Mocny i mocniejszy: dwa oblicza nowego Golfa GTI

Volkswagen zaprezentuje podczas salonu samochodowego w Genewie nowego Golfa GTI, który po raz pierwszy będzie dostępny z dwoma wariantami mocy.

Nowy GTI będzie napędzany silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (TSI) o mocy 162 kW/220 KM. Po raz pierwszy w historii tego samochodu sportowego dostępny będzie fabryczny pakiet zwiększający moc – pakiet Performance. W tej wersji maksymalna moc wyniesie 169 kW/230 KM. Obie wersje dysponują maksymalnym momentem 350 Nm. 220 konny GTI rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 246 km/h. GTI z pakietem Performance rozpędza się maksymalnie do 250 km/h, a sprint do 100 km/h zajmuje mu 6,4 sekundy.

fot. Volkswagen

Oba warianty GTI posiadają system Start-Stop, spełniają normę emisji spalin EU6, która zacznie obowiązywać od 2014 roku, wyposażone są w 6-biegową przekładnię manualną i zużywają według normy DIN 6,0 litrów paliwa na 100 km.

fot. Volkswagen

Cechy charakterystyczne GTI to 17-calowe obręcze GTI Brooklyn z oponami 225/45, poszerzone progi, dyfuzor i przyciemnione tylne światła diodowe (z diodowym oświetleniem tablicy rejestracyjnej).

fot. Volkswagen

We wnętrzu uwagę zwracają sportowe siedzenia pokryte tapicerką w kratę Clark, czarna podsufitka i czerwone oświetlenie Ambient. Do tego dochodzą takie elementy wyposażenia jak multifunkcyjna kierownica, gałka dźwigni zmiany biegów, wyświetlacz Premium, specjalne listwy dekoracyjne oraz nakładki na pedały i podparcie lewej nogi ze stali nierdzewnej.

fot. Volkswagen

Nowego Golfa GTI będzie można zamawiać w Polsce w maju.

Najnowsze

Ladies’ Trophy w Mistrzostwach Europy 2013

Nowy promotor Rajdowych Mistrzostw Europy poinformował, że począwszy od trzeciego rajdu sezonu (Rally Islas Canarias) zawodniczki będą mogły zbierać punkty we własnej klasyfikacji - Ladies’ Trophy.

François Ribeiro z Eurosport Events podsumował ten projekt słowami: – Mimo że kobiety są w stanie walczyć na równi ze swoimi konkurentami-mężczyznami, to taki puchar może stanowić dodatkową zachętę do startów kobiet w cyklu ERC. Będzie to także okazja do zaprezentowania ich umiejętności i osiągnięć.

Carmen Poenaru i Ekaterina Stratieva
fot. fiaerc.com

Klasyfikacja obejmuje kobiety startujące w roli kierowcy – najlepsza zawodniczka w danym rajdzie otrzyma 3 punkty, druga 2 punkty, a trzecia 1 punkt. Do klasyfikacji generalnej na koniec sezonu będą się liczyły cztery najlepsze wyniki z całego cyklu, który obejmuje następujące rajdy:
– Rally Islas Canarias El Corte Inglés (Hiszpania) 21-23 marca
– SATA Rallye Açores (Portugalia), 25-27 kwietnia
– Tour de Corse (Francja), 16-18 maja
– GEKO Ypres Rally (Belgia), 27-29 czerwca
– Rajd San Marino, 11-13 lipca
– Sibiu Rally (Rumunia), 25-27 lipca
– Barum Czech Rally Zlín, 30 sierpnia-01 września
– Rally Poland, 13-15 września
– Croatia Rally, 26-28 września
– Rallye Sanremo (Włochy), 10-12 października
– Rallye International du Valais (Switzerland), Asfalt, 7-9 listopada 2013

W sezonie 2012 najwyżej sklasyfikowaną kobietą była Ekaterina Stratieva z pilotką – Carmen Poenaru. Bułgarski zespół uplasował się na wysokim, szóstym miejscu w cyklu ERC.

Najnowsze

Bocian? Kapusta? Nie, Oktavia!

Najmłodsza córeczka państwa Nadolnych tak bardzo już spieszyła się na świat, że nie zamierzała czekać, aż rodzice dotrą do szpitala.

Luiza Nadolna jako miejsce urodzenia może swobodnie wpisywać „Poznań, Skoda Oktavia”. Dziewczynka, najwyraźniej mocno zniesmaczona opóźnieniami z powodu korków, uznała, że nie ma na co czekać. Przyszła na świat w rodzinnej Skodzie podczas jazdy do szpitala. Na cześć tego niecodziennego wydarzenia otrzymała drugie imię – Oktawia.

Dziecko poszło śladem Julii Ludwig, która urodziła się w Chevrolecie Orlando.

fot. Skoda

Na szczęście mama Luizy nie jest debiutantką. Urodziła już czworo dzieci: Ewę, Olgierda, Leonarda i Leę.

fot. Skoda

Wymianę odrobinę zdewastowanej tylnej kanapy Skody wziął na siebie producent.

fot. Skoda

Czasy wyraźnie się zmieniły! Nieszczęsna pani Pawłowa, wspomniana przez Lucy Maud Montgomery w książce „Dzban ciotki Becky”, rodząc w Fordzie wiozącym ją do szpitala przyniosła wstyd rodzinie, która nie potrafiła jej tego zapomnieć. Dziś takie zdarzenie to już po prostu miła anegdota, którą przyjemnie się pochwalić. I dobrze!

Najnowsze

Gloria: koncepcja na kultowość?

W Genewie Europejski Instytut Wzornictwa (IED) z Turynu zaprezentuje światową premierę samochodu o nazwie Gloria, koncepcji zrealizowanej przez studentów wydziału Wzornictwa Transportu we współpracy z Centrum Stylu Alfa Romeo.

W 1966 roku w Stanach Zjednoczonych kultowy status uzyskał model Spider Duetto, pojawiając się w filmie „Absolwent”. Gloria ma w założeniu dążyć w tym samym kierunku.

Gloria jest owocem pracy dwudziestu studentów z roku akademickiego 2011/2012, pochodzących z Włoch oraz z różnych innych krajów i kultur. Ten koncepcyjny pojazd jest wynikiem procesu symulującego realne warunki pracy: począwszy od szkicu powstałego w Centrum Stylu Alfy Romeo, poprzez szukanie stylu, aż do dwudziestu propozycji projektów wykonanych z gliny w skali 1:4. Spośród wszystkich modeli został wybrany ten, który najbardziej odpowiadał wstępnym założeniom określonym przez markę Alfa Romeo.

fot. Alfa Romeo

Pojazd ma 4700 mm długości, 1920 mm szerokości, 1320 mm wysokości, a jego osie rozstawione są w odległości 2900 mm. To sportowy sedan o wyraźne zaznaczonych liniach, biegnących horyzontalnie wzdłuż bocznej części aż do samego tyłu.

Napędzać go ma najnowszej generacji silnik biturbo V6 lub V8. Kształt maski nawiązuje do tarczy Alfy Romeo, a skórzane pasy w przedniej części nadwozia nawiązują do pasów ze skóry w bagażnikach w historycznych modelach Alfy.

Obecny po raz dziesiąty na salonie samochodowym w Genewie, Europejski Instytut Wzornictwa oferuje w 2013 roku możliwość skonfrontowania modelu w rzeczywistej skali z rzeczywistością rozszerzoną. Koncept będzie można podziwiać również w wersji elektronicznej na iPadzie w wirtualnym środowisku, z którym można się będzie komunikować i wybierać spośród pięciu modeli felg i pięciu kolorów nadwozia do przetestowania i zastąpienia tych realnych. Pięć felg jest owocem projektu dydaktycznego opracowanego we współpracy z OZ Racing, który jako sponsor obręczy 20″ przeznaczonych dla Glorii, poprosił studentów o narysowanie swoich propozycji. Spośród nich wybrano pięć do wersji wirtualnej. Projekt pięciu obręczy będzie również zadaniem w konkursie dla młodych talentów, który IED i OZ Racing ogłoszą za pośrednictwem „appsów” i na stronie internetowej, wyłaniając później zwycięski projekt o najbardziej interesującym wzorze.

Najnowsze

Oxford zmienia znaczenie słowa „biker”

Kto nie zna ze słowników Oxford? Brytyjski gigant postanowił zmienić definicję słowa "motocyklista" po wielu apelach ze strony miłośników jednośladów. Motocykliści jednogłośnie stwierdzili, że aktualna definicja wyraża jedynie negatywne cechy jeźdźców, co nie jest zgodne z rzeczywistością.

Nieaktualna definicja w słowniku Oxford opisuje motocyklistę, jako długowłosego, niedbale ubranego członka gangu (grupy przestępczej) lub z określoną przynależnością do jakiejś grupy osób jeżdżących jednośladami.

Czasy Easy Ridera dawno już minęły…
fot. materiały prasowe

Według badania motocyklistów przeprowadzonego przez The Daily Telegraph, 74 proc. badanych stwierdziło, że to wytłumaczenie jest nieodpowiednie, a 21 proc. poczuło się obrażonymi. Pozostałe 2 proc. badanych opowiedziało się za pozostawieniem definicji taka, jaka jest.

“Zmiana jaką zastosowaliśmy to dowód na to, że pewne stany są poddawane ciągłym zmianom” – powiedziała Nicola Burton, rzecznik Oxford University Press – „Nasze badania dowodzą, że sylwetka motocyklisty znacznie zmieniła się na przestrzeni kilku lat. Ponadto do zaktualizowanej wersji dodaliśmy wiele użyć słowa motocyklista tak, by czytający nas mieli przed sobą wiele ” – dodała.

Jak donoszą jednak brytyjskie badania, statystycznym motocyklistą jest mężczyzna po 35 r.ż., który pracuje w branży telekomunikacyjnej i jeździ motocyklem marki Honda.

Czy to nie krzywdzące? Na szczęście, jak wszyscy wiemy, badania to tylko kolejne próby klasyfikacji w określone kategorie. Motocykliści zawsze będą zróżnicowani, dlatego też to środowisko jest tak bogate i służy cennej wymianie doświadczeń. A Wy co myślicie – kim dla Was jest „motocyklista”?

Najnowsze