Opel Ascona 1.8i – prekursor ery katalizatora w niemieckich samochodach

W 1985 roku Opel Ascona 1.8i był pierwszym niemieckim samochodem z katalizatorem opracowanym specjalnie na rynek europejski, a nie tylko zmodyfikowanym na eksport z USA.

7 grudnia 1984 r. policja Nadrenii-Palatynatu odebrała pierwszą Asconę 1.8i wyprodukowaną z 3-funkcyjnym katalizatorem. W ciągu następnego roku Opel wprowadził katalizatory w całej gamie modeli – od Corsy, Kadetta i Ascony, po Rekorda, Monzę i Senatora. Niemiecki producent był pierwszą europejską marką, która zaoferowała trójdrożne katalizatory w standardzie.

Inżynierowie Opla doskonale wiedzieli, że europejskie warunki ruchu drogowego wymagają odpowiedniej technologii i jakości. Dlatego też opracowali katalizator specjalnie na potrzeby europejskich warunków jazdy – tak samo jak w przypadku nadwozia, zawieszenia, silników i hamulców. Dla Opla było to coś więcej niż tylko zainstalowanie katalizatora w układzie wydechowym; redukcja emisji spalin za pomocą katalizatora stanowiła skomplikowaną operację na „organach wewnętrznych” samochodu.

W porównaniu z konwencjonalnym samochodem, konstrukcja pojazdu z katalizatorem wymagała wielu zmian. Na przykład, katalizator po osiągnięciu temperatury roboczej (600 stopni Celsjusza) emituje dużo ciepła. Dlatego też elementy wrażliwe na ciepło i kabina pasażerska wymagały ochrony za pomocą osłon odbijających ciepło.

Opel Ascona 1.8i - prekursor ery katalizatora w niemieckich samochodach

Aby katalizator mógł pracować z optymalną wydajnością, wymagał on elektronicznego systemu przygotowania mieszanki oraz wielu elementów sterujących, które z kolei wymagały dalszych modyfikacji. Nawet szyjka wlewu paliwa wymagała przeprojektowania, aby zapobiec omyłkowemu napełnianiu zbiornika benzyną ołowiową zamiast bezołowiową.

Opel przeznaczył ponad miliard marek oraz zaangażował setki inżynierów w rozwój katalizatorów i samochodów przyjaznych dla środowiska. W same tylko platformy testowe i wyposażenie do badania wytrzymałości oraz przeprowadzania testów przy wysokich prędkościach firma zainwestowała aż 100 milionów marek.

Opel Ascona 1.8i - prekursor ery katalizatora w niemieckich samochodach

W skład nowych obiektów wchodziła również 13-kondygnacyjna ogrzewana wieża. W tym specjalnym izolowanym budynku można było przygotowywać do badania emisji jednocześnie ponad 130 samochodów. Ówczesne normy wymagały, aby przed badaniem emisji spalin każdy samochód przez co najmniej 12 godzin przebywał w temperaturze od 20 do 25°C.

Oprócz samochodów z fabrycznie zamontowanym trójdrożnym katalizatorem Opel zaoferował klientom zestaw do modernizacji. Producent samochodów nie zadowalał się jednak innowacjami jedynie w zakresie technologii. Opel poszedł też nowymi drogami w dziedzinie public relations. Firma oferowała ludziom możliwość aktywnego uzyskiwania informacji o katalizatorach i modernizacji. Codziennie przez kilka godzin kierowcy i osoby zainteresowane mogli zadzwonić na „gorącą linię” telefoniczną i uzyskać odpowiedzi na swoje pytania z pierwszej ręki, od ekspertów firmy.

Najnowsze

Honda CRF450R 2021 – motocross w nowej odsłonie zyskał jeszcze więcej mocy

Honda właśnie zaprezentowała duże zmiany w modelu CRF450R na 2021 rok, wiele z nich bezpośrednio zaczerpniętych z CRF450RW, na którym Tim Gajser oraz team HRC w 2019 roku zdobyli tytuł mistrza świata. Znamy szczegóły!

Model CRF450R na rok 2021 otrzymał szereg usprawnień i ulepszeń, którym przyświecało hasło ‘Razor-sharp Cornering’. Przede wszystkim odchudzono motocykl o 2 kg dzięki zastosowaniu nowej ramy oraz ramy pomocniczej. Nowa, sztywniejsza rama oraz wahacz, w połączeniu ze zwiększonym prześwitem i zmianami w zawieszeniu. 

Honda CRF450R 2021 - motocross w nowej odsłonie zyskał jeszcze więcej mocy

Rozmiary sprzęgła hydrauliczne zostały zwiększone, a dźwignia pracuje jeszcze lżej, co przy odciążeniu wielu komponentów, w tym mniejszej pompy paliwa, a także elementów nadwozia oraz siedziska, wpływa na zwiększenie swobody kierowcy podczas jazdy. Dopełnieniem zmian w modelu 2021 jest zastosowanie nowego malowania, w całości czerwonego.

Dzięki zastosowaniu węższego ramienia ramy głównej, zaoszczędzono 700 gram i obecnie jest to 8,4 kg, również zmniejszono wagę ramy pomocniczej o 320 g – obecnie waga wynosi 910 g. Geometria podwozia jest również nowa, zmiany dotyczą przede wszystkim usprawnienia sztywności bocznej, dzięki czemu motocykl może pokonywać zakręty z wyższą prędkością, lepszą trakcją oraz większą sterownością. Wprowadzono także udoskonalenia w tylnym zawieszaniu typu Pro-Link. 

Honda CRF450R 2021 - motocross w nowej odsłonie zyskał jeszcze więcej mocy

Siedzenie jest teraz nieco krótsze, lżejsze i zapewnia więcej swobody podczas poruszania się na motocyklu. Jest także prostsze w zdejmowaniu i zakładaniu. Łatwiejsza jest także konserwacja, liczba 8 mm śrub mocowanych do nadwozia została zmniejszona do 4 z 6 z każdej strony. Motocykl jest również węższy o 70 mm (50 mm z lewej strony, 20 mm ze strony wydechu).

Osłony chłodnicy są teraz zbudowane z jednego kawałka plastiku (wcześniej dwa kawałki) i charakteryzują się mniejszym otworem wentylacyjnym, przy zoptymalizowanym kącie przepływu powietrza. Zmianą uległ także tytanowy bak paliwa o pojemności 6,3 litra.

Honda CRF450R 2021 - motocross w nowej odsłonie zyskał jeszcze więcej mocy

Będąca standardem lekka kierownica Renthal Fatbar zapewnia elastyczność wymaganą dla uzyskania optymalnego komfortu prowadzenia maszyny. Górne mocowanie kierownicy posiada dwa położenia umożliwiające jej przemieszczanie do tyłu i do przodu o 26 mm. Gdy mocowanie zostanie obrócone o 180 stopni, kierownica może zostać przesunięta o dodatkowe 10 mm od pozycji podstawowej, co daje cztery różne pozycje kierownicy.

Zwiększenie mocy maksymalnej o 1,8 kW i momentu obrotowego o 2 Nm w czterozaworowym silniku Unicam o pojemności 449,7 cm³ motocykla CRF450R 2019 było znaczące.

Honda CRF450R 2021 - motocross w nowej odsłonie zyskał jeszcze więcej mocy

Wzrost mocy maksymalnej (o 0.6kW) w zakresie powyżej 5 000 obr./min. przy jednoczesnej poprawie wyczucia momentu obrotowego w niskim zakresie obrotów, to zasługa zwiększenia air boxa, z 1,8 litra do 4,1 litra po „czystej” stronie. 

System kontroli momentu obrotowego (HSTC) zastosowany w modelu 2020 pozostał niezmieniony. Trzy dostępne tryby działania różnią się poziomami ingerencji odpowiednimi dla różnych warunków jazdy:

  • W trybie 1 system interweniuje najmniej wyczuwalnie i po najdłuższym czasie, co jest przydatne do zmniejszenia poślizgu kół i utrzymania kontroli w ciasnych zakrętach. 
  • Tryb 3 zapewnia szybszą i bardziej zdecydowaną interwencję systemu, skuteczniejszą przy jeździe po śliskich i błotnistych nawierzchniach.
  • Tryb 2 pozwala uzyskać stan pośredni między trybami 1 i 3 pod względem szybkości i siły interwencji. 

Honda CRF450R 2021 - motocross w nowej odsłonie zyskał jeszcze więcej mocy

System kontroli startu HRC, daje każdemu kierowcy możliwość najszybszego ruszania ze startu zatrzymanego, oferując do wyboru 3 poziomy działania:

  • Poziom 3 – 8250 obr/min, odpowiedni dla warunków startu w błotnistym terenie i dla początkujących adeptów wyścigów terenowych.
  • Poziom 2 – 8500 obr/min, sucha nawierzchnia gruntowa, ustawienie podstawowe.
  • Poziom 1 – 9500 obr/min, sucha nawierzchnia gruntowa, dla kierowcy z dużym doświadczeniem.

Aktywacja kontroli startu HRC jest łatwa – aby ją włączyć, wystarczy rozłączyć sprzęgło i nacisnąć przycisk Start umieszczony po prawej stronie kierownicy. Fioletowa dioda LED będzie migać pojedynczymi impulsami sygnalizując poziom 1. Ponowne naciśnięcie i przytrzymanie przycisku Start przez co najmniej 0,5 sekundy spowoduje, że dioda LED będzie wysyłać dwa impulsy oznaczające wybór poziomu 2. Powtarzając tę procedurę uzyskamy trzy impulsy diody LED wskazujące na wybór poziomu 3.

SILNIK

 

Typ

Chłodzony cieczą 4-suwowy, jednocylindrowy uni-cam

Pojemność skokowa

449,7 cm3

Średnica cylindra x skok tłoka

96,0 mm x 62,1 mm

Stopień sprężania

13,5 : 1

SYSTEM PALIWOWY

 

Zasilanie

Wtrysk paliwa

Zbiornik paliwa

6,3 litra

INSTALACJA ELEKTRYCZNA

 

Zapłon

Elektroniczny CDI

Rozrusznik

Elektryczny

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

 

Typ sprzęgła

Mokre wielopłytkowe

Typ skrzyni biegów

O stałym zazębieniu

Przełożenie główne

Łańcuchowa

RAMA

 

Typ

Aluminiowa podwójna kołyskowa

PODWOZIE

 

Wymiary (dł. x szer. x wys.)

2182 mm x 827 mm x 1267 mm

Rozstaw osi

1481 mm

Kąt pochylenia kolumny

27,1° 

Wyprzedzenie

114 mm

Wysokość siedziska

965 mm

Prześwit

336 mm

Masa własna

110,6 kg

ZAWIESZENIE

 

Przednie

Widelec Showa 49 mm USD

Tył

Zespolone Showa typu Honda Pro-Link z pojedynczym amortyzatorem  

KOŁA

 

Przednie

Aluminiowe szprychowe

Tył

Aluminiowe szprychowe

Opona przednia

80/100-21-51M Dunlop MX33F

Opona tylna

120/80-19-63M Dunlop MX33

HAMULCE

 

Przednie

Hydrauliczne, z pojedynczą tarczą 260 mm

Tylne

Hydrauliczne, z pojedynczą tarczą 240 mm

Najnowsze

Volkswagen Grand California – przytulny, wakacyjny dom na kołach dla 4 osób

Marzysz, by zostać podróżnikiem? Dzięki Grand Californii, zaspokoisz swoją tęsknotę za nieznanymi miejscami i pełną niezależnością. Ten uniwersalny samochód kempingowy jest w pełni wyposażonym domem na wakacje.

Powstająca w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni Grand California, jest bez wątpienia największym pojazdem kempingowym oferowanym przez markę Volkswagen Samochody Dostawcze. Produkowana jest w dwóch wersjach: 600 i 680, a liczby te określają długość pojazdu wyrażoną w centymetrach. Oba warianty odróżnić można od siebie również wysokością i wyglądem dachu – Volkswagen Grand California 600 jest wyższy od wersji 680 i posiada miejsce do spania na antresoli.

Volkswagen Grand California - przytulny dom na kołach dla 4 osób

Gdy już dotrzesz na miejsce, z Grand Californii z łatwością stworzysz przytulny dom dla czterech osób. Najpierw przygotujesz dla nich posiłek na w pełni wyposażonym bloku kuchennym z dwupalnikową kuchenką, zlewozmywakiem i dużą powierzchnią roboczą, sięgając po produkty do pokładowej, kompresorowej lodówki z zamrażalnikiem.

Volkswagen Grand California - przytulny dom na kołach dla 4 osób

Zjeść możecie wewnątrz pojazdu lub na zewnątrz, pod rozkładaną markizą, przy kempingowym stoliku z krzesłami. Po zakończeniu pełnego wrażeń dnia, możesz przygotować się do snu w kompletnej łazience z prysznicem i z toaletą – bez zmartwień, czy wystarczy wody, ponieważ Grand California dysponuje 110-litrowym zbiornikiem na wodę czystą i 90-litrowym na wodę brudną. Oba zbiorniki są wyposażone w czujniki poziomu, dzięki czemu wiemy kiedy je należy napełnić lub opróżnić. Zbiornik świeżej wody jest chroniony przed mrozem i zamontowany jest we wnętrzu pojazdu.

Dobry sen zapewnią miejsca noclegowe dla czterech osób, które w wersji modelowej Grand California 600 można przygotować na dwóch poziomach: w tylnej części samochodu i na wysuwanym górnym łóżku. W Grand Californii 680 natomiast, znajduje się jeszcze większe łóżko umiejscowione na dolnym poziomie, ale wzdłuż pojazdu, co zapewnia wyjątkowy komfort wypoczynku. Gdy noce są zimne, wnętrze pojazdu ogrzać można za pomocą gazowego lub elektrycznego systemu ogrzewania.

Volkswagen Grand California - przytulny dom na kołach dla 4 osób

Opcjonalnie, Grand Californię możemy wyposażyć w klimatyzację postojową 230V czy instalację do odbioru telewizji satelitarnej. Znajdziemy tu również gniazdka USB, gniazdka 230 V i jedno gniazdko 12 V. Dzięki nim, w kuchni możesz łatwo podłączyć czajnik i ekspres do kawy, a smartfony, tablety i laptopy – na przykład w jadalni lub sypialni.

Samochód może mieć na swym pokładzie wszystkie systemy bezpieczeństwa jakie znamy z Craftera. Są to m.in. asystent podjazdu, system zapobiegający kolizjom czołowym, autonomiczny hamulec, asystent utrzymania i zmiany pasa ruchu, asystent martwego pola, asystent wyjazdu z miejsca parkingowego, aktywny tempomat czy wspomaganie parkowania. Opcjonalnie dostępny jest także system wspomagania parkowania tyłem z przyczepą.

Ten duży kamper ze znakiem VW na masce napędzany jest turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI EU 6 SCR z technologią Blue Motion. Moc tej jednostki napędowej to 177 KM, a maksymalny moment obrotowy 410 Nm dostępny jest w zakresie 1500 – 2000 obr./min. Za zmianę biegów odpowiada 8-biegowa przekładnia automatyczna.

Najnowsze

Wysoka Grzęda Baja Poland – światowa czołówka kierowców i najszybsze terenowe auta

Wysoka Grzęda Baja Poland będzie dla Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA) imprezą, która wznowi sezon międzynarodowych rajdów terenowych.

Do tej pory odbyły się tylko Rajd Dakar na początku stycznia oraz Northern Forest Baja Russia i Manateq Qatar Cross-Cross Country Rally w lutym. Pandemia koronawirusa i związane z nią obostrzenia, a także trudna sytuacja gospodarcza spowodowały, że wiele tegorocznych rajdów odwołano, a zaledwie kilka zmieniło swoje terminy na drugą połowę roku.

Wysoka Grzęda Baja Poland - światowa czołówka kierowców i najszybsze terenowe auta

Wysoka Grzęda Baja Poland dzięki wsparciu nowego sponsora tytularnego – producenta jaj ekologicznych Wysoka Grzęda, oraz stabilnych partnerów, czyli Miasta Szczecin oraz Miasta i Gminy Drawsko Pomorskie, utrzymała status rundy Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych Baja i będzie imprezą najwyższej rangi sportu samochodowego w Polsce. 

Baja Poland to aktualnie impreza najwyższej rangi sportu samochodowego w Polsce. Bardzo się cieszę, że udało się utrzymać status Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych. Te prestiżowe zawody nie mogłyby się odbyć bez wsparcia Urzędu Miasta Szczecin, Urzędu Miejskiego Drawsko Pomorskie, Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych Drawsko Pomorskie, 12. Brygady Zmechanizowanej oraz oczywiście sponsora tytularnego Fermy Wysoka Grzęda, za co bardzo dziękuję. Zachęcam zawodników do udziału w tych widowiskowych zawodach, które co roku dostarczają nam wielu emocji oraz niezapomnianych wrażeń. – mówi Prezes Polskiego Związku Motorowego Michał Sikora.

Wysoka Grzęda Baja Poland - światowa czołówka kierowców i najszybsze terenowe auta

W porównaniu z poprzednimi latami rajd się zmieni. Impreza została skrócona o jeden dzień – rozpocznie się w piątek 4 września, a zakończy w niedzielne popołudnie 6 września. Z kolei miasteczko rajdowe przeniesiono z nabrzeża szczecińskiej Łasztowni na lotnisko Szczecin-Dąbie oraz do Centrum Żeglarskiego w Szczecinie.

Rajd Baja Poland to jeden ze znaków rozpoznawczych Szczecina. Jest z nami już od 11 lat i rozwija się wspólnie ze Szczecinem. Zaczynaliśmy w roku 2009 na strzelnicy wojskowej przy ul. Szafera. W 2014 roku rajd przeniósł się do nowo otwartej Hali Widowiskowo-Sportowej przy tej samej ulicy, która stała się miejscem tętniącym sportem i rozrywką. Następnie rajd na kilka lat zawitał na zrewitalizowane nadbrzeże Łasztowni, które stało się centrum kulturalnym miasta. Teraz, ze względu na ciągły rozwój wydarzenia, rosnącą liczbę uczestników i kibiców, przenosimy się na teren lotniska Dąbie oraz do Centrum Żeglarskiego. – mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.

Wysoka Grzęda Baja Poland - światowa czołówka kierowców i najszybsze terenowe auta

Lotnisko Szczecin-Dąbie oraz Centrum Żeglarskie zapewniają lepsze warunki do zachowania wymaganego dystansu społecznego oraz znacznie ułatwią komunikację pomiędzy miasteczkiem rajdowym i odcinkami specjalnymi.

Wysoka Grzęda Baja Poland - światowa czołówka kierowców i najszybsze terenowe auta

Mam nadzieję, że obecność Baja Poland podniesie atrakcyjność tych wyjątkowych miejsc, a widok obok siebie aut rajdowych, samolotów i żaglówek na terenie lotniska w Dąbiu i Centrum Żeglarskiego, będzie czymś niespotykanym. Zapraszam wszystkich zawodników do udziału w rajdzie. – dodaje prezydent Szczecina.

W nowym kalendarzu Pucharu Świata FIA są tylko cztery rajdy baja. Po Wysoka Grzęda Baja Poland zaplanowano jeszcze Baja Portalegre 500 oraz Dubai International Baja. Dlatego każdy kilometr tras w okolicach Szczecina, Drawska Pomorskiego i Dobrej będzie miał ogromne znaczenie dla walczących o tytuły. Na straty punktowe nikt nie może sobie pozwolić.

Przygotowaliśmy 444 kilometry odcinków specjalnych dla najlepszych kierowców i pilotów. Spodziewamy się podczas Wysoka Grzęda Baja Poland więcej gwiazd niż dotychczas. Zawodnicy mają bardzo dobrą okazję do walki o tytuły, bo rajdów jest mniej. Dodatkowo, jeżeli planują wystartować w Rajdzie Dakar 2021, to muszą się do tego solidnie przygotować i jak najwięcej trenować. Idealnie do tego nadają się wymagające trasy Wysoka Grzęda Baja Poland. – podkreśla dyrektor rajdu Marcin Fiejdasz.

Liderem Pucharu Świata FIA po pierwszej rundzie jest Władimir Wasiliew, który w dwóch ostatnich edycjach rajdu był trzeci i stawał na podium razem z Krzysztofem Hołowczycem i Kubą Przygońskim. Nikt częściej nie wygrywał tej imprezy od Hołowczyca, który ma na swoim koncie aż sześć zwycięstw. Z kolei Przygoński triumfował w Baja Poland w 2018 roku. Wszystko wskazuje na to, że ponownie w Polsce będzie ścigał się trzykrotny zwycięzca Rajdu Dakar Nasser Al-Attiyah. Katarczyk do tej pory dwukrotnie wygrywał Baja Poland. To główny rywal Przygońskiego w Pucharze Świata FIA i zwycięzca lutowego Rajdu Kataru, w którym Polak był trzeci.

Wysoka Grzęda Baja Poland - światowa czołówka kierowców i najszybsze terenowe auta

Do walki o zwycięstwo na pewno włączą się polscy i europejscy kierowcy. Spodziewany jest powrót Bernharda ten Brinke, który podobnie jak Wasiliew ma w swoim dorobku dwa trzecie miejsca w Baja Poland. Holender jest kierowcą fabrycznym zespołu Toyota GAZOO Racing i można go wymienić w gronie faworytów. Rękawicę podejmą też kierowcy dobrze znani z krajowych mistrzostw. Miroslav Zapletal stanie do walki nie tylko o podium, ale także w obronie tytułu mistrza Polski i mistrza FIA CEZ, a rajdowe małżeństwo Michała i Julity Małuszyńskich też celuje w najwyższe lokaty.

Wysoka Grzęda Baja Poland - światowa czołówka kierowców i najszybsze terenowe auta

W tym roku ponownie zobaczymy zaciętą walkę na trasach Wysoka Grzęda Baja Poland. Zapraszamy wszystkich zawodników do udziału w rajdzie i mamy nadzieję, że spodobają im się nie tylko trasy, ale także nowa lokalizacja bazy rajdu. – mówi dyrektor rajdu.

Wszystkich zawodników startujących w Wysoka Grzęda Baja Poland poznamy 28 sierpnia, kiedy zostaną opublikowane listy zgłoszeń do rajdu. 

Skrócony Program Wysoka Grzęda Baja Poland 2020

4 września – piątek
9.00-14.00 – Odcinek Testowy – Lotnisko Szczecin-Dąbie
17.40 – Prezentacja zawodników – Szczecin, ul. Szafera
18.00 – Odcinek Kwalifikacyjny “Szczecin” – Szczecin, ul. Szafera
20.45 – Wybór pozycji startowych przez 10 najlepszych kierowców – Lotnisko Szczecin-Dąbie

5 września – sobota
8.45 – Odcinek Specjalny “Drawsko Pomorskie” – Poligon Drawsko Pomorskie
14.35 – Odcinek Specjalny “Drawsko Pomorskie” – Poligon Drawsko Pomorskie

6 września – niedziela
8.50 – Odcinek Specjalny “Szczecin-Dobra” – Szczecin, ul. Szafera / Dobra
9.30 – Odcinek Specjalny “Lubieszyn-Dobra” – Dobra
12.30 – Odcinek Specjalny “Szczecin-Dobra” – Szczecin, ul. Szafera / Dobra
13.10 – Odcinek Specjalny “Lubieszyn-Dobra” – Dobra
14.30 – Ceremonia Mety – Lotnisko Szczecin-Dąbie

Najnowsze

Wybierasz się na leśną wyprawę? Nie traktuj pobocza jako parkingu!

Latem przy drodze można spotkać osoby sprzedające owoce sezonowe czy grzyby. Gwałtowne hamowanie i zjazd na pobocze w celu dokonania zakupu może jednak skończyć się wypadkiem. Pobocza nie należy traktować jako parkingu, ponieważ służy ono również do ruchu pieszych i niektórych pojazdów.

Na poboczach dróg biegnących przez pola czy lasy często można zauważyć sprzedawców jagód czy grzybów. Niektórzy kierowcy w takiej sytuacji wciskają hamulec w podłogę, by zatrzymać się na poboczu i skorzystać z okazji do zrobienia zakupów. W ten sposób narażają jednak bezpieczeństwo innych uczestników ruchu i przydrożnych sprzedawców. W 2019 r. na poboczu doszło do 1026 wypadków drogowych, w których zginęło 197 osób.

Zagrożenie wiąże się przede wszystkim z gwałtownym hamowaniem. Istnieje prawdopodobieństwo, że kierowca pojazdu jadącego za nami nie zdąży zareagować i w rezultacie najedzie na tył naszego samochodu. W najgorszym wypadku siła uderzenia może popchnąć auto na drzewo lub w kierunku osób sprzedających owoce. W dodatku skoncentrowani na punkcie sprzedaży możemy nie zauważyć innych osób znajdujących się na poboczu i doprowadzić do wypadku. 

Zgodnie z prawem poboczem może poruszać się m.in. pieszy, kierujący pojazdem zaprzęgowym, rowerem, wózkiem rowerowym, motorowerem, wózkiem ręcznym czy osoba prowadząca pojazd napędzany silnikiem. Jeżeli zjeżdżając na pobocze, w porę nie dostrzeżemy takiej osoby, może dojść do tragedii – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Niezależnie od tego kierowca powinien pamiętać, że zatrzymanie na poboczu jest dozwolone tylko w przypadku, gdy jest ono oddzielone od jezdni linią przerywaną. Linii ciągłej w ogóle nie wolno nam przekroczyć. 

Nawet jeśli zgodnie z przepisami możliwy jest postój w danym miejscu, upewnijmy się, czy będzie to bezpieczne dla nas i innych uczestników ruchu. Nie traktujmy też pobocza jako parkingu. Najlepiej ograniczyć zatrzymywanie się tam do sytuacji awaryjnych 
– podkreśla Krzysztof Peła, ekspert Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

 

Najnowsze