Red Bull 111 Megawatt powraca w 2020 roku!

Na tę wiadomość czekali fani motocykli z całej Europy: Red Bull 111 Megawatt wraca w czerwcu 2020 roku.

Kultowe zawody hard enduro po rocznej przerwie wróciły do harmonogramu World Enduro Super Series (WESS), który właśnie ogłoszono. Więcej o szóstej edycji dowiemy się w poniedziałek (4 listopada) w rozmowie na żywo z Tadkiem Błażusiakiem na jego fanpage’u. Partnerem strategicznym imprezy jest PGE Polska Grupa Energetyczna. 6. edycja największych zawodów enduro w Polsce ponownie będzie rundą mistrzowskiego cyklu World Enduro Super Series (WESS) i tradycyjnie odbędzie się na terenie Kopalni PGE w Gminie Kleszczów. Zawody, które przyciągają najlepszych zawodników hard enduro na świecie i zakręconych na punkcie offroadu amatorów wracają po roku przerwy.

Tym razem polski przystanek WESS odbędzie się w czerwcu. Dokładną datę imprezy przekaże sam Tadeusz Błażusiak w najbliższy poniedziałek, 4 listopada o godz. 18:00. Rozmowę na żywo z gospodarzem i największą gwiazdą Red Bull 111 Megawatt będzie można oglądać na jego Facebook’u. Popularny Taddy opowie też o intensywnym sezonie WESS, powrocie do Endurocrossu w Stanach Zjednoczonych, serii materiałów poradnikowych stworzonych z redakcją Redbull.pl i nadchodzącym sezonie Mistrzostw Świata SuperEnduro 2019/2020!

Harmonogram World Enduro Super Series 2020:

Runda 1: Extreme XL Lagares (Portugalia) 8-10 maja
Runda 2: Trefle Lozerien AMV (Francja) 21-23 maja
Runda 3: Erzbergrodeo Red Bull Hare Scramble (Austria) 10-14 czerwca
Runda 4: Red Bull 111 Megawatt (Polska) czerwiec TBC
Runda 5: Red Bull Romaniacs (Rumunia) 21-25 lipca
Runda 6: Tennessee Knockout (USA) 15-16 sierpień
Runda 7: Hawkstone Park Cross-Country (Wielka Brytania) wrzesień TBC
Runda 8: Hixpania Hard Enduro (Hiszpania) października TBC

Najnowsze

Mistrzynie Juventusu w Jeepach na torze w Balocco

Wyjątkowy dzień dla damskiej drużyny Bianconeri, która na Proving Ground Grupy FCA w Balocco testowała samochody z gamy Jeepa. Jeep jest marką cenioną przez kobiety: 20% Klientów stanowią kobiety, które identyfikują się z wartościami marki.

Jako kolejne potwierdzenie tego wyjątkowego związku, 30 października Mistrzynie Juventusu zawitały do Balocco na legendarny tor Grupy FCA, aby przetestować samochody z  najbardziej utytułowanej w historii gamy SUV-ów. Dla żeńskiej drużyny Juventusu był to dzień pełen wrażeń, podczas którego zawodniczki w towarzystwie włoskich dziennikarek z branży motoryzacyjnej, miały okazję przetestować na zwykłych drogach i w terenie Jeepa Renegade’a, Compassa, Jeepa Cherokee i Grand Cherokee oraz Wranglera, w tym mocne wersje Trackhawk i SRT.

Za kierownicą SUV-ów Jeepa, trenerka Rita Guarino i zawodniczki Bianconeri zamieniły buty na obcasach na obuwie sportowe, by z dużą prędkością stawić czoła wyzwanim na wyasfaltowanym torze i zmierzyć się z wymagającymi przeszkodami na trudnej trasie off-roadowej, przygotowanej specjalnie do przetestowania legendarnych osiągów samochodów 4×4 marki.

Po debiucie w Mistrzostwach Piłki Nożnej Serie A w 2017 roku, żeńska drużyna Juventusu wygrała już dwa razy Mistrzostwo Serie A, jeden Puchar Włoch oraz jeden Superpuchar Włoch. Konsekwencja i wytrwałość w podążaniu ścieżką sukcesu i pokonywaniu wszelkich przeszkód zbliża drużynę do filozofii marki Jeep: w ciągu zaledwie dwóch sezonów od debiutu w Serie A, zawodniczki Juventusu zdobyły cztery krajowe trofea, wyznaczając nową drogę do sukcesu.

Od zawsze marka Jeep jest mocno związana ze światem sportu. Przełożyło się to na udaną współpracę z Juventusem już ósmy sezon i siedem kolejnych mistrzowskich tytułów w Serie A męskiej drużyny Bianconeri z logo Jeepa na koszulce oraz cztery trofea zdobyte przez żeńską drużynę Juventusu w ciągu zaledwie dwóch lat. Markę łączą również wspólne wartości ze światem surfingu i od pięciu lat jest ona jedynym partnerem motoryzacyjnym World Surf League (WSL), jako pierwszy w historii wyłączny partner motoryzacyjny WSL Championship Tour i trasy, w której biorą udział najwięksi „mistrzowie fal”. 

Najnowsze

Czujniki parkowania – czy warto mieć je w samochodzie?

Bez pewnych udogodnień ciężko wyobrazić sobie podróż autem, ale część z nich niestety może przynieść więcej szkody niż pożytku. Nowe technologie w naszych autach z jednej strony mogą bowiem zdecydowanie ułatwić nam życie, z drugiej zaś – nieco rozleniwić. Jak jest w przypadku czujników parkowania?

Trudność w ocenie odległości, ograniczona widoczność i mała przestrzeń to główne problemy podczas parkowania samochodu. Szczególnie jeśli chcemy zaparkować tyłem. Producenci aut, chcąc oszczędzić kierowcom stresu, wprowadzili czujniki parkowania, które wydają ostrzegawczy sygnał podczas zbliżania się do innego samochodu lub przeszkody. Przyjrzyjmy się bliżej tym niewielkim urządzeniom. 

Jak działają czujniki parkowania? 
Do określenia odległości samochodu od przeszkody czujniki parkowania wykorzystują fale ultradźwiękowe. Czujnik wysyła falę o wysokiej częstotliwości, po czym mierzy czas, z jaką wróci ona do urządzenia. Choć zasada działania wydaje się prosta i skuteczna, warto podkreślić, że czujniki mogą zareagować również na liście, opady czy inne zanieczyszczenia. Zawsze więc należy dodatkowo oceniać odległość od przeszkód w lusterkach. Zwłaszcza że czujnik może także nie zauważyć innych przeszkód, np. małego słupka. 

Kiedy czujniki parkowania najbardziej nam się przydadzą?
W słabo oświetlonych garażach, na podziemnych parkingach czy też na zatłoczonych ulicach, gdzie widoczność przy wyjeździe z miejsca parkingowego ograniczają inne auta, czujniki będą szczególnie przydatne. Sprawdzą się też, kiedy mamy do czynienia z niesprzyjającymi warunkami pogodowymi, które skutkują np. zaparowanymi szybami. 

Jak dbać o czujniki parkowania?
Duże opady śniegu czy spore zabrudzenia mogą również wpłynąć na nieprawidłową pracę czujników. Wystarczy jednak przetrzeć czujniki wilgotną szmatką, aby usunąć zbierające się na nich zabrudzenia. Jest to bardzo ważne, ponieważ zabrudzone czujniki mogą niewłaściwie odczytywać odległość od przeszkody i wprowadzać kierowcę w błąd. 

Jakie czujniki wybrać i ile to kosztuje? 
Najtańsze, ale przy tym także te najbardziej zawodne komplety z 4 sztukami czujników to koszt ok. 100–200 zł. Większe zestawy bądź też zestawy lepszej jakości to wydatek rzędu 700 zł. Podział czujników obejmuje także miejsce montażu (przód lub tył) oraz jego sposób (bezprzewodowy i przewodowy). 
W większości aut czujniki są montowane głównie na tylnym zderzaku. Jeśli jednak chce się zadbać o większą precyzję i bezpieczeństwo podczas parkowania czy wykonywania innych manewrów, można pokusić się także o montaż czujników z przodu samochodu. Będzie to duże ułatwienie szczególnie dla młodych i mniej doświadczonych kierowców, dla osób starszych i posiadaczy dużych aut. 

Czujniki bezprzewodowe i przewodowe różnią się ceną oraz sposobem przekazywania informacji pomiędzy modułem sterowania a wyświetlaczem. Czujniki bezprzewodowe łączą się z centralką za pomocą Wi-Fi, a przewodowe, jak sama nazwa wskazuje, montuje się przy pomocy przewodów. Jednak zarówno montaż czujników przewodowych, jak i bezprzewodowych wymaga podłączenia kabli do instalacji elektrycznej auta. W przypadku czujników tradycyjnych montaż jest bardziej czasochłonny. Jeżeli więc cena nie jest dla Ciebie najważniejszym wyznacznikiem, wybierz czujniki bezprzewodowe, które są droższe, ale prostsze w montażu. Podobna sytuacja może zdarzyć się, jeśli zainwestujemy w czujniki złej jakości. Szczególnie zimą, gdy temperatura spadnie poniżej 0°C. Wówczas w samochodzie stojącym na zewnątrz czujniki mogą całkowicie przestać działać. Zatem nie warto oszczędzać i wybierać tańszych zamienników, które mogą nie spełniać swojej funkcji. 

Czujniki czy kamera cofania?
Inną technologią, która może ułatwić nam wykonywanie różnych manewrów, jest kamera cofania. Dzięki niej zamiast słyszeć dźwięk ostrzegawczy widzimy na wyświetlaczu wewnątrz auta przestrzeń z tyłu samochodu. To bardzo pomocne rozwiązanie, ponieważ czujnik z kamerą pozwala określić trajektorię jazdy, co ułatwia parkowanie w trudno dostępnych miejscach. Wadę tego rozwiązania stanowi natomiast trudność parkowania w słabo oświetlonych miejscach, gdyż większość kamer nie działa w ciemności. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest współpraca czujników i kamery. Na rynku są obecnie dostępne zestawy, które można umieścić na tylnym zderzaku lub nad nim i zadbać w pełni o bezpieczeństwo w trakcie parkowania. 

Źródło: www.norauto.pl

 

Najnowsze

CRF1100L Africa Twin – ewolucja wyprawowego enduro Hondy

CRF1100L Africa Twin odświeżono, nadając mu agresywny, kompaktowy styl enduro i znacznie lepsze możliwości terenowe.

Wysmuklona sylwetka i lżejsza o 5 kg, oferuje jeszcze bardziej sportowe osiągi, również dzięki zmianom w silniku, który teraz osiąga o 7% większą moc oraz o 6% wyższy maksymalny moment obrotowy i jest znacznie mocniejszy w całym zakresie prędkości obrotowych.

Rama również została przekonstruowana, wprowadzono przykręcaną aluminiową ramę pomocniczą. Również aluminiowy wahacz oparto na rozwiązaniu znanym z crossowego modelu CRF450R. Istotną zmianą w Africa Twin jest zastosowanie sześcioosiowego bezwładnościowego modułu pomiarowego (IMU), który pozwala kontrolować nie tylko 7-poziomowy system HSTC, ale także 3-poziomowy układ kontroli unoszenia przedniego koła (nowość w modelu 2020), działanie ABS w czasie pokonywania zakrętów (z ustawieniem terenowym), system kontroli unoszenia tylnego koła podczas hamowania i wykrywanie zakrętów przez przekładnię DCT. Tryb OFF-ROAD (teren) dołącza do standardowych trybów TOUR (turystyka), URBAN (miasto) i GRAVEL (szuter).

Agresywny i zwarty. Dwa słowa, które podsumowują nową, naprężoną sylwetkę Africa Twin. Wszystko ma uzasadnienie – łatwiej sprawdza się w terenie. Stała szyba jest krótsza niż wcześniej, aby nie utrudniać obserwacji terenu przed kołem. Podczas gdy wysokość siedziska pozostała bez zmian 850-870 mm, kierownica jest teraz zamontowana o 22,5 mm wyżej, zapewniając bardziej pionową pozycję jazdy i wygodną kontrolę, zarówno w pozycji stojącej, jak i siedzącej.

Część tylna motocykla została zwężona, a samo siedzenie jest węższe o 40 mm, co ułatwia dosięgnięcie podłoża. Jego kształt został również starannie wyprofilowany, aby umożliwić łatwiejsze przesuwanie się do przodu lub do tyłu. Jako akcesoria dostępne są siedzenia niskie 825-845 mm i wysokie 875-895 mm.

Kolorowy 6,5-calowy ekran dotykowy TFT (MID) zapewnia kierowcy wygodną kontrolę nad wszystkimi systemami Africa Twin. Wybór trybu jazdy zlokalizowano w lewym górnym rogu ekranu. MID można również skonfigurować tak, by wyświetlał różne poziomy informacji dotyczące wybranego trybu jazdy. Ekran jest łatwy w użyciu, nawet w rękawiczkach.

Podstawowa budowa 8-zaworowego rzędowego silnika SOHC pozostaje niezmieniona w modelu 2020, ale silnik ma nieco większą pojemność skokową wynoszącą 1084 cm3, zamiast 998 cm3. W rezultacie moc maksymalna wzrosła z 70 kW do 75 kW przy 7500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy z 99 Nm do 105 Nm przy 6250 obr/min. Co ważne, wyraźny wzrost zarówno mocy, jak i momentu obrotowego odczuwa się od 2500 obr/min, aż do obrotów maksymalnych.

Rozrząd SOHC Unicam Hondy jest wyposażeniem modelu CRF450R w specyfikacji do wyścigów motocrossowych, a nisko osadzony wałek rozrządu przyczynia się do zwartej budowy głowicy cylindrów. W modelu 2020 zoptymalizowano czasy zaworowe, a skoki zaworów zwiększono do 10,1 mm po stronie dolotu i do 9,3 mm po stronie wydechu (z 9,2/8,6 mm).

  • Tryb TOUR wykorzystuje najwyższy poziom mocy (1) do jazdy turystycznej z pasażerem i bagażami oraz hamowanie silnikiem w średnim zakresie (2), z aktywnym systemem Cornering ABS dla jazdy drogowej.
  • Tryb URBAN dobrze sprawuje się w szerokim zakresie warunków jazdy i wykorzystuje moc na średnim poziomie (2), hamowanie silnikiem w średnim zakresie (2), z aktywnym systemem Cornering ABS dla jazdy drogowej.
  • Tryb GRAVEL najbardziej łagodzi moc silnika (4) i hamowanie silnikiem (3). Cornering ABS jest aktywny, pracując w trybie terenowym, a działania ABS na tylne koło nie można wyłączyć.
  • Tryb OFF-ROAD wykorzystuje nieco więcej mocy silnika (3) i maksymalnie łagodzi hamowanie silnikiem (3). Cornering ABS jest aktywny pracując w trybie terenowym, ale możliwe jest wyłączenie działania ABS na tylne koło.
  • Tryby USER 1 i 2 dają kierowcy możliwość zestawienia dwóch różnych, spersonalizowanych ustawień, z wyborem poziomu mocy silnika 1-4, poziomu intensywności hamowania silnikiem 1-3, ABS (tryb drogowy/tryb terenowy).

Przekładnia DCT zastosowana w Africa Twin jest również w pełni przygotowana do pracy w trudnych warunkach terenowych, o czym świadczy dodatkowy przełącznik G dostępny na ekranie dotykowym TFT. Włączenie opcji G podczas jazdy w jakimkolwiek trybie pracy DCT poprawia wyczucie przyczepności oraz kontrolę nad motocyklem poprzez redukcję poślizgu sprzęgieł przy zmianie biegów.

Prześwit wynosi 250 mm rozstaw osi 1575 mm, kąt pochylenia główki ramy, to 27°, wyprzedzenie wynosi 30’/113 mm. Masa motocykla z płynami jest o 5 kg lżejsza i wynosi 226 kg.

Przy długości skoku wynoszącej 230 mm, odwrócony przedni widelec 45 mm Showa zapewnia pochłanianie dużych nierówności. Jego charakterystyka została zmieniona w celu poprawy działania zawieszenia w terenie i na szosie. Tłumienia odbicia i dobicia są w pełni regulowane. Odlewana aluminiowa górna półka oraz kuta dolna połączone są drążonym aluminiowym trzonem i łączą się z widelcem za pomocą dwóch śrub na górze i na dole.

Najnowsze

Jaki jest Volkswagen Golf ósmej generacji?

W Wolfsburgu zaprezentowano ósmą generację Golfa. Auto zaoferuje funkcjonalności, które kojarzyliśmy dotąd z bardziej zaawansowanych technologicznie aut Volkswagena, jak Passat, Arteon czy Touareg. Znaczna część zaawansowanych rozwiązań znajdzie się już w standardzie wersji podstawowej. Zobaczmy zatem, jaki jest nowy Golf!

Elementem dominującym w sylwetce auta widzianego z boku jest charakterystyczny słupek dachowy C. Dzięki niemu jego sylwetka nabiera dynamiki, a jednocześnie przenosi do współczesności design pierwszego Golfa. Doskonałe proporcje dachu i przeszklonej części nadwozia w stosunku do powierzchni znajdujących się poniżej linii okien nadają posturze nowego Golfa mocy, a niska linia dachu – sportowej dynamiki. Równie wyraziste są masywna tylna część nadwozia i mający niepowtarzalny styl przód auta z bardzo wąską osłoną chłodnicy i charakterystycznym ostrym przetłoczeniem blach na wysokości klamek drzwi.

We wszystkich wersjach Golfa zastosowano diodowe oświetlenie LED, które zastąpiło konwencjonalne reflektory. Wzór diodowych świateł stał się przy tym dominującym i niepowtarzalnym elementem stylistyki Golfa ósmej generacji. Wraz z Golfem ósmej generacji debiutuje najnowsza wersja modułowej platformy podwoziowej (MQB). Dlatego Golf – jak zawsze w swojej historii – jest czymś więcej niż kolejnym modelem auta.

Mimo że nowy Golf wydaje się niższy, dłuższy i z wyglądu bardziej dynamiczny od poprzednika, jego kompaktowe wymiary nie zmieniły się. Długość auta wynosi 4.284 mm, szerokość 1.789 mm, a wysokość 1.456 mm. Rozstaw osi to 2.636 mm. O tym, że każdy element nadwozia zaprojektowano od nowa i dopracowano świadczą wartości aerodynamiczne: powierzchnia czołowa nowego Golfa została zmniejszona do 2,21 m2, a współczynnik oporu powietrza Cx do 0,275.

Nowe wskaźniki i systemy multimedialne działające online łączą się tworząc jeden, znajdujący się na tej samej osi cyfrowy kokpit; współgrają z nim dotykowe pola i ekrany. Zakres informacji dostarczanych kierowcy można poszerzyć korzystając z opcjonalnego wyświetlacza Head-up. Dotykowe pola i możliwość sterowania różnymi funkcjami przy pomocy komend głosowych sprawiają, że obsługa nowego Golfa jest naturalna i intuicyjna. Volkswagen sięgnął po najnowsze rozwiązania w zakresie cyfrowych elementów obsługi i wskaźników, by na jeszcze wyższy poziom podnieść możliwości interakcji między człowiekiem a maszyną. Jednostka online connectivity unit (OCU) stosowana seryjnie i wyposażona w kartę eSIM współdziała z systemami usług internetowych zawartych w We Connect i We Connect Plus.

Golf ósmej generacji wyznacza w klasie aut kompaktowych nowy standard w dziedzinie systemów asystujących, które wspomagają kierowcę podczas prowadzenia samochodu. Zastosowany po raz pierwszy na świecie w aucie tej klasy system Travel Assist znany z nowego Passata sprawia, że Golf może poruszać się po autostradzie automatycznie do prędkości 210 km/h – kierowca nie musi wykonywać ruchów kierownicą, dodawać gazu ani hamować. Zwiększają się dzięki temu komfort jazdy i bezpieczeństwo, zwłaszcza podczas dalekich podróży.

Golf jest też pierwszym modelem Volkswagena wyposażonym seryjnie w system Car2X umożliwiający komunikację z otoczeniem. System ten wykorzystuje informacje pochodzące z innych pojazdów znajdujących się w pobliżu, a także sygnały dostarczane przez urządzenia infrastruktury drogowej, by ostrzegać kierowcę i przekazywać te ostrzeżenia do innych aut wyposażonych w system Car2X. Dzięki temu idea zbiorowej inteligencji stała się rzeczywistością. Oznacza to początek nowego rozdziału w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego, ponieważ system przekazywania komunikatów przez modele Volkswagena za pomocą Car2X do innych samochodów w szybkim czasie może się upowszechnić. Zwiększeniu bezpieczeństwa podróży służą również nowe matrycowe reflektory diodowe IQ.LIGHT, także wyposażone w interaktywne funkcje.

Do nowego Golfa będą oferowane silniki benzynowe (TSI), Diesla (TDI), zespoły napędowe typu Mild-Hybrid (eTSI) oraz zespoły hybrydowe typu plug-in (eHybrid). Wszystkie silniki benzynowe i Diesla wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa oraz w turbosprężarki. Spektrum mocy tych jednostek – gdy wszystkie znajdą się w sprzedaży – wyniesie od 66 kW/90 KM do ponad 221 kW/300 KM. Nowością są dwa trzycylindrowe silniki benzynowe o mocy 66 kW/90 KM i 81 kW/110 KM oraz dwa czterocylindrowe diesle osiągające moc 85 kW/115 KM i 110 kW/150 KM. Nowe jednostki benzynowe działają – to nowość – w innowacyjnym cyklu Millera dla silników TSI, wykazując bardzo niskie zużycie paliwa i niską emisję szkodliwych substancji. Z kolei w jednostkach TDI Volkswagen, jako nowość, zastosował dwukrotny wtrysk czynnika AdBlue (Twindosing), znacznie zmniejszając emisję tlenków azotu (NOx). W porównaniu z tradycyjnymi silnikami nowe TDI zużywają nawet o 17 procent mniej paliwa. Nowe są również cztery spośród łącznie pięciu hybrydowych zespołów napędowych.

Wersje wyposażenia Golfa skonfigurowano w zupełnie nowy sposób. Dotychczasowe odmiany Trendline, Comfortline i Highline przeszły do historii. Odtąd dostępne są wersje Golf, Life oraz Style, a także sportowa R-Line. Wszystkie zawierają znacznie bogatsze wyposażenie niż to było w wypadku poprzedniego modelu. Już w podstawowej wersji znajdują się diodowe reflektory i diodowe tylne lampy, system Keyless Start, Digital Cockpit, dostęp do usług mobilnych oraz funkcji We Connect i We Connect Plus, wielofunkcyjna kierownica, automatyczna klimatyzacja, Lane Assist utrzymujący auto na wybranym pasie ruchu, monitorujący przestrzeń przed autem system Front Assist z prewencyjną funkcją ochrony pieszych oraz system Car2X. Na przestrzeni 2020 roku pojawią się kolejne odmiany Golfa: GTI, GTI TCR, Golf GTD, Golf GTE oraz Golf R.

Najnowsze