Przekładnia planetarna
Przekładnia planetrana jest podzespołem, który najcześciej możemy spotkać w automatycznych lub półautomatycznych skrzyniach biegów lub zwolnicach. Ma wiele zalet jak choćby małe wymiary i mozliwość uzyskiwania dużych przełożeń, czy też krótkiego czasu ich przełaczania.
Przykład na zastosowanie przekładni planetarnej w automatycznej skrzyni biegów ZF o 8 biegach. W celu realizacji tak dużej liczby przełożeń zastosowano 4 rzędy planetarne oraz 5 elementów hamujących i sprzegających. |
![]() |
fot. ZF
|
Przekładnie planetarne są podzespołem w którym co najmniej jedno koło, nazywane kołem obiegowym lub satelitą ma oś ruchomą względem korpusu przekładni. Koła takie w czasie pracy obiegają dookoła innych kół, zwanych kołami stałymi. Przekładnie planetarne umożliwiają przenoszenie dużych mocy i uzyskiwanie dużych przełożeń przy stosunkowo małych wymiarach. Posiadają one szczególne właściwości, polegające na tym, że pośredniczące działanie pomiędzy kołem centralnym a wieńcem może spełniać więcej niż jeden satelita, co umożliwia zastosowanie zasady wewnętrznego podziału obciążenia, a także, że występuje w tych przekładniach zazębienie wewnętrzne, które ma szereg korzystnych własności, jak mały poślizg i możliwość przenoszenia znacznych względnych obciążeń przy miękkich zębach wieńca i twardych satelitów i koła centralnego. Przekładnie te są również kilkakrotnie lżejsze od zwykłych przekładni o podobnych parametrach. Cechy te pozwalają na zastosowanie tego typu przekładni w zespołach turbinowych, pojazdach szynowych, napędach okrętowych, a także w automatycznych skrzyniach przekładniowych pojazdów samochodowych, obrabiarkach, bardzo dokładnych podzielnicach uniwersalnych, itd.
Elementy przekładni planetarnej: 1-koło o uzebieniu wewnetrznym (wieniec); 2- satelita; 3 – koło słoneczne; 4 – jarzmo. |
![]() |
Fot. Milcar
|
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Parking w Warszawie: bezkarność na „kopertach” uderza w najsłabszych – kto na tym zarabia? Cena kopert i fałszywych kart
Każdy, kto choć raz próbował zaparkować w Warszawie, wie, że to walka o każdy centymetr. W tej codziennej bitwie o przestrzeń, na pierwszej linii frontu często stoją ci, którzy najbardziej potrzebują wsparcia – osoby z niepełnosprawnościami. Przeznaczone dla nich miejsca, oznaczone jako tzw. „koperty”, bywają bezczelnie zajmowane. Inny proceder to kupno karty uprawniającej do legalnego […] -
Zapomnij o HIMARS-ie? Oto polscy producenci sprzętu wojskowego, których nie uznają rodzimi „patrioci”
-
Od Couriera do Transita – kompletny przegląd modeli Ford Pro i zabudów. Który wariant wybrać dla swojej firmy?
-
Via Carpatia to droga donikąd? Oto dlaczego Polska wschodnia wciąż nie ma swojej ekspresówki
-
Tłusty obiad i piwo? Polak pije, jedzie i ryzykuje. Szokujące dane o polskich kierowcach!
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Ciekawy artykuł ale nie wyczerpuje tematu. Z resztą temat przekładni planetarnych i ich zastosowań jest dojść obszerny. Zapraszamy również do nas – mamy kilka ciekawych tekstów eksperckich na temat przekładni planetarnych, ale nie tylko. http://przekladniebonfiglioli.pl/przekladnie-bonfiglioli/przekladnia-planetarna/seria-300
Anonymous - 5 marca 2021
Ciekawy artykuł ale nie wyczerpuje tematu. Z resztą temat przekładni planetarnych i ich zastosowań jest dojść obszerny. Zapraszamy również do nas – mamy kilka ciekawych tekstów eksperckich na temat przekładni planetarnych, ale nie tylko. http://przekladniebonfiglioli.pl/przekladnie-bonfiglioli/przekladnia-planetarna/seria-300