
Koniec z kręceniem liczników!
Posłowie coraz częściej interesują się sprawami związanymi z kierowcami i motoryzacją. Ministerstwo Sprawiedliwości rozważa wprowadzenie surowych kar za proceder cofania liczników w samochodach. W tej sprawie interpelację złożyła poseł Joanna Fabisiak.
Duża część samochodów sprowadzanych do Polski ma cofnięty licznik. Co więcej, firmy zajmujące się „korygowaniem” stanu licznika działają w dobre, zgodnie z polskim prawem. Obecnie obowiązujące przepisy nie zakazują zmian wskazań licznika. Pod warunkiem, że poinformujemy o tym potencjalnego klienta przed zakupem. W praktyce żaden handlarz samochodów nie przyznaje się do takiego zabiegu, a firmy oferujące takie usługi umywają ręce.
Posłanka Joanna Fabisiak skierowała jakiś czas temu interpelację do Ministerstwa Sprawiedliwości. Odniósł się do niej podsekretarz stanu ministerstwa Marcin Warchoł, stwierdzając, że wprowadzenie nabywcy w błąd i doprowadzenie go do niekorzystnego rozporządzenia mieniem jest przestępstwem z art. 286 Kodeksu karnego.
Nie pomoże w tej sprawie sprawienie, że zmiana wskazania licznika będzie traktowana jak przestępstwo. Konieczne będzie bezsporne ustalenie, kto dokonał korekty licznika, a przecież mogła to zrobić osoba sprowadzająca auto do kraju, ale również osoba sprzedająca lub nowy nabywca.
Resort sprawiedliwości zwrócił się do Związku Dealerów Samochodów oraz do Polskiego Związku Motorowego o informację, czy zastosowane w autach rozwiązania technologiczne pozwalają na precyzyjne ustalenie, czy i kiedy nastąpiła zewnętrzna i nieuprawniona interwencja we wskazania licznika przebiegu kilometrów pojazdu, także z podaniem konkretnej daty i godziny takiej interwencji.
Najnowsze
-
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
Oto zapowiedź kolejnej edycji najważniejszego konkursu motoryzacyjnego w kraju - Car of the Year Polska 2026. Organizatorzy opublikowali oficjalną listę pretendentów do tytułu, która bije wszelkie rekordy pod względem skali. W tegorocznej rywalizacji wezmą udział 52 modele. Skąd pochodzą te auta? -
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
-
Test Jeep Avenger BEV – najmniejszy z gamy, ale z dużym charakterem
Zostaw komentarz: