Ramona Karlsson wspiera zawodniczki

Szwedzka zawodniczka rajdowa Ramona Karlsson została założycielką i liderką projektu "Młode kobiety za kierownicą". Do programu promocyjnego wybrała 7 kobiet w wieku 15-20 lat, startujących w dyscyplinach rajdowych, wyścigowych i rallycrossowych.

Wybrankami są: Lina Björklund, Jessica Persson, Jonna Eson Brådhe, Frida Axelsson, My Adolfsson, Maja Kärnqvist i Evelina Olofsson. Do swojej dyspozycji zawodniczki otrzymały własną stronę internetową www.yfd.se – gdzie na bieżąco mogą opowiadać o swoich postępach i zadawać pytania. Celem projektu jest inspirowanie, motywacja i pomoc w planowaniu sportowej kariery. Ramona ma także nadzieję, że bardziej rozpowszechni sporty motorowe wśród kobiet.

 

Spotkanie z Michele Mouton
fot. ramonarallying.com

Szwedka zorganizowała już pierwsze spotkanie wybranych zawodniczek podczas Rajdu Szwecji, gdzie grupa mogła obejrzeć etap rajdu i spotkać się z Michele Mouton, która jest wzorem dla Ramony. Odbył się także wykład o bezpieczeństwie w rajdówce, a sama Ramona opowiedziała o swojej drodze do etapu WRC i budowaniu zespołu. Był czas na multimedia, pytania i dyskusje:
– To był świetny weekend. To fantastyczna grupa kobiet ambitnych i utalentowanych. Z niecierpliwością czekam na kontynuację pracy z nimi – mówiła Ramona, która prócz pomocy na blogu grupy planuje jeszcze cztery spotkania na żywo w tym roku.

 

Miriam i Ramona
fot. ramonarallying.com

A sama Ramona i Miriam Walfridsson w roli pilota – mają już za sobą trzy starty w szwedzkich zimowych rajdach. Coraz lepiej czują się w Skodzie Fabii WRC i odczuwają mocny wzrost tempa jazdy:

– Praktyka czyni mistrza, mamy za sobą ok. 200 kilometrów w samochodzie WRC i zaczynamy się dobrze w nim czuć. Znalazłyśmy prędkość, która nam odpowiada w czasie zawodów – szybko, ale bez podejmowania nadmiernego ryzyka – opowiada Ramona.

Teraz załoga doskonalić będzie jazdę na nawierzchniach szutrowych, bo kolejne zawody odbędą się już w maju.

Najnowsze

Nie daj się zwieść czarnym drogom

Kierowcy zwykle cieszą się, kiedy zima ustępuje i drogi robią się w końcu czarne. Odwilż jest jednak niebezpiecznie myląca. Towarzyszy jej ryzyko poślizgu związane z akwaplanacją występującą często na zmianę z czarnym lodem.

Na mokrych nawierzchniach, charakterystycznych dla odwilży, występuje znaczne ryzyko akwaplanacji, czyli utraty przyczepności na skutek warstwy wody między oponą a nawierzchnią jezdni. Mechanizm akwaplanacji jest następujący: obracające się koło nie nadąża z odprowadzaniem wody spod opony, a to grozi poślizgiem. Im większa prędkość i im więcej wody na drodze, tym większe prawdopodobieństwo poślizgu. Ryzyko wzrasta też w przypadku zużytych opon.

Sygnałem, który powinien zwrócić uwagę kierowców, jest „uciekanie” tyłu samochodu na boki oraz nagłe wrażenie „poluzowania kierownicy”, która zaczyna być bardzo łatwa w operowaniu. W takiej sytuacji należy ograniczyć do minimum ruchy kierownicą i unikać gwałtownego hamowania. Najlepiej zdjąć nogę z gazu, to powinno pomóc w odzyskaniu sterowności. W sytuacji, kiedy musimy zahamować, a samochód nie jest wyposażony w system ABS, powinniśmy robić to delikatnie, metodą pulsacyjną.

Woda na drodze niesie ze sobą jeszcze inne zagrożenia – maskuje nawet głębokie uszkodzenia jezdni, których liczba na drogach znacząco wzrasta po zimowych mrozach.

fot. Renault

Koniec zimy to czas odwilży, która przeplata się ze spadkiem temperatur – najczęściej w nocy albo wcześnie rano. Wtedy to roztopiony śnieg, wilgotne powietrze, deszcz lub mgła zamarzają na powierzchni jezdni i tworzy się czarny lód – bardzo niebezpieczna, bo prawie niewidoczna, cienka warstwa zamarzniętej wody. Droga wygląda wówczas na mokrą. Kolejnym sygnałem, że jezdnia pokryta jest czarnym lodem, będzie ponownie luz, który kierowcy wyczują w układzie kierowniczym i brak odgłosu, jaki wytwarzają zwykle opony w zetknięciu z nawierzchnią drogi. W takiej sytuacji groźne może okazać się zarówno hamowanie, jak i gwałtowne skręcanie.

Podczas odwilży należy utrzymywać większą niż zwykle odległość od poprzedzającego pojazdu i zwolnić, dostosowując prędkość do panujących warunków.

Najnowsze

Danica Patrick inspiruje inne kobiety

Sukces Daniki Patrick ożywił kobiece środowisko motoryzacyjne. Panie, które podobnie jak Danica szukają szczęścia w sportach motorowych, nie tylko cieszą się z jej sukcesu, ale i traktują go jako inspirację dla siebie.

Patrick jest jedną z dziesięciu kobiet jeżdżących w NASCAR, ale jedyną, która obecnie startuje w elitarnym Sprint Cup. Zdobyte przez nią historyczne pole position przed wyścigiem Daytona 500 sprawiło, że wiele kobiet kibicowało z taką intensywnością, jakby co najmniej towarzyszyły jej w samochodzie.

Marisa Niederauer, kierowca z Plainedge, mówi z entuzjazmem:

„Ile razy już słyszałam, że kobieta nadaje się do kuchni, a nie za kółko… tak jakby dla bolidu miało znaczenie, jakiej jesteś płci. Spod kasku również nie widać, czy jesteś kobietą. To, że ludzie o tym wiedzą, jest jedyną różnicą”.

Marisa Niederauer
fot. materiały prasowe

Erin Dumicich, 25-latka z East Quogue, która może się pochwalić trzykrotnym zwycięstwem na torze Riverhead, mówi:

„Danica udowodniła, że to, co robimy w każdą niedzielę na lokalnych wyścigach, może być osiągnięte w szerszej skali. To jej wkład w historię”.

Erin Dumicich
fot. materiały prasowe

Wtóruje jej zaledwie 20-letnia Amber Fortin, która ściga się na Riverhead, odkąd skończyła 16 lat, i ma nadzieję powtórzyć kiedyś sukces Daniki.

„Nawet nie mogę sobie wyobrazić, jakie to są emocje. Dzikie. Intensywne” – mówi.

Danice nie udało się wprawdzie zająć pierwszego miejsca, ale zarówno zdobyte pole position, jak i sama jej postawa podczas wyścigu są już osiągnięciem samym w sobie. I – jak sugeruje Dumicich – mogą okazać się przełomem, który rozbudzi w wielu dziewczynach marzenie o karierze wyścigowej.

Najnowsze

Ford stawia na kobiety

Ford rusza z zakrojoną na skalę europejską akcją, która w założeniu ma pomóc marce w dotarciu do konsumentek. Do testów pojazdów Forda zaproszono dziennikarki, blogerki i inne wpływowe kobiety.

Testerki Forda będą dla firmy źródłem informacji względem komfortu jazdy i nowo wprowadzonych technologii, jak uruchamiana głosem aplikacja Spotify czy asystent parkowania, ale również w kwestii marketingu, poziomu obsługi i standardu sprzedaży w salonach oraz komunikacji.

fot. Ford

Tym samym Ford sygnalizuje, że dostrzega zmieniającą się strukturę rynku i stale wzrastającą liczbę kobiet kupujących samochody. Aby dodatkowo podkreślić swoje zaangażowanie, Ford zobowiąże się również do wsparcia finansowego działań charytatywnych na rzecz kobiet – szczegóły jeszcze nie są znane.

Najnowsze

Reklama GEICO demoralizuje dzieci?

Nowy film reklamowy wypuszczony przez firmę ubezpieczeniową GEICO ze świnką Maxwellem w roli głównej nie wszystkim przypadł do gustu. Organizacja „One Million Moms” wystosowała oficjalny protest, oskarżając firmę o... promowanie zoofilii.

GEICO (skrót od Government Employees Insurance Company) kręci swoje telewizyjne reklamy wedle określonego klucza: przewodnim hasłem jest “15 minut może ci dać 15% zniżki na ubezpieczenie samochodu”, a bohaterem charakterystyczna postać, a to jaskiniowiec, a to gekon, a to właśnie świnka Maxwell.

fot. GEICO

To ostatnie wcielenie nie przypadło do gustu konserwatywnej chrześcijańskiej organizacji American Family Association, prowadzącej portal „One Million Moms”. Zdaniem oburzonych protestujących formuła reklamy „poniża kobiety”, „promuje zoofilię” i wpaja dzieciom „niebezpieczne wzorce seksualne”.

Czy tak jest? Oceńcie same…

Najnowsze