Koniec kariery Chevroleta w WTCC. Film

Chevrolet stworzył film, który ma upamiętnić ośmioletnią karierę marki w serii wyścigów samochodów turystycznych WTCC.

Materiał wideo prezentuje losy zespołu Chevroleta w serii WTCC od pierwszej serii wyścigów w ramach World Touring Car Championship w 2005 roku, podczas której Chevrolet Lacetti zanotował ponad dwusekundową stratę do zdobywcy pole position, po ostatni wyścig dla marki w Makao w listopadzie 2012 roku, w którym Chevrolety Cruze wywalczyły pierwsze trzy miejsca na podium i zakończyły serię z 68 wygranymi wyścigami na koncie.

fot. Chevrolet

Chevrolet osiągnął wszystko, co można było w tej wyścigowej serii osiągnąć, zdobywając trzy podwójne tytuły mistrzowskie (w klasyfikacji konstruktorów i kierowców) oraz odnosząc łącznie 68 zwycięstw w wyścigach. W sezonie 2012 Chevrolet ustanowił też historyczny rekord, będąc pierwszym konstruktorem, który ukończył sezon z wynikiem 1 025 punktów – to bezprecedensowe osiągnięcie w serii WTCC organizowanej przez FIA.

Dane liczbowe mówią same za siebie: kierowcy Chevroleta wywalczyli 23 podwójne i 17 potrójnych zwycięstw, 184 razy stawali na podium, zdobyli 36 miejsc pole position oraz zanotowali 61 najszybszych okrążeń w 178 wyścigach. W całej ośmioletniej karierze w WTCC prowadzili też przez 820 okrążeń i zdobyli łącznie 3 580 punktów w klasyfikacji konstruktorów i 4 470 punktów w klasyfikacji kierowców – takim wynikiem nie może się pochwalić żaden inny producent.

fot. Chevrolet

W związku ze strategicznym przeglądem programów sportów motorowych i działań marketingowych Chevroleta, podjęto decyzję o zakończeniu udziału marki w Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych WTCC z końcem sezonu 2012. Chevrolet będzie jednak nadal obecny w globalnych sportach motorowych w innych seriach wyścigowych, w tym w wyścigach IndyCar, NASCAR i serii GT.

Najnowsze

Force India i McLaren zapowiadają prezentację bolidów

Ekipa z Silverstone poinformowała parę dni temu, iż prezentacja bolidu nastąpi pierwszego lutego. McLaren natomiast jest drugim zespołem po Force India, który poinformował o dokładnej dacie prezentacji swojego bolidu. Będzie to miało miejsce 31 stycznia.

Chociaż zespół Force India nadal nie skompletował składu kierowców, mimo wszystko postanowił poinformować o dacie prezentacji nowego bolidu oznaczonego numerem VJM06. Cały zarząd teamu ma nadzieję na powtórkę sezonu 2012, który okazał się wyjątkowo udany.

Force India
fot. Pirelli

Prezentacja nastąpi na domowym torze zespołu, czyli Silverstone. Mimo braku oficjalnego potwierdzenia, wielu uważa, iż Paul di Resta na pewno zasiądzie za sterami bolidu indyjskiego teamu. Na liście kandydatów do drugiego fotela znajdują się Adrian Sutil, Sebastien Buemi oraz Jules Bianchi.

Jeżeli zaś chodzi o McLarena, model MP4-28 zostanie zaprezentowany w Wielkiej Brytanii, jednak nie podano dokładnej lokalizacji. Nieoficjalnie mówi się o siedzibie zespołu – Woking – lecz nikt nie potwierdza tych plotek.

McLaren
fot. Pirelli

W sezonie 2013 za sterami bolidu zobaczymy Jensona Buttona oraz Sergio Pereza, który zastąpił Lewisa Hamiltona. Przypomnijmy, że Hamilton, od lat związany z McLarenem, postanowił przejść do Mercedesa, zastępując przechodzącego już definitywnie na sportową emeryturę Michaela Schumachera.

 

 

Najnowsze

Kto może karać mandatem?

Pierwsza na myśl przychodzi tutaj drogówka, ale uprawnienia do przeprowadzania kontroli i wystawiania mandatów mają nie tylko policjanci.

Inspekcja Transportu Drogowego

ITD została początkowo powołana po to, aby kontrolować kierujących pojazdami ciężarowym i autobusami. Miała dbać o przestrzeganie polskich oraz międzynarodowych regulacji z zakresu transportu drogowego. Kontrole miały służyć zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach, zapobiec niszczeniu dróg i zmotywować przedsiębiorców do przestrzegania przepisów. Na podstawie nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, otrzymała prawo do kontrolowania również osobówek. Inspektor dokonujący kontroli musi okazać legitymację i być umundurowany, wyjątkiem jest przeprowadzania kontroli w przedsiębiorstwie oraz w przypadku taksówek i przejazdów regularnych. Inspektorzy mają prawo do wystawiania mandatów i pobierania kar pieniężnych. Za co inspektorzy mogą nam wlepić mandat? M. in. za spowodowanie niebezpieczeństwa w ruchu drogowym (w tym jazdę po alkoholu); prowadzenie auta bez wymaganych świateł; utrudnianie ruchu na drogach publicznych; niestosowanie się do znaków lub sygnałów; prowadzenie pojazdu bez uprawnień i dokumentów, a także niedostosowanie prędkości do obowiązującego na danej drodze ograniczenia.

ITD może korzystać z urządzeń służących do rejestracji wykroczeń popełnianych przez kierowców. Są to fotoradary stacjonarne, urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości, a także urządzenia rejestrujące niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. W przeciwieństwie do policji, ITD po namierzeniu kierowcy przekraczającego prędkość nie zatrzymuje go, a jedynie robi zdjęcie i przesyła zawiadomienie o popełnieniu wykroczenia.

fot. Creandi

Straż graniczna i służba celna

Straż graniczna może zatrzymać kierowcę w dowolonym miejscu – nie tylko w strefie nadgranicznej. Ma ona prawo skontrolować dokumenty kierowcy, a także wypisać mandat i przyznać punkty karne. Może sprawdzić trzeźwość kierującego, stan techniczny samochodu czy tachograf. Podobnie jak policja, straż również ma prawo do kontrolowania prędkości z jaką poruszają się pojazdy za pomocą wideorejestratorów. Z tego uprawnienia korzysta jednak głównie do walki z nielegalną migracją. Skupia się głównie na przeszukiwaniu pojazdu w celu znalezienia podrobionych towarów, alkoholu i papierosów bez akcyzy, narkotyków czy broni. Kierowcy zawodowi mogą zostać ukarani przez służbę celną grzywną za przekroczenie czasu pracy lub naruszenie przepisów związanych z przewozem drogowym. Każdy kierowca może natomiast zostać ukarany za tamowanie ruchu drogowego lub niezastosowanie się do poleceń celnika. Celnik może skontrolować nasze dokumenty, ubezpieczenie i stan techniczny auta.

Straż miejska

Strażnik może zatrzymać kierowcę do kontroli drogowej, ale nie może zrobić tego z radiowozu, musi znajdować się poza pojazdem. Jeśli próbuje nas zatrzymać siedząc w aucie, nie musimy reagowac na dawane przez niego znaki. Straż miejska może także kontrolować prędkość z jaką poruszają się kierowcy za pomocą przenośnych fotoradarów. Mandat od strażnika dostaniemy także za zaparkowanie auta w miejscu niedozwolonym lub nieopłacony postój w strefie płatnego parkowania. Strażnik może także zadecydować o nałożeniu blokady na koło lub odholowaniu pojazdu, o ile zagraża ono bezpieczeństwu na drodze – wówczas kierowca musi liczyć się także z poniesieniem kosztów holowania. Strażnicy nie mogą natomiast karać kierowców za kolizje na drogach wewnętrznych. Nie są też uprawnieni do wystawienia mandatu za brak dokumentów lub ubezpieczenia OC, jeśli jednak kierowca nie będzie miał wymaganych dokumentów, strażnik może zawiadomić policję.

 

Źródło: Creandi.pl

Najnowsze

BMW M6 Gran Coupe – brakujący składnik serii

Trzeci wariant nadwoziowy samochodu sportowego BMW M6 zostanie zaprezentowany jako BMW M6 Gran Coupe, dołączając do znanych już modeli Coupe i Convertible.

Przód samochodu zdominowany jest przez duże wloty powietrza, instalowane standardowo reflektory adaptacyjne LED i nerkową kratkę przedniego wlotu powietrza, którą w sposób charakterystyczny dla samochodów M zaprojektowano specjalnie dla tego modelu. Z boku pierwszy czterodrzwiowy samochód coupe od BMW M GmbH wyraźnie różni się od BMW M6 Coupe dzięki tylnym drzwiom i rozstawowi osi powiększonemu o 113 milimetrów. Nisko przebiegająca linia dachu przechodzi płynnie aż do powierzchni bagażnika. Mocno zaznaczone kształty nadkoli zwracają uwagę na duży rozstaw kół samochodu BMW M6 Gran Coupe.

Charakterystyczne dla modeli M żeberka wlotu powietrza, aerodynamicznie zoptymalizowane lusterka zewnętrzne, standardowy pakiet BMW Individual High-gloss Shadow Line i 20-calowe obręcze kół M z podwójnymi ramionami wykonane ze stopu metali lekkich podkreślają charakterystyczny wygląd samochodu, podobnie jak inny typowy detal modeli M – podwójne końcówki wydechu umieszczone na zewnętrznych krawędziach tylnego zderzaka. Ze zderzakiem tylnym zintegrowano również dyfuzor, który otrzymał zadanie optymalizacji przepływu powietrza wzdłuż podwozia samochodu i został wykonany z  tworzywa wzmacnianego włóknami węglowymi (CFRP). Ten materiał został także zastosowany w konstrukcji płata dachu.

BMW M6 Gran Coupe
fot. BMW

Kokpit o charakterze typowym dla modeli M łączy styl samochodu sportowego z przestrzenią. Kierowca i pasażer przedniego fotela otrzymali sportowe siedzenia M ze zintegrowanymi prowadnicami pasów bezpieczeństwa. Standardowa specyfikacja BMW M6 Gran Coupe obejmuje także skórzaną tapicerkę Merino. Dla osób podróżujących za kierowcą dostępne są dwa lub trzy miejsca, a oparcie tylne jest składane w proporcji 40: 60, co, jak zapewnia producent, pozwala na zwiększenie pojemności bagażnika z 460 do nawet 1265 litrów.

Silnik V8 z technologią M TwinPower Turbo dysponuje mocą 412 kW/560 KM. Na jego konstrukcję składa się para turbosprężarek twin-scroll, krzyżowy kolektor wydechowy obsługujący oba rzędy cylindrów (cross-bank), układ bezpośredniego precyzyjnego wtrysku benzyny, zmienne fazy rozrządu Valvetronic i bezstopniowe sterowanie wałkiem rozrządu Double VANOS. Jednostka napędowa o pojemności skokowej 4395 cm3 uzyskuje maksymalny moment obrotowy 680 Nm w zakresie pomiędzy 1500 i 5750 obrotów na minutę, podczas gdy maksymalna moc rozwijana jest w zakresie od 6000 do 7000 obrotów na minutę. Maksymalne obroty silnika to 7200 obr/min. BMW M6 Gran Coupe przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 4,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h (305 km/h jeśli samochód wyposażono w opcjonalny pakiet M Driver). Średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym UE wynosi 9,9 litra na 100 km, a emisję CO2 ograniczono do 232 gramów na kilometr.

Zadanie przekazywania mocy powierzono siedmiobiegowej dwusprzęgłowej przekładni M z systemem Drivelogic. Samochód wyposażono także w funkcję wyścigowego startu (Launch Control), a także we wspomaganie jazdy z małą prędkością oraz w system Auto Start-Stop. Elektronicznie sterowane wielotarczowe sprzęgło mechanizmu różnicowego o zwiększonym tarciu współpracuje z systemem DSC (dynamiczna kontrola stabilności).

BMW M6 Gran Coupe
fot. BMW

Jako alternatywę dla standardowego układu hamulcowego z kompozytowymi tarczami, BMW M6 Gran Coupe można zamówić również z hamulcami M wyposażonymi w tarcze węglowo-ceramiczne. Tarcze te wykonano z nowego kompozytu ceramicznego na bazie włókien węglowych. Wokół dźwigni zmiany biegów na konsoli centralnej BMW M6 Gran Coupe znajdują się przyciski służące do konfigurowania wszystkich regulowanych przez kierowcę parametrów układu napędowego i podwozia. Tryby pracy DSC, charakterystyki pracy silnika, mapy dynamicznej kontroli tłumienia amortyzatorów, charakterystyki systemu M Servotronic i charakterystyki zmiany przełożeń w przekładni M DCT (Drivelogic) można wybierać niezależnie. Wszystko to oznacza, że kierowca może stworzyć szczegółową konfigurację samochodu i zapisać ustawienia pod jednym z dwóch przycisków M Drive umieszczonych na kierownicy.

Standardowe wyposażenie montowane w BMW M6 Gran Coupe obejmuje 20-calowe obręcze kół M z lekkiego stopu, skórzaną tapicerkę, podgrzewane fotele kierowcy i przedniego pasażera, automatycznie przyciemnianie lusterka zewnętrzne i wewnętrzne lusterko wsteczne, system alarmowy i system audio BMW Professional z głośnikami klasy hi-fi. Alternatywą dla standardowej dwustrefowej klimatyzacji automatycznej jest klimatyzacja czterostrefowa z osobnym panelem sterowania dla pasażerów podróżujących z tyłu. Na liście wyposażenia opcjonalnego mieszczą się wielofunkcyjne fotele M, podgrzewane siedzenia tylne, system bezkluczykowego otwierania zamków i rozruchu silnika (Comfort Access), podgrzewana kierownica, funkcja automatycznego domykania drzwi, elektrycznie sterowane rolety przeciwsłoneczne, nowa generacja systemu nawigacji Professional oraz system audio Bang& Olufsen High End Surround.

BMW M6 Gran Coupe zostało również wyposażone w wiele funkcji i usług dostępnych w systemach BMW ConnectedDrive, takich jak wyświetlacz przezierny BMW w wersji dla samochodów M, układ wspomagania przy parkowaniu, kamera tylna, asystent świateł drogowych, informowanie o ograniczeniach prędkości, ostrzeganie o zmianie pasa ruchu, ostrzeganie o opuszczaniu pasa ruchu, system kamer Surround View oraz system wspomagania widzenia nocnego BMW Night Vision z rozpoznawaniem pieszych. Klienci mogą również zintegrować iPhone lub inny smartfon z systemami samochodu i korzystać z usług internetowych podczas przebywania w kabinie.

Najnowsze

Każda mama rapować może! Reklama Fiata 500L

W zalewie niemal identycznych filmów reklamowych, których treść zapomina się natychmiast po obejrzeniu, nowy spot Fiata zapowiadający premierę Fiata 500L zdecydowanie wyróżnia się pozytywnie. Kobieta rapująca o blaskach i cieniach macierzyństwa – rozwiązanie tyleż proste, co pomysłowe!  

Film przedstawia młodą kobietę, która w towarzystwie trójki dzieci i z Fiatem 500L w tle rapuje o tym, jak jej życie się zmieniło, gdy założyła rodzinę. Tekst jest humorystyczny, miejscami nawet trochę pikantny, wywołuje uśmiech na twarzy i niewątpliwie przemawia do matek, które w bohaterce spotu widzą siebie.

fot. Fiat

Pomysł na taką formę reklamy został oparty na wynikach badań przeprowadzonych przez grupę Fiat na początku roku. Kobiety, zapytane o codzienne życie, często podkreślały, jak bardzo im zależy na zachowaniu własnego stylu i nowoczesności nawet w starciu z rodzinnymi obowiązkami.

fot. Fiat

Nowy Fiat 500L ma być po części odpowiedzią na te zapotrzebowania. Jest przeznaczony dla młodych rodzin, większy od swojego poprzednika i bardziej pojemny. Czy wystarczająco pojemny dla matki z trójką dzieci? To akurat może okazać się dyskusyjne (chociaż nie uprzedzajmy wydarzeń), ale w żadnym razie nie umniejsza oryginalności i wdzięku filmu reklamowego.

Drogie mamy, odnajdujecie w tekście echa własnego życia…?

Najnowsze