Koniec z wykupowaniem OC na cały rok?
Resort Infrastruktury i Budownictwa zamierza wprowadzić możliwość czasowego wycofania pojazdu z ruchu. To oznacza, że nie będziemy musieli wykupywać ubezpieczenia OC na cały rok, nawet gdy użytkujemy auto np. tylko w sezonie.
Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym w 1997 zniosła możliwość czasowego wycofania pojazdu z ruchu. Od tamtego czasu musimy opłacać OC na cały rok, nawet gdy samochód nie jest użytkowany, ale jest zarejestrowany. To samo dotyczy właścicieli pojazdów, którzy np. wyjechali za granicę, a samochód stoi cały czas schowany w garażu.
Z interpelacją w tej sprawie wystąpił jakiś czas temu poseł Piotr Liroy-Marzec, stwierdzając, że jest to dotkliwe dla posiadacza samochodu kolekcjonerskiego, zabytkowego, historycznego lub unikatowego, który zakupiono w celu konserwacji i rejestracji na tzw. żółte tablice. Podkreślił też, że stan prawny nie uwzględnia faktu, że niektóre pojazdy są wykorzystywane jedynie sezonowo.
W tej chwili czasowe wycofanie pojazdu z ruchu dotyczy określonych kategorii pojazdów. Mieszczą się w tym samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5t; ciągniki samochodowe; pojazdy specjalne oraz autobusy.
Minister finansów wyjaśnił, że ograniczenie wynika z głównego celu ubezpieczenia OC, czyli ochrony osób trzecich przed skutkami częstych, niekorzystnych zdarzeń powstałych wskutek ruchu pojazdów. Niewykluczone, że podejście w tej sprawie niebawem się zmieni, a rządzący ustanowią możliwość czasowego wycofania pojazdów z ruchu dla wszystkich pojazdów podlegających w Polsce rejestracji.
– Inicjatywy związane z rejestracją czy też czasowym wycofaniem z ruchu pojazdów zamierzone były przy implementacji niektórych przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uproszczenia przenoszenia pojazdów rejestrowanych w innych państwach członkowskich w ramach Wspólnego Rynku, którego projekt jest obecnie procedowany w Radzie UE. Jeżeli inicjatywa poselska, wcześniej rozwiąże sprawę czasowego wycofania pojazdów z ruchu, to Minister Infrastruktury i Budownictwa będzie ją wspierać – odpowiedział posłowi wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.
Najnowsze
-
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
Oto zapowiedź kolejnej edycji najważniejszego konkursu motoryzacyjnego w kraju - Car of the Year Polska 2026. Organizatorzy opublikowali oficjalną listę pretendentów do tytułu, która bije wszelkie rekordy pod względem skali. W tegorocznej rywalizacji wezmą udział 52 modele. Skąd pochodzą te auta? -
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
-
Test Jeep Avenger BEV – najmniejszy z gamy, ale z dużym charakterem
Zostaw komentarz: