Klimatyzacja z systemem Nanoe – czy warto ją mieć w swoim samochodzie?

Kiedyś była luksusem zarezerwowanym dla droższych aut, teraz znajdziemy ją nawet w budżetowych modelach i to nierzadko w standardzie. Klimatyzacja to dziś jeden z podstawowych elementów wyposażenia.

Twórcą technologii Nanoe jest japoński Panasonic. Jej sekretem są tzw. rodniki hydroksylowe, które znajdują się w cząsteczkach jonowych powstających w wyniku poddawania pary wodnej działaniu wysokiego napięcia. Mówimy o naprawdę mikroskopijnych strukturach – cząsteczki Nanoe są średnio 500-krotnie mniejsze od cząsteczek pary wodnej.

Układ klimatyzacji nasyca powietrze cząstkami Nanoe zanim to dostanie się do kabiny samochodu. I robi to w zawrotnym tempie. W ciągu jednej sekundy w powietrzu przybywa 480 miliardów rodników hydroksylowych. Co istotne, system bazuje na wilgoci znajdującej się w powietrzu, więc nie wymaga żadnego działania ze strony kierowcy czy stosowania dodatkowych płynów.

Klimatyzacja z systemem Nanoe

Rodniki hydroksylowe wiążą wodór, więc unieszkodliwiają wirusy i bakterie znajdujące się w powietrzu – efektywność technologii Nanoe w unieszkodliwianiu wirusów grypy wynosi 99,9%. A to nie wszystko, bo oczyszczają również powietrze z alergenów, nieprzyjemnych zapachów, pleśni oraz pyłów PM 2.5 będących jednym z głównych składników smogu.

Klimatyzacja z systemem Nanoe

Mikroskopijne rozmiary cząsteczek sprawiają, że w łatwy sposób docierają w nawet najbardziej odległe zakamarki samochodu. Choć standardowe układy klimatyzacji przyczyniają się do osuszania powietrza, te z technologią Nanoe działają wręcz odwrotnie – nawilżają je, poprawiając samopoczucie kierowcy i pasażerów, a także pozytywnie wpływając na ludzką skórę. A zdolność do powstrzymywania rozwoju grzybów i pleśni sprawia, że klimatyzacja czas sama się oczyszcza.

Najnowsze

Modele Volkswagen ID. będą regularnie aktualizowane „Over-the-Air” już w 2021 roku

Za pomocą najnowszego oprogramowania, modele ID.3 i ID.4 mogą być w Europie gruntownie aktualizowane online!

Samochody zawsze będą dostępne z aktualnym oprogramowaniem dzięki funkcji „Over-the-Air ”. Oprogramowanie w wersji ID.2.1, które określa wstępne techniczne warunki aktualizacji „Over-the-Air”, jest automatycznie instalowane we wszystkich nowych modelach z rodziny ID. wyprodukowanych od 8 tygodnia kalendarzowego tego roku.

Modele Volkswagen ID. będą regularnie aktualizowane „Over-the-Air” już w 2021 roku

Od lata tego roku Volkswagen zapewni użytkownikom modeli z rodziny ID. aktualizacje regularnie co trzy miesiące. Oprócz optymalizacji wydajności oprogramowania mogą one również obejmować instalację nowych funkcji lub opcji wyposażenia.

Modele Volkswagen ID. będą regularnie aktualizowane „Over-the-Air” już w 2021 roku

Pierwsze aktualizacje „Over-the-Air” są w tej chwili z powodzeniem testowane na ponad 3000 aut firmowych. Wkrótce pierwsi klienci będą mogli korzystać z ciągłej poprawy wydajności systemu oraz z nowych funkcji. W ten sposób Volkswagen wyznacza ważny punkt w rozwoju architektury elektronicznej swoich samochodów.

Najnowsze

Nowy Mercedes Klasy C wyposażony jest w zawsze aktualną generację systemu MBUX

Asystent głosowy „Hej Mercedes” w nowej Klasie C staje się bardziej interaktywny i może „uczyć się” zachowań użytkownika, gdy ten aktywuje usługi online w aplikacji Mercedes me.

Informacje pojawiające się na wyświetlaczu kierowcy (panelu wskaźników) oraz na ekranie systemu informacyjno-rozrywkowego prezentowane są w przejrzysty sposób, w nowej estetyce, znanej dotądz najnowszej Klasy S. Wygląd interfejsu można indywidualizować, wybierając jeden z trzech stylów wyświetlania (dyskretny, sportowy, klasyczny) oraz trzech trybów (nawigacja, systemy wspomagające, usługi).

{{ gallery(3247) }}

W klasycznym stylu kierowcę wita znajomy widok, z dwoma wskaźnikami i zmienną zawartością pomiędzy nimi. W stylu sportowym dominują centralnie umieszczony wyświetlacz i czerwona kolorystyka, a w stylu dyskretnym zawartość ekranu zostaje zredukowana do najbardziej istotnych parametrów. Dodatkowo oba wyświetlacze przejmują wybrany schemat kolorystyczny nastrojowego oświetlenia.

Nowy Mercedes Klasy C wyposażony jest w zawsze aktualną generację systemu MBUX

Nowością jest tryb systemów wspomagających, w którym wskaźniki prezentują sytuację na drodze w czasie rzeczywistym, uzupełniając widok o ważne informacje. Wprost z Klasy S pochodzi tryb pełnoekranowej nawigacji, dostarczający kierowcy najlepsze możliwe wskazówki podczas podróży.

Dzięki funkcji MBUX Smart Home nowa Klasa C staje się teraz mobilnym centrum sterowania inteligentnym domem. Pozwala np. sterować ustawieniami temperatury i oświetlenia, pozycją rolet czy urządzeniami elektrycznymi. Czujniki ruchu i styki okienne informują użytkownika o obecności proszonych lub nieproszonych gości.

– Hej Mercedes, czy ktoś jest teraz w moim domu?

– Sprawdzone. Ostatni wykryty ruch nastąpił w kuchni, godzinę temu.

Właśnie tak mogą przebiegać w przyszłości rozmowy pomiędzy kierowcą lub pasażerem a inteligentnym domem użytkownika za pomocą asystenta głosowego MBUX. W momencie debiutu funkcja MBUX Smart Home będzie obsługiwać wiele urządzeń oferowanych przez wiodących dostawców – odpowiednie umowy zawarto jużz Bosch Smart Home oraz Samsung SmartThings. Kolejni dostawcy dołączą do tego grona w późniejszym terminie.

Nowy Mercedes Klasy C wyposażony jest w zawsze aktualną generację systemu MBUX

Na życzenie dostępny jest także kolorowy wyświetlacz head-up. Kierowca widzi go jako wirtualny obrazo wymiarach 9 x 3 cale (ok. 23 x 8 cm), unoszący się ponad maską, w odległości około 4,5 m. W ergonomicznym miejscu pod centralnym wyświetlaczem znajduje się czytnik linii papilarnych, który pozwala użytkownikom szybko, wygodnie i bezpiecznie zalogować się do MBUX-a.

{{ gallery(3248) }}

Skaner wprowadzono z uwagi na ochronę osobistych ustawień i danych, takich jak ulubione, ostatnie miejsca docelowe, prognozy oparte na zachowaniu użytkownika, wpisy do kalendarza czy wiadomości e-mail. Również procesy płatności za pośrednictwem Mercedes me są zarezerwowane tylko dla użytkowników.

Najnowsze

35 miliardów złotych – właśnie tyle pieniędzy zostanie w tym roku przeznaczone na budowę dróg

W roku 2021 rozpocznie się i zakończy więcej inwestycji drogowych, niż w 2020. Gdzie możemy się spodziewać nowych dróg?

Oprócz kontynuacji 100 zadań budów drogowych – o łącznej długości 1200 kilometrów, na które zabezpieczone jest 15 miliardów złotych w krajowym budżecie – rozpoczną się nowe budowy o wartości ponad 20 miliardów zł.

Będzie to 350 kilometrów całkowicie nowych odcinków dróg i 330 kilometrów dróg poddawanych przebudowie. Już za prawie trzy lata kierowcy będą mogli pojechać nowymi drogami, które powstaną w ramach tegorocznych przetargów.

Na jakich odcinkach skupiać się będzie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad?

GDDKiA koncentruje się przede wszystkim na trasie S19, biegnącej wzdłuż wschodniej granicy kraju – gdzie ogłoszone zostały przetargi na aż 100 kilometrów. Powstanie po mniej więcej 50 kilometrów drogi S10 Bydgoszcz-Toruń i drogi S17 – łączącej Warszawę z Lublinem. GDDKiA zapowiada też, że przygotuje w tym roku pełną dokumentację do ważnego poszerzenia autostrady A2 między Łodzią a Warszawą – powiedział serwisowi eNewsroom Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – W 2020 roku oddano tylko 138 kilometrów autostrad, ale rok bieżący ma się zakończyć lepiej.

Przewiduje się 385 kilometrów nowych tras szybkiego ruchu. Jedną z ważniejszych będzie tunel południowej obwodnicy Warszawy. Służby budowlane mają go odebrać w drugim kwartale tego roku. Oddane zostanie też 40 kilometrów autostrady A1, kilka kluczowych obwodnic i kolejne kilometry drogi S70 na północ od Warszawy. Pojedziemy także nowym odcinkiem S3 – wzdłuż zachodniej granicy Polski, odcinkiem S19 między Rzeszowem a Lublinem, a także drogą S61 – czyli Via Baltica, w kierunku Mazur i przejścia granicznego. Ta droga na pewno ułatwi i poprawi płynność przejazdów, ze względu na duży ruch samochodów ciężkich w tym kierunku – analizuje Furgalski.

Najnowsze

Seat chce wspierać i inspirować kobiety, by rozwijały się w naukach ścisłych i technicznych!

Według UNESCO kobiety stanowią 35% studentów kierunków STEM (ang. nauka, technologia, inżynieria, matematyka).

Według raportu OECD 24% absolwentów kierunków inżynierskich to kobiety. Innowacje, zrównoważony rozwój, czy też doświadczenie użytkownika to obszary sektora mobilności, w których zaangażowanie kobiet jest niezbędne. Seat zrealizował specjalny program, który ma na celu inspirację od najmłodszych lat kobiet praktyczną stroną nauk ścisłych.

Badania wskazują zarazem, że o wyborze karier w naukach ścisłych zdają się zaważać nie wrodzone zdolności, lecz stereotypy i uprzedzenia pod względem płci. Wyniki testu naukowego PISA przeprowadzonego wśród 15-letnich uczniów w ponad 70 krajach pokazują, że w naukach ścisłych chłopcy i dziewczęta uzyskują podobne wyniki w jednej trzeciej krajów. W kolejnej jednej trzeciej państw wyższe wyniki mieli chłopcy, zaś w pozostałych krajach umysłem ścisłym częściej wykazywały się dziewczęta. Seat postanowił wesprzeć popularyzację dziedzin ścisłych wśród dziewczyn. W tym celu doprowadził do spotkań kobiet z dwóch pokoleń, które łączy ta sama naukowa pasja.

Jana Planagumà jest uczennicą pierwszej klasy szkoły średniej Salezjanów de Rocafort w Barcelonie. Pomimo młodego wieku dwunastolatka eksperymentowała z fizyką, matematyką i chemią. Ma sprecyzowane zainteresowania: 

Uwielbiam matematykę. Ukończyłam egzaminy z matematyki w piątej klasie z 900. lokatą spośród 15 000 uczniów. Kiedy przyjdzie czas na decydowanie o mojej przyszłości, mam zamiar postawić na tę naukę bez względu na wszystko.

W ramach programu Jana spotkała się z Paqui Lizaną, inżynierką telekomunikacji i szefową produktów cyfrowych w firmie SEAT. Ekspertka zaznacza, jak bardzo niezbędne jest inspirowanie i przyciąganie młodych kobiet do świata nauki, inżynierii i technologii:

Jestem pewna, że jest wiele dziewcząt, których marzeniem jest studiowanie inżynierii, ale się boją. Powiedziałabym im, żeby bez wahania podjęły studia. Osobiście do studiowania inżynierii telekomunikacyjnej skłoniła mnie moja pasja do rozwiązywania problemów. Dla mnie nauki ścisłe są okazją do zmiany status quo, są rewolucją, którą mogą przeprowadzić wszyscy, nie tylko mężczyźni.

Najnowsze