Nie daj się zwieść czarnym drogom

Kierowcy zwykle cieszą się, kiedy zima ustępuje i drogi robią się w końcu czarne. Odwilż jest jednak niebezpiecznie myląca. Towarzyszy jej ryzyko poślizgu związane z akwaplanacją występującą często na zmianę z czarnym lodem.

Na mokrych nawierzchniach, charakterystycznych dla odwilży, występuje znaczne ryzyko akwaplanacji, czyli utraty przyczepności na skutek warstwy wody między oponą a nawierzchnią jezdni. Mechanizm akwaplanacji jest następujący: obracające się koło nie nadąża z odprowadzaniem wody spod opony, a to grozi poślizgiem. Im większa prędkość i im więcej wody na drodze, tym większe prawdopodobieństwo poślizgu. Ryzyko wzrasta też w przypadku zużytych opon.

Sygnałem, który powinien zwrócić uwagę kierowców, jest „uciekanie” tyłu samochodu na boki oraz nagłe wrażenie „poluzowania kierownicy”, która zaczyna być bardzo łatwa w operowaniu. W takiej sytuacji należy ograniczyć do minimum ruchy kierownicą i unikać gwałtownego hamowania. Najlepiej zdjąć nogę z gazu, to powinno pomóc w odzyskaniu sterowności. W sytuacji, kiedy musimy zahamować, a samochód nie jest wyposażony w system ABS, powinniśmy robić to delikatnie, metodą pulsacyjną.

Woda na drodze niesie ze sobą jeszcze inne zagrożenia – maskuje nawet głębokie uszkodzenia jezdni, których liczba na drogach znacząco wzrasta po zimowych mrozach.

fot. Renault

Koniec zimy to czas odwilży, która przeplata się ze spadkiem temperatur – najczęściej w nocy albo wcześnie rano. Wtedy to roztopiony śnieg, wilgotne powietrze, deszcz lub mgła zamarzają na powierzchni jezdni i tworzy się czarny lód – bardzo niebezpieczna, bo prawie niewidoczna, cienka warstwa zamarzniętej wody. Droga wygląda wówczas na mokrą. Kolejnym sygnałem, że jezdnia pokryta jest czarnym lodem, będzie ponownie luz, który kierowcy wyczują w układzie kierowniczym i brak odgłosu, jaki wytwarzają zwykle opony w zetknięciu z nawierzchnią drogi. W takiej sytuacji groźne może okazać się zarówno hamowanie, jak i gwałtowne skręcanie.

Podczas odwilży należy utrzymywać większą niż zwykle odległość od poprzedzającego pojazdu i zwolnić, dostosowując prędkość do panujących warunków.

Najnowsze

Danica Patrick inspiruje inne kobiety

Sukces Daniki Patrick ożywił kobiece środowisko motoryzacyjne. Panie, które podobnie jak Danica szukają szczęścia w sportach motorowych, nie tylko cieszą się z jej sukcesu, ale i traktują go jako inspirację dla siebie.

Patrick jest jedną z dziesięciu kobiet jeżdżących w NASCAR, ale jedyną, która obecnie startuje w elitarnym Sprint Cup. Zdobyte przez nią historyczne pole position przed wyścigiem Daytona 500 sprawiło, że wiele kobiet kibicowało z taką intensywnością, jakby co najmniej towarzyszyły jej w samochodzie.

Marisa Niederauer, kierowca z Plainedge, mówi z entuzjazmem:

„Ile razy już słyszałam, że kobieta nadaje się do kuchni, a nie za kółko… tak jakby dla bolidu miało znaczenie, jakiej jesteś płci. Spod kasku również nie widać, czy jesteś kobietą. To, że ludzie o tym wiedzą, jest jedyną różnicą”.

Marisa Niederauer
fot. materiały prasowe

Erin Dumicich, 25-latka z East Quogue, która może się pochwalić trzykrotnym zwycięstwem na torze Riverhead, mówi:

„Danica udowodniła, że to, co robimy w każdą niedzielę na lokalnych wyścigach, może być osiągnięte w szerszej skali. To jej wkład w historię”.

Erin Dumicich
fot. materiały prasowe

Wtóruje jej zaledwie 20-letnia Amber Fortin, która ściga się na Riverhead, odkąd skończyła 16 lat, i ma nadzieję powtórzyć kiedyś sukces Daniki.

„Nawet nie mogę sobie wyobrazić, jakie to są emocje. Dzikie. Intensywne” – mówi.

Danice nie udało się wprawdzie zająć pierwszego miejsca, ale zarówno zdobyte pole position, jak i sama jej postawa podczas wyścigu są już osiągnięciem samym w sobie. I – jak sugeruje Dumicich – mogą okazać się przełomem, który rozbudzi w wielu dziewczynach marzenie o karierze wyścigowej.

Najnowsze

Ford stawia na kobiety

Ford rusza z zakrojoną na skalę europejską akcją, która w założeniu ma pomóc marce w dotarciu do konsumentek. Do testów pojazdów Forda zaproszono dziennikarki, blogerki i inne wpływowe kobiety.

Testerki Forda będą dla firmy źródłem informacji względem komfortu jazdy i nowo wprowadzonych technologii, jak uruchamiana głosem aplikacja Spotify czy asystent parkowania, ale również w kwestii marketingu, poziomu obsługi i standardu sprzedaży w salonach oraz komunikacji.

fot. Ford

Tym samym Ford sygnalizuje, że dostrzega zmieniającą się strukturę rynku i stale wzrastającą liczbę kobiet kupujących samochody. Aby dodatkowo podkreślić swoje zaangażowanie, Ford zobowiąże się również do wsparcia finansowego działań charytatywnych na rzecz kobiet – szczegóły jeszcze nie są znane.

Najnowsze

Reklama GEICO demoralizuje dzieci?

Nowy film reklamowy wypuszczony przez firmę ubezpieczeniową GEICO ze świnką Maxwellem w roli głównej nie wszystkim przypadł do gustu. Organizacja „One Million Moms” wystosowała oficjalny protest, oskarżając firmę o... promowanie zoofilii.

GEICO (skrót od Government Employees Insurance Company) kręci swoje telewizyjne reklamy wedle określonego klucza: przewodnim hasłem jest “15 minut może ci dać 15% zniżki na ubezpieczenie samochodu”, a bohaterem charakterystyczna postać, a to jaskiniowiec, a to gekon, a to właśnie świnka Maxwell.

fot. GEICO

To ostatnie wcielenie nie przypadło do gustu konserwatywnej chrześcijańskiej organizacji American Family Association, prowadzącej portal „One Million Moms”. Zdaniem oburzonych protestujących formuła reklamy „poniża kobiety”, „promuje zoofilię” i wpaja dzieciom „niebezpieczne wzorce seksualne”.

Czy tak jest? Oceńcie same…

Najnowsze

Citroen C3: kolejna genewska premiera

Światowa premiera nowego Citroena C3 odbędzie się z okazji salonu samochodowego w Genewie. Samochód zostanie wprowadzony do sprzedaży w kwietniu 2013 roku.

Przód zyskał nowy wyraz, m.in. dzięki wbudowanym światłom dziennym LED. Światła tylne również zostały zmodyfikowane. Nowy atramentowy lakier Bleu Encre wzbogaca paletę dostępnych lakierów.

Nowy C3, jak zapewnia producent, należy do najbardziej kompaktowych modeli w swojej kategorii. Jego wymiary (3,94 m długości, 1,71 m szerokości) i średnica zawracania wynosząca 10,2 m. Pojemność bagażnika natomiast wynosi 300 litrów.

fot. Citroen

Model jest wyposażony w szybę przednią Zénith, zwiększającą pole widzenia pasażerów z przodu o 80°do góry. C3 może być też wyposażony w kamerę cofania czy też w radio CD mp3, Connecting Box (zestaw głośnomówiący Bluetooth, wejścia jack i USB), system nawigacji eMyWay czy Hifi System.

fot. Citroen

Nowy Citroen C3 dysponuje 3-cylindrowymi benzynowymi silnikami nowej generacji PureTech o pojemności skokowej 1.0 l i 1.2 l. Silniki PureTech mają zapewnić zmniejszenie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla o około 25%. Silniki VTi 68 i VTi 82 osiągają poziom zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla w przedziale od 4,3 do 4,5 l/100 km i od 99 do 104 g CO2/km. Ofertę silników benzynowych uzupełnia jednostka VTi 120 dostępna z manualną i automatyczną skrzynią biegów.

W ofercie jest też 5 silników wysokoprężnych, z których 3 występują w technologii mikro-hybrydowej e-HDi, z systemem Stop&Start (HDi 70, e-HDi 70, 4HDi 90, e-HDI 90, e-HDi 115).

Najnowsze