Opony zimowe: w których krajach europejskich są obowiązkowe?

Ferie zimowe są często okazją do wyjazdów na narty, a wybór dużej części polskich amatorów sportów zimowych pada na ośrodki narciarskie za granicą. Wiąże się to zwykle z podrożą samochodem w trudnych warunkach zimowych. Wiadomo, że w takiej sytuacji najlepiej zaopatrzyć się w opony zimowe, aczkolwiek reguły dotyczące obowiązku ich używania są różne niemal w każdym kraju europejskim.

Andora
Andora nie posiada żadnej reglamentacji dotyczącej stosowania opon zimowych. Łańcuchy śniegowe są dozwolone, a nawet obowiązkowe w miejscach wskazanych odpowiednim znakiem drogowym.
 
Austria
Opony zimowe są tu obowiązkowe od 1 listopada do 15 kwietnia, a minimalna głębokość bieżnika wymagana w tym okresie wynosi 4 mm. W wyjątkowych  sytuacjach (droga trwale ośnieżona), dopuszczalne jest również używanie opon letnich z łańcuchami zamieszczonymi na co najmniej dwóch kołach napędowych.
W przypadku nieprzestrzegania prawa, kierowca naraża się na grzywnę w wysokości 5000€. Opony z kolcami są dozwolone od 1 października do 31 maja przy prędkości nie przekraczającej 80 km/h na zwyklej drodze i 100 km/h na autostradzie. Długość kolców nie może przekraczać 2 mm, a naklejka wskazująca ich obecność jest obowiązkowa.

Belgia
W Belgii nie ma obowiązku montowania opon zimowych. Łańcuchy śniegowe są dozwolone przez cały rok, natomiast opony z kolcami od 1 listopada do 31 marca (wiąże się to z ograniczeniem prędkości do 60 km/h na zwykłych drogach i do 90 km/h na drogach ekspresowych i autostradach). Naklejka informująca o ich obecności jest obowiązkowa. Istnieje również ograniczenie dotyczące wskaźnika prędkości: stosowanie opon zimowych o wskaźniku prędkości niższym od 120 km/h jest zabronione od 1 kwietnia do 30 października.
 
Czechy
Opony zimowe są obowiązkowe w Czechach od 1 listopada do 31 marca w warunkach zimowych lub gdy wskazuje na to znak drogowy. Opony te muszą posiadać rowki o minimalnej głębokości 4 mm. Łańcuchy śniegowe są dozwolone, a nawet obowiązkowe na drogach oznaczonych odpowiednim znakiem. Używanie opon z kolcami jest zabronione
 
Dania
W Danii nie ma obowiązku stosowania opon zimowych. Dozwolone są łańcuchy śniegowe, podobnie jak opony kolcowane, których można używać od 1 listopada do 15 kwietnia.
 
Francja
We Francji nie ma obowiązku posiadania opon zimowych, z wyjątkiem niektórych dróg wskazanych odpowiednim znakiem. Łańcuchy śniegowe są dozwolone, a nawet obowiązkowe na drogach oznaczonych znakiem B26. Są uznawane za zimowe jedynie opony posiadające symbol M+S. Używanie opon kolcowanych jest dozwolone od 11 grudnia do ostatniej niedzieli marca, pod warunkiem ograniczenia prędkości do 90 km/h. Jeżeli stosowane przez nas opony zimowe posiadają niższy indeks prędkości od homologowanego, obowiązkowe jest również umieszczenie na desce rozdzielczej naklejki informującej innych kierowców o maksymalnej prędkości, z jaką samochód może się poruszać.
 
Hiszpania
W Hiszpanii opony zimowe nie są obowiązkowe. Łańcuchy śniegowe są dozwolone, a nawet obowiązkowe w przypadku dróg oznakowanych odpowiednim znakiem. Opony kolcowane są dozwolone o ile długość kolców nie przekracza 2 mm.
 
Holandia
W Holandii opony zimowe nie są obowiązkowe, a łańcuchy śniegowe i opony kolcowane zabronione.
 
Litwa
Opony zimowe obowiązują na Litwie od listopada do marca. Dozwolone są łańcuchy śniegowe. To samo dotyczy opon kolcowanych, których stosowanie jest dozwolone od 1 listopada do 10 kwietnia.
 
Luksemburg
Opony zimowe są w tym kraju obowiązkowe w przypadku jazdy po drogach pokrytych śniegiem. Łańcuchy śniegowe są dozwolone. Jeśli chodzi o opony z kolcami, są one również dozwolone od 1 grudnia do 31 marca. Podczas jazdy na tego typu oponach, prędkość pojazdu nie może przekraczać 60 km/h (90 km/h na autostradzie), a ich obecność musi być zasygnalizowana odpowiednią naklejką.
 
Niemcy
Stosowanie opon zimowych oznakowanych symbolem 3PMSF jest obowiązkowe w tzw. warunkach zimowych. Opony posiadające oznaczenie M+S (bez symbolu 3PMSF) są w tych warunkach tolerowane, jeśli zostały wyprodukowane przed 1 stycznia 2018 roku. Łańcuchy śniegowe są dozwolone, a nawet obowiązkowe w przypadku dróg odpowiednio oznakowanych. Opony z kolcami są na terenie Niemiec zakazane, z wyjątkiem kilku miejscowości położonych w pobliżu granicy z Austrią.
 
Polska
Nie istnieje w Polsce obowiązek montowania opon zimowych. Jest ono jednak zalecane od 1 listopada do 1 kwietnia. Używanie łańcuchów śniegowych jest dozwolone, a nawet obowiązkowe w przypadku odpowiednio oznakowanych dróg, a opony kolcowane są zabronione.
 
Portugalia
W Portugalii nie ma obowiązku montowania opon zimowych. Łańcuchy śniegowe są dozwolone, a opony kolcowane zabronione.
 
Rosja
Opony zimowe są obowiązkowe w Rosji od grudnia do lutego. Opony kolcowane i łańcuchy śniegowe są dozwolone.
 
Słowacja
Opony zimowe są tu obowiązkowe w tzw. warunkach zimowych, a sezon zimowy trwa tu od 15 listopada do 31 marca. Opony z kolcami są zabronione, a łańcuchy śniegowe dozwolone.
 
Szwajcaria
Pomimo braku konkretnych przepisów dotyczących opon zimowych, zaleca się tu posiadanie wyposażenia dostosowanego do warunków atmosferycznych. W związku z tym, jeśli samochód blokuje drogę z powodu braku właściwego ogumienia, jego kierowca ryzykuje karą grzywny. Łańcuchy śniegowe są dozwolone, a nawet obowiązkowe na drogach oznakowanych odpowiednimi symbolami, natomiast opony z kolcami są dozwolone w okresie od 1 grudnia do 30 kwietnia. Prędkość samochodu jadącego na oponach kolcowanych nie powinna przekroczyć 80 km/h. Jazda po autostradzie na tego typu oponach jest zabroniona, z wyjątkiem autostrad A13, między Thusis i Mesocco, oraz A2 między Airolo i Götschen.
 
Szwecja
Opony zimowe są obowiązkowe w warunkach zimowych od 1 grudnia do 31 marca a głębokość ich bieżnika nie może być mniejsza od 3 mm. Łańcuchy śniegowe są dozwolone, podobnie jak opony z kolcami, od 1 października do 15 kwietnia, z wyjątkiem niektórych dzielnic Sztokholmu, Uppsali i Göteborga.
 
Wielka Brytania
Nie ma wymogu stosowania opon zimowych w Wielkiej Brytanii, ale są one zalecane na obszarach, na których często pada śnieg. Łańcuchy śniegowe są dozwolone na drogach pokrytych śniegiem lub lodem.
 
Włochy
Przepisy dotyczące zakładania opon zimowych we Włoszech zmieniają się w zależności od regionu. Generalnie są one obowiązkowe od 15 listopada do 15 kwietnia. Opona oznaczona symbolem M+S uważana jest za zimową. Łańcuchy śniegowe są nie tylko dozwolone, ale także stanowią alternatywę dla opon zimowych. Opony kolcowane są dozwolone od 15 listopada do 15 marca, pod warunkiem ograniczenia prędkości pojazdu do 90 km/h na drodze i do 120 km/h na autostradzie. Długość kolców nie może przekraczać 1,5 mm, a błotniki są obowiązkowe.

Źródło: Rezulteo

Najnowsze

Szeryf na uprzejmość odpowiada wymuszeniem

Bycie szeryfem drogowym to stan umysłu. Możecie się o tym przekonać oglądając to nagranie.

Na wideo widzimy miejsce, w którym spotykają się dwie drogi, po czym prawy pas kończy się. Kierowcy z prawej strony muszą więc liczyć na uprzejmość tych z lewej. W takich miejscach zwykle nie ma z tym problemu, ale znalazła się jedna czarna owca.

Kierujący autem z kamerą wpuścił przed siebie Lagunę, której kierowca tylko częściowo zjechał na lewą stronę. Dlaczego? Okazało się, że to szeryf drogowy, który szybko wrócił na prawo, aby zablokować inny samochód. Osoba nagrywająca zdarzenie szybko dodała gazu, chcąc odciąć szeryfowi drogę, ale ten po chwili wcisnął się z powrotem, wymuszając pierwszeństwo i omal nie doprowadzając do stłuczki. Brak słów.

Najnowsze

Kamera w aucie pomogła uniknąć mandatu

Podczas zatrzymania do kontroli policyjnej kierowca ma zwykle ograniczone pole manewru. Jeśli jest tylko jego słowo przeciw słowu funkcjonariusza, nie ma właściwie możliwości obronienia się. Co innego, kiedy mamy twardy dowód w postaci nagrania.

Kierujący pojazdem ciężarowym dogonił ciężarówkę z przyczepą, wyprzedził ją nieznacznie tylko zwiększając prędkość i bezpiecznie wrócił na swój pas. Po niedługim czasie został on jednak zatrzymany przez patrol policji, a rozmawiający z nim funkcjonariusz był wyraźnie zaniepokojony niebezpiecznym zachowaniem kierowcy.

Ale zaraz, jakim niebezpiecznym zachowaniem? Według policjanta kierujący ciężarówką nie dość, że przekroczył prędkość, to jeszcze wyprzedzał inny pojazd bezpośrednio przed przejściem dla pieszych i skrzyżowaniem. Tłumaczenia kierowcy, że wcale prędkości nie przekroczył, a od przejścia dzielił go spory dystans, na nic się zdały. Dopiero widząc nagranie z kamery funkcjonariusz zmienił zdanie.

Kultowe Jeepy z 2018 dostępne od zaraz – sprawdź to!

Dalecy jesteśmy od sugerowania, że policjanci „wmawiają” kierowcom wykroczenia, których nie popełnili, aby poprawić sobie statystyki mandatów (choć takie przypadki mogą faktycznie mieć miejsce). Pamiętajcie jednak, że z perspektywy funkcjonariusza, który obserwował nasze zachowanie na przykład z większej odległości, mogliśmy popełnić jakieś wykroczenie, chociaż naprawdę tego nie zrobiliśmy. W takiej sytuacji ratuje nas jedynie nagranie z kamery.

Najnowsze

Goodc

Nela Adamczewska zaprasza do licytacji Fiata 125p dla WOŚP!

Polska kaskaderka Nela Adamczewska zaprasza do licytacji Fiata 125p, którego firma Kapral-Car przekazała na cele charytatywne.

Na aukcjach dla 27. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy pojawiła się perełka polskiej motoryzacji – Fiat 125p, który jest technicznie sprawny i w bardzo dobrym stanie wizualnym. Przez 7 lat stał w garażu, został uratowany przed złomowaniem, a teraz szuka nowego właściciela, który hojnie wesprze inicjatywę WOŚP.

Mini Countryman w leasingu z pełnym odliczeniem kosztów – sprawdź to!

Fiat 125p z Nelą za kierownicą nawet driftuje:

Dane techniczne Fiata 125p dla WOŚP:

Rok produkcji: 1990
Pojemność: 1481 cm3
Moc 55kw / 75 km

Felgi 15 cali (oryginalne felgi stalowe wraz  z deklami i śrubami w zestawie do auta)

Pojazd zarejestrowany
Ubezpieczenie: na miesiąc
Badanie techniczne: brak

Fiat 125p był produkowany w polskim FSO w latach 1967 – 1991 na włoskiej licencji. Wyprodukowano 1 445 699 egzemplarzy modelu, z czego 874 966 trafiło na eksport.

Zapraszamy do licytacji: https://aukcje.wosp.org.pl/kultowy-fiat-125p-moze-byc-twoj-i8648839

Najnowsze

Nowa Toyota RAV4 – ceny w Polsce

Toyota RAV4 5. generacji debiutuje w polskich salonach. Gama modelowa nowego RAV4 obejmuje cztery wersje wyposażenia i dwie odmiany napędowe z przeniesieniem napędu na przednią oś lub na wszystkie koła. Ile będzie kosztować podstawowa odmiana RAV4 Active 4x2 z silnikiem benzynowym?

Podstawowa odmiana RAV4 Active 4×2 z silnikiem benzynowym kosztuje 109 900 zł. Ceny RAV4 z napędem hybrydowym rozpoczynają się od 129 900 zł.

Toyota RAV4 to piąta generacja modelu, auta klasy średniej (długość 4600 mm przy rozstawie osi 2690 mm, zaś szerokość 1855 mm). W Europie RAV4 jest oferowany z napędem hybrydowym z silnikiem 2,5 l, który w wersji 4×2 osiąga moc 218 KM, zaś z układem AWD-i rozwija moc 222 KM i rozpędza się od 0 do 100 km w 8,1 s. Hybrydowy RAV4 nie wymaga ładowania z gniazdka i zużywa od 4,5 l/100 km benzyny. Konwencjonalna odmiana kryje pod maską 2-litrowy, wolnossący silnik benzynowy o mocy 173 KM, sparowany z manualną 6-stopniową skrzynią biegów lub przekładnią Direct Shift CVT. Do standardowych systemów bezpieczeństwa należą także układ wspomagający pokonywanie podjazdów, układ wykrywania zmęczenia kierowcy oraz system stabilizacji toru jazdy przyczepy.

spec-nowa-rav4.pdf

RAV4 Active
Toyota RAV4 w wersji Active wyposażony jest m.in. w klimatyzację manualną (dla wersji hybrydowej – automatyczną), nawiewy w drugim rzędzie siedzeń, elektryczne szyby, podgrzewane, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, wielofunkcyjną, skórzaną kierownicę, obracaną podwójną podłogę bagażnika z materiałem antypoślizgowym, a także światła LED główne (Basic LED), do jazdy dziennej i pozycyjne oraz stopu z tyłu. Do standardowego wyposażenia należy także tylny spojler, antena dachowa w kształcie płetwy rekina i osłony nadkoli, a we wnętrzu kolorowy wyświetlacz na tablicy rozdzielczej 4,2 cali oraz system multimedialny z ekranem 7 cali, 6 głośnikami, USB i Bluetooth. RAV4 Active kosztuje 109 900 zł z silnikiem 2,0 l i skrzynią manualną lub 117 400 zł z przekładnią automatyczną. Hybrydowy RAV4 Active kosztuje 129 000 zł, a za elektryczny napęd na wszystkie koła AWD-i trzeba dopłacić 10 000 zł.

Fiat Tipo z rabatem do 15 tysięcy złotych – sprawdź to!

RAV4 Comfort
Druga wersja wyposażenia zyskuje osłony zderzaków, zegary Optitron z diodami LED, 8-calowy ekran systemu multimedialnego, większy, bo aż 7-calowy wyświetlacz na tablicy rozdzielczej, relingi dachowe w kolorze Piano Black, tylne czujniki parkowania, kamerę cofania, lusterko fotochromatyczne oraz 17-calowe aluminiowe obręcze kół. Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna jest w tej wersji oferowana także w odmianie z silnikiem konwencjonalnym. Benzynowy RAV4 Comfort jest dostępny w cenie od 119 900 zł, zaś w odmianie hybrydowej od 138 900 zł.

RAV4 Selection z dwukolorowym nadwoziem
Odmiana Selection z dachem w kolorze Piano Black jest dostępna tylko w wersji hybrydowej. Tym samym, czarnym, lśniącym lakierem pokryte są 18-calowe aluminiowe obręcze kół i tylny dyfuzor. RAV4 Selection wyróżnia się elektrycznie unoszoną klapą bagażnika otwieraną bezdotykowo, systemem inteligentnego kluczyka, przednimi czujnikami parkowania, światłami głównymi LED i tapicerką ze skóry syntetycznej z emblematem „Selection”. Wyposażenie tej wersji można wzbogacić o system audio klasy premium firmy JBL za 5 900 zł oraz panoramiczny szklany dach w cenie 6 900 zł. RAV4 Hybrid Selection kosztuje 159 900 zł lub o 10 000 zł więcej za wersję AWD-i.

RAV4 w najwyższej wersji Executive
W wersji Executive nowa Toyota RAV4 jest wyposażona w monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni, lusterko wsteczne z wyświetlaczem cyfrowym, pamięć ustawień fotela kierowcy i tapicerkę ze skóry naturalnej ze wstawkami ze skóry syntetycznej. Radio systemu multimedialnego zyskuje obsługę w systemie cyfrowym DAB. RAV4 Executive z silnikiem benzynowym i napędem 4×4 kosztuje 156 900 zł. Za hybrydowego RAV4 4×2 z tym wyposażeniem trzeba zapłacić 169 900 zł, a z systemem AWD-i 179 900 zł. System audio JBL i dach panoramiczny są oferowane również w tej wersji, w tych samych cenach, co dla odmiany Selection.

Systemy bezpieczeństwa czynnego
Toyota RAV4 we wszystkich wersjach jest wyposażona standardowo w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense 2 z funkcją połączenia alarmowego eCall. Składają się na niego układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, automatyczne światła drogowe, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu LDA z funkcją powrotu na zadany tor jazdy, asystent utrzymania pasa ruchu LTA, układ rozpoznawania znaków drogowych oraz inteligentny tempomat adaptacyjny IACC.

Hybrydowa Toyota RAV4 w najwyższej wersji wyposażenia Executive otrzymuje ponadto zupełnie nowy układ detekcji przeszkód ICS (Intelligent Clearance Sonar), zapobiegający kolizjom podczas manewrów, oraz dodatkową funkcję automatycznego hamowania systemu ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA). RAV4 Hybrid w odmianie AWD-i jest standardowo wyposażony w selektor trybów jazdy oraz Trail Mode do jazdy off-roadowej.

Najnowsze