji!

Kalendarz RMPST 2020:
24-26 lipca – Baja Szczecinek 2020
3-6 września – Baja Poland 2020
9-11 października – Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie 2020
13-15 listopada – Raid of Champions (Węgry)

Motul jest solidnym i stabilnym partnerem Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. To pozwoliło szybko zareagować, gdy sytuacja w związku z pandemią wstrzymała start sezonu. Zawodnicy z aut historycznych jako pierwsi w Polsce przenieśli swoją rywalizację do świata wirtualnego. Do końca maja zorganizowano dwie rundy mistrzostw Motul HRSMP Digital. A już w sierpniu kierowcy i piloci wreszcie zasmakują rywalizacji na prawdziwych drogach. Sezon Motul HRSMP zacznie się od Rajdu Rzeszowskiego, a finał zaplanowano w połowie października na Słowacji.

Motorsport odmrożony. Kierowcy wyścigowi jako pierwsi wrócą do rywalizacji!

Kalendarz Motul HRSMP 2020:
6 – 8 sierpnia – 29. Rajd Rzeszowski
10 – 12 września – Rajd Śląska 2020
2 – 4 października – 48. Rajd Świdnicki-KRAUSE
16 – 18 października – Rally Košice (Słowacja)

Najnowsze

Kto ginie najczęściej w wypadkach z udziałem samochodów ciężarowych?

W 2018 r. w wypadkach z udziałem samochodu ciężarowego o masie powyżej 3,5 t w Unii Europejskiej zginęło 3310 osób. Która grupa kierowców ginie najczęściej w takich wypadkach?

Połowa ofiar takich zdarzeń to osoby podróżujące autami osobowymi, dlatego kierowcy tych aut powinni zachować szczególną ostrożność w pobliżu samochodów ciężarowych.

Wypadki z udziałem samochodów ciężarowych o masie powyżej 3,5 t pochłonęły w 2018 r. 3310 ofiar w Unii Europejskiej. W Polsce takie samochody uczestniczą w dwukrotnie większej liczbie wypadków śmiertelnych w stosunku do przejechanego dystansu niż pojazdy nieprzewożące towarów, np. auta osobowe. 
Na tę statystkę wpływa m.in. masa i rozmiary samochodów ciężarowych. Największą grupą wśród ofiar wypadków z udziałem takich pojazdów nie są kierowcy ciężarówek, lecz osoby podróżujące autami osobowymi. Stanowią one 50% ofiar. Dalsze 28% to niechronieni uczestnicy ruchu – piesi, rowerzyści czy motocykliści.

Nie oznacza to jednak, że winę za wypadki z udziałem samochodów ciężarowych zawsze ponoszą ich kierowcy, ale w razie kolizji z autem osobowym mają oni po prostu większe szanse, by wyjść cało z tego zdarzenia. Biorąc pod uwagę rozmiary i masę samochodów ciężarowych, a także ograniczone pole widzenia ich kierowców, osoby za kierownicą aut osobowych powinny zachować szczególną ostrożność w pobliżu ciężarówek.

Jeżeli chcemy wyprzedzić duży samochód ciężarowy czy wjechać na pas ruchu, którym się on przemieszcza, pamiętajmy, że jego martwe pole obejmuje przestrzeń tuż przed pojazdem i za nim oraz po jego bokach. Planując wyprzedzanie, uwzględnijmy także długość pojazdu oraz ryzyko powstania podmuchu wiatru, który może nawet zepchnąć nas z toru jazdy – mówi Krzysztof Peła, ekspert Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Bardzo ważne jest również to, by nie zajechać drogi pojazdowi ciężarowemu, ponieważ ze względu na masę jego droga hamowania znacząco się wydłuża. 
Szczególną ostrożność należy też zachować na zakrętach i skrzyżowaniach. Pojazdy takie jak TIR-y potrzebują wiele wolnej przestrzeni by skręcić. Niezależnie od sytuacji podstawą bezpieczeństwa jest więc zachowanie odpowiedniego odstępu.

Najnowsze

Skoda wykorzystuje coraz więcej materiałów z recyklingu

Wykorzystanie w produkcji pojazdów materiałów pochodzących z recyclingu staje się coraz powszechniejsze. Wiele elementów samochodu, takich jak akumulatory może być przetwarzane i wykorzystywane ponownie. Recyklingowi podlegają zarówno używane wcześniej części samochodowe, jak również odpady powstałe w procesie produkcji.

W przypadku starych części, wykorzystuje się tylko niektóre ich elementy, spełniające określone warunki techniczne i uzupełnione o dodatkowe właściwości. Każda wyprodukowana seria odzyskiwanych materiałów jest ściśle nadzorowana. Dlatego materiały z recyklingu są stosowane głównie w miejscach, w których dana część musi spełnić mniej rygorystyczne wymagania. Są one stosowane z dobrymi wynikami na przykład jako element nadkoli lub osłon podwozia. Mogą zostać wykorzystane jednak też do bardziej wymagających zastosowań, jak na przykład osłona kanału odpływowego pod przednią szybą lub w przyszłości jako okładzina bagażnika.

Stosowanie materiałów pochodzących z recyklingu we wnętrzach samochodowych jest bardziej skomplikowanym procesem, ze względu na wysokie wymagania dotyczące emisji zanieczyszczeń i zapachów. Technologie recyklingu butelek PET okazały się skuteczne w produkcji wykładzin podłogowych oraz dna w bagażniku. Tekstylia z recyklingu są używane do wytłumienia podłoża.

Skoda wykorzystuje coraz więcej materiałów z recyklingu

W przypadku polipropylenu stosowanie tworzyw pochodzących z recyklingu jest trudniejsze, ponieważ materiały te ulegają degradacji wraz z ich kolejnym przetwarzaniem. Potrzebne są tworzywa odpowiedniej jakości lub wymagane jest stosowanie dodatkowych metod recyklingowych, np. chemicznych. Nowe wyzwania obejmują opracowywanie sposobów zwiększania udziału tych materiałów w produkcji elementów wnętrz samochodowych – mówi Radka Kubínová, pracownik działu ds. rozwoju technicznego.

Trwają prace nad wykorzystywaniem dodatkowych możliwości recyklingu materiałów, np. włókien pochodzących z niewykorzystanych części surowców naturalnych, takich jak kokos, len, burak czy kawa. Wszystko to odbywa się w celu ochrony zasobów naturalnych i maksymalnego wykorzystania odpadów.

Najnowsze