
Samochód z elementami z korka – zaskakujące wykorzystanie eko tworzywa w motoryzacji
Korek nie jest dziś materiałem naturalnie kojarzonym z przemysłem motoryzacyjnym, ale w przypadku Mazdy ten charakterystyczny surowiec silnie związany jest zarówno z przeszłością, jak i przyszłością marki. Zobaczcie jak go wykorzystała!
Mało kto wie, że firma rozpoczęła swoją działalność w 1920 r. jako Toyo Cork Kogyo, podkreśla teraz najnowsza Mazda MX-30, która wykorzystuje korek jako materiał wykończenia wnętrza i tym samym nawiązuje do swojej historii.
Celebrując stulecie działalności, Mazda wykorzystała korek w wykończeniu „pływającej” konsoli centralnej oraz wewnętrznych uchwytów drzwi w swoim pierwszym seryjnie produkowanych samochodzie elektrycznym, co stanowi swoisty hołd dla tworzywa, które zapoczątkowało rozwój Mazda Corporation. Mazda jest jedynym producentem samochodów, który zaczynał od wytwarzania przedmiotów z korka, a było to możliwe dzięki położeniu Hiroszimy – miasta, które od pierwszego dnia do dziś jest siedzibą japońskiej marki.
Ze względu na naturalnie obfite występowanie drzew korkowych w regionie wokół Hiroszimy i mocno rozwinięty lokalny przemysł stoczniowy, który wykorzystywał korek w konstrukcji drewnianych statków, prowadzenie przedsiębiorstwa zajmującego się przetwórstwem tego materiału było oczywistym wyborem. Firmę Toyo Cork Kogyo rozwinął Jujiro Matsuda, który zdobywał inżynierskie szlify w Osace. Zaczynał jako czeladnik kowala, jednak szybko założył własną firmę zajmującą się odlewem metali. W 1921 r. powrócił do swojego rodzinnego miasta – Hiroszimy, gdzie dołączył do zarządu nowo utworzonej fabryki zajmującej się produkcją przedmiotów z korka – Toyo Cork Kogyo.
Chociaż jego wiedza fachowa dotyczyła maszyn i zagadnień inżynieryjnych, szybko udowodnił swoją wartość wdrażając innowacyjne rozwiązania, w tym produkcję prasowanych płyt korkowych. Pomimo pewnych początkowych niepowodzeń Jujiro, który ostatecznie objął stanowisko prezesa, zdołał wprowadzić na rynek nowe produkty z korka, w tym materiały izolacyjne i amortyzujące. Po zmianie nazwy na Toyo Kogyo w 1927 r., rozwijał firmę w oparciu o produkcję maszyn i obrabiarek, co ostatecznie doprowadziło do produkcji trójkołowych samochodów ciężarowych stanowiących fundament Mazdy, jaką dziś znamy.
Wraz z rozwojem inżynieryjnego profilu firmy, Jujiro zadecydował o wydzieleniu części przedsiębiorstwa skupionej na produkcji elementów z korka i sprzedaży jej innej firmie z tej branży – Uchiyama Manufacturing Corp z siedzibą w Okayamie, położonej na wschód od Hiroszimy, która ostatecznie stała się właścicielem tego biznesu w 1944 r. Wraz z przejęciem kontroli nad fabrykami i maszynami do produkcji elementów z korka Uchiyama zażądał od Toyo Kogyo inwestycji w dalszy rozwój firmy, co ostatecznie doprowadziło do powstania przedsiębiorstwa Toyo Cork. Korek zbierany z kory drzew korkowych bez ich ścinania wykorzystany w MX-30 jest specjalnie utwardzany wysokiej jakości powłoką i materiałem podkładowym.
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Zostaw komentarz: