Mercedes E Klasa „zrzuca” dach aż do dziś – symbol sportowej elegancji?
W historii Mercedesa Klasy E doceniana jest nie tylko elegancja i luksus. Do dziś atuty te sprawiają, że Klasy E Coupé i Kabriolet są wyjątkowo cenione. Przyjrzyjmy się dziś historii tej serii modelowej, która rozpoczęła się ponad 50 lat temu, od coupé Strich 8 (seria 114) oraz od kabrioletu serii 124.
Coupé „Strich 8” z 1968 r.
W listopadzie 1968 r. Mercedes-Benz zachwycił klientów, wprowadzając na rynek elegancki model z dwudrzwiowym nadwoziem. Coupé serii 114 dopełniło topową ofertę modeli serii 114/115, znanych jako „Strich 8”.
Tylko dla topowej wersji coupé – 250 CE – zarezerwowano motor M 114 z elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa Bosch D-Jetronic (150 KM). Redakcje dwóch magazynów motoryzacyjnych, „Motor-Rundschau” i „auto motor und sport”, osiągnęły nim prędkość 198 km/h, a pomiar szwajcarskiego „Automobil Revue” wskazał nawet 199 km/h – to wyniki, jakimi rzadko mogły wówczas pochwalić się auta osobowe.
W 1972 r. Mercedes-Benz zaprezentował 185-konną odmianę 280 CE – nowy topowy wariant w rodzinie coupé „Strich 8”. Do czasu zakończenia produkcji coupé z serii 114 w sierpniu 1976 r. wyprodukowano go w ponad 67 tysiącach egzemplarzy.
C 123
Dwudrzwiowa seria 123 zadebiutowała w marcu 1977 r., podczas salonu samochodowego w Genewie. Oprócz 6-cylindrowych odmian 280 C i 280 CE po raz pierwszy dostępny był też wariant 4-cylindrowy – 230 C.
Miały o 40 mm niższe i, z uwagi na zmniejszony rozstaw osi, o 85 mm krótsze nadwozie. Ponadto przednia i tylna szyba były bardziej nachylone, a boczne okna – ponownie bez słupka B – mogły być całkowicie opuszczone.
We wrześniu 1977 r. do odmian 230 C (109 KM), 280 C (156 KM) i 280 CE (177 KM) dołączyła wersja 300 CD z 5-cylindrowym silnikiem Diesla (80 KM).
Seria 124
W marcu 1987 r., podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, Mercedes-Benz zaprezentował nowe coupé serii 124 – latem 1993 r. nazwane „Klasą E Coupé”. Ale sportowy, elegancki wóz o uwodzicielsko nowoczesnych liniach nie był jedynym ekskluzywnym dwudrzwiowym wariantem tej serii: w 1991 r. dołączył do niego kabriolet.
Inżynierowie zrekompensowali pominięcie słupków B, wzmacniając słupki A, podłużnice i drzwi – ze szczególnie dużym udziałem stali o wysokiej wytrzymałości. Charakterystycznym elementem stylistycznym, który podkreślał wyrazistość coupé na tle innych wariantów nadwoziowych, były masywne boczne listwy drzwiowe zintegrowane z osłonami progów.
Początkowo gama silnikowa obejmowała odmiany 230 CE (132 KM) oraz 300 CE (180 KM). W 1989 r., podczas salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem, wprowadzono wersje zmodernizowane – w tym nowy topowy wariant 300 CE-24 z czterozaworowym 3-litrowym motorem o mocy 220 KM, pochodzącym ze sportowego roadstera 300 SL-24 (R 129). Kiedy na jesieni 1992 r. wprowadzono zmodernizowaną serię 124, silniki coupé całkowicie przeszły na technikę czterozaworową. W gamie dostępnych jednostek pojawiła się odmiana 320 CE (220 KM) z 3,2-litrowym czterozaworowym silnikiem z Klasy S serii 140.
Pierwsza Klasa E i topowe jednostki AMG
Gama silnikowa kabrioletu obejmowała 4-cylindrowe odmiany E 200 (136 KM) i E 220 (150 KM), a także 6-cylindrową wersję E 320 (220 KM). W 1993 r. zarówno coupé, jak i kabriolet wzbogaciły się o nowy, topowy wariant E 36 AMG z silnikiem o mocy 272 KM.
Stylistycznie wyróżniały je dyskretnie dołączone elementy karoserii: przedni spojler, osłony progów i tylny zderzak lakierowane na kolor karoserii oraz standardowe 17-calowe obręcze AMG z lekkich stopów.
CLK
Czteromiejscowy, dwudrzwiowy model zainicjował nowy design z „podwójnymi reflektorami”, który w produkcji seryjnej zadebiutował w 1995 r., wraz z Klasą E serii 210.
Technicznie dwudrzwiowy model bazował na ówczesnej Klasie C (seria 202), jednak jako pełnoprawne czteromiejscowe coupé kontynuował tradycje Klasy E Coupé. W 1998 r. dołączył do niego wariant CLK Kabriolet. Paleta silnikowa sięgała od 4-cylindrowego CLK 200 (136 KM) do topowego modelu z jednostką V8 – CLK 430 (279 KM). Najmocniejszym kabrioletem był wariant CLK 320 (218 KM). Od 1999 r. nowym topowym wariantem w gamie coupé i kabrioletu był CLK 55 AMG (347 KM).
Wiosną 2002 r. zadebiutowała nowa generacja CLK – wewnętrznie oznaczona liczbą 209.Wersja coupé była oferowana z siedmioma, a kabriolet – z pięcioma silnikami do wyboru. Zakres mocy w obu przypadkach sięgał od 163 KM do 367 KM. Jedną z nowatorskich propozycji był wariant CLK 270 CDI Coupé z nowoczesną 5-cylindrową jednostką wysokoprężną o mocy 170 KM.
W marcu 2009 r. dwudrzwiowe modele oficjalnie wróciły do gamy Klasy E
Szeroka była gama dostępnych jednostek. Obejmowała ona np. dwa nowe 4-cylindrowe warianty E 250 CDI BlueEFFICIENCY (z silnikiem Diesla) i E 250 CGI BlueEFFICIENCY (z silnikiem benzynowym). Obie te konstrukcje miały bezpośredni wtrysk paliwa i osiągały moc 204 KM. Poprzedni benzynowy motor V6 został zastąpiony 6-cylindrowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem benzyny o mocy 292 KM (wariant E 350 CGI BlueEFFICIENCY). Flagowym modelem był E 500 z jednostką V8 o mocy 388 KM.
Na początku 2013 r. Mercedes-Benz zaprezentował zmodyfikowaną serię 207. Wizualnie coupé i kabriolet odpowiadały już nowemu językowi projektowania Mercedes-Benz. Poszerzono też gamę systemów wspomagających oraz listę dostępnych silników. Paleta obejmowała teraz 6 motorów benzynowych o mocy od 184 KM do 408 KM oraz trzy jednostki wysokoprężne generujące od 170 KM do 252 KM. Wersję 6-cylindrowa była po raz pierwszy oferowana jako E 400, z motorem biturbo o mocy 333 KM.
Najnowsze
-
Minister Gawkowski stracił samochód za 100 tys. zł. Oszukali go metodą „na bliźniaka”
Funkcjonariusze CBŚP zatrzymali osoby należące do międzynarodowej grupy przestępczej, zajmującej się kradzieżą samochodów. Podczas działań służb udało się odzyskać kilka skradzionych pojazdów w tym Peugeota 5008, który, jak się okazało, należy do ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego. Ten podzielił się swoją historią w mediach społecznościowych. -
Ile samochód przejedzie na rezerwie? Ile pojadę z zasięgiem 0 km?
-
Znaki C-5 oraz D-3 wyglądają prawie identycznie, ale kierowca nie może ich pomylić
-
Będzie nowy odcinek drogi ekspresowej S10. Znamy datę otwarcia
-
Wyrzuciła papierosa z auta, napluła na zwracających jej uwagę, a potem nasłała agresora
Zostaw komentarz: