Moc silnika jest najważniejsza?
Jednym z głównych parametrów określających własności silnika jest jego moc. Istnieje odwieczny spór -zwłaszcza wśród osób zajmujących się tuningiem - co jest ważniejsze: moc, czy moment silnika?
Silnik BMW M5 |
![]() |
fot. BMW |
Spór co jest istotniejsze dla użytkownika: moc, czy moment obrotowy należy uznać za czysto akademicki. Obie te wartości są ważne, jednak o ile na moment możemy wpływać w większym stopniu, to moc jest parametrem wiele mówiącym o silniku.
Moc jest efektem konstrukcji i działania wszystkich układów silnika. Określa jego gotowość do wykonania pracy w określonym czasie. Taką pracą może być przyspieszenie do określonej prędkości, lub wjazd na wzniesienie z dużym obciążeniem (czyli zapakowanym po brzegi autem). O tym, że ten parametr jest ważny świadczą modyfikacje zespołów sportowych lub producentów ciężarówek, które starają się osiągnąć jak największą moc.
Istnieje związek między mocą, a momentem obrotowym, otóż moc jest iloczynem prędkości obrotowej i momentu obrotowego. Jednostką mocy jest kilowat kW.
1 kW odpowiada 1,36 KM (koń mechaniczny).
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Zostaw komentarz: