Mercedes-Benz GLA 45 AMG – 360 KM w kompaktowym SUV

Oficjalnie zadebiutuje 13 stycznia podczas salonu samochodowego (NAIAS) w Detroit, ale już dziś wiemy, jak będzie wyglądał i jaką jednostkę ma pod maską.

Mercedes-AMG prezentuje GLA 45 AMG – swojego najmocniejszego kompaktowego SUV-a.

Możliwości samochodu zdradzają typowe dla AMG elementy – spojler przedniego zderzaka w kolorze tytanowym, polakierowane na czarno prowadnice powietrza, szerokie wloty powietrza, a także logo AMG na osłonie chłodnicy. Z tyłu dominuje masywny dyfuzor z dwiema chromowanymi, prostokątnymi końcówkami sportowego wydechu AMG. Na życzenie oferowany jest m.in. pakiet aerodynamiczny, elementy karoserii z włókien węglowych, pakiet Night (przyciemniane szyby, dodatki pokryte lśniącym lakierem w kolorze czarnym) oraz polakierowane na czerwono zaciski hamulcowe.

Po otwarciu drzwi uwagę zwracają mocno wyprofilowane fotele pokryte mieszanką skóry i tkaniny z czerwonymi przeszyciami, czerwone pasy bezpieczeństwa, elementy ze szczotkowanego aluminium, trójramienna kierownica wielofunkcyjna obszyta skórą nappa i wskaźniki w tubach rozdzielone kolorowym wyświetlaczem.

Mercedes-Benz GLA 45 AMG
fot. Mercedes-Benz

4-cylindrowa, turbodoładowana jednostka o pojemności 2 litrów dysponuje mocą 360 KM i momentem 450 Nm i ma zużywać średnio 7,5 l/100 km (w cyklu NEDC). Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje 4,8 s i rozwija prędkość maksymalną 250 km/h (ograniczoną elektronicznie). Pod względem mocy uzyskanej z jednego litra pojemności – 133 kW (181 KM) – plasuje się na równi z autami supersportowymi. Połączenie napędu na obie osie AMG 4MATIC oraz 7-stopniowej przekładni AMG SPEEDSHIFT DCT ma zapewniać niezawodną trakcję.

GLA 45 AMG – piąty już SUV z Affalterbach – to trzeci po A 45 AMG i CLA 45 AMG model z 4-cylindrowym silnikiem turbo, skierowany do młodszych grup klientów – śledzących aktualne trendy, przywiązujących dużą wagę do stylizacji samochodu.

Dane techniczne Mercedes-Benz GLA 45 AMG:

Pojemność skokowa

1991 ccm

Średnica x skok

83,0 x 92,0 mm

Moc maks.

360 KM przy 6000 obr./min

Maks. moment obrotowy

450 Nm przy 2250-5000 obr./min

Średnie zużycie paliwa (NEDC)

7,5 l/100 km

Emisja CO2

175 g/km

Norma emisji spalin

EU 6

Przyspieszenie 0-100 km/h

4,8 s

Prędkość maksymalna

250 km/h*

* ograniczona elektronicznie

Silnik spełnia wymagania drugiego etapu normy Euro 6, które wejdą w życie w 2017 roku. Wykorzystuje bezpośredni, strumieniowy wtrysk paliwa oraz piezoelektryczne wtryskiwacze (ciśnienie wtrysku wynosi 200 barów). Zastosowano turbosprężarkę twin-scroll, zapewniającą bardziej spontaniczny przyrost ciśnienia doładowania (maksymalnie 1,8 bara).

Sportowy układ wydechowy GLA 45 AMG ma emitować głęboki dźwięk. Wyposażono go w automatycznie sterowaną klapę wydechu, która pozwala pogodzić emocje płynące z dynamicznej jazdy oraz typowy dla Mercedesów komfort na trasach. Jej położenie jest dostosowane do warunków jazdy oraz obrotów silnika. Opcjonalny układ wydechowy AMG Performance, również z klapą wydechu, zapewnia jeszcze bardziej gardłowy pomruk.

Dwusprzęgłowa przekładnia zautomatyzowana o 7 przełożeniach ma trzy tryby pracy oraz funkcje podwójnego wysprzęglenia i RACE START. Czas zmiany przełożeniach w trybie ręcznym (M) oraz sportowym (S) jest podobny do tego, jakim cechuje się supersportowy model SLS AMG GT. Kolejnym atutem przekładni jest „czasowy tryb M”, znany z modelu SLS AMG Coupé Black Series. W trybie „C” (Controlled Efficiency) charakterystykę pracy skrzyni dostosowano do oszczędnego stylu jazdy, a funkcja ECO start/stop jest aktywna.

Mercedes-Benz GLA 45 AMG „Edition 1”
fot. Mercedes-Benz

GLA 45 AMG standardowo dysponuje napędem na cztery koła AMG 4MATIC z elektrohydraulicznym sprzęgłem wielotarczowym. Wykrywa ono poślizg przednich kół, a hydrauliczna pompa zespala tarcze i kieruje siłę napędową do kół tylnej osi. Rozdział momentu obrotowego zależy od warunków – podczas normalnej jazdy trafia on do przednich kół, zapewniając najlepszą wydajność. Gdy wymagają tego warunki, moment jest rozdzielany między osiami w stosunku do 50:50.

Z układem AMG 4MATIC współpracuje układ ESP z trzema trybami pracy: ESP ON, SPORT Handling Mode oraz ESP OFF. Jego uzupełnieniem jest funkcja ESP Curve Dynamic Assist, która przyhamowuje wewnętrzne koło w zakręcie, ograniczając w ten sposób podsterowność.

Sportowe zawieszenie AMG oraz wydajny układ hamulcowy AMG
Przednie zawieszenie GLA 45 AMG wykorzystuje kolumny MacPhersona, a tylne – układ wielowahaczowy. Na życzenie oferowane jest zawieszenie AMG o sztywniejszych nastawach. W układzie hamulcowym zastosowano cztery wentylowane i perforowane tarcze. Standardowo GLA 45 AMG porusza się na grafitowych obręczach AMG z pięcioma podwójnymi ramionami i błyszczącym wykończeniem, zaopatrzonych w ogumienie w rozmiarze 235/45 R 19. Opcjonalnie oferowane są 10-ramienne felgi AMG z oponami 235/40 R 20, również w kolorze grafitowym, dostępne w dwóch wersjach – lśniącej lub matowej.

Mercedes-Benz GLA 45 AMG „Edition 1”
Z okazji debiutu GLA 45 AMG do sprzedaży trafi specjalna wersja „Edition 1”, wyposażona w większy przedni spojler w kolorze lśniącej czerni, dodatkowe prowadnice powietrza i tylne skrzydło. Charakter modelu podkreślają grafitowo-czerwone pasy ozdobne i czerwone akcenty na osłonie chłodnicy, lusterkach oraz tylnym spojlerze. Model oferowany będzie w czterech odcieniach: białym cirrus, czarnym cosmos, srebrnym polar oraz szarym mountain. Lista jego wyposażenia obejmuje m.in. sportową kierownicę AMG z elementami z Alcantary i dźwignię zmiany biegów E-SELECT z wytłoczonym logo AMG, deskę rozdzielczą obszytą skórą oraz panel AMG DRIVE UNIT ozdobiony napisem „Edition 1”.

Zamówienia na nowy model ruszają w połowie marca, a jego rynkowa premiera odbędzie się w czerwcu.

Mercedes-Benz GLA 45 AMG
fot. Mercedes-Benz

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze