
Porsche Taycan – w pełni elektryczny
W 2019 r. ma ruszyć seryjna produkcja pierwszego całkowicie elektrycznego Porsche. W ramach przygotowań samochód otrzymał swoją oficjalną nazwę: studium „Mission E” - jak dotąd nazywano elektryczną ofertę Porsche - będzie znane jako Taycan.
Słowo to w wolnym tłumaczeniu oznacza żywiołowego, młodego konia i nawiązuje do grafiki w herbie Porsche, w którym skaczący rumak ma swoje miejsce od 1952 r. Orientalnie brzmiąca nazwa zapowiada też debiut pierwszego samochodu elektrycznego z duszą Porsche. Producent ogłosił ją podczas ceremonii „70 lat sportowych samochodów”.
Dwa silniki synchroniczne z magnesami trwałymi o mocy systemowej ponad 600 KM zapewniają elektrycznemu Porsche sprint od 0 do 100 km/h w czasie znacznie poniżej 3,5 s oraz przyspieszenie od 0 do 200 km/h w ciągu mniej niż 12 s. Maksymalny zasięg samochodu według NEDC przekracza 500 km.
Nazwa o rzeczywistym znaczeniu
Nazwy modeli Porsche mają na ogół konkretny związek z odpowiednim samochodem i jego charakterem. „Boxster” opisuje połączenie przeciwsobnego silnika – boksera – z nadwoziem typu roadster. „Cayenne” oznacza „ognistość”, Cayman jest wyrazisty i zwinny, a Panamera oferuje więcej niż zwyczajne Gran Turismo – co pozwoliło na wygraną długodystansowy wyścig Carrera Panamericana. Nazwa „Macan” wywodzi się z kolei od indonezyjskiego słowa „tygrys”, z konotacjami z gibkością, mocą, fascynacją i dynamiką.
Podwojone nakłady na inwestycje w przyszłość
Do 2022 r. Porsche planuje zainwestować w elektromobilność ponad 6 mld euro – dwukrotnie więcej niż pierwotnie planowano. Dodatkowe 3 mld euro zostaną przeznaczone na rozwój wariantów i odmian Taycana (około 500 mln euro), elektryfikację i hybrydyzację aktualnej gamy produktowej (około 1 mld euro), rozbudowę zakładów produkcyjnych (kilkaset milionów euro), a także na rozwój nowych rozwiązań, infrastruktury ładowania oraz inteligentnej mobilności (około 700 mln euro).
Obecnie w głównych zakładach Porsche w Zuffenhausen powstają: nowa lakiernia, strefa montażu Taycana oraz most przerzutowy do transportu polakierowanych nadwozi i jednostek napędowych na finalny montaż. Istniejąca fabryka silników jest rozbudowywana pod kątem produkcji jednostek elektrycznych; modernizację przejdzie też nadwoziownia. Inwestycje zostaną przeznaczone również na centrum rozwoju w Weissach. W związku z uruchomieniem produkcji Taycana tylko w Zuffenhausen powstanie około 1200 nowych miejsc pracy.
Najnowsze
-
Parking w Warszawie: bezkarność na „kopertach” uderza w najsłabszych – kto na tym zarabia? Cena kopert i fałszywych kart
Każdy, kto choć raz próbował zaparkować w Warszawie, wie, że to walka o każdy centymetr. W tej codziennej bitwie o przestrzeń, na pierwszej linii frontu często stoją ci, którzy najbardziej potrzebują wsparcia – osoby z niepełnosprawnościami. Przeznaczone dla nich miejsca, oznaczone jako tzw. „koperty”, bywają bezczelnie zajmowane. Inny proceder to kupno karty uprawniającej do legalnego […] -
Zapomnij o HIMARS-ie? Oto polscy producenci sprzętu wojskowego, których nie uznają rodzimi „patrioci”
-
Od Couriera do Transita – kompletny przegląd modeli Ford Pro i zabudów. Który wariant wybrać dla swojej firmy?
-
Via Carpatia to droga donikąd? Oto dlaczego Polska wschodnia wciąż nie ma swojej ekspresówki
-
Tłusty obiad i piwo? Polak pije, jedzie i ryzykuje. Szokujące dane o polskich kierowcach!
Zostaw komentarz: