Postaw na odblsk… zanim trafisz na „pomnik”!

Czy mandat w wysokości 500 zł za brak elementów odblaskowych to wystarczający powód do ich zakładania? Jak pokazać, że odblaski widoczne są już z odległości co najmniej 150 metrów a gdy ich nie ma odległość ta maleje do zaledwie 20 metrów?

Nowa kampania edukacyjna Autostrady Wielkopolskiej SA (AWSA) „Postaw na odBLASK… zanim trafisz na pomnik” zwraca uwagę, że brak elementów odblaskowych może bezpośrednio zaprowadzić na… pomnik. I nie o pomnik za zasługi tu chodzi…

W miesiącach jesienno-zimowych na polskich drogach dochodzi do największej liczby wypadków z udziałem pieszych. W 2013 roku na drogach w Polsce doszło do 9 498 takich wypadków, w wyniku których zginęło 1 140 osób, a 8 802 zostało rannych. W co piątym wypadku, do którego doszło w terenie niezabudowanym zginął człowiek. Ponadto w 4 723 wypadkach zginęło 304 rowerzystów, a 4 144 zostało rannych. Mimo, że na trasach autostrad obowiązuje zakaz ruchu pieszego, zdarzają się sytuacje awaryjne, w których kierowca jest zmuszony opuścić pojazd i wówczas niezbędne jest założenie kamizelki odblaskowej, która może uratować życie.

Najnowsze

Światowa premiera koncepcyjnego motocykla Akrapovic Full Moon

Akrapovic - jedna z najsłynniejszych na świecie firm produkujących układy wydechowe, po raz kolejny zaprezentowała intrygujący projekt customowego motocykla.

Premierowa prezentacja pojazdu odbyła się podczas Bad Salzuflen Custombike Show w Niemczech. Projekt powstał przy współpracy ze słoweńską firmą Dreammachine Motorcycles. Jak swój poprzednik – Morsus, motocykl wygląda ekstrawagancko i wręcz nieprawdopodobnie pod względem technicznym.

Projektując maszynę, designerzy chcieli stworzyć pojazd, którego nie będzie można jakkolwiek skategoryzować. Miało to uczynić go jeszcze bardziej wyjątkowym. Skąd nazwa Full Moon? Mianowicie od ogromnego aluminiowo-karbonowego trzydziestocalowego przedniego koła, które kojarzy się z księżycem w pełni. Oprócz koła, również tarcza hamulcowa jest jedyna w swoim rodzaju. Maszyna ma silnik firmy S&S o pojemności 1524 cm³ i dwa ultracustomowe układy wydechowe Akrapovic. Można by się pokusić o stwierdzenie, że nadwozie jest częścią wydechu, jak i wydech jest częścią nadwozia.

Układ kierowniczy jest w pełni zautomatyzowany. Ciekawostką jest to, że zaparkowany pojazd może stać pionowo. Nie da się ukryć, że motocykl wygląda na bardzo zaawansowany technicznie, jest pełen unikalnych elementów i rozwiązań.

Niewątpliwie designerom Akrapovica udało się po raz kolejny zaskoczyć niepowtarzalnym wyglądem koncepcyjnego motocykla. Kto wie? Być może właśnie tak wyglądają customy przyszłości?

Najnowsze

„Co nas kręci?” w przedsprzedaży na Blu-Ray

Ruszyła przedsprzedaż filmu "Co nas kręci?" pod patronatem Motocaina.pl. Obecnie wydawca zbiera zamówienia - płyta zostanie wydana, jeśli zbierze się wystarczająca liczba zamówień.

Polak uratował Teslę dwa razy przed zrujnowaniem wizerunku. Poznajcie tę fascynującą historię
Niezwykła pasja zwykłych ludzi wyłania się z motocyklowego dokumentu „Co nas kręci?”, którego siłą są wywiady z przeciętnymi pasjonatami dwóch kółek. Mimo, że część z nich z motocyklizmem miała do czynienia zawodowo, jak Kenny Rogers, pierwszy Amerykanin na podium Moto GP, Jason DiSalvo, zwycięzca Daytony czy Keith Code, twórca California Superbike School, to reżyser Bryan H. Carroll oszczędza nam tej wiedzy aż do napisów końcowych, tworząc wrażenie, że jednośladów może dosiadać każdy i czerpać z tego – bez względu na wiek, płeć i liczbę kończyn – niezwykłą przyjemność. „Co nas kręci?” to także opowieść o początkach motocyklizmu, z migawkami trójkołowych pojazdów służących jako maszyny serwisowe na drewnianych torach dla kolarzy. O pierwszych cafe racerach, a także o wyprzedzającym dzisiejsze pokolenia hipsterów o lata świetlne w byciu „cool” Edzie Krentzu, zwycięzcy pierwszej edycji Daytona 200 w 1937 r. Nie ich pożółkłe zdjęcia jednak, lecz widok kilkulatków na pierwszych crossowych maszynach z nieodłączną opowieścią „gdzie ukryłem swój pierwszy motocykl, by nie znalazła go mama” odpowiada jednoznacznie na pytanie – co nas kręci.

Więcej o filmie tutaj.

Język: angielski
Napisy: polskie
Czas trwania: 89 min
Obraz: kolorowy
Format: 16:9
Dźwięk: DTS-HD MA

Najnowsze

Używanie prywatnego samochodu do celów służbowych – przepisy

Dużo się obecnie mówi o wykorzystaniu aut prywatnych w celach służbowych. Czy wówczas można liczyć na zwrot kosztów od pracodawcy?

Często pracodawcy nie mają własnych samochodów firmowych, czy to ze względu na sporadyczną liczbę zleceń poza siedzibą firmy, czy też w związku z wysokimi kosztami utrzymania pojazdu. Niekiedy samochód służbowy, który otrzymaliśmy od pracodawcy wymaga naprawy czy też jest używany przez innego pracownika. Wówczas pracownicy mogą odbyć podróż w celach służbowych własnym autem. Pracodawcy zobowiązani są do zwrotu kosztów wynikających z użytkowania auta prywatnego pracownika.

Używanie prywatnego auta do celów służbowych powinno nastąpić z inicjatywy pracownika, a ponadto pracodawca musi wyrazić na to zgodę. W przypadku niewyrażenia zgody przez pracodawcę, może on odmówić pracownikowi zwrotu kosztów poniesionych przez używanie własnego pojazdu przy wykonywaniu czynności służbowych.

Wyróżniamy dwie sytuacje, w których pracownik może używać własnego auta w celach służbowych – podróż służbowa oraz jazdy lokalne.

Pojęcie podróży służbowej oraz rozliczenie jej kosztów reguluje art. 775 Kodeksu pracy, zgodnie z którym pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. A contrario należałoby przyjąć, że pracownik nie odbywa podróży służbowej, jeżeli czynności służbowe wykonywane są w obrębie miejscowości, w której znajduje się stałe miejsce wykonywania jego pracy oraz w obrębie miejscowości, w której znajduje się siedziba pracodawcy, jeżeli zgodnie z umową miejscem pracy jest siedziba pracodawcy.

Zwrot kosztów używania przez pracownika w celach służbowych samochodów osobowych niebędących własnością pracodawcy następuje na podstawie umowy cywilonoprawnej między pracodawcą a pracownikiem. Warunki zwrotu kosztów określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Koszty wynikające z kilometrówki dla przejazdu 1 kilometra wynoszą dla samochodów osobowych:

  • o pojemności silnika do 900 cm3 – 0,5214 zł,
  • o pojemności silnika ponad 900 cm3 – 0,8358 zł

Należy zaznaczyć, że rozporządzenie reguluje kwestię zwrotu kosztów podróży samochodami osobowymi, motocyklami lub motorowerami. Nie obejmuje natomiast kwestii podróży samochodami ciężarowymi.

Kwoty określone w Rozporządzeniu obejmują poza kosztem paliwa także wydatki na pokrycie kosztów eksploatacji auta tj. zużycie opon, oleju, żarówek, a ponadto opłaty za przejazd płatnymi drogami, opłaty parkingowe itp.

Zwrot kosztów, o ile nie przekraczają one kwot określonych w rozporządzeniu, nie stanowi przychodu pracownika. Jeżeli natomiast pracodawca postanowi zwrócić koszty podróży służbowej w kwocie wyższej niż określona w rozporządzeniu, nadwyżka będzie stanowiła przychód pracownika, a co za tym idzie, będzie należało odprowadzić od niej podatek dochodowy, a także zwiększyć podstawę wymiaru składek ubezpieczeniowych. Pracodawca może natomiast koszty podróży zwrócone pracownikowi zaliczyć jako koszty prowadzenia działalności, jednak  tylko do wysokości kwot z rozporządzenia.

Kolejną sytuacją, w której pracownik ma możliwość korzystania z prywatnego samochodu są jazdy lokalne. Są to jazdy w obrębie miejsca pracy pracownika określonym w umowie o pracę. Rozliczenia pracodawcy i pracownika z jazd lokalnych następują na podstawie umowy cywilnoprawnej o używanie pojazdu do celów służbowych. W umowie takiej strony mogą wybrać dwie formy rozliczeń: kilometrówka oraz ryczałt. Kilometrówkę rozlicza się na podstawie wyżej wymienionych stawek, zgodnie z faktycznym przebiegiem pojazdu. Ryczałt stanowi iloczyn stawki za 1 km przejazdu i miesięcznego limitu kilometrów przyznanych pracownikowi przez pracodawcę. Rozporządzenie określa górną granicę miesięcznego limitu kilometrów, który uzależniony jest od liczby mieszkańców w danej gminie lub mieście, w których pracownik jest zatrudniony:

1) 300 km – do 100 tys. mieszkańców,

2) 500 km – ponad 100 tys. do 500 tys. mieszkańców,

3) 700 km – ponad 500 tys. mieszkańców.

Pracownik jest obowiązany złożyć pisemne oświadczenia o używaniu przez niego pojazdu do celów służbowych w danym miesiącu. Oświadczenie to powinno zawierać dane dotyczące pojazdu (pojemność silnika, marka, numer rejestracyjny) oraz określać ilość dni nieobecności pracownika w miejscu pracy w danym miesiącu z powodu choroby, urlopu, podróży służbowej lub innej nieobecności, a także ilość dni, w których pracownik nie dysponował pojazdem do celów służbowych. Kwotę ustalonego ryczałtu zmniejsza się o 1/22 za każdy roboczy dzień nieobecności pracownika w miejscu pracy z powodu choroby, urlopu, podróży służbowej trwającej co najmniej 8 godzin lub innej nieobecności oraz za każdy dzień roboczy, w którym pracownik nie dysponował pojazdem do celów służbowych.

Renault Spider - roadster zwinny niczym gokart ze skromnym wnętrzem
Justyna Nykiel, prawnik, kancelaria Koksztys

 

 

Najnowsze

Zimowa jazda motocyklem – jak przetrwać?

Nie zamierzasz odpuścić jazdy jednośladem zimą? Może dla Ciebie temperatura wreszcie jest odpowiednia, a w wolnej chwili zażywasz mroźnych kąpieli z kumplami z klubu morsa? Jeśli tak, to postaramy się podpowiedzieć, jak możesz się ratować w te chłodne dni jeżdżąc motocyklem lub skuterem.

Renault Spider - roadster zwinny niczym gokart ze skromnym wnętrzem
Pomóc w tym mogą dostępne na rynku akcesoria i gadżety.

Aby zapewnić ciepło naszym dłoniom warto pomyśleć o montażu podgrzewanych manetek. W niektórych motocyklach występują one w standardzie, ale jeśli Twój takiej funkcji nie ma, to nic straconego. Montaż nie jest skomplikowany. Każdy serwis taką usługę ma w ofercie. Gripy manetek występują w różnych wersjach. Wybierz ten, który najbardziej Ci odpowiada. Jeśli masz skuter, dobierz wersję z mocowaniem do plastików. Z reguły nie ma po prostu w nich miejsca na kierownicy do zamontowania przełącznika. Zwróć również uwagę, by ustawianie temperatury grzania odbywało się za pomocą przycisku. Pokrętło jest niepraktyczne podczas jazdy.

Koronawirus: 1/4 polskich przedsiębiorców wstrzymuje zakup nowych aut do końca roku!

Skoro już mamy ciepło po wewnętrznej stronie dłoni, możesz dodatkowo osłonić je z zewnątrz. Taką ochronę zapewnią Ci mufki. Są dostępne w wielu wzorach, więc możesz przy okazji lekko spersonalizować swój sprzęt i podkreślić, że należy do Ciebie.

Jednym z symboli zimowej jazdy jest na pewno motokoc. Wbrew pozorom z tego udogodnienia mogą skorzystać nie tylko skuterowcy. Motokoce są dostępne również do motocykli. Najlepiej wybrać koc dedykowany do modelu Twojego pojazdu. Wszystko pasuje, nic się nie podwija i nie podwiewa. Chyba nie musimy opowiadać, jak taka cieplutka kołderka wpłynie na poprawę komfortu jazdy? Podobnym rozwiązaniem są koce w formie fartucha. Nie mocujesz ich do pojazdu, a zapinasz w pasie. Taka opcja jest wygodna, gdy pogoda jest zmienna. Nie musisz sie martwić, że akurat dziś wyszło słońce, a Ty masz zamontowany motokoc.

Sporo firm produkujących odzież motocyklową, ma w swojej ofercie zimowe ubrania. Istnieją również marki proponujące odzież ogrzewaną. Możesz podłączać ją do akumulatora lub zaopatrzyć się w przenośną baterię. Jeśli masz już grzane manetki, możesz się wspomóc grzanymi wkładkami do rękawic. One z reguły zapewniają dłoniom ciepło od zewnętrznej strony. W połączeniu z manetkami będzie to super kombinacja.

 Tak uzbrojony(-na) możesz śmiało jechać utrzeć zimie nosa.

O czym warto jeszcze wiedzieć?

Czy odpalać odstawiony na zimę motocykl?
Zimowanie motocykla – gdzie i jak?
Jak przygotować motocykl do zimowego snu?
Jeździsz jeszcze motocyklem? Dowiedz się, jak dbać o jednoślad w zimie

Motocykle i skutery na prawko kat. B: modele i ceny na polskim rynku

Najnowsze