Renault Spider – roadster zwinny niczym gokart ze skromnym wnętrzem

Renault Spider to samochód sportowy, który stawiał na mocne wrażenia z jazdy. Już podczas prezentacji na salonie w Genewie w 1995 roku Spider wywołał zaskoczenie i zadziwienie. Opracowany przez Renault Sport samochód nawiązywał do gamy Alpine i jej bezkompromisowych modeli.

Wysmukła, lecz muskularna sylwetka nadwozia oraz płynne i mocno zarysowane linie świadczyły o mocy, a jednocześnie elegancji. Umieszczony centralnie z tyłu silnik oraz lekki, aluminiowy szkielet podwozia gwarantowały przyjemność jazdy na drodze, a na torze zapewniała ją wersja Spider Trophy. Zgodnie z tradycją roadsterów Spider stawiał na proste i niezbędne wyposażenie: kubełkowe fotele, klatka bezpieczeństwa, brak wspomagania kierownicy, ABS-u czy ogrzewania nawiązywały do świata sportów samochodowych. Wyróżniał się też niezwykłą sprawnością: miał osiągi Alpine A610 przy wadze piórkowej modelu Twingo. Samochód zapewniał silne wrażenia podczas przyspieszania, hamowania i wyjątkowe poczucie trzymania się drogi bez konieczności dysponowania budżetem na auto wyczynowe.

Renault Spider - roadster zwinny niczym gokart ze skromnym wnętrzem

Rok po prezentacji na genewskim Salonie Samochodowym wersji bez szyby Renault zaproponowało równie sportową odmianę Spidera z klasyczną przednią szybą. Spider zaprezentowany w 1995 roku był bezkompromisowym samochodem sportowym. Zamiast przedniej szyby miał niewielki spojler-owiewkę podkreślający płynną i nisko biegnącą linię nadwozia. To aerodynamiczne rozwiązanie chroniło przed strumieniem powietrza lub drobnego deszczu, było jednak dość skromnym środkiem jak na typowe warunki eksploatacji: przy dużej prędkości konieczna była jazda w kasku. Aby trochę „ucywilizować” ten mocno odchudzony samochód (bez ogrzewania, ABS-u czy wspomagania kierownicy), w kolejnym roku Renault zaproponowało wersję wyposażoną w przednią szybę. Oprócz lepszego zabezpieczenia pozwalała ona na założenie miękkiego dachu chroniącego przed deszczem.

Renault Spider - roadster zwinny niczym gokart ze skromnym wnętrzem

Poza tym oba samochody były identyczne: jedna wersja wyposażenia, aluminiowy szkielet podwozia, drzwi otwierane do góry, klatka bezpieczeństwa. Centralnie umieszczony z tyłu silnik nadal pochodził z Clio Williams. Zapewniał niezwykle korzystny dla Spidera stosunek masy do mocy. Ekstremalny samochód dostarczał surowej przyjemności sportowej jazdy, którą wysoko cenili jego amatorzy. Wprowadzenie przedniej szyby nie spowodowało, że stracił na charakterze.

Spider, wyposażony w 2-litrowy silnik z Clio Williams umieszczony poprzecznie przed tylną osią, reagował natychmiast na polecenia kierowcy dzięki mocy 150 KM i masie nieprzekraczającej 900 kg. Christian Contzen, dyrektor Renault Sport, zdecydował o wdrożeniu projektu Spidera Trophy w sezonie 1995 na bazie modelu, który nie miał jeszcze wówczas homologacji do jazdy po drogach publicznych.

Renault Spider - roadster zwinny niczym gokart ze skromnym wnętrzem

W wersji Trophy, bliskiej seryjnemu modelowi, wprowadzono kolejne, istotne modyfikacje silnika. Jego moc wzrosła do 180 KM dzięki zastosowaniu specjalnie opracowanego układu wtrysku oraz układu przeniesienia napędu z 6-biegową skrzynią kłową. Hamulce z dwiema niezależnymi pompami regulowanymi z kabiny pozwalały kierowcy na zmianę ustawień Spidera Trophy i pełne wykorzystanie sztywnego szkieletu podwozia.

Renault Spider - roadster zwinny niczym gokart ze skromnym wnętrzem

Model, wyprodukowany w limitowanej serii 90 egzemplarzy, uświetnił otwarcie europejskich wyścigów cyklu Mistrzostw Świata Formuły 1.

Najnowsze

Mercedes-AMG GT – samochód bezpieczeństwa Formuły 1 w nowym wydaniu

W miniony weekend w Austrii Formuła 1 powróciła na tor. Jednocześnie królowa motorsportu zademonstrowała jedność w starciu z rasizmem i swoje zaangażowanie na rzecz zniesienia nierówności w Formule 1 – na wszystkich bolidach i na torze pojawiły się tęczowe grafiki oraz hashtag #WeRaceAsOne.

Poza kampanią „WeRaceAsOne” na masce samochodu bezpieczeństwa FIA F1 pojawiło się wezwanie „Drive Safely” (z ang. jedź bezpiecznie) – to zwrot do fanów wyścigów, przypominający im, by zawsze jeździli w sposób ostrożny i rozważny. „Służbowy” wóz Bernda Mayländera zdobi również hashtag #PurposeDriven (z ang. celowa jazda). Jego zadaniem jest promowanie zaangażowania organizacji FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) w bezpieczeństwo, zrównoważony rozwój, równość płci oraz różnorodność, a także zwracanie uwagi na działania FIA na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Mercedes-AMG GT - samochód bezpieczeństwa Formuły 1 w nowym wydaniu

Z technicznego punktu widzenia oficjalny samochód bezpieczeństwa Formuły 1 pozostaje bez zmian: koncepcja umieszczonego z przodu, tuż przed kabiną silnika i skrzyni biegów przy tylnej osi (układ transaxle), mocny 4-litrowy silnik V8 biturbo, rozbudowana aktywna aerodynamika i inteligentna lekka konstrukcja. Lista opcjonalnych elementów obejmuje pakiet torowy AMG z systemem ochrony w obliczu dachowania oraz ceramiczny, wysokowydajny kompozytowy układ hamulcowy. AMG GT R jest perfekcyjnie przygotowany do swojego niełatwego zadania w topowej klasie sportu motorowego.

Mercedes-AMG GT - samochód bezpieczeństwa Formuły 1 w nowym wydaniu

Wymagania FIA wobec oficjalnego samochodu bezpieczeństwa Formuły 1 są niezmiennie wysokie: musi być on w stanie utrzymać wysoką minimalną prędkość, aby chronić opony i hamulce bolidów przed wystudzeniem, a ich silniki – przed przegrzewaniem. Przy prędkości maksymalnej 318 km/h i sprincie od 0 do 100 km/h w 3,6 sekundy AMG GT R nie ma z tym jednak żadnych problemów.

Obok samochodu bezpieczeństwa swoją służbę w Formule 1 pełni Mercedes-AMG C 63 S Kombi – oficjalny samochód medyczny Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA, który również wyróżnia się nowym designem. Jego zadaniem jest pomoc w nagłych wypadkach.

Najnowsze

Exotic Rage 2020 – kolorowa kawalkada modeli Gran Tourismo ponownie na polskich drogach

Kolorowa kawalkada najlepszych aut typu Gran Tourismo ponownie wyrusza na polskie drogi. Na uczestników tegorocznej edycji czeka trasa o długości 1300 kilometrów, która prowadzi przez malownicze zakątki Polski. Za kierownicą unikatowych aut sportowych zobaczymy między innymi: Marcelinę Zawadzką, Piotra Stramowskiego, Antka Królikowskiego i Jerzego Dziewulskiego.

Oficjalny start Exotic Rage odbędzie się 8 lipca 2020. W stawce ponad czterdzieści superszybkich samochodów i plejada gwiazd sportu, kultury i biznesu. Wśród nich Marcelina Zawadzka, Piotr Stramowski, Antek Królikowski oraz wielokrotny uczestnik Exotic Rage – Jerzy Dziewulski. Jak zapewnia organizator, emocji nie zabraknie, a uczestnicy rywalizować będą nie tylko na ziemi. 

Jako pierwsi wracamy z dużym eventem motoryzacyjnym. Przed nami cztery dni niesamowitych atrakcji w urokliwych zakątkach Polski. Zaczynamy w siedzibie Exotic Car Club, gdzie nastąpi część inauguracyjna: rejestracja uczestników, odbiór pakietów startowych, branding aut i briefing. Następnego dnia rano ruszamy na pierwszy odcinek i rywalizacja zaczyna się na dobre. – mówi Przemek Waszczuk – pomysłodawca i właściciel Exotic Car Club.

Tegoroczna trasa wiedzie na południe Polski. Superszybkie auta klasy premium zobaczymy w dwóch specjalnie wydzielonych strefach publicznych, w Częstochowie na terenie Galerii Jurajskiej (9.07) oraz w Tychach w Browarze Obywatelskim (10.07). Pozostałe szczegóły trasy pozostają tajemnicą. Wszystko w trosce o bezpieczeństwo uczestników. 

Exotic Rage 2020 - kolorowa kawalkada modeli Gran Tourismo ponownie na polskich drogach

Dołożyliśmy wszelkich starań, żeby zagwarantować naszym uczestnikom maksymalną ochronę podczas eventu. Nad bezpieczeństwem czuwa profesjonalna ekipa medyczna, która zabezpiecza cały przejazd. Do dyspozycji uczestników pozostają maseczki, rękawiczki i specjalnie zamówione testy. Przed startem każdy zawodnik zostanie poddany badaniu – sprawdzimy temperaturę i ogólny stan zdrowia, to nasz wewnętrzny wymóg i troska o wspólne dobro. – zapewnia Przemek Waszczuk.

Tradycyjnie już na trasie Exotic Rage zobaczymy przegląd najlepszych aut sportowych klasy premium. To niepowtarzalna okazja, żeby na żywo zobaczyć najbardziej zaawansowane technologicznie samochody na świecie. McLaren 720s, Ferrari Portofino, Lamborghini Urus, Huracan Performante czy Aventador SV to tylko nieliczne pojazdy, które od ósmego lipca będą przemierzały rodzime drogi.  

To prawdziwe perły motoryzacji, które rzadko pojawiają się na Polskich drogach. Nie lada gratka dla miłośników motoryzacji i doskonała okazja, żeby zobaczyć z bliska te wyjątkowe samochody.” – dodaje Przemek Waszczuk właściciel Exotic Car Club.

Wielki finał tegorocznej edycji odbędzie się 11 lipca w Poznaniu. Podczas uroczystej gali poznamy najlepszą załogę klasyfikacji generalnej Exotic Rage 2020.

Najnowsze

Właściciele BMW w lipcu otrzymają aktualizację oprogramowania. Cyfrowy kluczyk, ulepszone mapy i jeszcze więcej

W lipcu 2020 r. BMW wypuści swoją do tej pory największą aktualizację oprogramowania. Wszystkie samochody z systemem operacyjnym 7 produkowane od lipca będą miały fabrycznie zainstalowane najnowsze usługi cyfrowe.

Jednak BMW wprowadza dodatkowe funkcje nie tylko w nowych samochodach, takich jak ostatnio zaprezentowane BMW serii 5, ale od trzeciego kwartału tego roku udostępni je bezpłatnie także w już sprzedanych modelach z systemem operacyjnym BMW 7 i funkcją zdalnej aktualizacji oprogramowania.

  • Mapy BMW oferuje zupełnie nową jakość nawigacji: szybszą, bardziej intuicyjną i dokładniejszą. Wprowadzanie celu podróży jest jeszcze łatwiejsze, obliczanie trasy w chmurze znacznie poprawia działanie i sprawia, że nawigacja jest szybsza. BMW Maps dostarcza dodatkowych informacji kontekstowych na temat ciekawych miejsc (POI), takich jak oceny, godziny pracy i zdjęcia. Connected Parking uzupełnia wyszukiwanie miejsc parkingowych o dodatkowe funkcje.

Właściciele BMW w lipcu otrzymają aktualizację oprogramowania. Cyfrowy kluczyk, ulepszone mapy i jeszcze więcej

  • Cyfrowa funkcja BMW eDrive Zone w hybrydach BMW typu plug-in automatycznie umożliwia jazdę bez lokalnej emisji spalin.
  • Connected Charging zapewnia jeszcze bardziej zrównoważoną i innowacyjną mobilność, a BMW uzupełnia ją o Charging Management i inne funkcje.
  • Kluczyk cyfrowy BMW zaprezentowany niedawno na światowej konferencji programistów Apple umożliwia używanie iPhone’a w funkcji w pełni cyfrowego kluczyka samochodowego.
  • Wraz z aktualizacją samochody BMW będą miały bezprzewodową integrację z Google Android Auto™.
  • Inteligentny asystent osobisty BMW zyskał nowy design i dodano do niego wiele inteligentnych funkcji. Na przykład wirtualny asystent dostosowuje się do danego partnera rozmowy i potrafi rozróżniać pomiędzy mową kierowcy i pasażera.

Właściciele BMW w lipcu otrzymają aktualizację oprogramowania. Cyfrowy kluczyk, ulepszone mapy i jeszcze więcej

  • Od 2018 roku zdalna aktualizacja oprogramowania pozwala kierowcom BMW na bieżąco aktualizować swoje pojazdy najnowszym oprogramowaniem, tak jak dzieje się to w smartfonach. Nowe funkcje można wygodnie i szybko wgrywać do samochodu over-the-air. Nawet obszerne aktualizacje potrzebują zaledwie 20 minut na instalację.
  • Wraz z funkcją zdalnej aktualizacji oprogramowania firma BMW oferuje swoim klientom również maksymalną elastyczność i bezpieczeństwo przy późniejszym zamawianiu dodatkowych opcji – zarówno w samochodach nowych, jak i używanych.
  • Cyfrowa personalizacja z funkcjami na żądanie.

Najnowsze

Volkswagen California 6.1 – wakacyjny dom na kołach i centrum rozrywki

Niecodzienny splot różnych okoliczności sprawił, ze w tym roku wielu z nas postawiło na indywidualne spędzanie urlopu, z dala od dużych hoteli i tłumów wczasowiczów. Chcemy zasypiać pod rozgwieżdżonym niebem, budzić się rano słysząc tylko szum morza, a przy okazji zawsze czuć się bezpiecznie.

Volkswagen California to przemyślany w szczegółach i przyjazny użytkownikowi kamper. Samochód dostępny jest w trzech wersjach: Beach, Coast i Ocean. Dodatkowo, każda z nich występuje teraz w wersji wyposażenia „Edition”. Czym różni się wersja Beach od wersji Coast i Ocean? Pod względem wizualnym, samochody te różnią się od siebie odmiennie skonfigurowanym przodem. Górna część osłony chłodnicy, ozdobiona pięcioma chromowymi żebrami w wersji Ocean, tworzy jedność z nowymi reflektorami LED. Wersja Coast ma natomiast dwa chromowe żebra. W Californii 6.1 Ocean utrzymaną w podobnym stylu listwę znajdziemy również na zderzaku. 

Volkswagen California 6.1 - wakacyjny dom na kołach i centrum rozrywki

Wersje Coast i Ocean mają typowo mieszkalne, kempingowe wyposażenie, natomiast wersja Beach jest samochodem bardziej uniwersalnym – to kompaktowy, a jednocześnie komfortowy salon, kuchnia i sypialnia w jednym.

Starannie dobrane powłoki lakiernicze kontrastują z czarnymi, błyszczącymi lusterkami zewnętrznymi oraz dedykowaną, boczną okleiną. Ekskluzywne 17-calowe felgi ze stopów lekkich „Aracaju” w kolorze czarnym, przyciemniane szyby w części mieszkalnej i przyciemnione tylne światła w technologii LED, dodatkowo podkreślają wyrazisty wygląd nowoczesnego kampera.

Volkswagen California 6.1 - wakacyjny dom na kołach i centrum rozrywki

Jak w każdym samochodzie kempingowym, ważną częścią pojazdu jest jego część robocza. W Californii 6.1 Beach znajdziemy tu mini kuchenkę z jednym palnikiem gazowym wraz z małym blatem roboczym, dzięki którym w podróży przyrządzimy proste dania. California 6.1 Ocean i Coast oferuje swym podróżnikom pełne wyposażenie – kuchenkę gazową z dwiema płytami grzewczymi, stabilną pokrywę z możliwością używania jej jako blat roboczy oraz wyjmowaną miskę zlewozmywaka. Na bocznej ścianie umieszczono zabudowę kempingową z licznymi szafkami. Te elementy umeblowania z ich kompaktową, przejrzystą stylistyką niczym na małym jachcie, starannie dopracowano i wyposażono w praktyczne detale, takie jak dodatkowe, podwójne gniazda USB. Do tego wydajna lodówka kompresorowa i stolik, przy którym można wygodnie zjeść.

Volkswagen California 6.1 - wakacyjny dom na kołach i centrum rozrywki

A gdy po pełnym wrażeń dniu i po wieczornym posiłku chcemy wygodnie ułożyć się do snu? W wersji Beach duża powierzchnia leżąca, nowe składane przedłużenie łóżka i wygodne łóżko „na piętrze”, zapewniają dobry sen w każdym miejscu. Warianty Coast i Ocean posiadają wspólne rozwiązanie w postaci podnoszonego dachu, tworzącego jakby namiot z dużym wejściem z przodu. W California 6.1 Ocean dach jest wyposażony w standardzie w napęd elektrohydrauliczny. W wersji Coast standardowo dach jest unoszony ręcznie, a napęd elektrohydrauliczny dostępny jest opcjonalnie. Nad całym wnętrzem, pod podnoszonym dachem, umieszczono łóżko z nową podstawą ze sprężyn talerzowych. Poniżej znajduje się kolejne łóżko z regulowanym oparciem, dzięki czemu stworzyć można wygodną dwuosobową sofę do spania. Niektórzy nie lubią na wakacjach budzić się zbyt wcześnie, więc optymalną ochronę przed zbyt dużą ilością światła zapewniają teraz zasłony boczne montowane zarówno pod unoszonym dachem, jak i w dolnej części pojazdu. I jeszcze ciekawostka: Pobudka jest przyjemniejsza dzięki nowej funkcji wschodzącego słońca, która steruje oświetleniem części mieszkalnej, by stopniowo w określonym przez użytkownika czasie zwiększać poziom jasności. To się nazywa mile rozpocząć dzień!

Funkcja wschodzącego słońca jest kontrolowana – podobnie jak wszystkie główne ustawienia Californii 6.1 – przy pomocy nowo zaprojektowanej jednostki kontrolnej na konsoli umieszczonej w podsufitce pojazdu. Dostęp do wszelkiego rodzaju informacji jest możliwy przez panel kontrolny. W menu można regulować następujące funkcje: ‘Camping’ (tryb), ‘Lodówka’, ‘Maksymalne ładowanie’, ‘Klimatyzacja z tyłu’, ‘Alarm’, ‘Timer’, ‘Światło’ i ‘Ustawienia’ systemu. Podnoszony dach z napędem elektryczno-hydraulicznym, jest również sterowany z poziomu menu ‘Podnoszony dach’, a ogrzewanie, którego obecność na pokładzie w topowej wersji Ocean nie wymaga dodatkowych kosztów, jest dostępne w menu ‘Ogrzewanie dodatkowe’. Funkcją wschodzącego słońca można zawiadywać w menu ‘Światło’ i włączać ją przy pomocy ‘Alarmu’. Wyjątkowo praktycznym rozwiązaniem jest nowa funkcja ‘Poziom’: wskaźnik poziomu pokazuje kąty nachylenia bocznego i wzdłużnego, pod którymi model California można zaparkować na kempingu. Znacznie ułatwia to osiągnięcie właściwego poziomu kampera.

Volkswagen California 6.1 - wakacyjny dom na kołach i centrum rozrywki

California 6.1 to jednak nie tylko przemyślany pojazd kempingowy – to również cyfrowa nowoczesność. Opcjonalnie może być zamawiana z w pełni cyfrową deską rozdzielczą: kokpitem cyfrowym. Możliwości konfiguracji koncepcji rozbudowy systemu informacyjno-rozrywkowego rozpoczynają się ona kolorowym monitorem (dotykowym, o przekątnej 6,5 cala) drugiej generacji Modułowego Systemu Infotainment (MIB2). Kolejny stopień stanowią dwa rozwiązania z Modułowego Systemu Infotainment (MIB3): systemy nawigacji Discover Media (8-calowy wyświetlacz dotykowy) i Discover Pro (9,2-calowy wyświetlacz dotykowy). Wspólną cechą systemów MIB2 i MIB3 jest połączenie z jednostką skomunikowania online – Online Connectivity Unit – i zintegrowaną z nią karty eSIM. Przy pomocy tego interfejsu, California 6.1 łączy się z mobilnymi usługami i funkcjami online We Connect i We Connect Plus. Klienci, którzy wybiorą jedno z urządzeń serii MIB3, czyli Discover Media lub Discover Pro, mogą cieszyć się dostępem do jeszcze większej liczby funkcji. Obejmują one usługi streamingowe, radio internetowe, i obsługę za pomocą komend głosowych.

Gama systemów wsparcia kierowcy obejmuje asystenta pasa ruchu – Lane Assist, asystenta parkowania Park Assist 3.0, funkcję ochrony bocznej (ostrzega przed przeszkodami podczas manewrowania) i asystenta przyczepy – Trailer Assist (ułatwia manewrowanie z przyczepą). Należy do niej także standardowy asystent bocznego wiatru – Cross Wind Assist, który automatycznie stabilizuje kampera w razie silnego wiatru. W opcji dostępny jest adaptacyjny system kontroli zawieszenia DCC, które teraz po raz pierwszy będzie można bezstopniowo regulować. Klient zamówić może również kamerę cofania – Rear View, w jednej z dwóch wersji.

Volkswagen California 6.1 - wakacyjny dom na kołach i centrum rozrywki

Samochód wyposażono też w inne, znane już systemy asystujące: oferowane seryjnie systemy elektronicznej kontroli stabilności (ESC) i automatycznego hamowania po kolizji, asystent ruszania pod górę, asystent zjazdu (dla modeli z napędem na cztery koła 4MOTION), kontroli ciśnienia powietrza w oponach, monitorowania przestrzeni przed autem z funkcją automatycznego awaryjnego hamowania w mieście, asystent zmiany pasa ruchu, aktywny tempomat do 210 km/h, tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystent zmiany świateł mijania na drogowe i odwrotnie oraz asystent parkowania.

California 6.1 jest napędzana wydajnym, turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym z wtryskiem bezpośrednim (TDI), dostępnym w trzech wariantach mocy: 110 KM, 150 KM i 199 KM. Silniki o mocy 150 i 199 KM można łączyć z napędem na wszystkie koła 4MOTION i siedmiostopniową, dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów (DSG). Przekładnia DSG w standardzie współpracuje z silnikiem o mocy 199 KM, dla silnika o mocy 150KM zamówić ją można opcjonalnie.

Najnowsze