Koncepcyjny Smart. Film

Podczas salonu genewskiego marka Smart zaprezentuje Forspeed'a. Elektryczny samochód, który ma być prekursorem nowych modeli.

Nowy koncepcyjny Smart Forspeed
fot. Smart

Nawiązujący do limitowanej serii z 2001 roku, Forspeed to zapowiedź nowej linii stylistycznej marki Smart. Samochód ma być odpowiedzią na zapotrzebowanie młodej i aktywnej zawodowo grupy osób zamieszkujących w dużych aglomeracjach, a jednocześnie być rozwiązaniem problemu emisji spalin.

Jednostka napędowa ForSpeed’a to umiejscowiony z tyłu motor elektryczny o mocy 40 KM. Auto przyspiesza z miejsca do 60 km/h w 5,5 sekundy. Aby zwiększyć osiągi samochodu, wykorzystano technologię „Boost”, która chwilowo dodaje mocy o dodatkowe 7 KM. Ma to pomóc między innymi podczas wyprzedzania innych samochodów na miejskich ulicach. Prędkość maksymalna pojazdu wynosić ma 120 km/h. Forspeed posiada baterie litowo-jonowe 16,5 kWh, które można ładować w zwykłym gniazdku o napięciu 220 V (przy wykorzystaniu funkcji szybkiego ładowania bateria będzie naładowana w 80 procent  już po 45 minutach). Zasięg samochodu przy w pełni naładowanych akumulatorach ma wynosić 135 kilometrów.

Bardzo ciekawe rozwiązanie zastosowano, też do uzyskiwania dodatkowej energii. W owiewkę z przodu wbudowano fotoogniwa, które zasilają energią słoneczną system elektryczny smarta. Można jej użyć na przykład do wydłużenia czasu pracy baterii smartfona, który jest częścią wyposażenia Forspeeda.

Niezwykle sportowa linia Smarta
fot. Smart

Nadwozie pojazdu wykonano z tworzywa sztucznego, które wzmocniono włóknem szklanym. Auto pokryte jest metalicznym, białym lakierem. Przednie i tylne reflektory zaprojektowano z wykorzystanie diod LED. Natomiast w przednim i tylnym zderzaku znajdują się liczne otwory, tworząc interesujący design, a które służą jako otwory wentylacyjne. Auto osadzono na oponach w rozmiarze 205/35 R 18 z przodu i 235/30 R 18 z tyłu.

Wewnątrz pojazd wykończony został bardzo nietuzinkowo i ekskluzywnie. Biały lakier współgra z zielonymi i aluminiowymi wstawkami, a całość dopełniają skórzane akcenty lewarka zmiany biegów i kierownicy. Ogólnie wygląd wnętrza samochodu, może nasuwać skojarzenia z wyglądem kabin samolotów. Okrągły wskaźnik prędkościomierza znajduje się na poziomie wzroku kierowcy, na konsoli centralnej 10 diod LED pokazuje stan naładowania baterii, a po stronie pasażera znajduje się ruchomy uchwyt ze smartfonem, który odpowiada za nawigację. Kolejna rzecz, na którą warto zwrócić uwagę to brak zewnętrznych klamek drzwi. Auto można otworzyć jedynie od wewnątrz.

Wyrafinowany design
fot. Smart

A co zrobić , gdy spadnie deszcz? Otóż, pomyślano i o tym. Wnętrze przed deszczem, niepogodą lub wręcz przeciwnie przez silnym słońcem chroni specjalna osłona typu tonneau. Rozciąga się ją łatwo nad kabiną, i za pomocą przeznaczonych do tego pasów mocuje do nadwozia. Jest też możliwość jej połowicznego rozwinięcia, dzięki wszytemu zamkowi błyskawicznemu.

Dodatkowo samochód wyposażony jest w specjalne kanały drenujące odprowadzające wodę na zewnątrz, na wypadek gdyby burza zaskoczyła kierującego. System drenujący posiadają także fotele i wszystkie elementy wyposażenia kabiny – wszystkie także pokryto specjalną wodoodporną powłoką.

ForSpeed nie będzie produkowany seryjnie, jednak pewne rozwiązania jak np. przednie czy tylne reflektory wykonane w technologii LED, zostaną zastosowane nowych wersjach modeli ForTwo oraz ForFour. Również elektryczna technologia napędu małego pojazdu, zostanie wykorzystana.

Dr Annette Winkler, szefowa Smarta mówi:
– Smart Forspeed to zupełnie nowe spojrzenie na to jak wiele radości może dostarczyć napęd elektryczny. Dskonały design z potężną jak na zasilenie energią elektryczną jednostką układu napędowego, oraz co trzeba zaznaczyć brak emisji spalin, to zalety tego pojazdu. Jeśli umieścić Forspeed obok naszego e-bika, e-Skutera i Smart’a Fortwo z napędem elektrycznym, jasne stanie się, że Smart jest nie tylko pionierem w zastosowaniu tej technologii, ale również wiedzie prym wśród pozostałych producentów. Smart jest nie tylko praktycznym samochodem miejskim, ale przede wszystkim to świetny pomysł.

 

Najnowsze

Jenifer Cobb ustanawia rekord NASCAR – film

Jennifer Jo Cobb zapisała się na kolejnej stronie książki rekordów NASCAR. Obecnie jest pierwszą kobietą, której udało się zająć szóste miejsce w rywalizacji podczas wyścigu Era Energy Resources 250 na legendarnym torze wyścigowym Daytona na Florydzie.

Szczęśliwa Jenifer Cobb po wyścigu.
fot. materiały prasowe zawodniczki

To już drugi sezon, kiedy Amerykanka jadąca w barwach Lilly’s Cosmetics, postawiła na Forda 150. Od samego początku Jenifer wierzyła, że to auto jest w stanie zaprowadzić ją do czołówki. Cobb rozpoczęła wyścig z 31 miejsca. W początkowej fazie zawodów, postanowiła się trzymać z dala od kłopotów, pilnując tym samym 30 pozycji. 

– Podczas wyścigu pojawiało się wiele możliwości do ataku – powiedziała Cobb po zakończeniu imprezy. -Jednak szef teamu, Steve Kuykendall, powiedział mi, żeby uzbroić się w cierpliwość. Opłaciło się. Wyczekałam moment, w którym najwięcej mogłam uzyskać. 

Ta strategia uchroniła ją przed uczestnictwem w wypadkach i doprowadziła na 5 pozycję na 97 okrążeniu. Cobb walczyła dzielnie, ale ostatecznie została wyprzedzona przez jedno auto na ostatnim wirażu, kończąc na szóstej pozycji. Mimo, to radość w teamie była ogromna (patrz film poniżej).

Za kierownicą Forda – Jenifer Cobb.
fot. materiały prasowe zawodniczki

– Jestem niezwykle podekscytowana tym, co osiągnęliśmy dzisiaj – powiedziała Cobb. – Ten wynik jest świadectwem ciężkiej pracy i poświęcenia całego mojego zespołu. Jest to dla nas tym bardziej istotne, że w przeciwieństwie do innych teamów, nasz budżet jest znacznie niższy. Ale nie poddajemy się. Z nami jest trochę tak jak powiedział Walt Disney: Bawimy się w osiąganie tego, co niemożliwe. 

Wyścigi samochodowe NASCAR są w Stanach Zjednoczonych drugą pod względem popularności dyscypliną sportu. Nie dziwi więc fakt, że ogromne emocje wywołało zajęcie szóstego miejsca przez kobietę – kierowcę wyścigowego. Jenifer Jo Cobb udało się osiągnąć nie tylko najlepszy do tej pory wynik w swojej karierze, ale także najlepszy wynik osiągnięty kiedykolwiek przez kobietę we wszystkich seriach wyścigowych NASCAR. 

– Mając w pamięci, jak śledziłam kariery moich idolek Janet Guthrie (więcej o niej tutaj) i Erin Croker, które przetrały szlaki w mistrzostwach NASCAR dla pozostałych kobiet, jest to dla mnie niesamowite, że udało mi się osiągnąć lepszy wynik na torze Daytona, niż którejkolwiek z nich.

Najnowsze

Otwieracz do butelek… od Porsche

Były już ciuchy, zegarki, sanki, breloczki, a nawet perfumy sygnowane marką premium. Ale nas zachwycił wyjątkowy gadżet, który pochodzi z ostatniej kolekcji Porsche Design - oto otwieracz do butelek!

Nie jest to może zaskoczenie, bo skoro pojawiają się w kolekcjach marek motoryzacyjnych stringi (Harley), narty (Pirelli, Audi, Bentley, Aston Martin), perfumy (Jaguar), czy szpilki (Lamborghini, Opel), lub też elementy damskiej garderoby czy dodatków, np. torebki, dżinsy, czy sukienki inspirowane samochodami, ale też ekspresy do kawy i meble, to nie dziwi fakt, że powstają drobne, przydatne gadżety, którym można zabłysnąć w towarzystwie.

Otwieracz do butelek – niby prozaiczy przedmiot użytkowy, jednak zaprojektowany przez designerów z Porsche staje się dziełem sztuki. Inspirowany wyglądem mechanizmu zamka centralnego aktualnego modelu Porsche 911 Turbo i 911 Turbo S ozdobiony logiem marki z Zuffenhausen to must have każdej fashion victim.

Cudowny gadżet na nadchodzący sezon grillowy – otwieracz do butelek Porsche.
fot. Porsche Design

 

Najnowsze

Powiedz kierowcom co o nich myślisz

Przynajmniej raz w życiu każdy kierowca miał sytuację, gdy chciał coś przekazać innym użytkownikom drogi, stojącemu obok w aucie kierowcy, ale nie miał za bardzo jak. Amerykanie znaleźli na to sposób - przeczytaj o internetowej stronie, dzięki której wymiana informacji między kierowcami staje się pestką.

fot. bump.com

Dzięki darmowej aplikacji kierowca może się połączyć ze stroną w każdej chwili za pomocą komórki. Wystarczy zrobić zdjęcie własnej rejestracji i przesłać je na adres register@bump.com. Potem już tylko logowanie i mamy możliwość sprawdzania przychodzących wiadomości, lub wysłania ich innemu kierowcy, znajdującemu się w pobliżu nas. Dzięki temu prostemu programowi nie trzeba już wymachiwać rękami, mrugać światłami czy krzyczeć przez okno, żeby przekazać jakąś wiadomość, np. o problemach z samochodem czy też o niezbyt kulturalnej jeździe. Oczywiście w legalny i bezpieczny sposób. 

Z opisów, które pojawiają się na stronie bump.com są też takie, wychwalające czyjś wygląd, lub fajny samochód.

Jak wam się podoba taki sposób komunikacji? Czy to innowacyjna aplikacja, która usprawni nasze życie czy też kolejny, niepotrzebny dodatek wykorzystajujący prywatne dane? Piszcie w komentarzach.

Najnowsze

Nowa submarka BMW: BMW i – galeria

Submarka firmy BMW oznaczona iliterą "i", ma się skupiać na rozwoju ekologicznych rozwiązań transportowych. W 2013 roku jako pierwsze na rynku zadebiutują dwa modele nowego brandu - BMW i3 oraz BMW i8.   

 

Czyżby tak właśnie miały wyglądać nowe modele BMWi: BMW i3 oraz BMW i8?
fot. BMW

 

Idą zmiany. Ewidentnie. Jeśli jedna z najbardziej uznanych marek premium decyduje się na stworzenie submarki, pod którą ma zamiar produkować samochody „przyszłości”, to oznacza, że niebawem podobnych projektów możemy spodziewać sie u innych marek. Co więcej, w najbliższych latach BMW Group poszerzy znacznie ofertę usług komunikacyjnych. Aby tego dokonać, w Nowym Jorku powołano do życia spółkę typu venture capital o nazwie BMW i Ventures.

Logo submarki: BMW i
fot. BMW

BMW i projektuje pojazdy i oferuje usługi powstające od 2007 roku w ramach projektu „i”- think tank, badający ekologiczne rozwiązania transportowe. Jest to odpowiedź koncernu na zmieniające się potrzeby klientów takie jak rosnący popyt na alternatywne układy napędowe, np. elektryczne czy hybrydowe systemy napędowe. Wg producenta w ogromnych metropoliach bardzo pożądane są rozwiązania, które w inteligentny sposób łączą zalety różnych koncepcji komunikacyjnych.

Model BMW i3 – uprzednio znany jako BMW Megacity – będzie w ofercie firmy pierwszym seryjnie produkowanym miejskim pojazdem z całkowicie elektrycznym napędem. Zaś model BMW i8 oparto na pojeździe koncepcyjnym BMW Vision EfficientDynamics. Napęd hybrydowy typu plug-in ma łączyć w sobie sportowe możliwości ze zużyciem paliwa i poziomem emisji małego samochodu osobowego.

Oba modele powstały w oparciu o koncept konstrukcyjny LifeDrive. Do aluminowej płyty podłogowej przymocowano elementy układu  napędowego oraz kabinę, której szkielet wykonano z wytrzymałych i lekkich włókien węglowych zatopionych w żywicy epoksydowej (CFRP). Oba samochody od początku zaprojektowano z myślą o alternatywnych układach napędowych. Wykorzystano do tego innowacyjną architekturę oraz materiał CFRP, co pozwoliło praktycznie zniwelować dodatkową masę jaka powstała w chwili dodania zespołu akumulatorów.

Podobnie jak i3 model i8 również produkowany będzie w fabryce firmy BMW w Lipsku. Mimo różnego charakteru, w obu pojazdach stosowane będą identyczne komponenty – silniki elektryczne, elektronika napędowa oraz wysokonapięciowe akumulatory litowo-jonowe.

BMW i3 i BMW i8 – bryła samochodów.
fot. BMW
Oba auta zapowiadają nowe trendy w designie.
fot. BMW

BMW i zamierza oferować usługi klasy premium zupełnie niezależne od samochodu. Chodzi o rozwiązania transportowe dostosowane do indywidualnych potrzeb w nieograniczonej sieci wszystkich produktów i usług klasy Premium. Szczególny nacisk zostanie położony na rozwiązania, które poprawią wykorzystanie już istniejących miejsc parkingowych oraz na użycie inteligentnych systemów nawigacji oferujących informacje lokalne i intermodalne planowanie trasy, a także stworzenie sieci wypożyczalni pojazdów klasy premium.

Pierwszą firmą, w którą zainwestowała spółka BMW i Ventures, jest nowojorska My City Way, proponująca aplikacje na telefony komórkowe, która oferuje użytkownikom w ponad 40 amerykańskich miastach informacje o transporcie publicznym, wolnych miejscach parkingowych oraz lokalnej rozrywce. Kolejne 40 miast zostanie wkrótce częścią globalnej sieci, a jednym z nich będzie Monachium – siedziba BMW Group.

Najnowsze