Parking tylko dla kobiet

Burmistrz miasta Triberg, Gallus Strobel, podjął kontrowersyjną decyzję, która wzbudziła nie tylko lokalne zainteresowanie. Postanowił mianowicie wydzielić miejsca parkingowe „dla kobiet” i „dla mężczyzn”.  

fot. materiały prasowe

Miejsca przeznaczone dla kobiet są szersze i lepiej oświetlone, miejsca dla mężczyzn – węższe i często umiejscowione w pobliżu betonowych słupów. Burmistrz twierdzi, że płeć piękna gorzej sobie radzi z parkowaniem. Chociaż zdaje sobie sprawę, że jego decyzja nie jest politycznie poprawna, odrzuca wszelkie oskarżenia o seksizm. Nie ma zakazu – jeśli panie czują się na siłach zaparkować w miejscach oznaczonych symbolem „dla panów”, mogą to jak najbardziej zrobić. Co więcej, na dziesięć „kobiecych” miejsc przypadają tylko dwa „męskie”.

Burmistrz jest zadowolony. Mieszkańcy miasteczka są w większości radzi odmianie, a co najważniejsze – segmentowany parking wzbudził zainteresowanie na szeroką skalę, co może okazać się zbawienne dla promocji i turystycznego marketingu niewielkiego Tribergu, znanego dotąd głównie ze swoich wodospadów i sielskich pejzaży.

Najnowsze

Protest motocyklistów w Brukseli

Ponad 4.5 tysiąca motocyklistów z całej Europy protestowało w sobotni poranek w Brukseli przeciwko niedawno przyjętym obostrzeniom prawnym związanym z obligatoryjnym przeprowadzaniem badań technicznych w motocyklach.

Wcześniej jedynie właściciele pojazdów czterokołowych zobowiązani byli do przeprowadzania corocznych badań technicznych swoich pojazdów. Teraz grono to zasilić mają właściciele motocykli oraz skuterów.

fot. materiały prasowe

Według Federalnej Agencji Zarządzania Kryzysowego (FEMA), takie badania będą kosztować kierowców jednośladów łącznie około 1.2 biliona euro. Wiceprezydent Komisji Europejskiej, Siim Kallas, ogłosił wprowadzenie nowych zmian wraz z początkiem lipca tłumacząc, że taki zabieg znacząco wpłynie na poprawę bezpieczeństwa na drodze. To oświadczenie spotkało się z szeroką krytyką ze strony FEMA. Specjaliści stwierdzili, że wprowadzenie tych przepisów „nie przyniesie żadnych korzyści w zakresie bezpieczeństwa, co zostało poparte wieloma przeprowadzonymi badaniami”. Joe Verrecke, prezes belgijskiej Federacji Angry Bikers, dodał również, że „jedynie 0.3 proc. wypadków motocyklowych w Belgii i zaledwie 0.6 proc. w Europie spowodowanych jest przez problemy techniczne”.

A co wy myślicie o nowych zmianach w przepisach unijnych? Czy wydają się wam one tak surowe, jak motocyklistom protestującym w Brukseli?

Najnowsze

Off-roadowy skuter

Wydawałoby się, że off-road został odmieniony już przez wszystkie przypadki. A jednak zawsze coś można dodać: tym razem będzie to Yamaha Zuma 125. Zadacie sobie pytanie - jak poradzić sobie ze skuterem w warunkach terenowych? Cóż, nic prostszego - oto krótki instruktaż.

Tym razem model Zuma 125 wziął pod lupę Tom Roderick twierdząc, że skuter ten jest idealnie stworzony do jazdy pełnej przygód, w przeciwieństwie do innych pojazdów tej klasy. Skuter wyróżnia przede wszystkim obecność opon, które gwarantują idealną trakcję nawet w przypadku jazdy na nierównych powierzchniach.

fot. Yamaha

Jeśli wciąż nie jesteście przekonani do popisów, jakie mogą zapewniać te niepozorne maszyny, warto zajrzeć na oficjalną stronę Yamaha Motor Taiwan, która zawiera w sobie informacje prawdopodobnie związane z najbardziej abstrakcyjnymi sposobami na czerpanie radości z jazdy skuterem. W końcu co kraj, to obyczaj.

Najnowsze

2. Wyścig Mydelniczek Red Bull już za nami!

74 oryginalne pojazdy, dziesiątki tysięcy kibiców i atmosfera gorąca jak na wyścigu Formuły 1 – tak wyglądał 2. Wyścig Mydelniczek Red Bull, czyli rywalizacja wymyślonych i samodzielnie skonstruowanych pojazdów napędzanych siłą mięśni i grawitacji.

Na warszawskiej Agrykoli oprócz konstruktorów-amatorów nie zabrakło gwiazd. W jury zasiedli m.in. Brodka, Małgorzata Socha, Adam Małysz i Jarosław Hampel. Najwyższe miejsce na podium wywalczyła ekipa Tsunami Czas Surferów z Bolesławca. Rekord prędkości toru ustanowił Flevox Team z Klepaczy pod Białymstokiem, pokonując trasę w zaledwie 37, 87 sekundy.

Pluszowy kot, plaża, wydrążona dynia czy prawdziwe kury goniące jajo – kreatywnych pomysłów na pojazdy, które zjechały Agrykolą, było mnóstwo. Na krętym i stromym torze nie brakowało spektakularnych zwrotów akcji, a – co najważniejsze – zarówno startujący, jak i liczna publiczność doskonale się bawili.

Tsunami Czas Surferów
fot. Marcin Kin

Pierwsze miejsce w 2. Wyścigu Mydelniczek Red Bull zajęła ekipa Tsunami Czas Surferów. Drużyna z Bolesławca brawurowo pokonała trasę swoją deską surfingową. – „Szybko i efektownie. Tak należało zjechać, żeby wygrać” – tłumaczył kapitan drużyny, Tomasz Chodyra. Zwycięski zespół będzie miał niepowtarzalną okazję spróbować sił w najbardziej realistycznym symulatorze bolidu Formuły 1, na którym regularnie trenują Sebastian Vettel i Mark Webber. Wyjazd do siedziby Red Bull Racing w Milton Keynes to także okazja do zwiedzenia fabryki bolidów.

Lava Team
fot. Bartek Woliński

Drugie miejsce oraz rekord prędkości toru (37, 87 sekundy) wywalczyła drużyna Flevox Team z Klepaczy pod Białymstokiem. Każdy z członków ekipy poczuje dreszczyk prawdziwych emocji podczas przejazdu samochodem rajdowym w roli pilota Michała Kościuszko. Dodatkowo, pod czujnym okiem Michała, zorganizowane zostaną lekcje rajdowej jazdy. Za najszybsze pokonanie trasy przez dwa tygodnie będą się cieszyć jazdą samochodem marki Renault Megane R.S. w limitowanej serii Red Bull Racing.

Na najniższym stopniu podium stanął Lava Team z miejscowości Błonie. Brązowi medaliści będą mogli zaprosić dziesięciu znajomych i sprawdzić się w zawodach go-kartowych.

Nagrodę publiczności w plebiscycie Red Bull Mobile przyznano ekipie Pogromcy Nudy z Chełmka.

W smartfonie Red Bull Mobile z górki na pazurki zjechał kierowca rajdowy, Michał Kościuszko. – „Przed przyjazdem do Warszawy mówiłem, że nie będę hamował, ale po tym, jak zobaczyłem trasę, szybko zmieniłem zdanie. Uwierzcie mi – tym ludziom nie brakuje odwagi” – tłumaczył rajdowy wicemistrz świata w klasie PWRC.

Zwycięska ekipa
fot. Marcin Kin

Z kolei grillowanym oscypkiem pokierował wokalista Future Folk, Staszek Karpiel. Gościnnie do jego Mydelniczki dołączył prezenter telewizji Viva, Daro. – „Oscypek był oczywistym wyborem. Zawsze staram się promować region, z którego pochodzę” – tłumaczył Karpiel.

Kilku Mydelniczkom „zabrakło paliwa” i ledwo dojechały do mety, ale nie motocyklistom ORLEN Teamu. Marek Dąbrowski we współpracy z Jackiem Czachorem popędził Agrykolą nalewakiem do paliwa. – „Na początku trochę się bałem. Robiłem parę przymiarek do Mydelniczki i obawiałem się, że ciężko będzie zachować na niej równowagę, ale bez problemów dojechałem do mety” – śmiał się Dąbrowski.

Najnowsze

GP Singapuru: Vettel wygrywa dreszczowiec w Singapurze

Sebastian Vettel wygrał skrócony i pełen emocji wyścig na torze w Singapurze. Jako drugi na mecie zameldował się Button, a trzeci Alonso.  

Wczorajsze prognozy wskazywały, że wyścig zostanie rozegrany przy ulewie, jednak pogoda znów spłatała figla. Nie dość, że nie padało, to panowała iście tropikalna pogoda. Temperatura wahała się w granicach 30 stopni Celsjusza, a wilgotność przekraczała momentami 80%.

Jeżeli chodzi o start, to swoją pozycję obronił między innymi Hamilton. Niestety, pogubił się Pastor Maldonado, który nie dość, że został wyprzedzony przez Vettela, to jeszcze przez Buttona, co w rezultacie skończyło się czwartym miejscem – a za jego plecami czyhał już Alonso. Sporo pecha miał Felipe Massa. Jeden z bolidów, prawdopodobnie Caterhama, uderzył w tylne koło Brazylijczyka, co skończyło się kapciem i zmianą całej strategii.

Podium w Singapurze – Vettel i Button
fot. Pirelli

Tor, który zachwyca swoim pięknem, niestety nie zachwycił widowiskiem wyścigowym. Ciekawie zrobiło się dopiero pod koniec. Jak to już bywa, na torze mieliśmy samochód bezpieczeństwa, co chyba można obstawiać już w ciemno. Pierwszym, który przyczynił się do neutralizacji, był Narain Karthikeyan, który na 33. okrążeniu uderzył w bandę w 18. zakręcie i mocno uszkodził przód swojego HRT. Po neutralizacji i przejechaniu dwóch okrążeń znów na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa. Tym razem sprawcą był Michael Schumacher, który po zblokowaniu kół uderzył z impetem w tył Toro Rosso Vergnia. Za ten incydent Schumacher został ukarany przesunięciem o 10 pozycji na starcie do GP Japonii na torze Suzuka.

Pech nie oszczędził również Hamiltona. Anglik – prowadząc w wyścigu – odpadł po awarii skrzyni biegów. Po wyścigu okazało się, że goniący Hamiltona Vettel widział plamy oleju, które jak się okazał pochodziły z bolidu McLarena. Kolejnym, który odpadł przez usterkę jadąc na świetnym miejscu, był Pastor Maldonado. Wenezuelczyk był zmuszony zjechać do boksu i wycofać się z wyścigu.

Wyścig, który został przerwany ze względu na limit dwóch godzin, obfitował w końcówce w spektakularne pojedynki. Pierwszym odważnym był Felipe Massa, który dzielnie przedzierał się do przodu. Najpierw agresywnie zaatakował Sennę, wskutek czego oba bolidy się „pocałowały”, jednak Massa wybronił się i pojechał dalej. Następnym na celowniku Brazylijczyka był Ricciardo, który też nie zamierzał się łatwo poddać. Patrząc na wyczyny Massy przypominał się Robert Kubica, który w podobny sposób przebijał się do przodu.

Ostro było również za plecami Massy. Kierowcy Saubera zderzyli się z Hulkenbergiem i o mało nie z Webberem, jednak najbardziej skorzystał na tym Webber, bo to nie on musiał zjeżdżać do boksu na wymianę opony czy nosa.

Wyścig zakończył się zwycięstwem Vettela. Jako drugi zameldował się Button, a jako trzeci Alonso. Wartym odnotowania jest fakt, że będący przez długi czas na ostatnim miejscu Massa zakończył wyścig w punktowanej dziesiątce. A Timo Glock przyjechał na 12. miejscu, co jest chyba największym sukcesem dla tego zespołu, bo team Marussia awansował dzięki temu na 10. miejsce w klasyfikacji generalnej.

Godnym odnotowania jest także fakt awansu w klasyfikacji generalnej konstruktorów zespołu Marussia, który dzięki 12. lokacie Timo Glocka wskoczył na 10. miejsce, przed Caterhama.

 Poz.        Kierowca                 Zespół             Czas                Pkt.

   1          S.Vettel                    Red Bull         2:00:26.144     25

   2          J.Button                   McLaren         +8.9                18

   3          F.Alonso                  Ferrari             +15.2              15

   4          P. di Resta               Force India     +19.0              12

   5          N.Rosberg               Mercedes        +34.7              10

   6          K.Raikkonen           Lotus              +35.7              8

   7          R.Grosjean              Lotus              +36.6              6

   8          F.Massa                   Ferrar  i           +42.8              4

   9          D.Ricciardo             Toro Rosso      +45.8              2

   10        S.Perez                    Sauber             +50.6              1

   11        M.Webber                Red Bull         +1:07.1          

   12        T.Glock                    Marussia         +1:31.9          

   13        K.Kobayashi           Sauber             +1:37.1          

   14        N.Hulkenberg          Force India     +1:39.4          

   15        H.Kovalainen          Caterham        +1 okr.

   16        C.Pic                        Marussia         +1 okr.

   17        P.de la Rosa             HRT F1           +1 okr.

   18        B.Senna                   Williams          +2 okr.

   19        W.Pietrow               Caterham        +2 okr.

   20        J.E.Vergne               Toro Rosso      +21 okr.         

   21        M.Schumacher        Mercedes        +21 okr.         

   22        P.Maldonado           Williams          +23 okr.         

   23        N.Karthikeyan         HRT F1           +29 okr.         

   24        L.Hamilton              McLaren         +37 okr.

 

Strategia opon i postojów

 

Vettel:             SSU                SN (10)           SN (33)                                              2

Button:           SSU                SN (14)           SN (33)                                              2

Alonso:           SSU                SN (11)           SN (29)                                              2

Di Resta:         SSU                SN (12)           SN (33)                                              2

Rosberg:         SSN                SN (12)           SN (33)                                              2

Räikkönen:     SSU                SN (13)           SN (32)                                              2

Grosjean:        SSU                SN (14)           SU (33)                                              2

Massa: SSU    SN (1)             SN (19)           SSN (33)                                           3

Ricciardo:       SSU                SN (11)           SN (31)                                              2

Webber:          SSU                SN (8)             SSU (28)         SU (40)                       3

Perez:  SN       SN (18)           SSN (40)                                                                   2

Glock: SN       SSN (13)         SN (25)                                                                     2

Kobayashi:      SN                  SN (14)           SSN (30)         SSN (50)                    3

Hülkenberg:    SN                  SN (18)           SSN (40)         SSU (50)                    3

Kovalainen:    SSN                SN (12)           SSU (26)         SSU (45)                    3

Pic:      SN       SN (16)           SSN (32)                                                                   2

De La Rosa:    SN                  SSU (18)         SN (30)           SSN (40)                    3

Senna: SSN    SN (10)           SSU (25)         SN (33)                                             3

Petrov:            SSN    SN (1)             SSU (18)         SSU (30)         SU (40)                       4

                                                                         

Vergne:           SN                  SN (12)           SSN (24)                                            2 NC

Schumacher:   SSN                SN (11)           SN (33)                                              2 NC

Maldonado:    SSU                SN (13)           SSU (29)         SN (33)                      3 NC

Kartikeyan:     SSN                SN (19)                                                                     1 NC

Hamilton:        SSU                SN (12)                                                                     1 NC

 

S = Miękka mieszanka

 SS = Super miękka mieszanka

 N = nowy komplet opon

 U = używany komplet opon

 NC = nie sklasyfikowany

Najnowsze