Karolina Chojnacka

Projekt Porsche LMDh. Niemiecki producent łączy siły z amerykańską ekipą

Porsche i Team Penske łączą siły w sporcie motorowym i rozpoczynają ścisłą współpracę nad wyścigowym prototypem, czyli Porsche LMDh. Począwszy od 2023 roku pojazdy LMDh wspólnie z tzw. hipersamochodami (LMH) będą reprezentować to, co najlepsze w wyścigach wytrzymałościowych.

Porsche Motorsport oraz zespół Team Penske uzgodniły warunki ścisłej współpracy przy startach nowego pojazdu LMDh, które rozpoczną się w 2023 roku. Ceniona ekipa z USA wspólnie z ekspertami z Weissach będzie obsługiwać fabryczne kampanie w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA (WEC) oraz północnoamerykańskich mistrzostwach IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IWSC). Pod szyldem Porsche Penske Motorsport dwa prototypy LMDh staną do rywalizacji o zwycięstwa w klasyfikacjach generalnych, w najwyższych klasach obu serii.

Porsche LMDh
Porsche LMDh, fot. materiały prasowe / Porsche

Umowa pomiędzy producentem samochodów sportowych ze Stuttgartu-Zuffenhausen a amerykańskim zespołem wyścigowym, założonym w 1966 roku, ma obowiązywać przez kilka lat. Oświadczenie w tej sprawie podpisali Oliver Blume, prezes zarządu Porsche AG, Michael Steiner, członek zarządu ds. badań i rozwoju, oraz Roger Penske, prezes Team Penske. Począwszy od 2023 roku pojazdy LMDh wspólnie z tzw. hipersamochodami (LMH) będą reprezentować to, co najlepsze w wyścigach wytrzymałościowych.

Oliver Blume, prezes zarządu Porsche AG, wyznał:

Po raz pierwszy w historii Porsche Motorsport nasza firma będzie miała globalny zespół rywalizujący w dwóch największych seriach wyścigowych na świecie. W tym celu utworzymy jego bazy po obu stronach Atlantyku. Pozwoli nam to stworzyć optymalne struktury, których potrzebujemy, by odnosić zwycięstwa w klasyfikacji generalnej, na przykład w Le Mans czy na torach Daytona i Sebring.

W latach 2006-2008, dzięki Porsche RS Spyder, Team Penske przez 3 lata z rzędu zdobywał wszystkie tytuły w klasie LMP2, wielokrotnie pokonując przy tym szybsze prototypy LMP1. A w latach 70. amerykański zespół odniósł ogromny sukces w serii Can-Am, z udziałem legendarnego Porsche 917. Roger Penske powiedział:

To dzień chwały dla całej naszej organizacji Penske. Od ponad sześciu dekad reprezentujemy Porsche na torze lub w naszych biznesach. Dziedzictwo i sukcesy, które razem odnosiliśmy, nie mają sobie równych w całej naszej historii. Nie mogę się doczekać, kiedy zabierzemy się do pracy. Wspólnie z Porsche tworzymy globalny program wyścigowy, który w przyszłości będzie walczył o zwycięstwa oraz tytuły mistrzowskie.

Porsche Motorsport wraz z Team Penske będzie prowadzić bazę zespołu w USA, zlokalizowaną w siedzibie amerykańskiego zespołu w Mooresville w stanie Karolina Północna.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Kulisy pierwszej rundy FIA WEC kobiecym okiem! Zobaczcie wideo!

W pierwszej rundzie FIA WEC, 6-godzinnym wyścigu w Spa, wystartowały aż dwie kobiece ekipy! Zobaczcie, jak wyglądały kulisy wyścigowej rywalizacji kobiecym okiem.

W pierwszej rundzie FIA WEC wystartowały aż dwa kobiece zespoły – Iron Dames, gdzie za kierownicą Ferrari zmieniały się Michelle Gatting, Rahel Frey i Manuela Gostner oraz ekipa Richard Mille Racing, którą reprezentują Sophia Flörsch, Tatiana Calderon i Beitske Visser.

W tegorocznym kalendarzu ELMS jest sześć różnych weekendów wyścigowych. Zaczęło się w Belgii, następnie zawodniczki i zawodnicy będą ścigać się w Portimao (Portugalia), Monzie (Włochy), Le Mans (Francja), Fuji (Japonia) i Bahrajnie.

Zobaczcie, jak wyglądały kulisy wyścigowej rywalizacji kobiecym okiem!

Najnowsze

Paula Lazarek

Jacht D28 Formentor jeszcze w tym roku trafi do sprzedaży. Kiedy wersja e-Hybrid?

Cupra prezentuje efekt współpracy z De Antonio Yachts – projekt łodzi inspirowanej pierwszym autorskim modelem hiszpańskiej marki.

Podczas wirtualnej konferencji Cupra Anniversary marka Cupra i De Antonio Yachts zaprezentowały pierwszy efekt współpracy – jacht D28 Formentor.  Inspiracją projektu stał się limitowany do zaledwie 7 tysięcy egzemplarzy model Cupra Formentor VZ5.

Pokazowy egzemplarz jachtu nawiązujący designem do ekskluzywnego auta ma zapoczątkować specjalną limitowaną edycję D28 z charakterystycznymi dla marki Cupra elementami wykończenia. Zgodnie z zapowiedzią obu firm, łódź ma trafić do sprzedaży pod koniec 2021 roku.

Wygląd jachtu wyróżnia się prostymi liniami, podkreślającymi jego dynamiczność, a kolor kadłuba w odcieniu Petrol Blue i miedziane akcenty stanowią kwintesencję elegancji i sportowego charakteru marki Cupra. De Antonio Yachts D28 Formentor mierzy 7,99 metrów długości, z możliwością dodania półmetrowej platformy rufowej.

Obecnie podziwiać go można w Marina Vela w porcie w Barcelonie wraz z modelem Cupra Formentor VZ5 – wersją pierwszego autorskiego CUV-a hiszpańskiej marki motoryzacyjnej wyposażoną w pięciocylindrowy silnik o mocy 390 KM. 

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Najszybszy samochód świata rozbity, w drodze na testy prędkości maksymalnej

Jazda z nadmierną prędkością często kończy się tragicznie. Nawet wtedy, gdy testy prędkości maksymalnej przechodzi najszybszy samochód świata. Ale tym razem to nie prędkość, była przyczyną nieszczęścia.

SSC Tuatara nie ma lekko. Najpierw jego próba bicia rekordu prędkości , podczas której auto miało jechać z prędkością 533 km/h wzbudziła, jak się okazało słuszne, kontrowersje i konieczne było jej powtórzenie. Później druga próba nie doszła do skutku ze względu na problemy mechaniczne. Trzecia zakończyła się sukcesem, ale prędkość SSC Tuatara była znacznie mniej imponująca niż 533 km/h.

Portal motoryzacyjny „The Drive” informuje, że samochód, którego SSC używał do testowania prędkości maksymalnej, został poważnie uszkodzony. Będąc precyzyjnym, został uszkodzony jedyny istniejący egzemplarz SSC Tuatara.

Portal donosi, że samochód był w drodze do Utah, gdzie miał ustanowić rekord prędkości maksymalnej, kiedy silny wiatr… przewrócił auto, uszkadzając Tuatarę oraz wiozącą ją ciężarówkę. Teraz przed inżynierami sporo pracy, ponieważ to jedyny istniejący egzemplarz SSC Tuatara i musi zostać naprawiony, by móc bić kolejne rekordy prędkości.

Zdjęcia rozbitego SSC Tuatara możecie zobaczyć TUTAJ.

Najnowsze

Paula Lazarek

Elektromobilność – nowy kierunek studiów na Politechnice Rzeszowskiej!

Od nowego roku akademickiego na Wydziale Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Rzeszowskiej zostaną uruchomione studia inżynierskie na kierunku elektromobilność.

Studia na tym kierunku mają charakter interdyscyplinarny. Obejmują praktyczne zastosowania matematyki i informatyki oraz fizyki i chemii, szczególnie w odniesieniu do problemów magazynowania energii i wykorzystania ogniw paliwowych.

Studia na kierunku elektromobilność to studia inżynierskie, których program kształcenia trwa 3,5 roku (studia I stopnia) i kończy się uzyskaniem dyplomu (inżyniera). Studia można podjąć w trybie stacjonarnym (dziennym). Program studiów na tym kierunku przewiduje zagadnienia z zakresu: napędów elektrycznych, efektywnego przetwarzania energii w układach energoelektronicznych, sterownia i regulacji w pojazdach elektrycznych, metody sztucznej inteligencji w pojazdach autonomicznych, zasady dystrybucji energii do zasilania pojazdów, w tym stacje ładowania. Dominującą formą zajęć są projekty i ćwiczenia praktyczne.

Po ukończeniu studiów na kierunku elektromobilność absolwenci potrafią: projektować i konstruować elektryczne układy napędowe, projektować układy energoelektroniczne do efektywnego przetwarzania energii, wykorzystywać i eksploatować układy magazynowania energii elektrycznej, projektować systemy sterowania w pojazdach elektrycznych, projektować instalacje i systemy zasilania w pojazdach, posługiwać się językiem obcym na poziomie B2, pracować w zespole i realizować powierzone zadania zgodnie z wyznaczonym harmonogramem.

Kierunek elektromobilność zajmuje się problematyką pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Daje wiedzę i umiejętności w zakresie projektowania energoelektronicznych przekształtników trakcyjnych i przekształtników dla stacji ładowania. Absolwenci potrafią dobierać i projektować napędy elektryczne.

Znają rodzaje i charakterystyki magazynów energii, w tym ich właściwości fizykochemiczne. Mają wiedzę na temat funkcjonowania pokładowych systemów elektronicznych, mikroprocesorowych układów sterowania. Posiadają podstawową wiedzę i umiejętności pozwalające wykorzystywać narzędzia informatyczne w elektromobilności, znają problemy bezpieczeństwa w funkcjonowaniu systemów informatycznych.

Absolwenci kierunku elektromobilność są przygotowani do uczestniczenia w ważnej obecnie gałęzi przemysłu związanego z produkcją pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Mogą odbywać praktyki, a następnie podejmować zatrudnienie: w przedsiębiorstwach serwisu i eksploatacji pojazdów elektrycznych oraz infrastruktury dla elektromobilności, firmach testujących lub montujących baterie elektryczne (inżynierowie testów odpowiadający za testy końcowe baterii elektrycznych, tj. modułów i ogniw akumulatora samochodu elektrycznego i audyty baterii), biurach konstrukcyjnych i projektowych zajmujących się układami napędu elektrycznego, przedsiębiorstwach odpowiedzialnych za dystrybucję, handel sprzętem i aparaturą elektryczną i energoelektroniczną, firmach projektujących układy i systemy zasilania dla pojazdów elektrycznych; firmach związanych z produkcją i montażem baterii elektrycznych, w instytucjach zajmujących się m.in. systemami do rozliczeń usług ładowania samochodów czy rezerwacji miejsc na stacjach ładowania.

Autor: Marta Jagiełowicz / Zdjęcia: Piotr Oczoś (Politechnika Rzeszowska)

Najnowsze