Peugeot 405 T16 - sportowy wóz szyty na miarę lat 90.

Peugeot 405 T16 - sportowy wóz szyty na miarę lat 90.

21 listopada 2020
8
Elegancki Peugeot 405 ze stałym napędem na cztery koła, silnikiem o mocy 220 KM i maksymalną prędkością 235 km/h, pojawił się na początku lat 90. w sportowej wersji T16. Był wówczas idealną propozycją dla tych, którzy szukali rodzinnego samochodu o wysokich osiągach.
Loading module...

Cofając się w czasie, można zobaczyć, że koncepcja sportowego samochodu o wysokich osiągach nie jest niczym nowym dla Peugeot. Na początku lat 90. ubiegłego wieku pojawiła się wybitnie sportowa wersja Peugeot 405. Już od swojego debiutu w 1987 roku Peugeot 405 miał zadatki na sportowy samochód, ale nigdy wcześniej nie pojawiła się jego naprawdę ekstremalna odmiana.

W 1993 roku wprowadzono więc wersję T16, której nazwa jest bogata w skojarzenia. Bezpośrednio nawiązuje do Peugeot 405 Turbo 16, dwukrotnego zwycięzcy Rajdu Paryż-Dakar w latach 1989 i 1990, a także górskiego wyścigu Pikes Peak w 1988 i 1989 roku. Model pojawił się po legendarnym Peugeot 205 Turbo 16, który dwukrotnie zdobył tytuł rajdowego mistrza świata w grupie B i dwukrotnie zwyciężył w Rajdzie Paryż-Dakar w 1987 i 1988 roku.

Peugeot 405 T16, napędzany 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 2 litrów, turbodoładowanym za pomocą turbosprężarki Garett, rozwijał moc 196 KM. Dzięki funkcji overboost, która zwiększała ciśnienie doładowania, moc można było zwiększyć do 220 KM. Imponujące osiągi, z prędkością maksymalną 235 km/h i przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w zaledwie 7 sekund, były możliwe w znacznej mierze dzięki stałemu napędowi na cztery koła i sprzęgłu wiskotycznemu, które, montowane równolegle, kontrolowało uślizg i rozkładało napęd w proporcji 53% na przednią oś i 47% na tylną.

Aby nie zaburzyć linii samochodu i nie zniszczyć pięknego dzieła Pininfariny, projektanci tej wersji Peugeot 405 oszczędnie korzystali ze sportowych atrybutów. Nie ma więc poszerzonych nadkoli, które możemy zobaczyć na przykład w seryjnym 205 Turbo16. Samochód zachowuje elegancką sylwetkę.

Uwagę przyciągają jedynie pięcioramienne obręcze kół ze stopu metali lekkich o średnicy 16” (a nie 15”) oraz montowany w standardzie system mycia reflektorów, po którym pasjonaci bezbłędnie rozpoznawali tę wersję już na pierwszy rzut oka. Z poprzedniego modelu Peugeot 405 Mi16, Peugeot 405 T16 przejął dolną część nadwozia, przedni i tylny zderzak oraz spojler, który został zmieniony dla lepszej aerodynamiki. Wizytówką modelu jest oznakowanie umieszczone na klapie bagażnika. Oprócz nazwy modelu pojawiają się czerwone znaki „T16”. 

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!