Renault Zoe: ekologia dostępna dla każdego

Renault Zoe ma w zamierzeniu otworzyć erę dostępnych dla wszystkich samochodów elektrycznych.

Zoe jest symbolem planu strategicznego firmy Renault, „Drive The Change 2016” i flagowym modelem w gamie Renault Z.E. Zaprezentowane po raz pierwszy podczas zeszłorocznego salonu samochodowego w Genewie, trafiło do sprzedaży we Francji pod koniec 2012 roku, a sprzedaż na szerszą skalę rozpoczęła się w marcu 2013. Wprowadzenie modelu na rynki pozostałych krajów europejskich nastąpi w ciągu 2013 i 2014 roku.
Zaprojektowane jako samochód wyłącznie elektryczny, Renault ZOE jest kompaktowym hatchbackiem. Znakiem rozpoznawczym przynależności do świata samochodów elektrycznych jest niebieskawa barwa logo, świateł przednich i dodatkowo przyciemnianych szyb w całej gamie. Zoe wyróżnia się przezroczystymi tylnymi światłami z niebieskimi koncentrycznymi kręgami, które stają się czerwone dopiero podczas hamowania czy włączenia świateł nocnych.
Powierzchnię deski rozdzielczej ukształtowano z jednej bryły. W tym duchu narysowano listwę deski rozdzielczej, nawiązującą do łopaty wirnika elektrowni wiatrowej. Fotele z wbudowanymi zagłówkami pokryte są jasną tkaniną (w wersji ZEN) i zabezpieczone teflonem zapobiegającym plamieniu i ułatwiającym czyszczenie. Na zerową emisję samochodu ZOE wskazuje znaczek Z.E. na gałce dźwigni zmiany biegów i na zagłówku fotela kierowcy. Poza tym na wykładzinie dachu i na desce rozdzielczej znajduje się piktogram przedstawiający układ scalony.

fot. Renault

Zoe jest pierwszym wielkoseryjnym samochodem elektrycznym o homologowanym zasięgu powyżej 210 km w cyklu NDEC. W zależności od stylu jazdy i warunków pogodowych można nim przejechać od 100 do 150 km. Taki wynik możliwy jest dzięki systemowi „Range OptimiZEr” będącemu na wyposażeniu standardowym samochodu ZOE, który zwiększa zasięg pojazdu o niemal 25%. System odzyskiwania energii podczas hamowania ładuje akumulator podczas zwalniania i hamowania. Pompa ciepła zapewnia większy zasięg Zoe podczas używania ogrzewania i klimatyzacji.
Renault Zoe jest pierwszym samochodem seryjnym stosującym w standardzie opony o wysokiej efektywności energetycznej opracowane przez firmę Michelin. W samochodzie elektrycznym opony mogą być bowiem przyczyną zużycia nawet 30% energii elektrycznej.
Na ekranie TFT tablicy rozdzielczej Zoe kierowca może w każdej chwili poznać parametry związane z jego sposobem prowadzenia i zasięgiem samochodu. Obejmuje ona wskaźnik pokazujący stan naładowania akumulatora i pozostały zasięg wyrażony w km. Wskaźnik oszczędnej jazdy informuje, czy samochód zużywa, czy odzyskuje energię. Prędkość pokazywana jest w formacie cyfrowym, a położenia dźwigni są podobne do automatycznej skrzyni biegów (Neutral, Drive, Reverse, Parking).



Opatentowany przez Renault układ ładowania dostosowuje się do mocy dostępnej w gnieździe zarówno jednofazowym, jak i trójfazowym, aż do 43 kW. Dzięki temu Renault Zoe jest w stanie naładować akumulator do poziomu 80% w ciągu 30 minut. Na terenie Europy powstało dotychczas ponad 4 000 publicznych terminali ładowania o mocy 11 lub 22 kW, zwanych „terminalami przyspieszonego ładowania”.
Kierowca może wsiąść do już ogrzanej kabiny (22 °C) i oddychać czystszym powietrzem, gdyż klimatyzacja utrzymuje odpowiedni poziom wilgotności powietrza. Filtr przeciwpyłkowy z węglem aktywnym oczyszcza powietrze w kabinie pochłaniając większą część zapachów i zanieczyszczeń.
Samochód Renault ZOE zbudowany jest na płycie podłogowej „B”, wykorzystywanej w blisko 20 różnych modelach Aliansu, w tym w nowym Renault Clio. Przednie zawieszenie typu MacPherson, takie same jak w Clio IV,  współpracuje z dolnym wahaczem prostokątnym.
Synchroniczny silnik elektryczny z uzwojonym wirnikiem ma, wedle zapewnień producenta, odznaczać się doskonałą sprawnością energetyczną we wszystkich fazach pracy. Moc wynosi 65 kW (88 KM). W czasie poniżej setnej sekundy dostarcza on maksymalnego momentu obrotowego 220 Nm. Przyspieszenie z 0 do 50 km/h – częste w ruchu miejskim – trwa 4 sekundy.
Wszystkie samochody Renault Zoe są wyposażone w układ Hill Start Assist, który ułatwia ruszanie pod górę.
W celu ochrony użytkowników i akumulatora w razie zderzenia wzmocniono konstrukcję samochodu Zoe ze szczególnym uwzględnieniem akumulatorów. Zastosowano układ elektroniczny, który stale monitoruje sprawność każdego ogniwa (podstawowej jednostki akumulatora) i w razie potrzeby natychmiast odcina zasilanie.
Program pojazdów elektrycznych, którego Zoe jest flagowym modelem, jest elementem polityki na rzecz ochrony środowiska objętej znakiem Renault eco². Przyczynia się do realizacji zobowiązania podjętego przez Grupę Renault w planie strategicznym „Renault 2016 – Drive The Change”, dotyczącego zmniejszenia o 10% swojego śladu węglowego na całym świecie do roku 2013 oraz o kolejne 10% w latach 2013-2016.
Sprzedażą i serwisem samochodów Renault ZOE zajmują się wszystkie punkty sieci Renault. W 90% przypadków klienci będą ładowali swoje samochody w miejscu zamieszkania przy pomocy skrzynki naściennej Wall-Box. Eksperymenty prowadzone w 9 krajach świata wykazały, że po oswojeniu się z zasięgiem samochodu klienci ładują samochód średnio tylko dwa do trzech razy w tygodniu. Jednak jeśli kierowca zechce ładować swój samochód poza miejscem codziennego ładowania, może to uczynić w publicznym terminalu ładowania. Terminale są stopniowo instalowane we wszystkich krajach Europy. Pod koniec 2012 roku w Europie można było naliczyć 20 000 publicznych punktów ładowania, czyli 50% więcej niż pod koniec 2011 roku.

Najnowsze

III edycja Rajdu Polski Kobiet w czerwcu

W dniach 21-23 czerwca odbędzie się III edycja Rajdu Polski Kobiet. Celem zawodów, organizowanych przez Fundację Teraz Kobiety, jest walka z chorobami nowotworowymi u kobiet i promowanie wykonywania badań profilaktycznych.

W dniach 21-23 czerwca odbędzie się III edycja Rajdu Polski Kobiet. Celem zawodów, organizowanych przez Fundację Teraz Kobiety, jest walka z chorobami nowotworowymi u kobiet i promowanie wykonywania badań profilaktycznych.

Tradycyjnie impreza przyjmie formułę off-roadową z elementami zmagań szosowych. Do sportowej rywalizacji stanie kilkadziesiąt załóg, w składzie których znajdą się m.in. popularne aktorki, piosenkarki, celebrytki i sportowcy, a być może również przedstawicielki ministerstw.

Twarzami III Rajdu Polski Kobiet są aktorka Dorota Kamińska oraz Wojtek Chuchała, kierowca Subaru Poland Rally Team. Wzorem ubiegłego roku, w rajdzie wezmą udział także męskie załogi, jadące w charakterze wsparcia operacyjnego. O dodatkową dawkę adrenaliny i niezapomniane emocje zadbają również inni sportowcy, na czele z Nataszą Caban, wykonujący ewolucje na swoich wyczynowych motocyklach.

– Chcemy zachęcić kobiety do przeprowadzania cyklicznych badań, takich jak mammografia, USG piersi i narządów rodnych, badań cytologicznych czy okresowych badań specjalistycznych na poziom hormonów. Świadoma profilaktyka jest najprostszym czynnikiem poprawiającym skuteczność leczenia i zapobiegania chorobom nowotworowym u kobiet – mówi dr Krystyna Backiel, prezes zarządu Fundacji Teraz Kobiety, pomysłodawczyni i organizator Rajdu Polski Kobiet.

Uroczyste rozpoczęcie tegorocznej edycji Rajdu Polski Kobiet będzie miało miejsce w sobotę 22 czerwca około godziny 8:30 w Warszawie, przy ul. Karowej. Stąd załogi udadzą się na rajdowe odcinki, przygotowane przez Szkołę Jazdy Subaru i wiodące przez malownicze okolice Mazowsza. Trasa obejmie między innymi Piaseczno, Grójec, Białobrzegi czy Radom. Dalej szutrowymi drogami uczestnicy pojadą z Piekła do Nieba, by zatrzymać się w miejscowości Sielpie Wielkie, skąd leśnymi drogami dotrą do Starej Wsi, gdzie zanocują w Centrum Japońskich Sportów i Sztuk Walki Dojo. Tam będą czekać dodatkowe atrakcje, przygotowane przez gospodarzy.

W trakcie III edycji Rajdu Polski Kobiet uczestniczki wezmą udział w badaniach mammograficznych i cytologicznych w Centrum Onkologii – Instytucie im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie oraz w Europejskim Centrum Zdrowia w Otwocku. Na całej trasie zawodów rozlokowane będą mammobusy oraz ambulanse do poboru krwi, z których będą mogli skorzystać mieszkańcy okolicznych miejscowości. Przed rajdem i po jego zakończeniu realizowane będą pikniki medyczne w różnych miastach Polski, przy udziale partnerów motoryzacyjnych.

Na zakończenie III Rajdu Polski Kobiet zostaną podsumowane efekty wszystkich akcji. Raporty medyczne i statystyczne zostaną przekazane do mediów po przeprowadzeniu badań profilaktycznych. Konferencje prasowe z udziałem partnerów, sponsorów, patronów, mediów oraz samych uczestniczek i uczestników rajdu, poświęcone omówieniu celów medycznych i sportowych związanych z III edycją Rajdu Polski Kobiet, zaplanowane są na 23 maja, 21 czerwca oraz po rajdzie, na 28 czerwca.

Głównym organizatorem wydarzenia jest Fundacja Teraz Kobiety. Oficjalnym partnerem motoryzacyjnym Fundacji Teraz Kobiety i Rajdu Polski Kobiet została firma Subaru Import Polska.

Zapisy załóg rajdowych rozpoczęły się 8 marca i potrwają do 8 czerwca. Po szczegóły  zapraszamy na www.rajd-polski-kobiet.pl i www.facebook.com/RajdPolskiKobiet

Najnowsze

Moto Italia otwarta – relacja

W weekend otwarto nowy salon Aprili, Scarabeo i Derbi w Warszawie.

Aprilia w Polsce nie miała do tej pory łatwego życia. Użytkownicy marki, których i tak nie było zbyt wielu, narzekali przede wszystkim na serwis. Jego brak, jakość itp. Pamiętam jeszcze opowieść jednego z fanów Aprili, który po wizycie w nieistniejącym już Free&Fun wspominał słowa mechanika „ja na tych włoskich to się nie znam”.

Poza tym marka na naszym rynku cierpi na „włoski syndrom”. Wszystko co pochodzi z tego kraju, oprócz spaghetti, psuje się. Przynajmniej taka jest powszechna, ale niezasłużona opinia. Czy to się zmieni? Mamy nadzieję, że tak.

Pierwszą oznaką tych zmian jest nowy importer. Teraz jest to firma Italbike. Dla użytkowników i przyszłych klientów Aprili najważniejszy jest jednak fakt otwarcia salonu marki w Warszawie. Salon Moto Italia zlokalizowany jest na ul. Puławskiej 579. Co w nim zobaczycie? Między innymi flagowego sporta, czyli RSV4 w różnych wersjach – od podstawowej do modelu APRC Factory. Nie zabrakło także Shivera czy maksi skuterów marki w tym SRV850 oraz mniejszych maszyn od 50-tek do RS4 125. Szczególnie ta ostatnia maszyna zwraca uwagę. Sportowy design i ostre linie skutecznie maskują niewielką pojemność, jaką może poszczycić się motocykl. Dopiero bliższe oględziny ujawniają mały silnik i cienkie opony. Moim zdaniem jest to bardzo dobra propozycja, by wejść w świat sportowych maszyn i warto się nią zainteresować.

fot. Anna Jędrasiak

Jak mnie zapewniono niebawem w salonie pojawią się także modele Dorsoduro oraz nowość Aprili na ten rok, czyli Caponord. Tu należy wspomnieć, że importer zadbał o atrakcyjność ceny tej maszyny w stosunku do obecnej już na naszym rynku włoskiej konkurencji.  Jeżeli zatem planujecie dłuższą podróż i szukacie odpowiedniego jednośladu zapoznajcie się bliżej z Caponordem, moim zdaniem warto.

W salonie znajdziecie również modele Derbi oraz skutery Scarabeo. Moją uwagę przyciągnęła szczególnie 50-tka w wersji pink. Po prostu nie da się jej nie zauważyć, co zresztą powinno się pozytywnie odbić podczas jazdy po mieście takim sprzętem. Mamy nadzieję, że ten skuter na dużych kołach już niebawem trafi w nasze ręce do testów.

Czego brakuje w salonie? Nie da się nie zauważyć, że oprócz nowości motocyklowych nie ma akcesoriów, przynajmniej na razie. Jak się dowiedziałam ten stan rzeczy niebawem jednak ma się zmienić. Już teraz można kupić tam akcesoria Rizomy. Oprócz tego w Moto Italia będzie można zaopatrzyć się w: kaski, buty i odzież motocyklową, oczywiście, w miarę możliwości, włoskich producentów.

Co bardzo cieszy poinformowano mnie, że otwarty został też serwis Aprili. Mechanicy przeszli już szkolenia we Włoszech i są podobno dobrze przygotowani do tego by poprawić wizerunek marki nadszarpnięty przez poprzednich serwisantów.

Przypominamy też, że już w tym sezonie ruszy wyścigowy cup Aprili. Być może ta impreza spowoduje, że motocykle marki przestaną być postrzegane tylko jako psujące się, ale ładne zabawki z Włoch. Co za tym idzie więcej klientów z Polski odkryje je na nowo, zamiast tonąć w powodzi bardzo dobrych, ale jakże już opatrzonych sprzętów z Japonii.

Zanim jednak zacznie się sezon wyścigowy zapraszamy do oglądania motocykli Aprili w warszawskim salonie, gdzie miła i co najważniejsze kompetentna obsługa, wprowadzi Was w świat włoskiej motoryzacji.

Najnowsze

Co robić po stłuczce?

Kolizja czy wypadek to przykre doświadczenie. Nierzadko tracimy wówczas rezon i zapominamy o prostych czynnościach, które powinniśmy wykonać, by szybko i sprawnie otrzymać odszkodowanie.

Zabezpieczamy miejsca zdarzenia

Przede wszystkim powinniśmy odpowiednio zabezpieczyć miejsce zdarzenia. Ustawmy zatem uszkodzone pojazdy w taki sposób, aby nie utrudniały ruchu. Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, w której uczestnicy wypadku doznali obrażeń – wtedy nie możemy przestawiać pojazdów aż do przybycia policji. Mamy też obowiązek zapewnić bezpieczeństwo pozostałym uczestnikom ruchu, tj. wyraźnie oznakować miejsce zdarzenia (trójkąt, światła awaryjne) oraz udzielić niezbędnej pomocy osobom poszkodowanym.

Zbieramy dane i oświadczenia uczestników

W kolejnym kroku spisujemy oświadczenie. Dokument ten powinien zawierać: dane uczestników zdarzenia, takie jak imię i nazwisko, adres, numer telefonu; dane świadków. Ich opinie pomogą potem w procesie likwidacji; dane pojazdów biorących udział w zdarzeniu: jak marka, model i numer rejestracyjny; informację na temat uszkodzeń pojazdów;

dokładny opis kolizji lub wypadku (dzień, godzina, miejsce, okoliczności) wraz z ewentualnym wskazaniem sprawcy zdarzenia i danymi jego ubezpieczyciela (nazwa ubezpieczyciela i numer polisy OC); niezbędnym elementem każdego oświadczenia są oczywiście czytelne podpisy jego uczestników.

Robimy zdjęcia

Jeżeli dysponujemy aparatem fotograficznym, dobrze jest zrobić zdjęcia na miejscu zdarzenia. Pozwoli to znacznie przyspieszyć proces likwidacji szkody. Ujęcia powinny ukazywać zarówno pojazdy, jak i samo miejsce, w którym doszło do zderzenia. Dzięki nim ubezpieczyciel łatwiej przeanalizuje okoliczności szkody. Będą one także podstawą do wydania opinii w tym zakresie.

fot. materiały prasowe

Zgłaszamy szkodę do ubezpieczyciela

Następnie powinniśmy jak najszybciej poinformować o zdarzeniu ubezpieczyciela, który dokona rejestracji szkody i uruchomi procedurę likwidacyjną. Podczas zgłoszenia będziemy musieli podać:

numer polisy OC sprawcy szkody – jeśli szkoda nie powstała z naszej winy;

numer polisy AC – w przypadku szkód zgłaszanych w ramach tej polisy;

numer rejestracyjny oraz marka naszego pojazdu;

numer rejestracyjny oraz marka pojazdu sprawcy (jeśli szkoda nie powstała z naszej winy);

data i miejsce zdarzenia;

dane adresowe jednostki policji interweniującej na miejscu zdarzenia (jeżeli policja była wezwana);

nasze dane osobowe i telefon kontaktowy;

opis uszkodzeń pojazdów biorących udział w zdarzeniu;

okoliczności zdarzenia.

Spotkanie z rzeczoznawcą

Po zgłoszeniu szkody kolejny krok leży po stronie firmy ubezpieczeniowej. Powinna ona zorganizować oględziny, podczas których zostanie oceniony rozmiar i rodzaj uszkodzeń pojazdu. Niektóre firmy umawiają rzeczoznawcę w 24h, innym zajmuje to nawet tydzień od momentu zgłoszenia szkody. W trakcie spotkania rzeczoznawca sporządza dokumentację zdjęciową pojazdu i naszych dokumentów oraz prosi o wypełnienie druku zgłoszenia szkody. Jest to również odpowiednia chwila na przekazanie ubezpieczycielowi wszystkich innych, posiadanych przez nas dokumentów związanych z kolizją lub wypadkiem. W przypadku mniejszych szkód wizyta rzeczoznawcy może nie być konieczna – wówczas ubezpieczyciel podejmie decyzję o wypłacie odszkodowania na podstawie pozyskanych od nas informacji i zdjęć.

Odbiór odszkodowania

Po oględzinach pojazdu ubezpieczyciel przygotuje wycenę kosztów naprawy, a następnie skontaktuje się z nami i poinformuje o wysokości odszkodowania. W tym miejscu możemy dokonać wyboru, czy chcemy otrzymać zaproponowaną przez ubezpieczyciela kwotę bez konieczności przedstawiania faktur dokumentujących naprawę pojazdu, czy wolelibyśmy pozostawić kwestie rozliczania szkody upoważnionemu przez nas serwisowi dokonującemu naprawy. W całym procesie z reguły możemy sprawdzać status likwidacji poprzez elektroniczne e-konta.

Kiedy konieczna policja?

Policję powinniśmy wezwać zawsze w sytuacjach, w których trudno ustalić, kto jest sprawcą zdarzenia, kierowca pojazdu, z którym się zderzyliśmy jest pod wpływem alkoholu lub zbiegł z miejsca zdarzenia, ewentualnie nie posiada ważnych uprawnień do prowadzenia pojazdu. To także konieczne, gdy są osoby poszkodowane, które doznały obrażeń lub mamy do czynienia z poważnymi uszkodzeniami pojazdów.

 

Źródło: Liberty Direct

Najnowsze

Zapowiedź Honda Gymkhana 2013

Honda w Polsce kontynuuje cykl swoich imprez i wspiera miłośników jazdy motocyklem pomiędzy kolorowymi pachołkami.

W trosce o bezpieczeństwo motocyklistów w Polsce, Honda organizuje imprezy dające możliwość podnoszenia umiejętności jazdy i nabierania pewności siebie za kierownicą jednośladu. Przykładem tego jest Honda Gymkhana, która – zapoczątkowana dwa lata temu – zdążyła już zyskać wielu sympatyków. Tylko w ubiegłym roku w imprezie udział wzięło ponad 120 uczestników.

fot. Honda

W roku 2013 w planach są trzydniowe mistrzostwa, które na początku września będą miały miejsce najprawdopodobniej w Warszawie. Tradycyjnie pierwszy dzień przeznaczony zostanie na treningi i zapoznanie się z obiektem. Przez kolejne dwa dni zorganizowane zostanie przynajmniej pięć przejazdów konkursowych, z których wyłonieni zostaną mistrzowie Honda Gymkhana 2013 w kategoriach open oraz kobiet. Zarówno dla zwycięzców, jak i pozostałych uczestników przewidziane są nagrody i niespodzianki.

fot. Honda

Dodatkowo, Honda w Polsce gotowa jest wspomóc wszelkie inicjatywy związane z organizacją lokalnych imprez Gymkhany. Jeśli są osoby zainteresowane przeprowadzeniem własnych zawodów i chciałyby się dowiedzieć więcej szczegółów, mogą się kontaktować z oddziałem Hondy Motor Europe w Polsce pod adresem honda(@)honda.pl. W takich przypadkach można również liczyć na wsparcie importera poprzez ufundowanie drobnych nagród bądź okolicznościowych pucharków.

fot. Honda

Więcej informacji dotyczących Honda Gymkhana spodziewać się można w aktualnościach i newsletterach na www.honda.pl.

Najnowsze