Najtrudniejszy jest pierwszy dzień
Od 30 do nawet 100 dni - tyle wynosi w Polsce liczba dni z opadami śnieżnymi. Najniebezpieczniejszy jest dla kierowców pierwszy dzień takich warunków atmosferycznych oraz każdy dzień opadów śniegu, który następuje po odwilży. Statystyki pokazują, że w tym czasie zmniejsza się ilość wypadków śmiertelnych, ale wzrasta liczba stłuczek.
fot. Andrzej Browarny
|
Gdy pada śnieg, kierowcy instynktownie zwalniają i jeżdżą ostrożniej, ale jednocześnie zapominają o zwiększeniu dystansu od poprzedzającego samochodu czy delikatniejszym używaniu hamulca – wyjaśnia Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Każdy dzień opadów śniegu po nawet krótkiej przerwie powoduje, że użytkownicy dróg muszą jakby od nowa przyzwyczajać się do tych warunków – dodaje. Przy ujemnych temperaturach pod śniegiem tworzy się warstwa lodu, szczególnie niebezpieczna w miejscach wzmożonego ruchu samochodowego, np. na skrzyżowaniach czy rondach. Najszybciej lód powstaje na niedawno położonych nawierzchniach asfaltowych ze względu na niższą temperaturę wierzchniej warstwy masy bitumicznej. W czasie jazdy zimą kierowca musi być jeszcze bardziej skoncnetrowany niż zwykle, wykonywać manewry wolniej, spokojniej i zdecydowanie mniej intensywnie używać pedału gazu i hamulca – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Jednym z najtrudniejszych wyzwań dla kierowców zimą jest pokonywanie wzniesień. Najlepiej unikać sytuacji, w której musimy zatrzymać się na stromym podjeździe. Optymalnie jest poczekać aż samochody przed nami wjadą na szczyt. Gdy nie ma takiej możliwości, trzeba zdecydowanie zwiększyć odległość przed poprzedzającym pojazdem – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Kiedy kierowca zbliża się do wzniesienia powinien delikatnie przyśpieszyć, aby nabrać prędkości wystarczającej do wjazdu samochodu pod górę, a następnie utrzymywać stałą prędkość. Gdy dojeżdża do szczytu, najlepiej jest minimalnie zwolnić poprzez zmniejszenie nacisku na pedał gazu i zmianę biegu na niższy, a następnie rozpocząć powolny zjazd. Pedał hamulca powinien być używany bardzo delikatnie. Warto pamiętać, że ważnym czynnikiem w utrzymaniu kontroli nad pojazdem podczas pokonywania wzniesień jest wykorzystywanie hamowania silnikiem. Szczególnie w trudnych zimowych warunkach – dodają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Gdy spadnie pierwszy śnieg, użytkownicy dróg muszą jak by od nowa przyzwyczaić się do gorszych warunków. |
fot. Andrzej Browarny
|
Pokonywanie wzniesień zimą:
– unikaj sytuacji, kiedy musisz zatrzymać samochód podczas wjazdu na wzniesienie – gdy nie ma innej możliwości zwiększ maksymalnie odległość od poprzedzającego pojazdu;
– przyśpiesz delikatnie gdy zbliżasz się do wzniesienia, następnie utrzymuj stałą prędkość, zwolnij dopiero gdy dojeżdżasz do szczytu;
– podczas zjazdu utrzymuj kontrolę nad pojazdem poprzez odpowiedni wybór biegu i delikatny nacisk na pedał hamulca;
– nigdy nie zjeżdżaj ze wzniesienia „na luzie” lub z wyłączonym silnikiem.
źródło: Renault
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
DACIA DUSTER ZDOBYWA TYTUŁ CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
LEXUS RC SKOŃCZYŁ 10 LAT. PIERWSZE COUPE Z NAPĘDEM HYBRYDOWYM I WERSJA RC F Z SILNIKIEM V8
Zostaw komentarz: