Przerażające zakończenie bezmyślnego wyprzedzania

Do mrożącego krew w żyłach wypadku doszło na drodze w okolicach Płońska. Dwa samochody wypadły z drogi i zostały poważnie uszkodzone.

Całe zdarzenie zarejestrowała tylna kamera pierwszego samochodu, który zdecydował się na wyprzedzenie ciężarówki. Zrobił to spokojnie i bezpiecznie, ponieważ droga przed nim była prosta i pusta.

Po chwili na podobny manewr zdecydował się kierowca BMW, ale nie zauważył, że już wcześniej zaczął wyprzedzać go jadący za nim Ford. Kierujący tym drugim pojazdem wystraszył się SUV-a, zaczął gwałtownie kręcić kierownicą uderzając ostatecznie w BMW, które wjechało w ciężarówkę i oba pojazdy wpadły do rowu.

Wypadek wyglądał bardzo groźnie, ale według relacji autora nagrania kierowca i pasażerka BMW odnieśli tylko lekkie obrażenia. Kierującemu ciężarówką nic się nie stało.

Najnowsze

Honda HR-V w mocnej wersji Sport

Honda ujawniła szczegóły na temat nowego HR-V Sport - wersji wyposażonej w 1,5-litrowy silnik VTEC TURBO oraz zmodyfikowane pod kątem sportowych osiągów podwozie i zawieszenie.

Nową Hondę HR-V napędza, znany z najnowszej generacji modelu Civic, 1,5-litrowy silnik VTEC TURBO, zapewniający maksymalną moc 182 KM, dostępną przy 5500 obr./min dla wersji z sześciobiegową przekładnią manualną oraz przy 6000 obr./min dla wersji z przekładnią bezstopniową CVT. Maksymalny moment obrotowy 240 Nm (w wersji z 6-biegową przekładnią manualną) jest dostępny w przedziale od 1900 do 5000 obr./min, zaś w modelach wyposażonych w skrzynię CVT wynosi on 220 Nm i jest uzyskiwany w przedziale od 1700 do 5500 obr./min.

Częścią pakietu, który ma poprawiać prowadzenie, jest specjalny system zawieszenia „Performance Damper”. Układ amortyzujący działa w zintegrowany sposób dla przednich i tylnych kół, ograniczając względne ruchy boczne i skrętne zawieszenia. Zmniejsza on podatność na przechyły, poprawia stabilność podczas nagłych zmian pasa ruchu i obniża drgania na nierównych nawierzchniach.

Układ kierowniczy modelu wykorzystuje zębatkową przekładnię kierowniczą ze zmiennym przełożeniem i elektrycznym wspomaganiem. Dodatkowo w aucie zastosowano system Agile Handling Assist, który wspomaga kierowcę w szybkim pokonywaniu zakrętów.

Dodające dynamiki elementy stylistyczne HR-V Sport, takie jak: wąski przedni splitter, boczne listwy progowe, obramowania nadkoli i bardziej agresywny tylny zderzak, wykonano w czarnym kolorze. Charakter modelu podkreślają również czarne obudowy lusterek, podwójna końcówka układu wydechowego oraz 18-calowe felgi aluminiowe o charakterystycznym dla tej wersji wzorze.

Dostępne w standardzie oświetlenie w technologii LED obejmuje: światła drogowe, światła mijania, kierunkowskazy oraz światła do jazdy dziennej. Z tyłu, chromowany na ciemno element ozdobny drzwi bagażnika nawiązuje do czarnej przedniej kraty wlotu powietrza o strukturze plastra miodu, a tylne światła znajdują się w ciemniejszych oprawach, z czarnym wewnętrznym sektorem, odróżniającym je od opraw standardowej wersji HR-V 2019.

W przeprojektowanych przednich siedzeniach kierowcy i pasażera – przeniesionych ze standardowego HR-V – wprowadzono zmiany w poduszce siedziska i w oparciu, zapewniając lepsze podparcie pleców kierowcy. Wykończono je tapicerką w kolorze czarnym i ciemnoczerwonym.

Pierwsze egzemplarze Hondy HR-V Sport trafią do klientów w kwietniu 2019 roku.

Najnowsze

Toyota Corolla – polska cena i specyfikacja

Corolla 12. generacji zadebiutuje w salonach w pierwszym kwartale przyszłego roku jako hatchback, kombi i sedan.

W podstawowym wyposażeniu nowej Corolli znajdziemy system automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall, pakiet Toyota Safety Sense 2. generacji m.in. z inteligentnym tempomatem adaptacyjnym i systemem zapobiegającym kolizjom z innym pojazdami, pieszymi oraz rowerzystami, a także światła do jazdy dziennej LED, tylny dyfuzor i spojler oraz system audio z CD, USB i Bluetooth.

W gamie modelu znajdą się silniki benzynowe oraz napędy hybrydowe. Corolla sedan będzie napędzana silnikiem 1.6 132 KM lub napędem hybrydowym 1.8 o mocy 122 KM. Nowy model z nadwoziem hatchback i kombi będzie dostępny z silnikiem 1.2 Turbo o mocy 116 KM lub dwoma układami hybrydowymi do wyboru, w tym zupełnie nowym napędem o mocy 180 KM z silnikiem 2.0.

Corolla Hatchback będzie kosztowała od 75 900 zł za bazową wersję Active.

Najnowsze

Toyota Prius z napędem na cztery koła

Zaktualizowana wersja hybrydowego modelu będzie oferowana w przyszłym roku z nowym napędem na wszystkie koła AWD-i. Model trafi również do polskich salonów Toyoty.

W 2019 roku zadebiutuje odświeżony Prius z przeprojektowanym pasem przednim oraz tylnym. W jego ofercie po raz pierwszy pojawi się też wersja z napędem na wszystkie koła.

AWD-i korzysta z dodatkowego silnika elektrycznego o dużym momencie obrotowym, który współpracuje z pełnym układem hybrydowym napędzającym przednią oś. Układ włącza się automatycznie, gdy wymagają tego warunki na drodze.

Napęd 4×4 jest dołączany podczas ruszania, przy prędkości do 10 km/h oraz przy wyższych, gdy czujniki wykryją śliską nawierzchnię. AWD-i nie wymaga przy tym zastosowania wału napędowego ani centralnego mechanizmu różnicowego. Dzięki temu Prius z napędem 4×4 ma praktycznie tak samo przestronną kabinę pasażerską co wersja 4×2 i porównywalne zużycie paliwa oraz emisję spalin.

Prius Hybrid AWD-i jest wyposażony w nową kompaktową baterię niklowo-wodorkową, dostosowaną do pracy w niskich temperaturach. Prius 2019 z przednim napędem otrzymuje nową baterię litowo-jonową.

Najnowsze

Audi e-tron GT – wizja nieodległej przyszłości

Audi zaprezentowało czterodrzwiowe, napędzane elektrycznie coupé - Audi e-tron GT concept. Seryjna produkcja odpowiednika tego samochodu rozpocznie się za około dwa lata.

Audi e-tron GT concept ma 4,96 m. długości, 1,96 m. szerokości i 1,38 m. wysokości. Całą część dachową wyprodukowano z karbonu, wiele podzespołów jest aluminiowych, a wszystkie wsporniki zrobiono z wysokowytrzymałej stali. Rozwiązania techniczne tego pojazdu powstawały w ścisłej współpracy z Porsche.

Delikatnie opadająca linia dachu prototypu, rozciągająca się aż do samego tyłu pojazdu, jest motywem charakterystycznym dla całej linii modeli Sportback. Diodowe reflektory Matrix LED mają laserowe światła drogowe w kształcie grota strzały oraz funkcję animacji – auto wita kierowcę krótką sekwencją – falą światła rozchodzącą się poziomo. Ta nowa sygnatura świateł w przyszłości znajdzie zastosowanie w seryjnie produkowanych pojazdach Audi.

Konsola środkowa, duży ekran dotykowy w górnej części oraz linia ciągnąca się od drzwi przez kokpit, otaczają miejsce kierowcy, „łącząc” go z całym systemem sterowania oraz systemami infotainment. Konsola środkowa oraz deska rozdzielcza wyglądają jakby były zawieszone w powietrzu. Zarówno ekran tablicy rozdzielczej, jak i wyświetlacz dotykowy umieszczony nad konsolą środkową mają czarne, błyszczące powierzchnie. W celu prezentacji różnych funkcji ustawić można – w zależności od preferencji kierowcy – różne style ekranu. Mogą tu dominować wirtualne zegary i wirtualne pokrętła, mapy nawigacji z informacjami na temat zasięgu pojazdu, czy też zróżnicowane menu funkcji infotainment. Steruje się nimi z poziomu ekranu dotykowego z funkcją haptycznej informacji zwrotnej.

Audi e-tron GT concept ma w całości „wegańskie” wnętrze. Na fotelach i na innych powierzchniach wykończenia użyto sztucznej skóry, tkaniny zrobione z włókien pochodzących z recyklingu posłużyły do wyściełania siedzisk foteli oraz podłokietnika na konsoli środkowej. Podsufitka i okładziny filarów okiennych wykończone są mikrofibrą. Nawet wykładzina o długim włosie zrobiona jest z trwałego Econylu – włókna wyprodukowanego ze zrecyklingowanych starych sieci rybackich.

Audi e-tron GT ma dwa bagażniki – tylny z charakterystyczną, dużą klapą zapewnia nawet 450 litrów przestrzeni ładunkowej, a pod maską z przodu pojazdu znajdziemy dodatkowe 100 litrów.

Do przedniej i do tylnej osi dopasowano dwa osobne silniki elektryczne o łącznej mocy 590 KM. Koncepcyjny pojazd to „elektryczne quattro”, ponieważ pomiędzy przednią, a tylną osią nie ma żadnego mechanicznego połączenia. Sposób pracy napędu oraz koordynacja działania obu osi oraz prawych i lewych kół, to zadanie elektronicznego systemu kontroli i sterowania.

W przyszłości, od 0 do 100 km/h pojazd przyspieszał będzie w około 3,5 sekundy, a do 200 km/h w 12 sekund. Prędkość maksymalna, by zapewnić maksymalny zasięg, została ograniczona do 240 km/h. Jedną z cech e-tron GT concept jest możliwość pełnego wykorzystania potencjału przyspieszenia kilka razy z rzędu. Podczas gdy w innych autach napęd ze względów zarządzania temperaturą przestawia się na funkcję nadbiegu, Audi e-tron GT concept dzięki zaawansowanej strategii chłodzenia jest w stanie zapewnić pełną wydajność zarówno silników, jak i akumulatora.

Zasięg modelu, mierzony według założeń nowego cyklu testowego WLTP, będzie wynosił ponad 400 km. Energia z litowo-jonowego, bardzo płaskiego akumulatora o pojemności ponad 90 kWh, zajmującego całą powierzchnię pod podłogą – od przedniej do tylnej osi. Zaletą takiej konstrukcji jest bardzo nisko – porównywalnie do modelu R8 – umieszczony środek ciężkości auta.

System rekuperacji zwiększa zasięg modelu o 30 procent, a obejmuje on dwa silniki elektryczne i elektrohydraulicznie zintegrowany system sterowania hamulcami. Połączono tu różne tryby rekuperacji: rekuperację manualną w trybie żeglowania z użyciem manetek przy kierownicy, rekuperację automatyczną w trybie żeglowania kontrolowaną przez system asystenta wydajności i rekuperację w trybie hamowania, w której przejście pomiędzy hamowaniem elektrycznym, a hydraulicznym jest bardzo łagodne.

Akumulator Audi e-tron GT concept może być ładowany na dwa sposoby: z użyciem kabla, przez przykryte klapką gniazdo umieszczone po lewej stronie przodu pojazdu albo bezprzewodowo – indukcyjnie z wykorzystaniem układu Audi Wireless Charging. W tym przypadku płyta ładująca z zatopioną w niej cewką elektryczną zamontowana jest na stałe w podłodze miejsca, w którym parkuje auto i podłączona do sieci elektrycznej. Zmienne pole magnetyczne indukuje wtedy zmienne napięcie w drugiej cewce zamontowanej w podłodze samochodu. Dzięki mocy ładowania 11 kW, akumulator Audi e-tron GT concept ładuje się do pełna w ciągu jednej nocy.

Ładowanie przewodowe jest znacznie szybsze z racji tego, że czterodrzwiowe coupé podłącza się do systemu 800-woltowego. System ten, w porównaniu do obecnie używanych, wydatnie skraca czas ładowania. Do naładowania akumulatora do wartości ok. 80 procent jego pojemności wystarcza ok. 20 minut, co pozwala na przejechanie kolejnych 320 kilometrów.

Najnowsze