Renault Zoe: ekologia dostępna dla każdego

Renault Zoe ma w zamierzeniu otworzyć erę dostępnych dla wszystkich samochodów elektrycznych.

Zoe jest symbolem planu strategicznego firmy Renault, „Drive The Change 2016” i flagowym modelem w gamie Renault Z.E. Zaprezentowane po raz pierwszy podczas zeszłorocznego salonu samochodowego w Genewie, trafiło do sprzedaży we Francji pod koniec 2012 roku, a sprzedaż na szerszą skalę rozpoczęła się w marcu 2013. Wprowadzenie modelu na rynki pozostałych krajów europejskich nastąpi w ciągu 2013 i 2014 roku.
Zaprojektowane jako samochód wyłącznie elektryczny, Renault ZOE jest kompaktowym hatchbackiem. Znakiem rozpoznawczym przynależności do świata samochodów elektrycznych jest niebieskawa barwa logo, świateł przednich i dodatkowo przyciemnianych szyb w całej gamie. Zoe wyróżnia się przezroczystymi tylnymi światłami z niebieskimi koncentrycznymi kręgami, które stają się czerwone dopiero podczas hamowania czy włączenia świateł nocnych.
Powierzchnię deski rozdzielczej ukształtowano z jednej bryły. W tym duchu narysowano listwę deski rozdzielczej, nawiązującą do łopaty wirnika elektrowni wiatrowej. Fotele z wbudowanymi zagłówkami pokryte są jasną tkaniną (w wersji ZEN) i zabezpieczone teflonem zapobiegającym plamieniu i ułatwiającym czyszczenie. Na zerową emisję samochodu ZOE wskazuje znaczek Z.E. na gałce dźwigni zmiany biegów i na zagłówku fotela kierowcy. Poza tym na wykładzinie dachu i na desce rozdzielczej znajduje się piktogram przedstawiający układ scalony.

fot. Renault

Zoe jest pierwszym wielkoseryjnym samochodem elektrycznym o homologowanym zasięgu powyżej 210 km w cyklu NDEC. W zależności od stylu jazdy i warunków pogodowych można nim przejechać od 100 do 150 km. Taki wynik możliwy jest dzięki systemowi „Range OptimiZEr” będącemu na wyposażeniu standardowym samochodu ZOE, który zwiększa zasięg pojazdu o niemal 25%. System odzyskiwania energii podczas hamowania ładuje akumulator podczas zwalniania i hamowania. Pompa ciepła zapewnia większy zasięg Zoe podczas używania ogrzewania i klimatyzacji.
Renault Zoe jest pierwszym samochodem seryjnym stosującym w standardzie opony o wysokiej efektywności energetycznej opracowane przez firmę Michelin. W samochodzie elektrycznym opony mogą być bowiem przyczyną zużycia nawet 30% energii elektrycznej.
Na ekranie TFT tablicy rozdzielczej Zoe kierowca może w każdej chwili poznać parametry związane z jego sposobem prowadzenia i zasięgiem samochodu. Obejmuje ona wskaźnik pokazujący stan naładowania akumulatora i pozostały zasięg wyrażony w km. Wskaźnik oszczędnej jazdy informuje, czy samochód zużywa, czy odzyskuje energię. Prędkość pokazywana jest w formacie cyfrowym, a położenia dźwigni są podobne do automatycznej skrzyni biegów (Neutral, Drive, Reverse, Parking).



Opatentowany przez Renault układ ładowania dostosowuje się do mocy dostępnej w gnieździe zarówno jednofazowym, jak i trójfazowym, aż do 43 kW. Dzięki temu Renault Zoe jest w stanie naładować akumulator do poziomu 80% w ciągu 30 minut. Na terenie Europy powstało dotychczas ponad 4 000 publicznych terminali ładowania o mocy 11 lub 22 kW, zwanych „terminalami przyspieszonego ładowania”.
Kierowca może wsiąść do już ogrzanej kabiny (22 °C) i oddychać czystszym powietrzem, gdyż klimatyzacja utrzymuje odpowiedni poziom wilgotności powietrza. Filtr przeciwpyłkowy z węglem aktywnym oczyszcza powietrze w kabinie pochłaniając większą część zapachów i zanieczyszczeń.
Samochód Renault ZOE zbudowany jest na płycie podłogowej „B”, wykorzystywanej w blisko 20 różnych modelach Aliansu, w tym w nowym Renault Clio. Przednie zawieszenie typu MacPherson, takie same jak w Clio IV,  współpracuje z dolnym wahaczem prostokątnym.
Synchroniczny silnik elektryczny z uzwojonym wirnikiem ma, wedle zapewnień producenta, odznaczać się doskonałą sprawnością energetyczną we wszystkich fazach pracy. Moc wynosi 65 kW (88 KM). W czasie poniżej setnej sekundy dostarcza on maksymalnego momentu obrotowego 220 Nm. Przyspieszenie z 0 do 50 km/h – częste w ruchu miejskim – trwa 4 sekundy.
Wszystkie samochody Renault Zoe są wyposażone w układ Hill Start Assist, który ułatwia ruszanie pod górę.
W celu ochrony użytkowników i akumulatora w razie zderzenia wzmocniono konstrukcję samochodu Zoe ze szczególnym uwzględnieniem akumulatorów. Zastosowano układ elektroniczny, który stale monitoruje sprawność każdego ogniwa (podstawowej jednostki akumulatora) i w razie potrzeby natychmiast odcina zasilanie.
Program pojazdów elektrycznych, którego Zoe jest flagowym modelem, jest elementem polityki na rzecz ochrony środowiska objętej znakiem Renault eco². Przyczynia się do realizacji zobowiązania podjętego przez Grupę Renault w planie strategicznym „Renault 2016 – Drive The Change”, dotyczącego zmniejszenia o 10% swojego śladu węglowego na całym świecie do roku 2013 oraz o kolejne 10% w latach 2013-2016.
Sprzedażą i serwisem samochodów Renault ZOE zajmują się wszystkie punkty sieci Renault. W 90% przypadków klienci będą ładowali swoje samochody w miejscu zamieszkania przy pomocy skrzynki naściennej Wall-Box. Eksperymenty prowadzone w 9 krajach świata wykazały, że po oswojeniu się z zasięgiem samochodu klienci ładują samochód średnio tylko dwa do trzech razy w tygodniu. Jednak jeśli kierowca zechce ładować swój samochód poza miejscem codziennego ładowania, może to uczynić w publicznym terminalu ładowania. Terminale są stopniowo instalowane we wszystkich krajach Europy. Pod koniec 2012 roku w Europie można było naliczyć 20 000 publicznych punktów ładowania, czyli 50% więcej niż pod koniec 2011 roku.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze