Mercedes-Benz ESF 2019 pokazuje, jak zapewnić większą ochronę pieszym i rowerzystom

06 listopada 2019
Podczas parkowania i manewrowania pojazd ostrzega kierowcę, jeśli tylko zaistnieje ryzyko potrącenia pieszego lub rowerzysty, albo inicjuje automatyczne hamowanie. A dzięki diodowym panelom i projektorom ESF 2019 buduje zaufanie do pojazdów zautomatyzowanych poprzez komunikację z otoczeniem – potrafi bowiem nawiązywać kontakt z niechronionymi uczestnikami ruchu, informując ich i ostrzegając przed niebezpieczeństwami. Nawet wtedy, gdy stoi zaparkowany na poboczu.

Kontakt wzrokowy jest głównym elementem komunikacji w ruchu drogowym. Zwykle słusznie wierzymy, że osoba, która nas widzi, zwróci na nas uwagę. Takiego poziomu relacji i doświadczenia nie mamy w przypadku pojazdów poruszających się w trybie automatycznym. Właśnie dlatego Mercedes-Benz uważa empatię i zaufanie za kluczowe czynniki w uzyskaniu akceptacji dla jazdy autonomicznej. Aby ludzie zyskali zaufanie do pojazdów zautomatyzowanych, muszą natychmiast i intuicyjnie rozpoznać,co taki pojazd zamierza zrobić – czyli zyskać tzw. świadome zaufanie. ESF 2019 w istotnym stopniu uwzględnia zachowania i reakcje niechronionych użytkowników dróg.

Jego czujniki – których rozwój oczywiście trwa, mamy bowiem do czynienia z pojazdem eksperymentalnym – nie tylko monitorują sytuację na drodze, lecz umożliwiają też wielokierunkową komunikację samochodu z otoczeniem. W efekcie nie tylko jasno określa on swoje intencje, ale i ostrzega innych użytkowników drogi. Nawet wtedy, gdy stoi zaparkowany na poboczu – zupełnie jak czujny przechodzień.

„Widziałem cię”, „Zostanę tutaj”, „Uwaga, korek” albo „Jedź pierwszy” – te i podobne komunikaty kierowcy samochodów nieustannie przekazują innym użytkownikom drogi. ESF 2019 robi to samo, korzystając ze swojego turkusowego oświetlenia. Właśnie w ten sposób buduje świadome zaufanie. Komunikuje się z otoczeniem za pomocą: • dużego panelu z przodu • diod LED w modułach czujników na dachu • świateł kierunkowskazów w lusterkach bocznych • trzeciego światła stop • projektora w tylnym oknie W kwestii informowania pieszych szczególne znaczenie mają 360-stopniowe sygnały świetlne. To rezultat kilku badań oświetlenia prowadzonych przez Mercedes-Benz w Sindelfingen oraz w Centrum Testowo-Technicznym otwartym w Immendingen we wrześniu 2018 r. przy użyciu pojazdu współpracującego, bazującego na Klasie S. Również tylne okno ESF 2019 odgrywa istotną rolę w interakcji z innymi uczestnikami ruchu.

Zaopatrzono je w membranę, która w razie potrzeby zmienia kolor z przezroczystego na mleczny, a następnie może służyć za ekran projekcyjny dla umieszonego w bagażniku laserowego projektora. Ekran ten może nie tylko wyświetlać symbole i tekst, ale nawet prezentować w tylnej szybie obraz z przedniej kamery. Przykład: jeśli ESF sygnalizuje pieszemu z przodu, że może on bezpiecznie przejść przez ulicę, kierowca pojazdu z tyłu widzi w tylnym oknie symbol wskazujący powód zatrzymania oraz projekcję obrazu z kamery, która pokazuje pieszego z przodu. W ten sposób ESF jasno komunikuje swoje zachowanie, a kierowców z tyłu uprzedza, by go nie wyprzedzali. ESF 2019 wyposażono także w Active Brake Assist (ABA, z ang. aktywny asystent hamowania) o rozszerzonej funkcjonalności.

Układ ten zapewnia dodatkową ochronę, szczególnie w potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach drogowych z udziałem niechronionych użytkowników dróg. Podczas skrętu ABA potrafi teraz wykryć pieszych i rowerzystów poruszających się równolegle do pierwotnego kierunku jazdy. Jeśli wystąpi ryzyko kolizji z pieszymi przechodzącymi przez drogę, w którą skręca samochód, kierowca otrzymuje ostrzeżenie wizualne i akustyczne. W przypadku braku reakcji z jego strony uruchamia się funkcja autonomicznego hamowania. To samo dotyczy sytuacji, gdy podczas skrętu w prawo w martwym polu znajdą się rowerzyści. W ESF 2019 dane z kamer służą nie tylko do wyświetlania obrazów na ekranie systemu operacyjnego – łączą się one z informacjami z innych czujników.

Dopiero połączenie wszystkich tych danych pozwala stworzyć model środowiskowy spełniający wysokie wymagania bezpieczeństwa Mercedes-Benz i umożliwia autonomiczną interwencję hamowania, jeśli kierowca nie zastosuje się do ostrzeżeń pojazdu. Już dziś możliwe jest autonomiczne hamowanie przed przeszkodami, takimi jak piesi przechodzący przez miejsce parkingowe, jeśli manewr odbywa się za pomocą aktywnego asystenta parkowania Active Parking Assist z PARKTRONIC.

    Komentarze

    Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!