Nowy Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake

Mercedes-AMG dynamicznie poszerza gamę swoich modeli. Nowy CLA 45 Shooting Brake to już trzecia propozycja w zupełnie nowej gamie kompaktowych modeli z serii Performance - czyli samochodów nastawionych na wysokie osiągi!

Zupełnie nowa 2,0-litrowa jednostka o mocy do 310 kW (421 KM) jest najmocniejszym na świecie 4-cylindrowym motorem turbo wytwarzanym seryjnie. W stosunku do poprzednika generuje dodatkowe 30 kW (40 KM). Wzrósł również maksymalny moment obrotowy – z 475 do 500 Nm. Nowy silnik powstaje na innowacyjnej linii produkcyjnej w Affalterbach, zgodnie z zasadą „Jeden człowiek, jeden silnik”.

Czterocylindrowiec zapewnia wyjątkowe osiągi w dwóch klasach mocy: 285 kW (387 KM) w wersji podstawowej oraz 310 kW (421 KM) w odmianie S. Nowe kompaktowe samochody sportowe przyspieszają od 0 do 100 km/h w rekordowym czasie: CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake potrzebuje na to jedynie 4,0 s, a bazowy CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake – 4,1 s. Prędkość maksymalna wariantu S jest elektronicznie ograniczona do 270 km/h, a podstawowego – do 250 km/h (z opcjonalnym Pakietem Kierowcy AMG także wynosi 270 km/h).

Po raz pierwszy nowy 4-cylindrowy silnik o wysokich osiągach otrzymał dwustopniowy wtrysk paliwa. W pierwszym etapie szybkie, precyzyjnie dawkujące paliwo piezoelektryczne wtryskiwacze dostarczają benzynę do komór spalania pod ciśnieniem do 200 barów – w ramach wielokrotnego wtrysku, sterowanego przez układ zarządzania silnikiem zgodnie z wymaganiami. W drugim etapie do akcji wkracza dodatkowy układ wtrysku paliwa do kolektora dolotowego, korzystający z zaworów elektromagnetycznych – istotny dla uzyskania wysokiej mocy.

Nowe zawieszenie AMG ze specjalnymi elementami sprężystymi i nowymi amortyzatorami o selektywnej częstotliwości tłumienia stanowi podstawę dla uzyskania wysokiej stabilności kierunkowej i bardzo dynamicznej charakterystyki pokonywania zakrętów przy ograniczonych przechyłach nadwozia. Jednocześnie na tle poprzednika nowa seria 45 oferuje wyższy poziom komfortu jazdy. W konstrukcji przedniej osi zastosowano kolumny McPhersona.

Także z zewnątrz nowe CLA 45 Shooting Brake jest „napakowane” emocjami: długa maska, linia szyb w stylu coupé, muskularne błotniki i opadająca linia dachu zdradzają geny sportowych aut. Specjalna osłona chłodnicy AMG z pionowymi listwami nie pozostawia wątpliwości co do przynależności modelu do rodziny AMG Performance, a wyraźny „nos rekina”, smukłe reflektory i płaska, aerodynamicznie wyprofilowana pokrywa silnika z mocnymi przetłoczeniami wizualnie obniżają przednią partię nadwozia.

Imponującą prezencję podkreślają również szersze przednie błotniki z zaakcentowanymi nadkolami, które zapewniają przestrzeń dla poszerzonej przedniej osi. Przypominający dysze kształt wlotów powietrza nawiązujedo AMG GT 4-drzwiowego Coupé. Przedni splitter płynnie przechodzi w kurtyny powietrzne przed przednimi kołami, optymalizujące przepływ powietrza w interesie poprawy efektywności aerodynamicznej i współczynnika oporu powietrza.

Szerokość otworu załadunkowego – 871 mm – jest znacznie większa niż w poprzedniku (635 mm). Dodatkowo tylna klapa może być otwierana bezdotykowo. 505-litrowy bagażnik jest wystarczająco duży, aby pomieścić mnóstwo sprzętu rekreacyjnego i sportowego.

Kierowca i pasażer z przodu mają do dyspozycji mocno wyprofilowane, sportowe fotele, standardowo pokryte tapicerką łączącą czarną syntetyczną skórę ARTICOi mikrofibrę DINAMICA. Nie zabrakło typowego dla AMG akcentu w postaci podwójnych, czerwonych przeszyć.

W ten schemat kolorystyczny wpisują się czerwone pasy bezpieczeństwa designo i wykończenie deski rozdzielczej czarną mikrofibrą DINAMICA z czerwoną nicią, a także pierścienie otworów wentylacyjnych w tym samym kolorze. Alternatywnie dostępna jest tapicerkaz syntetycznej skóry ARTICO w zestawieniu kolorystycznym szary neva/czarny z szarymi, podwójnymi przeszyciami i elementami ozdobnymi z aluminium o podłużnym szlifie.

Najnowsze

Zbliża się Auto Potop. Wyprawa miłośników motoryzacji promem przez morze

Auto Potop to wyjątkowe wydarzenia dla miłośników Skandynawii i samochodów, którzy mogą cieszyć się pięknem morza, motoryzacyjnym rajdem i szwedzkimi krajobrazami w jednym. Wyprawa Auto Potop - święto motoryzacji i Szwecji - zaczyna się już 30 sierpnia!

Wydarzenie Auto Potop to wspólna wyprawa amatorów motoryzacji – promem przez morze, a następnie szwedzkimi drogami na urokliwy kemping, bazę wypadową na dalsze trasy rajdu po Skandynawii. Rejs na statku Stena Line połączony z kempingiem w Szwecji to szansa nie tylko
na zwiedzanie Skandynawii samochodem i podziwianie słynnych krajobrazów, ale także na poznanie innych kierowców i ich niezwykłych samochodów.

Auto Potop to nie tylko dwie noce na statku i podziwianie morza po horyzont połączone z pobytem na doskonale wyposażonym szwedzkim kempingu. To także szereg atrakcji, w tym: wieczorna dyskoteka na promie, ognisko, rajd samochodowy na orientację, wiele tras samochodowych do wyboru i wybór najlepiej prezentującego się auta, udział w ciekawych konkursach i aktywnościach. To także wyjątkowa okazja aby poznać innych miłośników motoryzacji i zwiedzić Skandynawię – wszystko podczas jednego wyjazdu.

Najnowsze

„She’s Mercedes” Mercedes wspiera i docenia kobiety

Powoli zmienia się postrzeganie kobiet na rynku pracy. Są one lepiej wykształcone i otwarte na zawody dotychczas uważane za czysto „męskie”. Zmienia się też ich świadomość potrzeb i aspiracji. Kobiety nie czekają już na księcia z bajki, który im pomoże znaleźć ciekawą i satysfakcjonującą pracę. Robi to konsekwentnie i od lat Mercedes-Benz.

Według danych Eurostat, 33 proc. Europejek, a 45 proc. Polek, może pochwalić się co najmniej tytułem licencjata bądź inżyniera. Dla porównania panowie w EU (i w Polsce) posiadający takie samo wykształcenie to 29 proc. populacji. Nowoczesna gospodarka i rosnący rynek pracy potrzebują wykształconychi aktywnych zawodowo kobiet.

Badania wykazują niezbicie, że ich wiedza, umiejętności i doświadczenie, ale też cechy uważane typowo za „kobiece” (czyli mniej cenione), jak dążenie do harmonii w pracy zespołowej, odpowiedzialność, pracowitość i dokładność zapewniają firmie szybszy rozwój i większe zyski.

Mercedes-Benz już dawno dostrzegł potencjał kobiet – zarówno jako Klientek jak i jako cenne zasoby ludzkie. Najpierw była inicjatywa „She’s Mercedes”, która pozwala marce lepiej poznać i potem spełniać ich oczekiwania. Obejmuje m.in. serwis internetowy tworzony przy współudziale kobiet z całego świata, które wzajemnie się inspirują, dzieląc się spostrzeżeniami na temat sukcesu zawodowego, życia prywatnego, realizacji pasji i właściwego zbalansowania wszystkich dziedzin życia. „She’s Mercedes” to program oferujący też networking i pomoc w rozwiązywaniu problemów w trzech obszarach życia nowoczesnej kobiety: mobilności, usług finansowych oraz edukacji w dziedzinie zarządzania finansami. 

Spółka od dwóch lat organizuje (wspólnie z władzami lokalnymii wojewódzkimi) targi pracy dla kobiet (dotychczas w Legnicy i w Jaworze), czy programy edukacyjne dla żeńskiej młodzieży szkół ponadpodstawowych jak „Girls GO Technology, czyli dziewczyny oswajają technologię”. Ich podstawą jest przekonanie, że tylko świadome działania rozwojowe mogą odczuwalnie poszerzyć perspektywy i ambicje kobiet poza dużymi aglomeracjami.

Warsztaty „Girls Go Technology” obejmują takie zagadnienia jak m.in. „Sztuczna inteligencjai social media”, „Jak dogadać się z komputerem” czy „Kompetencjei technologie przyszłości”. Program kończy się przyznaniem dyplomu „Girls GO Technology” oraz analizą dokonań i rekomendacjami dla uczestniczek. Wszystkie absolwentki są objęte dalszą opieką w ramach „Akademii Girls Go Technology”.

Według raportu „Strong Women in IT” (2019), kobiety odnoszące sukces w dziedzinie technologii wciąż budzą podziw. Świadczy to o mocno zakorzenionych na rynku pracy stereotypach – uważa się, że STEM, czyli kierunki techniczne, nie są „dla kobiet”. Natomiast w statystykach zatrudnienia widać, że w branży szybko ich przybywa (opracowania Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet „Kobiety w „męskich” zawodach” i raport Fundacji Edukacyjnej Perspektywy „Dziewczyny na Politechniki!”). Ważnym elementem programu Mercedesa jest podnoszenie wiary i pewności siebie młodych kobiet, szczególnie w ich umiejętności przywódcze.

Mercedes dostrzega nie tylko potencjał młodzieży, która jest na etapie podejmowania decyzji o swojej zawodowej przyszłości, lecz dba także o kobiety, które już są na rynku pracy. W tym roku marka organizuje konkurs „She’s Mercedes”, w ramach którego chce wyróżnić wyjątkowe kobiety, umiejętnie łączące karierę zawodową z życiem rodzinnym i realizacją pasji. Statuetki „She’s Mercedes” zostaną przyznane w 4 kategoriach: Biznes indywidualny (właścicielki i współwłaścicielki firm), Biznes korporacyjny (zatrudnione w firmach, niezależnie od stanowiska), STEM (kobiety związanez nauką, inżynierki, autorki wynalazków i projektów naukowych) oraz Kulturai Sztuka (szeroko rozumiana działalność kulturalna).

Najnowsze

Czy używane auta są bardziej ekologiczne i ekonomiczne niż nowe?

Eksperci szacują, że wyprodukowanie nowego samochodu średniej wielkości, który kosztuje około 115 tys. zł, może wygenerować ponad 17 ton CO2e (równoważnik dwutlenku węgla), prawie tyle, ile wynosi zużycie gazu i prądu w ciągu trzech lat w przeciętnej wielkości domu. Dlatego jeśli musimy zmienić samochód ze względu na oszczędność paliwa, ogólne koszty utrzymania i napraw, czy też z innego powodu, jedną z opcji jest kupić używane auto, które będzie bardziej ekonomiczne.

Ślad węglowy związany z produkcją samochodu jest niezwykle złożony. Rudy należy wykopać z ziemi i wydobyć z nich metale, które następnie muszą zostać zamienione na części samochodowe. Z kolei, inne elementy muszą także zostać wyprodukowane i z nimi połączone: gumowe opony, plastikowe deski rozdzielcze, lakiery itd. Wszystko to wiąże się z transportem rzeczy na całym świecie. Cała partia musi być następnie zmontowana, a każdy etap procesu wymaga energii. Firmy, które produkują samochody, mają biura i inną infrastrukturę z własnymi śladami emisji dwutlenku węgla. 

Analiza przeprowadzona przez Toyotę w 2004 r. wykazała, że aż 28% emisji dwutlenku węgla generowana podczas cyklu życia typowego samochodu napędzanego benzyną, może wystąpić w trakcie jego produkcji i transportu do dealera. Pozostałe emisje występują podczas jego użytkowania przez właściciela. 

Według Mike’a Bernersa-Lee, Profesora Institute for Social Futures z Lancaster University, który przeprowadził analizę danych, gaz oraz energia elektryczna wykorzystywane przez przemysł samochodowy, w tym także producentów podzespołów, zakłady montażowe, stanowią około 12% całości emisji dwutlenku węgla. Reszta obejmuje pozostałe obszary, od wydobycia metali (33%), produkcję gumy (3%), produkcję narzędzi i maszyn (5%), aż po podróże służbowe pracowników firm samochodowych. 

Biorąc pod uwagę emisje CO2e świata i poszczególnych krajów, oraz w jaki sposób każda branża zużywa towary i usługi, a następnie dzieląc całkowitą emisję przemysłu samochodowego przez całkowitą kwotę pieniędzy wydanych na nowe samochody, osiągniemy ślad 720 kg CO2e na około 5 tys. zł. Tak więc wyprodukowanie nowego samochodu średniej wielkości, który kosztuje około 115 tys. zł., może wygenerować ponad 17 ton CO2e. Przykładowo, nowy Citreoen C1 w podstawowej wersji generuje 6 ton CO2e, Ford Mondeo w wersji średnio wyposażonej – 17 ton CO2e, a Land Rover Discovery w wersji topowej aż 35 ton CO2e.

Źródło: AAA Auto

Najnowsze

„Frustrat w BMW”, a co powiesz o autorze nagrania?

Pewne zachowania na drodze są jednoznacznie naganne i nie da się ich usprawiedliwiać. Co nie zmienia faktu, że zwykle nie biorą się one z niczego.

Kierowca auta z kamerą zjechał na lewy pas, żeby wyprzedzić osobówkę i jadącą kawałek przed nią ciężarówkę. Nagle na prawym pasie pojawiło się BMW, które wyprzedziło go i gwałtownie zahamowało tuż przed maską.

Autor nagrania jest oburzony zachowaniem kierowcy BMW i słusznie. Było ono niebezpieczne i zdecydowanie zasługujące na mandat. Tylko czy zastanowił się nad tym co spowodowało takie zachowanie? Widząc szybko jadące auto w lusterku miał obowiązek ustąpić mu miejsca. Lewy pas służy do wyprzedzania, a z nagrania jednoznacznie wynika, że mógł bez problemu zjechać na prawy pas i wrócić na lewy, bez zmniejszania swojej prędkości. Nie zrobił tego, więc kierowca BMW miał do wyboru albo gwałtownie hamować, albo zrobić slalom między pasami. Co w żaden sposób nie usprawiedliwia oczywiście jego dalszego zachowania.

Najnowsze