Nowe Volvo XC90 – nowe systemy bezpieczeństwa

To już tradycja, że każdy kolejny model Volvo pojawia się z kolejnymi systemami w zakresie bezpieczeństwa. W nowym XC90 po raz pierwszy zostaną zastosowane dwa rozwiązania: aktywacja systemów bezpieczeństwa tuż przed niezamierzonym opuszczeniem drogi i system zapobiegający kolizjom czołowym.

Bezpieczeństwo dzieci w samochodzie.
fot. Volvo

Nowe Volvo XC90 będzie pierwszym samochodem seryjnym, w którym zostanie zastosowany system minimalizujący konsekwencje, jeśli pojazd wypadnie z drogi. A te najczęściej są bardzo poważne. W Stanach Zjednoczonych wypadki, w których bierze udział tylko jeden samochód, to prawdziwa plaga. Ginie w nich połowa wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. W Szwecji ginie w ten sposób jedna trzecia osób tracących życie na drogach. W Polsce w takich zdarzeniach każdego roku umiera 600 osób, co stanowi 18% wszystkich śmiertelnych wypadków.

W modelu XC90 zastosowano funkcję stałego monitorowania pozycji auta. W chwili wykrycia, że pojazd wypadnie z drogi, przednie pasy bezpieczeństwa zostają napięte i takie pozostają aż do całkowitego zatrzymania auta. Dzięki temu kierowca i pasażerowie zachowują pozycję, która zmniejsza ryzyko odniesienia poważnych obrażeń. Specjalnie opracowana konstrukcja ramy siedzenia, jego oparcia i siedziska, mają za zadanie rozproszyć energię powstałą podczas nagłego uderzenia samochodu, np. w twarde podłoże. To rozwiązanie ma także na celu ochronę kręgosłupa podczas najpoważniejszych wypadków.

Aby zmniejszyć ryzyko niezamierzonego opuszczenia drogi, nowe XC90 będzie wyposażone w system Lane Keeping Aid, który pomaga utrzymać pojazd na właściwym pasie ruchu, a nawet dokonuje niewielkich korekt toru jazdy. Driver Alert Control wykrywa i sygnalizuje zmęczenie oraz spadek koncentracji kierowcy. Natomiast Rest Stop Guidance wskazuje najbliższy punkt, w którym można się zatrzymać i odpocząć.

Zapobieganie zderzeniom czołowym
W nowym XC90 znajdzie się też pierwszy na świecie seryjny system zapobiegający zderzeniom czołowym. Samochód samoczynnie zahamuje, jeśli wykryje ryzyko takiego wypadku. Do tego rodzaju zderzeń często dochodzi w miastach, ale także na jednopasmowych szosach, których w Polsce jest bardzo dużo. System nie zawsze będzie w stanie całkowicie zapobiec zderzeniu. Może jednak istotnie zmniejszyć prędkość i konsekwencje takiej kolizji.

Stal borowa i roll-over
Podczas wprowadzania pierwszej generacji XC90 zorganizowano specjalny pokaz prasowy z symulacją wielokrotnego koziołkowania pojazdu (tzw. roll-over crash test). Kilkanaście lat temu tego rodzaju wypadki dla pasażerów SUV-ów oznaczały najczęściej tragiczne konsekwencje, ponieważ w samochodach załamywał się dach. Testowy egzemplarz XC90 doskonale poradził sobie z tym trudnym sprawdzianem m.in. dzięki zastosowaniu w jego konstrukcji stali borowej. W najnowszym XC90 jest jej aż pięciokrotnie więcej niż w jego poprzedniku. Stanowi ona około 40% masy karoserii.

fot. Volvo

Aby zapobiec tego typu wypadkom, w nowym XC90 standardowo będzie montowany system Roll  Stability Control. W chwili wystąpienia ryzyka przewrócenia się samochodu, system reaguje podobnie jak systemy kontroli trakcji – chwilowo redukując moment obrotowy silnika lub dohamowując wybrane koła. Jeśli dachowania nie da się uniknąć, napełnione zostaną kurtyny boczne, a pirotechniczne napinacze pasów, zastosowane przy wszystkich siedmiu siedzeniach, odpalą się samoczynnie.

Bezpieczeństwo w standardzie
Nowy model XC90 będzie miał szeroki pakiet systemów bezpieczeństwa w swoim wyposażeniu standardowym. Oto wybrane z nich:

  • Full Autobrake – system samoczynnie hamujący pojazd w sytuacji nieuniknionego uderzenia w tył pojazdu;
  • Driver Alert – wykrywanie zmęczenia i dekoncentracji kierowcy;
  • Brake Assist – system wspomagający hamowanie awaryjne;
  • Forward Collision Warning – ostrzeżenie o ryzyku kolizji czołowej (za dopłatą z opcją samoczynnego hamowania);
  • Pedestrian Detection – wykrywanie pieszych;
  • Lane Dept Warning – ostrzeżenie o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu (za dopłatą z systemem automatycznie utrzymującym na właściwym pasie);
  • Road Sign Information – system odczytywania znaków drogowych;
  • Auto Steering Road Edge – system zapobiegający niezamierzonemu wypadnięciu auta z drogi;
  • WHIPS – system chroniący odcinek szyjny kręgosłupa w przypadku uderzenia z tyłu .

Opcje dodatkowe
W XC90 znajdzie się szereg udogodnień podnoszących nie tylko bezpieczeństwo, ale i komfort jazdy. Queue Assist to funkcja umożliwiająca jazdę w korku przy minimalnym zaangażowaniu uwagi kierowcy. W ramach pakietu IntelliSafe pojawi się funkcja Park Assist Pilot – możliwość automatycznego parkowania na miejscach równoległych i prostopadłych. Opcja Surround View 360° wykorzystując cztery kamery, daje możliwość obserwacji pojazdu i otoczenia z lotu ptaka. Cross Traffic Alert dzięki radarowym czujnikom w zderzakach ułatwi wyjeżdżanie tyłem z prostopadłych miejsc parkingowych na drogę o ruchu poprzecznym. Za dopłatą będzie można wybrać także udoskonalony system ostrzegający o pojazdach znajdujących się w „martwym polu”.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze