Polki kochają samochody

Kobiety prowadzą odpowiedzialnie, bezpiecznie i potrafią dbać o samochód. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Castrol.

Panie dobrze się czują za kierownicą – taki wniosek płynie z badania przeprowadzonego wśród zmotoryzowanych kobiet przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia w lipcu tego roku na zlecenie firmy Castrol. Jazda samochodem to dla większości badanych przede wszystkim samodzielność (74%) i odpowiedzialność (69%), ale dla sporej części płci pięknej także wolność (60%) i radość (50%). Blisko połowie respondentek prowadzenie samochodu kojarzy się z bezpieczeństwem, co piątej badanej z koniecznością, a tylko co dziesiątej ze stresem i zagrożeniem.

fot. Castrol

Badanie obala mit, że kolor samochodu jest dla pań najważniejszy. Najbardziej cenioną cechą samochodu jest niezawodność i bezawaryjność. Wskazało ją prawie dwie trzecie kobiet. W dalszej kolejności respondentki wymieniały wielkość auta (39%), wygląd zewnętrzny i wyposażenie (po 32%) oraz markę (29%). Kolejny stereotyp o kobietach za kierownicą dotyczący poprawiania makijażu i wysyłania SMS-ów również nie znalazł odzwierciedlenia w wynikach badań. 79% pań twierdzi, że nigdy lub bardzo rzadko poprawia makijaż w samochodzie, a 78% nigdy lub bardzo rzadko wysyła lub odczytuje wiadomości SMS.

fot. Castrol

Spora część ankietowanych potrafi samodzielnie nie tylko tankować swoje auto (95%), lecz także dolać płynu do spryskiwaczy (81%), skorzystać z myjni (79%) czy sprawdzić poziom oleju (67%). Jednak część z nich (43%) przy tej ostatniej czynności prosi o pomoc członka rodziny lub przyjaciela, a tylko jedna trzecia pań potrafi zrobić to samodzielnie. Najwięcej problemów sprawia zmotoryzowanym Polkom wymiana żarówki (nie potrafi tego zrobić 59% ankietowanych), zmiana koła (54%) i sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego (49%).

Polki uważają się za kierowców jeżdżących bezpiecznie (87%) i dbających o swój samochód (79%). Niemal połowa badanych lubi szybką jazdę, a blisko 60% uważa, że zna się na podstawowych parametrach technicznych. Zdecydowana większość kobiet stosuje się do ograniczeń prędkości, przepuszcza przechodniów na pasach i zwraca uwagę na to, aby pasażerowie na tylnym siedzeniu mieli zapięte pasy. Ponad dwie trzecie badanych twierdzi też, że jeździ ekonomicznie.

fot. Castrol

Co czwarta kobieta uważa samochód jedynie za środek transportu, podczas gdy dla niemal dwukrotnie większego odsetka auto jest miejscem, w którym panie czują się dobrze. Co piąta ankietowana wyraża się o samochodzie jak o przyjacielu. Na stopień emocjonalnego podejścia do auta wyraźnie wpływa częstość prowadzenia samochodu.

Kobiety, które codziennie lub prawie codziennie siadają za kółkiem częściej traktują swój samochód jako przyjaciela, niż kobiety, które prowadzą rzadziej.

Badanie zostało przeprowadzone z inicjatywy firm Castrol i SEAT. Obie firmy angażują się w działania na rzecz budowania świadomości bezpieczeństwa kobiet za kierownicą. Jednym z nich jest udział w Rajdzie Polski Kobiet, który nie tylko promuje edukację zdrowotną i wykonywanie badań profilaktycznych, lecz także jest doskonałą okazją do zwrócenia uwagi na bezpieczeństwo za kierownicą.

 

W badaniu zastosowano metodę wywiadów internetowych (CAWI), które przeprowadzono na grupie 327 zmotoryzowanych kobiet w wieku 30-54 lat w dniach 13-24 lipca 2012 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie firmy Castrol. 77% badanych ma samochód do własnej dyspozycji, pozostała część korzysta z auta z inną osobą. Ponad dwie trzecie ankietowanych jeździ samochodem codziennie lub prawie codziennie.


Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze