Nowe Volvo XC90 – nowe systemy bezpieczeństwa

To już tradycja, że każdy kolejny model Volvo pojawia się z kolejnymi systemami w zakresie bezpieczeństwa. W nowym XC90 po raz pierwszy zostaną zastosowane dwa rozwiązania: aktywacja systemów bezpieczeństwa tuż przed niezamierzonym opuszczeniem drogi i system zapobiegający kolizjom czołowym.

Bezpieczeństwo dzieci w samochodzie.
fot. Volvo

Nowe Volvo XC90 będzie pierwszym samochodem seryjnym, w którym zostanie zastosowany system minimalizujący konsekwencje, jeśli pojazd wypadnie z drogi. A te najczęściej są bardzo poważne. W Stanach Zjednoczonych wypadki, w których bierze udział tylko jeden samochód, to prawdziwa plaga. Ginie w nich połowa wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. W Szwecji ginie w ten sposób jedna trzecia osób tracących życie na drogach. W Polsce w takich zdarzeniach każdego roku umiera 600 osób, co stanowi 18% wszystkich śmiertelnych wypadków.

W modelu XC90 zastosowano funkcję stałego monitorowania pozycji auta. W chwili wykrycia, że pojazd wypadnie z drogi, przednie pasy bezpieczeństwa zostają napięte i takie pozostają aż do całkowitego zatrzymania auta. Dzięki temu kierowca i pasażerowie zachowują pozycję, która zmniejsza ryzyko odniesienia poważnych obrażeń. Specjalnie opracowana konstrukcja ramy siedzenia, jego oparcia i siedziska, mają za zadanie rozproszyć energię powstałą podczas nagłego uderzenia samochodu, np. w twarde podłoże. To rozwiązanie ma także na celu ochronę kręgosłupa podczas najpoważniejszych wypadków.

Aby zmniejszyć ryzyko niezamierzonego opuszczenia drogi, nowe XC90 będzie wyposażone w system Lane Keeping Aid, który pomaga utrzymać pojazd na właściwym pasie ruchu, a nawet dokonuje niewielkich korekt toru jazdy. Driver Alert Control wykrywa i sygnalizuje zmęczenie oraz spadek koncentracji kierowcy. Natomiast Rest Stop Guidance wskazuje najbliższy punkt, w którym można się zatrzymać i odpocząć.

Zapobieganie zderzeniom czołowym
W nowym XC90 znajdzie się też pierwszy na świecie seryjny system zapobiegający zderzeniom czołowym. Samochód samoczynnie zahamuje, jeśli wykryje ryzyko takiego wypadku. Do tego rodzaju zderzeń często dochodzi w miastach, ale także na jednopasmowych szosach, których w Polsce jest bardzo dużo. System nie zawsze będzie w stanie całkowicie zapobiec zderzeniu. Może jednak istotnie zmniejszyć prędkość i konsekwencje takiej kolizji.

Stal borowa i roll-over
Podczas wprowadzania pierwszej generacji XC90 zorganizowano specjalny pokaz prasowy z symulacją wielokrotnego koziołkowania pojazdu (tzw. roll-over crash test). Kilkanaście lat temu tego rodzaju wypadki dla pasażerów SUV-ów oznaczały najczęściej tragiczne konsekwencje, ponieważ w samochodach załamywał się dach. Testowy egzemplarz XC90 doskonale poradził sobie z tym trudnym sprawdzianem m.in. dzięki zastosowaniu w jego konstrukcji stali borowej. W najnowszym XC90 jest jej aż pięciokrotnie więcej niż w jego poprzedniku. Stanowi ona około 40% masy karoserii.

fot. Volvo

Aby zapobiec tego typu wypadkom, w nowym XC90 standardowo będzie montowany system Roll  Stability Control. W chwili wystąpienia ryzyka przewrócenia się samochodu, system reaguje podobnie jak systemy kontroli trakcji – chwilowo redukując moment obrotowy silnika lub dohamowując wybrane koła. Jeśli dachowania nie da się uniknąć, napełnione zostaną kurtyny boczne, a pirotechniczne napinacze pasów, zastosowane przy wszystkich siedmiu siedzeniach, odpalą się samoczynnie.

Bezpieczeństwo w standardzie
Nowy model XC90 będzie miał szeroki pakiet systemów bezpieczeństwa w swoim wyposażeniu standardowym. Oto wybrane z nich:

  • Full Autobrake – system samoczynnie hamujący pojazd w sytuacji nieuniknionego uderzenia w tył pojazdu;
  • Driver Alert – wykrywanie zmęczenia i dekoncentracji kierowcy;
  • Brake Assist – system wspomagający hamowanie awaryjne;
  • Forward Collision Warning – ostrzeżenie o ryzyku kolizji czołowej (za dopłatą z opcją samoczynnego hamowania);
  • Pedestrian Detection – wykrywanie pieszych;
  • Lane Dept Warning – ostrzeżenie o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu (za dopłatą z systemem automatycznie utrzymującym na właściwym pasie);
  • Road Sign Information – system odczytywania znaków drogowych;
  • Auto Steering Road Edge – system zapobiegający niezamierzonemu wypadnięciu auta z drogi;
  • WHIPS – system chroniący odcinek szyjny kręgosłupa w przypadku uderzenia z tyłu .

Opcje dodatkowe
W XC90 znajdzie się szereg udogodnień podnoszących nie tylko bezpieczeństwo, ale i komfort jazdy. Queue Assist to funkcja umożliwiająca jazdę w korku przy minimalnym zaangażowaniu uwagi kierowcy. W ramach pakietu IntelliSafe pojawi się funkcja Park Assist Pilot – możliwość automatycznego parkowania na miejscach równoległych i prostopadłych. Opcja Surround View 360° wykorzystując cztery kamery, daje możliwość obserwacji pojazdu i otoczenia z lotu ptaka. Cross Traffic Alert dzięki radarowym czujnikom w zderzakach ułatwi wyjeżdżanie tyłem z prostopadłych miejsc parkingowych na drogę o ruchu poprzecznym. Za dopłatą będzie można wybrać także udoskonalony system ostrzegający o pojazdach znajdujących się w „martwym polu”.

Najnowsze

Gosia Rdest gościnnie w Scirocco R-Cup na Red Bull Ringu

W najbliższy weekend Gosia Rdest, 21-letnia utalentowana zawodniczka, wystartuje gościnnie w rundzie Scirocco R-Cup na austriackim Torze Red Bull Ring. Występ w Scirocco będzie dla niej rozgrzewką przed zaplanowaną na kolejny weekend sierpnia rundą Volkswagen Castrol Cup w Moście.

Gosia Rdest
fot. materiały prasowe

Podczas zawodów w Austrii Gosia Rdest wystartuje w niemal bliźniaczym do Golfa samochodzie. Polka miała już okazję zasiąść za kierownicą wyścigowego Scirocco pod koniec ubiegłego sezonu, podczas eliminacji do Scirocco R-Cup zorganizowanych przez Komisję Kobiet w Motosporcie i VW Motorsport na niemieckim torze Oschersleben.  Została zaproszona na event jako jedna z 12 najlepiej rokujących zawodniczek wyścigowych z całego świata.

Gosia Rdest: Red Bull Ring to dla mnie wyjątkowy tor, cieszę się że w tym roku również będę miała okazję tam wystartować. Pierwszy raz miałam z nim styczność podczas jednego z eventów cyklu Formula BMW Talent Cup 2012. Pamiętam, że było deszczowo, a tor zrobił na mnie ogromne wrażenie ze względu na umiejscowienie i różnicę wzniesień. Są tam fantastyczne strefy hamowania, które wymagają dobrego wyczucia samochodu. Moje pierwsze zawody na Red Bull Ringu to również niezłe czasy: trzecie miejsce na czasówce i piąte w wyścigu. Gościnny start w Scirocco Cup będzie dużym wyzwaniem. W pucharze ściga się 23 zawodników, część z nich znam z kartingu i formuł, teraz będziemy mieli okazję zmierzyć się w samochodach turystycznych. Wśród nich są aż cztery dziewczyny, co jest dla mnie dużą nowością, bo zazwyczaj ścigałam się z samymi facetami lub, ewentualnie, tylko z jedną kobietą. Cieszę się, że będę miała okazję porównać się z dziewczynami. Wyścig na Red Bull Ringu to tez dobra rozgrzewka przed ciężkim miesiącem w Golfie, od ostatniej rundy w Poznaniu minęło już sześć tygodni. Zarówno charakterystyka auta jak i zawodów jest bardzo podobna do tej w VWCC, więc myślę, że ten występ pozwoli mi na nowo wdrożyć się przed drugą połową sezonu.

Scirocco R-Cup to niemiecki serial wyścigowy organizowany od 2010 roku, który zastąpił puchar VW Polo rozgrywany we wcześniejszych latach. W sezonie 2014 w Scirocco R-Cup ściga się 23 zawodników, w tym cztery kobiety. Zawodnicy rywalizują w Volkswagenach Scirocco przygotowanych w identycznej specyfikacji. VW Scirocco to obecnie najbardziej ekologiczne auto wyścigowe. Jego 2.0 litrowy silnik TSI jest napędzany sprężonym gazem ziemnym (CNG), co zapewnia zmniejszenie emisji CO2 nawet o 80% w porównaniu do aut zasilanych paliwami konwencjonalnymi. Wyścigowe Scirocco ma 235 KM i imponujące 275 Nm momentu obrotowego. Podobnie jak wyścigowe Golfy w VWCC, pucharowe Scirocco są wyposażone w system push-to-pass, który daje kierowcy dodatkowe 50 KM.

Gosię Rdest w sezonie 2014 wspierają: Castrol Polska, firmy  EMKA S.A. i  EMKA TRANS oraz Chrono Online – dystrybutor zegarków Epos.

Gosia Rdest to 21-letnia zawodniczka wyścigowa. Pochodzi z Żyrardowa, obecnie mieszka w Krakowie, studiuje dziennikarstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przygodę ze sporem motorowym rozpoczynała od kartingu. W sezonie 2011 wywalczyła tytuł Mistrza Polski w klasie KF2. Swoich sił próbowała też we włoskiej lidze kartingowej, gdzie wywalczyła m.in. pierwsze miejsce w 21 Trofeo d’Autunno w kategorii KF2 oraz trzecie miejsce w czwartej rundzie Mistrzostw Włoch, również w kategorii KF2. W sezonie 2012 Gosia rywalizowała w BRDC Formula 4 – brytyjskich mistrzostwach Formuły 4, gdzie była jedyną kobietą w stawce, a sezon ukończyła z nagrodą Who Zooms Award za największą ilość wyprzedzeń w sezonie. Na swoim koncie odnotowała aż siedemdziesiąt dwa udane ataki na rywali. Jako jedna z 12 kobiet została zaproszona przez VW Motorsport i Komisję Kobiet w Motosporcie FIA na eliminacjację Pucharu Scirocco R-Cup. W sezonie 2014 ściga się w Volkswagen Castrol Cup, gdzie po trzech rundach zajmuje dziewiąte miejsce. Jej autorytetem jest Aryton Senna, a wielkim sportowym celem – zostać pierwszą Polką startującą w wyścigach Formuły 1.

Najnowsze

Nadjeżdża trzecia generacja Kia Sorento

Europejska premiera całkowicie nowej Kia Sorento odbędzie się 2 października podczas salonu samochodowego w Paryżu. Samochód ujrzy światło dzienne już w przyszłym miesiącu podczas prezentacji w Korei.

W wersji na rok 2015 konstruktorzy z Kia dodali pojazdowi bardziej nowoczesnego wyglądu.

Kia Sorento 2015
fot. Kia

Nowe Kia Sorento jest wyraźnie smuklejsze od swojego poprzednika. Zadaniem firmowego zespołu designerów z Korei, Stanów Zjednoczonych i Europy pracujących pod kierownictwem Peter Schreyera  było stworzenie futurystycznej stylizacji, aby jeszcze bardziej odróżnić się od potencjalnych rywali poprzez wykorzystanie w nowym Sorento elementów aktualnej markowej estetyki Kia.

Wnętrze ma być bardziej obszerne i luksusowe, a lepsze osiągi mają się łączyć z niższym zużyciem paliwa.

Najnowsze

Poznaj Laverty’ego i Lowes’a – potrenuj motocyklem na torze Panonia-ring!

Pod koniec sierpnia potrenuj motocyklem na torze Panonia i poznaj kierowców Mistrzostw Świata w klasie Superbike!

Voltcom Crescent Suzuki
fot. Suzuki

Każdy motocyklista może wziąć udział w profesjonalnych treningach motocyklowych organizowanych przez Suzuki GRANDys duo pod patronatem Suzuki Motor Poland w dniach 26-27 sierpnia. Udział w szkoleniu to także niepowtarzalna możliwość poznania światowej klasy zawodników zespołu Voltcom Crescent Suzuki!

Treningi organizowane przez GRANDys duo to okazja, aby szlifować swoje umiejętności pod okiem wykwalifikowanych instruktorów. Najbliższa edycja będzie wyjątkowa, bo oferuje możliwość poznania zawodników z zespołu Voltcom Crescent Suzuki – Eugene’a Laverty’ego oraz Alexa Lowes’a – gwiazd  Mistrzostw Świata w klasie Superbike.

– Porady profesjonalnych zawodników z pewnością będą cenną wskazówką dla każdego motocyklisty, bez względu na jego stopień zaawansowania czy styl jazdy – dodaje Jacek Grandys, właściciel firmy GRANDys duo.

Szkolenia odbywają się w grupach podzielonych ze względu na stopień zaawansowania, co pozwala zdobyć nowe umiejętności nawet bardziej zaawansowanym motocyklistom. Dla poszczególnych grup oraz dla wszystkich posiadaczy Suzuki rozgrywane są także profesjonalne wyścigi z pomiarem czasu.

Najnowsze

Koniec lata, początkiem dla motocyklistów z kat. B

Już od 24 sierpnia kierowcy mający od 3 lat prawo jazdy kategorii B, będą mogli poruszać się jednośladami o poj. 125 cm3.

Nowelizacja „Ustawy o kierujących pojazdami” trafiła do Dziennika Ustaw 24 lipca i już 30 dni od tej daty zacznie obowiązywać. A dokładniej, pozwoli kierowcy posiadającemu prawo jazdy kat. B minimum 3 lata, poruszać się pojazdem o pojemności 125 cm3 – o ile moc silnika nie przekroczy 11 kW, a stosunek mocy do masy własnej nie przekroczy 0,1 kW/kg. Przypominamy, że każdy motocykl lub skuter w swoim dowodzie rejestracyjnym ma rubryki określające jego masę (pole G), moc w kilowatach (P.2) oraz stosunek mocy do masy (Q).

Modele nowych motocykli i skuterów, które są dostępne na rynku i spełniają wymogi ustawy wymieniłyśmy tutaj.

Prawie wszystkie motocykle używane o pojemności do 125 cm3 spełniają wymogi ustawy, jednak czujność należy wykazać przy modelach lekkich i/lub dwusuwowych (2T), bo najczęściej w nich stosunek mocy do masy może przekroczyć wskazaną w ustawie wartość. Warto wtedy zajrzeć do danych technicznych modelu i obliczyć ostatnią wartość.

Kierowcy kat. B z pewnością znają przepisy drogowe i wiedzą także, jak zmienia się biegi i do czego służy sprzęgło. Jednak radzimy zachować dużą dozę rozsądku przy przesiadaniu się na motocykl. Na kursie prawa jazdy kat. A instruktor wyjeżdża na miasto z kursantem po minimum 5 godzinach jazdy po placu. Kursant powinien umieć dobrze panować nad równowagą, zmieniać biegi, sprawnie hamować i przyspieszać. Te same wytyczne powinny się tyczyć każdego kierowcy kat. B, który zamierza wyjechać na drogę, a niewiele miał wcześniej do czynienia z jednośladami.

Warto wykupić kilka godzin nauki jazdy, bądź poprosić o pomoc w nauce znajomego motocyklistę. Dobrze jest też przejrzeć materiały w sieci o nauce jazdy jednośladem czy książkę o technice jazdy (np. „Motocyklista Doskonały”) i dowiedzieć się, jak działa przeciwskręt, jak płynnie wykonywać manewry, wchodzić w zakręty, czy skutecznie hamować awaryjnie.

Lektury „motocyklowe”

– subiektywny wybór Edyty tutaj
– subektywny wybór Ani tutaj

Motocykl w niewprawnych rękach może przynieś więcej szkody niż pożytku – ustawa, która daje większą swobodę, może niejednego wpędzić w duże kłopoty. Apelujemy więc o rozsądek, prędkości dostosowane do umiejętności i naukę jazdy w bezpiecznych (dla siebie i innych) warunkach.

Życzymy wielu niezapomnianych wrażeń z pierwszych przejażdżek motocyklowych!

Najnowsze