Nowy Volkswagen Polo – film

Najnowsze Polo w Polsce pojawi się wiosną 2014 roku. Oto jego dane techniczne i elementy wyposażenia. Czego można się spodziewać w nowym modelu?

Można spodziewać się nowych silników spełniających wymagania normy EU 6 oraz rozwiązań systemu Infotainment i wspomagających kierowcę. Rekordzistą niskiego zużycia paliwa ma być Polo TDI BlueMotion ze średnim zużyciem3,2 l/100 km (82 g/km CO2). Od jesieni dostępny będzie benzynowy Polo TSI BlueMotion, które ma zużywać 4,1 l/100 km i emitować 94 g/km CO2 – dostępne będzie z reflektorami LED (seryjnie model podstawowy Polo Trendline będzie wyposażony w reflektory H7, a Polo Comfortline w podwójne okrągłe reflektory H7).

W nowym modelu pojawi się też elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego oraz – opcjonalnie – zawieszenie Sport Select, które dzięki elektronicznie regulowanym amortyzatorom umożliwia kierowcy wybór jednej z dwóch charakterystyk tłumienia. W Polo pojawią się też systemy znane z Golfa: hamulec multikolizyjny (po kolizji samoczynnie inicjuje hamowanie), system rozpoznający zmęczenie kierowcy, system obserwacji otoczenia Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście oraz automatyczny tempomat ACC. Obserwację przestrzeni za samochodem umożliwia opcjonalna kamera cofania Rear Assist.

Volkswagen Polo 2014
fot. Volkswagen

Polo jest wyposażone w drugą generację systemu Infotainment (MIB) z Audio Streaming z Bluetooth (zależnie od smartfonu, z wyświetlaniem okładek płyt i sterowaniem przy użyciu ekranu dotykowego), czujnikami zbliżeniowymi (wyświetlanie kolejnych detali menu po zbliżeniu ręki), powiększaniem map przy użyciu dwóch palców w trybie nawigacji (jak w smartfonie) oraz podłączeniem telefonu komórkowego do anteny zewnętrznej samochodu przez złącze indukcyjne. Wszystkie cztery systemy mogą odbierać radio cyfrowe DAB+.

Nowe Polo można rozpoznać po wyostrzonej stylizacji przodu i tyłu nadwozia. Pojawią się świeże kolory i nowe materiały we wnętrzu oraz odświeżone detale wyposażenia. Najnowsza generacja Polo pojawi się na rynku wiosną.

Volkswagen Polo 2014
fot. Volkswagen

Mimo bogatszego wyposażenia i nowych rozwiązań technicznych, cena będzie porównywalna z ceną poprzednika. Obok wersji podstawowych (Trendline, Comfortline i Highline), Polo będzie oferowane także jako GTI, BlueGT, Cross Polo oraz jako wspomniany już model BlueMotion.

Nowe silniki benzynowe
Wszystkie oferowane w Europie silniki benzynowe są nowymi jednostkami trzy- i czterocylindrowymi. W momencie wprowadzenia na rynek dostępne będą silniki o mocy
60 KM (wtrysk pośredni/MPI), 75 KM (MPI) oraz 90 KM (wtrysk bezpośredni/TSI), a także 110 KM (TSI). Debiutujący w połowie roku silnik 1.0 TSI BlueMotion o mocy 90 KM to pierwszy jednolitrowy, trzycylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem w tej serii modeli.

Pojawi się wersja BlueGT z silnikiem benzynowym i funkcją odłączania cylindrów (ACT/system aktywnego zarządzania pracą cylindrów). Silnik będzie rozwijał moc 150 KM. Zaplanowane jest także nowe Polo GTI, z mocą podwyższoną do 192 KM.

Nowe silniki wysokoprężne
W Polo pojawią się trzy trzycylindrowe silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (TDI) o pojemności skokowej 1,4 litra (wcześniej 1,2 i 1,6 litra). Spektrum mocy jest identyczne, jak u poprzednika: 75 KM, 90 KM i 105 KM. Wersje z mocą 75 KM i 90 KM będą oferowane w momencie wprowadzenia na rynek, wariant 105 KM pojawi się w terminie późniejszym.

Volkswagen Polo 2014: dane techniczne, elementy wyposażenia

Ÿ Infotainment

–    radio Composition Touch (5-calowy ekran)

–    radio Composition Colour (5-calowy ekran)

–    radio Composition Media (6,5-calowy ekran)

–    radio Composition Media z funkcją nawigacji Discover Media (6,5-calowy ekran)

–    MirrorLink™

Ÿ Linie wyposażenia:

– Trendline, Comfortline, Highline

Ÿ Napęd:

– napęd na przednią oś

Ÿ Nowe kolory:

–    biały Pure, szary Urano, niebieski Silk metalik (przedtem tylko dla Polo BlueGT), czerwony Sunset metalik, niebieski Cornflower, niebieski Clear Water metalik (wyłącznie dla Polo BlueMotion), pomarańczowy Honey metalik i beżowy Titanium (dwa ostatnie tylko dla CrossPolo)

Ÿ Seryjna skrzynia biegów

– 5- i 6-biegowa manualna

Ÿ Silniki benzynowe (w momencie wprowadzenia na rynek)

– 1,0 MPI o mocy 44 kW/60 KM

– 1,0 MPI o mocy 55 kW/75 KM

– 1,2 TSI o mocy 66 kW/90 KM

– 1,2 TSI o mocy 81 kW/110 KM

Ÿ Silniki wysokoprężne (w momencie wprowadzenia na rynek)

– 1,4 TDI o mocy 55 kW/75 KM

– 1,4 TDI o mocy 66 kW/90 KM

– 1,4 TDI o mocy 81 kW/110 KM

Ÿ Systemy świateł

H7, podwójne reflektory H7, LED

Ÿ Systemy wspomagające i poprawiające dynamikę jazdy:

–    automatyczny tempomat ACC

–    Electronic Stability Control (ESC) z ABS, asystentem hamulców, ASR, MSR, elektronicznym rozdziałem siły hamowania, elektronicznymi blokadami mechanizmu różnicowego (seryjne)

–    hamulec multikolizyjny (seryjny)

–    ParkPilot

–    Rear Assist

–    system obserwacji otoczenia Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście

–    system rozpoznający zmęczenie kierowcy

–    tempomat (Cruise Control)

–    zawieszenie Sport Select

Ÿ Wprowadzenie na rynek, Europa

– wiosna 2014

Ÿ Wymiary:

– długość – 3.972 mm

– szerokość – 1.682 mm bez lusterek

– wysokość – 1.453 mm

Ÿ Wyposażenia samodzielnych modeli:

BlueMotion, BlueGT, Cross, GTI i model specjalny Fresh

Ÿ Zawieszenie:

–    z przodu sprężyny śrubowe z gazowymi amortyzatorami teleskopowymi, prowadzenie kół przez amortyzatory teleskopowe i dolne wahacze trójkątne;

–    z tyłu amortyzatory gazowe z oddzielnymi sprężynami, prowadzenie kół przez oś z wahaczami zespolonymi z wbudowanym stabilizatorem

Najnowsze

Test Toyota Yaris Hybrid – zielona aktywistka

Po co powstały małe samochody? Aby ułatwić życie kierowcom. Mini gabaryty mają pomóc swobodnie poruszać się po mieście a niewielki silnik i masa - osiągnąć niskie zużycie paliwa. Japończycy postanowili pójść o krok dalej i ułatwić życie całej Ziemi.

Nawet lwica w obliczu zagrożenia nie walczy o swoje potomstwo tak, jak ekolodzy o naszą planetę. Przez wiele lat ich aktywność przyczyniła się do powolnej śmierci tego, co w motoryzacji najlepsze – mocnych i paliwożernych silników. Już niejedna samochodowa ikona została wycofana z produkcji nie spełniając 20 tysięcy norm mających na celu troskę o przyrodę. Jednak to właśnie w odpowiedzi na ekologiczną wojnę Toyota 17 lat temu wprowadziła na rynek pierwszy seryjny samochód z napędem hybrydowym – Toyotę Prius.

Nasz test Toyoty Prius przeczytasz tutaj. Test Volkswagena Jetta Hybrid przeczytasz tu.

Japończycy odnieśli sukces a walka o środowisko robiła się coraz bardziej zaciekła. W efekcie tego Toyota rozpoczęła produkcję innych modeli hybrydowych. Z rozpędu powstało auto bardziej niż ekonomiczne – Toyota Yaris Hybrid.

Toyota Yaris Hybrid
fot. Jan Zagrodzki, jzshots.tumblr.com

To już trzecia odsłona japońskiego malucha i zdecydowanie najładniejsza. Pierwsza była zbyt rozdęta, druga miała kształt piłki plażowej. Trzecia generacja zyskała ostrzejsze i bardziej zdecydowane rysy nadwozia. Ciężko jej nie polubić.

Na pierwszy rzut oka hybrydowa wersja nie różni się niczym od tej z tradycyjnym napędem. Ale uważny auto maniak znajdzie niejedną różnicę, która zdradzi Yarisa Hybrid. Oprócz dyskretnego oznaczenia zarówno na klapie bagażnika, jak i pod bocznymi lusterkami, można zauważyć nowy kształt przedniego zderzaka z aerodynamiczną atrapą chłodnicy. Przednie oraz tylne światła do jazdy dziennej w technologi LED to już znak dzisiejszych czasów w świecie motoryzacji. Logotyp pomysłowi Japończycy umieścili w niebieskim obramowaniu, co jest symbolem wszystkich hybryd ze stajni Toyoty.

Tyle na zewnątrz, a co się dzieje w środku? Czy na tylnej kanapie kwitną draceny, a w schowku ukrywa się mały koala?

Szczyt techniki czy pokłony dla zielonych?
Na pierwszy rzut oka wewnątrz jest dość plastikowo, chociaż warto zwrócić uwagę, że tworzywa są miękkie i przyjemne w dotyku. Ich zastosowanie nie jest tu przypadkowe; podobnie jak w Priusie większość z nich zostało wyprodukowanych z olejów pochodzenia roślinnego zaś 80% materiałów można poddać procesowi recyklingu (puszczając w niepamięć kwotę, jaką wcześniej należy wydać na zakup tego samochodu).

Prawdziwą ucztą dla oka są duże, analogowe zegary. Żadnych słupków, klocków i wykresów w celu zobrazowania prędkości samochodu. Na desce rozdzielczej panuje ład, porządek i względny minimalizm. Wszelkie ozdobniki zostały sprzątnięte, pozostało jedynie kilka przycisków i pokręteł niezbędnych do obsługi podstawowych funkcji auta.

Toyota Yaris Hybrid – przednie oraz tylne światła do jazdy dziennej w technologi LED.
fot. Jan Zagrodzki, jzshots.tumblr.com

Samochód ma kilka sympatycznych niespodzianek dostępnych już w standardzie: HAC (system pokonywania podjazdu), automatyczną dwustrefową klimatyzację, gniazdka Aux i USB, przyciski w kierownicy do sterowania CD, radio CD + MP3. Jednak to, czym wnętrze potrafi się podlizać kierowcy, to niebieskie akcenty na wybranych elementach wyposażenia. Możemy się zatem rozkoszować zarówno niebieskim przeszyciem na kierownicy jak i równie niebieskim uchwytem zmiany biegów. W podobnym odcieniu mienią się zegary, szwy na fotelach a nawet komputer pokładowy. Pomijając już fakt, że uwielbiam niebieski kolor, tak dopracowane wnętrze w tak małych samochodach jest równie rzadkie jak różowa pantera.

Prawdziwą ucztą dla oka są duże, analogowe zegary. Żadnych słupków, klocków i wykresów w celu zobrazowania prędkości samochodu.
fot. Jan Zagrodzki, jzshots.tumblr.com

Samochód taki mądry, to i zechce nam dużo powiedzieć. Komunikacja z autem podczas jazdy odbywa się za pomocą niewielkiego wyświetlacza dotykowego, o przekątnej 6,1 cala. Co w nim znajdziemy? Nawigację, sterowanie systemem audio i komputerem pokładowym. Prawdziwą gratką jest jednak możliwość obserwowania, w jaki sposób pracuje hybrydowa technologia ukryta pod maską. Zasiadam w wygodnym fotelu wykończonym skórą (oczywiście ekologiczną) i naciskam niebieski przycisk Start (również niebieski, a jakżeby inaczej).

Para buch, koła w ruch
Czujna jak sarna nasłuchuję. I nic. W samochodzie panuje taka cisza, że prędzej usłyszymy trzepot własnych rzęs niż jakikolwiek odgłos pracy silnika. A przecież jestem przekonana, że właśnie go uruchomiłam. Niepewnie naciskam pedał gazu a Yaris bezszelestnie rusza z miejsca. Jak to możliwe? Podczas ruszania samochód zawsze jest napędzany za pomocą silnika elektrycznego. Dlaczego? Ponieważ właśnie w tym momencie chwilowe zużycie paliwa jest największe, a dzięki pracy elektrycznej jednostki jesteśmy w stanie poczynić największe oszczędności. O fakcie, że w danym momencie samochód napędza silnik elektryczny, informuje mnie jedynie zielona ikonka EV widoczna tuż przy zegarach. Jeżeli tak dziś pracują współczesne samochody to za kilka lat będziemy jeździć unosząc się nad ziemią. Jeszcze do niedawna oglądałam bajki o rodzinie Jetsonów, a dziś sama się czuję, jakbym była jedną z nich.

Toyota Yaris Hybrid kryje we wnętrzu kilka sympatycznych niespodzianek dostępnych już w standardzie.
fot. Jan Zagrodzki, jzshots.tumblr.com

Dla niewtajemniczonych przypomnę, że układ hybrydowy zastosowany w Toyocie składa się z dwóch silników: elektrycznego oraz jednostki spalinowej. W przypadku modelu Yaris Hybrid pod maską pracuje motor o pojemności 1.5 litra przy współpracy z automatyczną, bezstopniową skrzynią biegów E-CVT .

Sposób, w jaki producent tłumaczy pracę całego układu napędowego w folderze reklamowym, zrozumiałby nawet struś (udowodniono naukowo, że ma oko większe od mózgu): „silnik elektryczny o mocy 61 KM jest jak sprinter, którego znakiem firmowym jest szybki start i jazda na krótkich dystansach. Silnik benzynowy o mocy 75 KM to typ długodystansowca, który doskonale potrafi rozłożyć siły na całą trasę”. Do mnie to przemawia.

Toyota Prius Hybrid: na komputerze pokładowym możemy zaobserwować, że następuje odzyskiwanie energii magazynującej się w bateriach
fot. Jan Zagrodzki, jzshots.tumblr.com

Samochód bez najmniejszego problemu rozpędzimy do prędkości 40 km/h tylko i wyłącznie na silniku elektrycznym, co podczas jazdy większym i cięższym Priusem było o wiele trudniejszym zadaniem (nasz test czytaj tutaj). Po przekroczeniu prędkości 40 km/h włącza się silnik spalinowy, który w cyklu miejskim zadowala się spalaniem na poziomie 4 litrów. Czysta poezja dla naszego portfela.

Wyłącznie na zasilaniu elektrycznym jesteśmy w stanie pokonać 2 kilometry. Co potem? Do pracy załączy się jednostka benzynowa, której praca umożliwi podładowanie baterii. Ich ładowanie odbywa się również podczas wytracania prędkości (zdjęcia nogi z gazu, hamowania). Wtedy też na komputerze pokładowym możemy zaobserwować, że następuje odzyskiwanie energii magazynującej się w bateriach – do wykorzystania na później. I tak w kółko.

Yaris idealnie sprawdzi się w mieście – tu małe gabaryty są w cenie. Jednak jest coś, co wybitnie przeszkadza – promień skrętu Yarisa Hybrid jest porównywalny do skręcania ciężarówki z naczepą. Trzeba się trochę natrudzić, aby zawrócić, manewrować na parkingu, czy zaparkować w ciasnej przestrzeni. Coś za coś.

Kupić? Nie kupić?
Ceny Toyoty Yaris Hybrid zaczynają się od 66 100 złotych. Za tę kwotę otrzymamy ładny, niewielki i całkiem zwinny cud techniki, który doprowadzi do bankructwa niejedną stację benzynową w okolicy. Na wzór swojej większej siostry – Toyoty Prius, Yaris została pozbawiona kilku części narażonych na użycie (alternator, rozrusznik). Dzięki temu samochód  pomoże nam poczynić znaczne oszczędności również podczas jego serwisowania. Ale warto mieć na uwadze, że z napędem hybrydowym dostępna jest również Toyota Auris – tańsza od kultowego Priusa, za to znacznie większa od Toyoty Yaris. Wybór należy do Was.

Dane techniczne Toyota Yaris Hybrid:

Silnik benzynowy – 1.5 litra

Moc  – 75 KM przy 4800 obr/min

Moment obrotowy – 111 Nm przy 3600-4400 obr/min

Silnik elektryczny – 61 KM przy 6000 obr/min

Moment obrotowy – 169 Nm

Łączna moc układu hybrydowego – 100 KM

Napęd – na przednią oś

Pojemność bagażnika – 286 l

Masa – 1085 kg

Skrzynia biegów – automatyczna, bezstopniowa, E-CVT

Najnowsze

Top 8 rozwiązań, dzięki którym auto zużywa mniej paliwa

Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technicznym roczne rachunki za paliwo można obniżyć o kilka procent. Co trzeba mieć w samochodzie?

Kto po raz pierwszy wyodrębnił wodór, czy Polacy maczali w tym palce, czy wodór może napędzać łodzie podwodne i co do tego wszystkiego ma NASA – przyczytasz w naszej krótkiej historii wodorowych ogniw paliwowych. Kliknij tu.

Obecna technologia motoryzacyjna pomaga kierowcom oszczędzać paliwo z każdym przejechanym kilometrem. Niektóre z nich, np. układ Start/Stop, są już w wielu modelach standardem. Inne, np. automatyczna skrzynia biegów, są coraz chętniej wybierane przez kierowców. Dotychczasowe automaty podnosiły spalanie o ok. 1 litr na 100 km. Nie dotyczy to jednak bezstopniowej skrzyni CVT – w jej wypadku obroty silnika są zawsze optymalne, co pozwala oszczędzić paliwo.

Jak obniżyć zużycie paliwa, czy potocznie mówiąc spalanie w samochodzie? Oto osiem najlepszych rozwiązań, które są montowane w samochodach.
fot. Bosch

Układ bezpośredniego wtrysku paliwa – oszczędność paliwa co najmniej o 12%
Wtrysk bezpośredni jest od wielu lat popularny w silnikach Diesla. Dzięki nowoczesnym układom Common Rail począwszy od 1997 roku silniki wysokoprężne zmieniły wizerunek i obecnie są kojarzone z dynamiką jazdy oraz oszczędnością. Obecnie już co drugi nabywca nowego samochodu w Niemczech sięga po wersję z silnikiem Diesla. Równolegle rozwijają się także układy bezpośredniego wtrysku benzyny, który staje się standardem. W połączeniu z downsizingiem i turbodoładowaniem, układ bezpośredniego wtrysku benzyny obniża zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2 o ok. 12%. Dodatkowo, udoskonalone silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim zyskują na mocy i dynamice jazdy.

Auta grubasów zużywają więcej paliwaczytaj o tym tutaj.

Bezstopniowa przekładnia CVT – oszczędność paliwa do 7%
Pokonywanie stromych wzniesień może być uciążliwe. W samochodzie ze skrzynią manualną kierowca musi wciąż zmieniać biegi. Pomocna w takich sytuacjach okazuje się automatyczna skrzynia biegów, która zdejmuje z kierowcy ciężar operowania sprzęgłem i wyboru biegu. Najnowsze skrzynie automatyczne posiadają nawet 9 biegów, co pozwala na dobór odpowiedniego przełożenia w każdej sytuacji. Bezstopniowa skrzynia CVT (Conti-nuously Variable Transmission) umożliwia natomiast płynną jazdę przy sta-łej prędkości obrotowej silnika. Atuty przekładni CVT są widoczne zwłaszcza w ruchu miejskim, gdy samochód często się zatrzymuje. Redukcja zużycia paliwa może w tym wypadku wynieść nawet 7%, ponieważ silnik współpracujący ze skrzynią CVT zawsze pracuje efektywnie.

Zasada działania bezstopniowej. Bezstopniowa skrzynia CVT (Continuously Variable Transmission) umożliwia płynną jazdę przy stałej prędkości obrotowej silnika. Atuty przekładni CVT są widoczne zwłaszcza w ruchu miejskim, gdy samochód często się zatrzymuje.
fot. Bosch

Układ Start/Stop – zerowe zużycie paliwa, gdy stoisz na czerwonym świetle: oszczędność paliwa co najmniej o 5%
Już dziś co drugi produkowany w Europie Zachodniej samochód jest wyposażony w układ Start/Stop. W wielu modelach pojazdów funkcja ta jest standardem dostępnym bez dopłaty – od małych i tanich samochodów, aż po limuzyny klasy wyższej. Układy Start/Stop obniżają zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2 w nowym europejskim cyklu jezdnym (NEFZ) o maksymalnie 5%, a w cyklu stricte miejskim nawet o 8 %. Przy dużej intensywności ruchu ulicznego, zwłaszcza w godzinach szczytu, potencjał oszczędności jest jeszcze większy.

Zasada działania układu Start/Stop. Układy Start/Stop obniżają zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2 w nowym europejskim cyklu jezdnym (NEFZ) o maksymalnie 5%, a w cyklu stricte miejskim nawet o 8%. Przy dużej intensywności ruchu ulicznego, zwłaszcza w godzinach szczytu, potencjał oszczędności jest jeszcze większy.
fot. Bosch

Napędy alternatywne – samochód zasilany gazem ziemnym CNG opłacalny już przy przebiegu 7 000 kilometrów rocznie
Silniki zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG) stały się już poważną alternatywą w samochodach produkowanych seryjnie. Wybór samochodu osobowego jest opłacalny już przy rocznym przebiegu 7 000 km. Gaz ziem-ny jest nawet o 50% tańszy od benzyny. W porównaniu do konwencjonalnego silnika benzynowego emisję CO2 można zmniejszyć o 25%. Układ CNG Bosch umożliwia rozruch pojazdu z wykorzystaniem gazu, co pozwala cały czas korzystać z niedrogiego gazu. Inne układy zasilania gazem wykorzystują w fazie rozruchu drogą benzynę.

Elektryfikacja – oszczędność paliwa do 60%
Dzięki nowym układom Strong Hybrid firmy Bosch zużycie paliwa może spaść o 15% do 25%. Wielu producentów pojazdów oferuje zelektryfikowane napędy już za niewielką dopłatą. Dlatego zakup samochodu hybrydowe-go jest opłacalny już od klasy średniej, np. Golfa. W zamian nabywca otrzymuje oszczędny napęd, który dzięki funkcji Boost zapewnia jeszcze większą przyjemność z jazdy. Zdecydowanie droższe są hybrydy typu Plug-In, z możliwością ładowania z gniazdka elektrycznego. Jednak umożliwiają one obniżenie kosztów energii nawet o 90%. Wersja Plug-In jest najodpowiedniejsza w wypadku samochodów klasy średniej, SUV-ów lub samochodów sportowych.

Tryb żeglowania – jazda z wyłączonym silnikiem daje oszczędność paliwa o 10%
Funkcja żeglowania układu Start/Stop zapewnia niski poziom emisji oraz cichą i płynną jazdę na dłuższych odcinkach. System wyłącza silnik w trak-cie jazdy z rozpędu, dzięki czemu nie zużywa on paliwa. Dzięki temu w trakcie normalnej jazdy można zaoszczędzić do 10% paliwa. Silnik jest wyłączany bez ingerencji kierowcy, gdy tylko układ rozpozna, że możliwe jest utrzymanie prędkości w wyniku jazdy siłą rozpędu – np. przy lekkim spadku lub po zdjęciu nogi z pedału gazu. Gdy kierowca naciśnie pedał gazu lub hamulca, silnik włącza się ponownie.

Inteligentna nawigacja – jazda z siłą rozpędu przed znakami sygnalizującymi teren zabudowany
Inteligentna nawigacja Bosch analizuje dane z mapy i pomaga sterować układem napędowym pojazdu, dzięki czemu kierowcy mogą zaoszczędzić do 15% paliwa. Na podstawie znanego przebiegu trasy sterownik silnika stale oblicza zapotrzebowanie na napęd i odpowiednio steruje pracą silnika spalinowego lub elektrycznego. Program nawigacyjny rozpoznaje na przy-kład, że po dwóch kilometrach trasy biegnącej w dół znajduje się znak początku terenu zabudowanego. Odcinek ten samochód może przejechać w oszczędnym trybie żeglowania. Możliwy jest także odzysk energii i zasilenie nią później silnika elektrycznego.

Układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości ACC – jazda ze stałą prędkością pozwala zaoszczędzić do 5% paliwa
Układ ACC ułatwia kierowcy prowadzenie samochodu, ponieważ samo-czynnie utrzymuje zadaną prędkość jazdy. System rozpoznaje samochody jadące z przodu i zachowuje bezpieczny odstęp. Czujniki radarowe monitorują otoczenie, dzięki czemu prędkość jazdy jest automatycznie dopasowywana. Układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości jest obecnie dostępny także w mniejszych samochodach jako opcja i pozwala zaoszczędzić do 5% paliwa. System utrzymuje prędkość na stałym poziomie i zapewnia silnikowi pracę w najbardziej efektywnym zakresie obrotów.

Potencjalne oszczędności podawane w niniejszym artykule odnoszą się każdorazowo do konkretnego układu. Z punktu widzenia praw fizyki oszczędność sumaryczna powyżej 100% jest niemożliwa.

Źródło: Bosch

Najnowsze

Jak Nissan Navara motocyklistkę Monikę Jaworską taranował – film

Nam brak słów i trudno to cenzuralnie skomentować. Może Wy potraficie?

Kraków. Utytułowana w Polsce i We Włoszech zawodniczka motocyklowa jedzie sobie spokojnie motocyklem Suzuki GSX-R. Wszystko wygląda jak w zwolnionym tempie, bo taki jest ruch – samochód za samochodem wleką się niemiłosiernie, ale motocyklistka jedzie zgodnie z przepisami. Za nią samochód z włączonym wideorejestratorem.

Nagle ktoś nie wytrzymuje: kierowca Nissana Navary postanowił wyprzedzić peleton i chowając się przed zbliżającym się zakrętem zajeżdża Monice drogę. Co się działo dalej, trudno opisać słowami, ale nikomu nie życzymy takiej sytuacji.

Najnowsze

Moto the Movie 5 w Kinie Luna – wygraj wejściówki!

Chcesz zobaczyć najlepszych off-roadowych zawodników świata na dużym, kinowym ekranie? Uzasadnij dlaczego Ty masz wygrać podwójną wejściówkę!

Moto The Movie 5 to jedna z niewielu szans, żeby obejrzeć najlepszych off-roadowych zawodników świata w kinie.

Daj się zabrać Copperowi Webbowi w ekskluzywną podróż na jego trening w Chaney Ranch i posłuchaj o jego pierwszym sezonie jako PRO. Zobacz Tylera Beremana szlifującego swoje umiejętności na wydmach w stanie Washington oraz Południowej Kalifornii. Przekonaj się jak bardzo Adam Cianciarulo chce zostać drugim Rayanem Villopoto. Wybierz się w zapierającą dech w piersiach podróż na pustynię z gwiazdą X-Games Ronnie Rennerem. Zobacz jak Zach Osborne trenuje by stać się jednym z najlepszych zawodników na świecie zarówno w motoccrossie jak i enduro. Weź udział w jednym z najdzikszych freeride’owych przejazdów z takimi zawodnikami jak: Taylor Rober, Kyle Redmond i Cody Wedd. Weź udział w lekcji whipowania z Jimmym Decotisem i Tomem Parsonsem. Sięgnij nieba z Blake’em Baggetten podczas okrążenia w Glen Hellen. Wyrusz w podróż na Antypody z Joshem Cachia i zobacz jak jeździ się bez żadnych zasad.

Dołącz do wydarzenia na Facebookukliknij tu.

Projekcja filmu odbędzie się 1 marca w Warszawie, w Kinie Luna, przy ulicy Marszałkowskiej 28 o godzinie 19:30. Bilety kosztują 15 złotych. Ponieważ nie będzie ich można kupić w kasie kina należy:

– sprawdzić, gdzie zostały jeszcze wolne miejsca – kliknij tu – wybrać konkretne;

– zadzwonić na nr tel. 606 889 265 lub napisać na maila mx@motox.com.pl aby zarezerwować bilet;

– wybrać się osobiście do siedziby MotoX w Alei Prymasa Tysiąclecia 74b w Warszawie;

– lub wziąć udział w naszym konkursie!

Chcesz pen drive 4 GB w kształcie kluczyka do Mercedesa, czapkę i szlalik z oryginalnej kolekcji Mercedes-Benz, apteczkę Mercedesa z wyposażeniem sygnowanym przez GOPR, a może komin na szyję z napisami Mercedes 4Matic?

Wybierz co chcesz i napisz dlaczego Ty masz to wygraćkliknij tu.

Konkurs trwa do 27 lutego do północy.

Co jest do wygrania i jak wygrać wejściówki?

Do wygrania są 3 podwójne wejściówki na projekcję Moto The Movie 5 w Kinie Luna 1 marca 2014 o godzinie 19.30. Miejsca są świetne, na środku sali – od miejsca 9 do 14 w rzędzie 10.

Wystarczy pod tym artykułem napisać uzasadnienie, dlaczego akurat Ty masz wygrać podwójną wejściówkę – 3 najciekawsze powody nagrodzimy biletami. Zadecyduje treść komentarza.

Wśród wpisów zamieszczonych za pośrednictwem Facebooka, decydować może również liczba like’ów Twoich znajomych pod Twoim postem.

Czas trwania konkursu:
start 21/02/2014 – godzina 12.00 w południe, koniec 23/02/2014 – godzina 23.59. 24 lutego opublikujemy wyniki – zwycięzców może być trzech.

Jedynym warunkiem wzięcia udziału w konkursie poza powyższym uzasadnienem jest bycie subskrybentem naszego newslettera – jeśli jeszcze nie otrzymujesz najnowszych, cotygodniowych informacji z Motocaina.pl poszukaj koperty na stronie głównej i zapisz się!

Powodzenia!

Update: rozwiązanie konkursu – kto wygrał wejściówki?
Oto nicki osób, które będą mogły otrzymać podwójne wejściówki w kasie kina:
Fera Gasaron
Dasza Ząbik
Meg

Zwyciężczynie prosimy o wysłanie do nas na adres konkurs@motocaina.pl swojego imienia i nazwiska – z maila, który został wpisany do subskrypcji naszego newslettera.

Najnowsze