Karolina Chojnacka

Rozbudowa DK21 pomiędzy Słupskiem i Ustką. Czy bezpieczniej i szybciej dojedziemy nad morze?

Rusza rozbudowa DK21 między Słupskiem a Ustką. W jej ramach zaplanowano między innymi przebudowę skrzyżowań, wybudowanie czterech rond oraz montaż sygnalizacji świetlnych. Powstanie także ciąg pieszo-rowerowy. Czy po zmianach użytkownicy drogi będą się czuć bezpieczniej?

Rozbudowa DK21 – co będzie zrobione w ramach przebudowy?

Zadanie obejmuje rozbudowę ok. 13 kilometrów DK21 między Słupskiem a Ustką. W ramach prac budowlanych przewidziano wykonanie nowej konstrukcji jezdni wraz z korektą łuków poziomych i pionowych, przebudowę skrzyżowań (m.in. w miejscu czterech zostaną wybudowane ronda) oraz montaż sygnalizacji świetlnych.

Wzdłuż całego odcinka zostanie wybudowany ciąg pieszo-rowerowy wraz z miejscami odpoczynku dla jego użytkowników, co zapewne ucieszy wielu pieszych i rowerzystów. Wykonawca wybuduje również chodniki, drogi serwisowe oraz nowe przystanki autobusowe. Ponadto w ramach zadania przewidziano zbudowanie miejsc ze stosowną infrastrukturą do przeprowadzania kontroli pojazdów m.in. przez Policję i Inspekcję Transportu Drogowego. W ramach przedsięwzięcia zostanie przebudowany most na Słupi we Włynkówku oraz wybudowane trzy przepusty.

Rozbudowa DK21
Rozbudowa DK21, fot. materiały prasowe / GDDKiA

Rozbudowa DK21 – ma być bezpieczniej i bardziej komfortowo

Inwestycja ma przyczynić się do zwiększenia przepustowości układu drogowego, poprawy bezpieczeństwa, uporządkowania i skomunikowania terenu wokół DK21 oraz rozdzielenia ruchu kołowego od rowerowego i pieszego. Cele te mają zostać osiągnięte poprzez ograniczenie liczby skrzyżowań i zjazdów oraz budowę dróg zbiorczych, chodników i ścieżek rowerowych, wydzielenie prawo- i lewoskrętów, wprowadzenie wysp kanalizujących ruch oraz zmianę geometrii skrzyżowań.

Rozbudowa DK21 – nacisk 11,5 tony na oś

W wyniku realizacji przedsięwzięcia zostaną zapewnione również odpowiednie parametry nośności nawierzchni, spełniające kryteria dostosowania jej dla przejazdu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś. Ponadto dzięki temu ulegnie zmniejszeniu negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia mieszkańców i środowisko (obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport), m.in. dzięki nowej nawierzchni i budowie ekranów akustycznych.

Koszt robót wyniesie 123 miliony złotych.

Źródło informacji: GDDKiA, opracowanie własne

Najnowsze

Paula Lazarek

Teraz można odwiedzić Muzeum Mercedes-Benz za pomocą Instagrama

Dzięki cyfrowym technikom w każdej chwili muzeum można zwiedzać zdalnie – na przykład za pośrednictwem strony internetowej, interaktywnych wycieczek na Instagramie lub oglądając przelot z drona na YouTubie.

Widzowie mogą zwiedzać Muzeum Mercedes-Benz na stronie internetowej instytucji, przed lub po wizycie – według własnych preferencji. Podczas wirtualnego spaceru poznają wystawę zajmującą powierzchnię 16 500 metrów kwadratowych. Witryna zawiera informacje o wszystkich eksponatach, a także 360-stopniowe zdjęcia poszczególnych sal wraz z prezentowanymi tam pojazdami. W formie wycieczki 3D można także obejrzeć specjalne wystawy z przeszłości, takie jak „40 lat Klasy G” i „125 lat VfB Stuttgart”.

Ekspresowe zwiedzanie muzeum od dachu aż po poziom wejścia umożliwia zjawiskowy film z drona. Czterominutowy klip w spektakularny sposób prezentuje wnętrza budynku, w tym „przelot” przez wnętrze legendarnego Mercedesa 300 SL Coupé. Gdy film opublikowano wiosną 2020 r., w ciągu pierwszych kilku dni na YouTubie i w kanałach mediów społecznościowych Muzeum Mercedes-Benz obejrzano go kilka milionów razy.

Każda wizyta w Muzeum to szczególne doświadczenie. Internetowa seria oferuje zwiedzanie z przewodnikiemi różnymi ciekawymi osobistościami. Jedną z nich jest Jutta Benz, prawnuczka Carla Benza, wynalazcy samochodu, oraz jego żony Berthy Benz. Do tego grona należy także Bernd Mayländer, który od 20 lat jeździ samochodem bezpieczeństwa podczas wyścigów Formuły 1. Gorden Wagener, szef designu Daimler AG, podczas wycieczki wymienia swoje ulubione samochody, a Benedikt Weiler, kurator Muzeum Mercedes-Benz, pokazuje widzom budynek „od kuchni”.

Na Instagramie przewodnicy z Muzeum Mercedes-Benz dzielą się zaskakującymi faktami dotyczącymi stałychi specjalnych wystaw. Instagramowa seria „Exclusive Insights: The Cars of the Mercedes-Benz Museum” prezentuje jedne z najciekawszych wystawianych tam samochodów. PádraicÓ Leanacháin, muzealny przewodnik, przybliża sylwetki między innymi modeli 500 K Special Roadster czy kombi 300 TD. Za pośrednictwem Instagrama można również udać się z nim na wirtualne zwiedzanie całego muzeum oraz zwiedzić z Damianem Dąbrowskim wystawę z okazji 40-lecia Klasy G.

Shmee150, znany YouTuber, podczas swojego spaceru po muzeum przedstawia pięć mało znanych faktów z historii Mercedesa w formacie wirtualnej rzeczywistości 180°. Widzowie mogą samodzielnie rozejrzeć się po salach ekspozycyjnych, używając wskaźnika myszy lub poruszając smartfonem.

A ci, którzy kiedykolwiek zastanawiali się nad zakupem własnego klasycznego Mercedesa, mogą spróbować swoich sił w zabawie „Quiz Mercedes-Benz Classic”– i dowiedzieć się, który model najlepiej do nich pasuje.

Najnowsze

Paula Lazarek

Hyundai Xcient Fuel Cell – jaki ma zasięg ta wodorowa ciężarówka?

Hyundai Motor Company opublikował zdjęcia zmodernizowanej ciężarówki Xcient Fuel Cell, pierwszego na świecie produkowanego masowo samochodu ciężarowego napędzanego wodorem.

Na pierwszy rzut oka można zauważyć zewnętrzne zmiany – zmodernizowany wygląd grilla z chromowanymi detalami i niebieskimi akcentami.

Hyundai Xcient Fuel Cell został wyposażony w zmodyfikowany system ogniw wodorowych o mocy 180 kW z dwoma rzędami ogniw o mocy 90 kW każdy. Silnik elektryczny o mocy 350 kW i maksymalnym momencie obrotowym 2237 Nm.

Maksymalny zasięg Hyundai Xcient Fuel Cell wynosi około 400 km. Tankowanie pełnego zbiornika wodoru zajmuje od 8 do 20 minut w zależności od temperatury otoczenia.

Hyundai Xcient Fuel Cell będzie teraz dostępny dwóch konfiguracjach osi. Do znanej już z poprzedniego modelu konfiguracji 4×2, dołączyła możliwość zamówienia pojazdu także w opcji 6×2.

W tym roku Hyundai planuje zaprezentować ciężarówkę Hyundai Xcient Fuel Cell na rynku północnoamerykańskim. Hyundai prowadzi rozmowy z kilkoma lokalnymi władzami i firmami logistycznymi w USA, aby ustalić potencjał wykorzystania ciężarówek wodorowych. Firma planuje również organizację roadshow Hyundai Xcient Fuel Cell oraz inne wydarzenia dla szerokiej publiczności.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Karolina Pilarczyk staje na podium nowej, polskiej serii driftingowej!

Na ten moment czekali zarówno zawodnicy jak i pasjonaci driftingu. W miniony weekend odbyła się pierwsza runda DTS - Drift Toruń Series. Znoszone kolejne pandemiczne ograniczenia pozwoliły na organizację zawodów z udziałem publiczności!

Drift Toruń Series – nowa liga, promująca drifting

DTS – Drift Toruń Series to nowa liga , której celem jest promowanie driftu wśród zawodników nie posiadających dużego budżetu. A często właśnie koszty blokują wielu utalentowanym motorsportowcom udział w prestiżowych zawodach.

Drifting w Polsce wciąż dynamicznie się rozwija, a liczący się zawodnicy, startujący w Driftingowych Mistrzostwach Polski czy Pucharze Polski Drift Open, dysponują nie tylko doskonałymi umiejętnościami ale także potężnymi, zaawansowanymi technologicznie maszynami posiadającymi nawet powyżej 1000 KM mocy! Wielokrotnie stanowiło to barierę wejścia dla nowych zawodników, stąd pomysł powstania nowej serii.

Liga DTS oferuje trzy klasy – Street, Pro i Open. W kasie Street mogą wystartować nawet seryjne samochody! W ten sposób marzenie o driftingu staje się realne dla każdego. Profesjonalnie przygotowane maszyny do driftu startują w klasie Open.

Karolina Pilarczyk staje na podium Drift Toruń Series

W pierwszej rundzie Drift Toruń Series wzięła udział Karolina Pilarczyk. Jak przystało na zawodowca, zawodniczka wystartowała w klasie Open wśród 25 zawodowych motorsportowców, z którymi spotyka się także na zawodach w innych ligach, zarówno w Polsce jak i Europie.

Warunki do jazdy nie były niestety najlepsze, a pogoda nie była zbyt łaskawa… na przemian padający deszcz i mocne słońce nie ułatwiały zadania kierowcom. Dlatego rywalizacja w przejazdach w parach była bardzo pasjonująca, a wyniki często zaskakujące. Po zaciętych walkach Karolina ostatecznie zakończyła zawody drugim miejscu, tuż za Adamem Zajączkiem. Na trzeciej pozycji uplasował się Dominik Kur.

Karolina Pilarczyk staje na podium DTS
Karolina Pilarczyk staje na podium DTS, fot. materiały prasowe

Najnowsze

Paula Lazarek

Ta technologia wskaże podejrzane ciężarówki. Inspekcje drogowe będą skuteczniejsze?

Komisja Europejska jeszcze przed wprowadzeniem pakietu mobilności szukała sposobu, by zwiększyć efektywność kontroli inspekcji drogowych pod kątem wykrywania manipulacji tachografów. Najczęściej chodzi o nierejestrowanie czasu jazdy, co pozwala kierowcom jeździć dłużej niż wynika z przepisów.

 W ten sposób rośnie ryzyko niebezpiecznych sytuacji na drodze, narażenia zdrowia i życia także innych użytkowników dróg. Prace w Komisji Europejskiej nad wdrożeniem technologii DSRC trwały od 2012 roku. – Rozwiązania były długo przygotowane. To nie stało się z dnia na dzień. Technologia DSRC ma zastosowanie w praktyce od czerwca 2019 roku, kiedy zaczęto montować w nowych pojazdach ciężarowych smart tachografy pierwszej generacji. Od tego czasu każda nowa ciężarówka ma antenę, która umożliwia zdalne pobranie danych z tachografu przez służby kontrole wyposażone w odpowiednie urządzenia i oprogramowanie komunikację z urządzeniem używanym przez służby kontrolne i pobieranie danych – wyjaśnia Piotr Żółty.

Efektywne kontrole od zaraz?

Inspekcje drogowe wspólnoty dostały czas do sierpnia 2024 roku, by wyposażyć się w urządzenia, które umożliwiają zdalny transfer danych. Za pomocą technologii DSRC w ciągu niecałej sekundy można pobrać skumulowane informacje z przejeżdżającego pojazdu. To mała paczka danych – 19 parametrów, informujących czy w tachografie zostały zarejestrowane jakieś problemy. Te zakodowane dane trafiają do komputera inspektora, a po odkodowaniu dają mu szybką odpowiedź, czy mogło dojść do manipulacji. Jeśli tak, pojazd zostaje zatrzymany do kontroli, służby drogowe wtedy pobierają pełne dane z tachografu i ewentualnie nakładają kary. Zebrane zdalne dane informują m. in. czy doszło do jazdy bez włożonej karty kierowcy, czy była rejestrowana prędkość i jazda, czy są błędy sugerujące manipulacje, jaka jest aktualna czynność pojazdu. Przykładowo – jeśli pojazd się porusza, a w pobranych zdalnie danych inspektor widzi w tym czasie czynność odpoczynku w tachografie to wiadomo, że doszło do oszustwa.

– Do tej pory trzeba było zatrzymać ciężarówkę i dopiero sprawdzić, czy dochodzi do manipulacji. Teraz dzięki zdalnemu sczytaniu parametrów i preselekcji będzie wiadomo, który pojazd jest podejrzany. To powinno znacznie zwiększyć skuteczność inspekcji drogowych, a uczciwi przewoźnicy nie będą zatrzymywani i nie stracą czasu – zauważa Piotr Żółty– Już dziś, służby kontrolne wyposażone w urządzenia do zdalnego odczytu tachografów mogą prowadzić bardziej efektywne kontrole.

Służby kontrolne testują technologię DSRC

Inspekcje drogowe nie czekają do sierpnia 2024 roku, tylko już sprawdzają jak działają narzędzia. Urządzenia Grupy INELO testowały już służby kontrolne Holandii, Polski, Czech, Słowenii, Rumunii i Litwy, a w najbliższym czasie zrobią to Duńczycy i Łotysze. Rozwiązania tej firmy do kontroli pojazdów ciężarowych wykorzystuje 41 inspekcji z 22 krajów. Teraz do oprogramowania Tachoscan Control dołożono moduł, który umożliwia odczyt danych z anten DSRC i ich wizualizację w komputerze inspektora. Do tego muszą też być urządzenia z antenami, które skomunikują się z pojazdem i pobiorą dane.

– Mamy trzy scenariusze. Antena może być zainstalowana na bramownicy lub słupie przy autostradzie czy drodze szybkiego ruchu. A inspektor jest np. 5 km dalej i sprawdza, które ciężarówki są podejrzane, by zdecydować o zatrzymaniu. Część pojazdów specjalnie jeździ bocznymi drogami, by uniknąć punktów kontrolnych, ale na to też jest sposób. Antenę ustawia się na stojaku i w ten sposób kontroluje ciężarówki poza głównymi szlakami komunikacyjnymi. Mobilną antenę można też wykorzystać w samochodzie inspekcji drogowej. Dane wtedy pobieramy np. jadąc przed pojazdem, weryfikujemy i decydujemy o kontroli. Nasze oprogramowanie współpracuje z antenami wszystkich producentów dostępnych na rynku europejskim – podkreśla Piotr Żółty– Mamy gotowe rozwiązania, rozmawiamy z inspekcjami w całej Europie, analizujemy ich potrzeby i proponujemy narzędzia do testowania. Informację zwrotną mamy pozytywną. Wszystko sprawnie działa.

Smart tachografy drugiej generacji

System preselekcji na podstawie danych z tachografów będzie rozwijany między innymi dzięki nowym przepisom pakietu mobilności. Pojawią się tachografy drugiej generacji. W nowych pojazdach będą obowiązkowo montowane od sierpnia 2023 roku. W przypadku pojazdów używanych, jeśli przewoźnik będzie chciał wykonywać transport międzynarodowy będzie musiał wymienić tachograf we własnym zakresie. Odbędzie się to w dwóch etapach. W ciężarówkach wyprodukowanych przed czerwcem 2019 roku tachografy trzeba będzie wymienić do końca 2024 roku, a w nowszych do sierpnia 2025 roku. W ten sposób wszystkie pojazdy wykonujące transport międzynarodowy po sierpniu 2025 roku będą wyposażone w smart tachografy smart drugiej generacji.

Wtedy też dzięki technologii DSRC służby drogowe będą miały dostęp już nie do 19, ale aż do 25 parametrów. Pobrane dane z nowego tachografu powiedzą inspektorowi, czy nastąpiło przekroczenie czasu jazdy ciągłej, dziennej, tygodniowej i dwutygodniowej, a także, czy były zakłócenia w rejestrowaniu pozycji pojazdu. Inspektorzy będą mieli jeszcze większą wiedzę, czy należy zatrzymać pojazd.

Najnowsze