Kobiety za kierownicą są bardziej nerwowe!

Naukowcy z londyńskiej uczelni przeprowadzili badanie na zlecenie jednego z producentów samochodów. Wyniki są zaskakujące. Okazuje się, że kobiety są dużo bardziej drażliwe, gdy siedzą za kółkiem.

W eksperymencie przeprowadzonym przez psychologa behawioralnego wzięło udział tysiąc kierowców z Wielkiej Brytanii. Patrick Fagan z Goldsmiths Univeristy w Londynie sprawdził w ramach różnych scenariuszy reakcję na dźwięk, zapachy, dotyk, bodźce wzrokowe oraz smak. 

Podczas jazdy samochodem mogą występować dwa stany emocjonalne: szczęście oraz złość. Pierwszy wariant występuje w momencie bezstresowej jazdy samochodem, która daje poczucie wolności. Do drugiej sytuacji dochodzi, gdy kierowca odnosi wrażenie, że traci kontrolę nad wszystkim.

Przeprowadzone badanie udowodniło, że podczas jazdy samochodem czujemy się bardziej szczęśliwsi. Dominowało poczucie wolności (51 proc. badanych), a także możliwość swobodnego przemieszczania się (19 proc.) i niezależności (10 proc.). Aż 54 proc. badanych Brytyjczyków przyznało, że lubi śpiewać w samochodzie, 80 proc. lubi słuchać muzyki, a 29 proc. mężczyzn stwierdziło, że woli rozmawiać podczas jazdy. Kierowcy najbardziej cieszą się, gdy mają przed sobą puste drogi (84 proc. badanych), piękne krajobrazy za oknem (78 proc.) lub nadmorskie pejzaże (69 proc.).

Badanie przeprowadzone przez Brytyjczyków wykazało też, że kobiety dużo silniej reagują na negatywne bodźce w otoczeniu. Naukowcy tłumaczą, że uruchamiają one instynkty obronne rozwinięte w czasach gdy kobiety musiały rozwinąć zdolność do wyczuwania zagrożenia dla nich samych oraz młodego potomstwa w momencie, gdy były same w jaskini, a mężczyźni polowali na zwierzynę.

Tezy zostały potwierdzone przez liczby. Okazało się, że w sytuacji kiedy kierowca miał do czynienia z trąbieniem klaksonu lub komentarzami na temat stylu jazdy, to w tej sytuacji złościło się o 14 proc. więcej kobiet niż mężczyzn. Podobnie w sytuacji, gdy inny użytkownik drogi nie używał prawidłowo kierunkowskazu. Badanie wskazało, że 13 proc. pań jest dużo bardziej zirytowanych. Średnio aż 12 proc. więcej kobiet niż mężczyzn wyrażało złość za kierownicą pod wpływem serwowanych bodźców.

Najnowsze

Szefowa General Motors zostanie wiceprezydentem USA?

Na razie to tylko "gdybanie", bo wybory jeszcze przed nami, ale jak wynika z najnowszych dokumentów ujawnionych przez WikiLeaks, szefowa General Motors ma duże szanse objąć fotel wiceprezydenta Stanów Zjednoczonych.

Taki scenariusz sprawdzi się, gdy Hillary Clinton wygra wybory. Te plotki to efekt korespondencji mailowej ujawnionej przez WikiLeaks przewodniczącego kampanii, Johna Podesty. W wysyłanych przez niego wiadomościach pojawiły się listy możliwych zastępców przyszłej prezydent. 

Wśród nich znalazło się nazwisko aktualnej szefowej koncernu General Motors – Mary Barra. Jest pierwszą kobietą, którą powołano na stanowisko dyrektora zarządzającego koncernu. Stało się to w 2014 roku i utrzymała się na tym stanowisku aż do dziś. 

Koncern General Motors ani jego prezes, nie uczestniczyli jeszcze w sposób aktywny w tegorocznej kampanii prezydenckiej w USA, czego nie można powiedzieć o Fordzie, który stał się argumentem w rękach Donalda Trumpa.

Jeżeli Hillary Clinton uda się zdobyć większość głosów, a Mary Barra zostanie wiceprezydentem to będzie to sytuacja bezprecedensowa – gdy dwie kobiety zajmują tak ważne stanowiska w amerykańskim rządzie. Jednak nie po raz pierwszy osoba ze środowiska motoryzacyjnego będzie piastować taki urząd. Wcześniej Robert McNamara będący prezesem Ford Motor Company stał się Sekretarzem Obrony pod rządami prezydentów Kennedy`ego i Johnsona. 

Na liście kandydatów oprócz prezes GM znalazły się takie osobistości jak choćby Tim Cook czy Bill Gates i jego żona Melinda. Koncern GM nie wydał jeszcze żadnego oświadczenia w sprawie pojawienia się Barry na liście.

Najnowsze

Czy wiesz kiedy zmienić opony na zimówki?

No właśnie. Jak wynika z niedawno przeprowadzonych badań, prawie jedna czwarta polskich kierowców nie ma pojęcie, kiedy należy zmienić opony letnie na zimowe. Dużo osób popełnia ten sam błąd.

TNS Polska przeprowadził na zlecenie Michelin Polska badania opinii i zachowań kierowców. Miało to miejsce w czerwcu tego roku. Wnioski z wyników tej ankiety są bardzo ciekawe. Prawie połowa (46 proc.) polskich kierowców uzależnia wymianę opon od konkretnego miesiąca zamiast warunków atmosferycznych. W trakcie badania 25 proc. wskazało październik, 20 proc. listopad, a tylko 1 proc. grudzień. Ponadto 4 proc. kierowców uważało, że czas na wymianę zimowego ogumienia nadchodzi wtedy, gdy spadnie pierwszy śnieg. Specjaliści podkreślają, że wtedy jest już za późno.

Tylko 24 proc. ankietowanych odpowiedziało prawidłowo. Opony zimowe zakładamy, gdy temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Pociesza jedynie fakt, że liczba prawidłowych odpowiedzi jest lepsza o 10 proc. niż sprzed dwóch lat, gdy Michelin zlecił podobne badanie. Co jest powodem takich wyników?

Coraz mniej polskich kierowców korzysta z dwóch kompletów ogumienia. W 2012 roku na oponach letnich i zimowych jeździło 91 proc. kierowców. Dwa lata później odsetek zmalał do 88 proc. Teraz ta grupa wynosi już 85 proc. i cały czas spada. Więcej kierowców decyduje się na opony wielosezonowe, chociażby z powodu łagodniejszej pogody w okresie zimowym, a także braku czasu na kupno i wymianę opon.

Najnowsze

Audi E-Tron – nadchodzi elektryczny SUV

Kolejny producent pozazdrościł sukcesów Tesli Model X. Audi zapowiedziało właśnie swojego pierwszego w pełni elektrycznego SUV-a. Samochód o nazwie E-Tron za kilka lat pojawi się na rynku.

Nazwa E-Tron już kilka razy przez ostatnie lata przewijała się w kontekście samochodów elektrycznych, produkcyjnych, a także wyścigowych. Szef Audi, Rupert Stadler tłumaczy, że jest to powtórka z przełomowego Audi Quattro, które zapoczątkowało wykorzystanie napędu 4×4 w niemieckich samochodach. Tym razem E-Tron będzie pierwszym modelem z całej gamy elektrycznych aut z Ingolstadt. 

Premiera Audi E-Tron nastąpi jeszcze w 2017 roku, ale pierwsze egzemplarze pojawią się na drogach rok później. Auto będzie montowane w Belgii, natomiast przed końcem dekady na rynku pojawią się kolejne modele. Producent wspomina o limuzynie oraz modelu konkurującym z BMW i3. 

Według pierwszych doniesień nowy SUV Audi będzie podobny do koncepcyjnego samochodu E-Tron Quattro zaprojektowanego przez Polaka – Kamila Łabanowicza. Egzemplarz zaprezentowany kilka lat temu miał pod maską silnik o mocy 503 KM i był w stanie przejechać 500 km na pełnych bateriach. Co pojawi się w wersji produkcyjnej, jeszcze nie wiemy. Auto ma być oferowane w różnych wariantach mocy i pojemności akumulatorów. Wszystko wskazuje na to, że Tesli Model X rośnie poważny konkurent.

Najnowsze

MINI Countryman z hybrydą

Do tej pory w gamie modelowej MINI nie było wersji z napędem hybrydowym. Za kilka miesięcy sytuacja ulegnie zmianie, ponieważ ekologiczna odmiana z napędem spalinowo-elektrycznym została właśnie zapowiedziana przez producenta.

Już niebawem na rynku pojawi się druga generacja MINI Countryman, a wraz z nią wariant napędzany układem hybrydowym. Od kilku miesięcy po niemieckich drogach poruszały się już zamaskowane egzemplarze Coutrymana wskazujące, że jest to właśnie taka wersja, ale dopiero teraz przedstawiciele koncernu potwierdzili te doniesienia. 

Producent nie ujawnił jeszcze, jaką nazwę otrzyma hybrydowa wersja, ale możemy się spodziewać, że być może otrzyma literkę „E” na końcu nazwy. Pod maską znajdziemy dokładnie te same podzespoły co w BMW 225xe. Pod maską pojawi się tandem składający się z trzycylindrowej jednostki TwinPower Turbo o pojemności 1,5 litra oraz silnika elektrycznego. Łączna moc takiego zestawu to 227 KM i 385 Nm. 

Akumulator o pojemności 7,7 kWh zostanie umieszczony pod podłogą, co poprawi środek ciężkości w samochodzie. Naładowany do pełna pozwoli przejechać do 41 km, z tą różnicą, że jazda w trybie elektrycznym będzie miała wyższy limit prędkości – nawet do 125 km/h. 

MINI na razie nie potwierdza tych rewelacji, ale możemy się spodziewać, że już za kilka miesięcy poznamy więcej szczegółów na ten temat.

Najnowsze