Robot zamiast kierowcy
Motocaina jako pierwsza redakcja w Polsce, prezentuje bardzo rzadkie, a zarazem niezwykle zaawansowane urządzenie jakim jest robot zastępujący kierowcę.
Istotnym elementem robota jest kierownica z siłownikiem |
![]() |
Fot. WITPiS
|
Na wyposażeniu Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku znajduje się jedyne takie urządzenie w kraju. W Europie jest ich zaledwie kilkanaście, wykorzystywanych przez największe światowe koncerny motoryzacyjne do doskonalenia konstrukcji samochodów.
Robot sterujący ABD Dynamice pozwala na wykonywanie manewrów na drodze precyzyjnie, wg zaplanowanej trajektorii bez udziału kierowcy. Dzięki temu można ocenić wpływ na własności samochodu nawet niewielkich, najdrobniejszych zmian konstrukcyjnych jak np. zmiana opon, czy niewielka zmiana średnicy drążka stabilizatora itp.
Przy tak znikomych modyfikacjach dokładność odtwarzania manewru przez kierowcę jest niewystarczająca. Precyzyjny układ sterujący robota pozwala na osiąganie zawsze identycznych wymuszeń na kierownicy. Robot wykorzystywany jest do badań kierowalności i stateczności ruchu pojazdów.
Robot pozwala na bardziej precyzyjne odtwarzanie manewrów niż czyni to kierowca |
![]() |
Fot. WITPiS
|
Ważnym urządzeniem, które uzupełnia akcję robota-kierowcę jest RT3002; to system pomiarowo-rejestrujący oparty na technologii GPS. Jest on daleko dokładniejszy od standardowych urządzeń tego typu; jego dokładność wynosi 2 cm. Urządzenie mierzy oraz rejestruje przemieszczenia oraz jego pochodne (prędkość, przyspieszenie), we wszystkich kierunkach oraz określa wszystkie kąty.
Inżynierowie obsługujący robota zostali przeszkoleni przez producenta w Wielkiej Brytanii w słynnym Oxfordzie.
Najnowsze
-
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
Oto zapowiedź kolejnej edycji najważniejszego konkursu motoryzacyjnego w kraju - Car of the Year Polska 2026. Organizatorzy opublikowali oficjalną listę pretendentów do tytułu, która bije wszelkie rekordy pod względem skali. W tegorocznej rywalizacji wezmą udział 52 modele. Skąd pochodzą te auta? -
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
-
Test Jeep Avenger BEV – najmniejszy z gamy, ale z dużym charakterem
Zostaw komentarz: