Moc silnika jest najważniejsza?
Jednym z głównych parametrów określających własności silnika jest jego moc. Istnieje odwieczny spór -zwłaszcza wśród osób zajmujących się tuningiem - co jest ważniejsze: moc, czy moment silnika?
| Silnik BMW M5 |
![]() |
| fot. BMW |
Spór co jest istotniejsze dla użytkownika: moc, czy moment obrotowy należy uznać za czysto akademicki. Obie te wartości są ważne, jednak o ile na moment możemy wpływać w większym stopniu, to moc jest parametrem wiele mówiącym o silniku.
Moc jest efektem konstrukcji i działania wszystkich układów silnika. Określa jego gotowość do wykonania pracy w określonym czasie. Taką pracą może być przyspieszenie do określonej prędkości, lub wjazd na wzniesienie z dużym obciążeniem (czyli zapakowanym po brzegi autem). O tym, że ten parametr jest ważny świadczą modyfikacje zespołów sportowych lub producentów ciężarówek, które starają się osiągnąć jak największą moc.
Istnieje związek między mocą, a momentem obrotowym, otóż moc jest iloczynem prędkości obrotowej i momentu obrotowego. Jednostką mocy jest kilowat kW.
1 kW odpowiada 1,36 KM (koń mechaniczny).
Najnowsze
-
-10°C i niemy diesel na parkingu. Winne są nie świece, a ten zapomniany element
Gdy słupek rtęci spada poniżej -10°C, twój diesel może przestać być samochodem, a stać się drogą bryłą lodu. Okazuje się, że za 9 na 10 porannych koszmarów odpowiada ten sam, lekceważony przez kierowców element. -
Opony to za mało. Te 2 płyny w aucie decydują o bezpieczeństwie zimą. Sprawdź przed wyjazdem!
-
Niebezpieczne „mikołajki” pod maską: na 8 z 10 płynów do spryskiwaczy nie można polegać
-
Świąteczny prezent od Forda: hybrydowy van, który ratuje zwierzęta. Zobacz, jak działa „112 dla zwierząt
-
Renault 5 o włos od wygranej! Jak Fiat Panda odniósł zwycięstwo w najważniejszym polskim konkursie Car of the Year?

Zostaw komentarz: