
Kilka inteligentnych czujników skończy raz na zawsze problem parujących szyb?
Aktywacja wycieraczek przedniej szyby, sterowanie klimatyzacją przez dopasowanie jej ustawień do potrzeb podróżnych i zapobieganie parowaniu przedniej szyby – takie funkcje zapowiada Skoda w swoich najnowszych modelach. Wszystko to dzięki... Inteligentnym czujnikom.
W samochodach marki wszystkie te funkcje są obsługiwane przez jeden moduł z wieloma czujnikami. Moduł znajduje się na przedniej szybie w obudowie lusterka wstecznego i jest chroniony ceramiczną osłoną. Powierzchnia czujnika pokryta jest warstwą żelu zapewniającą doskonały kontakt ze szkłem i zabezpieczającą przed cząstkami kurzu. Jeśli przednia szyba wymaga wymiany, warstwa żelu jest zastępowana nową, aby można było ponownie użyć oryginalnego czujnika.
Czujniki modułu RLFS (j. niem.: Regen, Licht, Feuchte, Sonne – deszcz, światło, wilgoć, słońce) skanują zarówno parametry otoczenia, jak i wnętrza, takie jak: oświetlenia przed i nad samochodem, wykrywają wodę na przedniej szybie, jej temperaturę, intensywność światła słonecznego, względną wilgotność wewnętrzna i punktu rosy. Następnie dane są przetwarzane i oceniane przez centralną jednostkę sterującą samochodu. Jednostka ta wysyła instrukcje do innych jednostek, które sterują odpowiednimi funkcjami, takimi jak włączanie reflektorów, aktywacja wycieraczek przednich szyb lub regulacja ustawień klimatyzacji.
- Czujnik deszczu ocenia ilość wody na przedniej szybie. Aby funkcja działała poprawnie, światła muszą być ustawione w trybie AUTO, a wycieraczki na INT. Kierowca może skupić się przede wszystkim na jeździe, ponieważ informacja o ilości wody przesyłana jest do centralnej jednostki sterującej, która automatycznie w razie potrzeby uruchomia wycieraczki. Czułość modułu może być regulowana.
- Czujnik światła zbudowany jest z diod, które skanują oświetlenie przed i nad samochodem oraz prostopadle do przedniej szyby. Urządzenie przesyła informacje do centralnej jednostki sterującej, która w zależności od zmiany natężenia światła podczas jazdy w tunelu, zacienioną aleją czy po zapadnięciu zmroku automatycznie dokonuje regulacji oświetlenia.
- Czujnik wilgoci ocenia wilgotność wewnątrz samochodu, natężenie światła słonecznego oraz temperaturę po wewnętrznej stronie przedniej szyby. Centralna jednostka sterująca przetwarza dane i przesyła je do jednostki sterującej klimatyzacją, która dostosowuje ustawienia klimatyzacji tak, aby spełniała wymagania kierowcy i zapobiegała parowaniu szyby przedniej. Czujnik może nawet określić, po której stronie samochodu jest silniejsze światło słoneczne, dzięki czemu może dokonywać różnych regulacji dla prawej i lewej strony samochodu.
Inteligentny czujnik RLFS ma jednak więcej niż trzy główne funkcje opisane powyżej. Jeśli zacznie padać, samochód automatycznie przełącza się ze świateł dziennych na światła mijania. Funkcja Coming/Leaving Home, która oświetla samochód, gdy użytkownik zbliża się do niego lub opuszcza pojazd, jest aktywna tylko w ciemności dzięki monitorowaniu przez czujnik poziomu światła w otoczeniu. Zmiana natężenia oświetlenia przy wjeździe i wyjeździe z tunelu jest możliwa za pomocą kalkulacji prędkości, z jaką zmieniają się warunki świetlne oraz dzięki przebytej odległości. Przełączanie świateł zajmuje mniej niż dwie sekundy.
Czujniki najpierw testowane są w warunkach laboratoryjnych, gdzie sprawdzana jest podstawowa funkcjonalność i komunikacja z samochodem. Reakcje czujnika sprawdzane są w warunkach imitujących różne rodzaje deszczu, od słabej mżawki po ulewy, w tym nagłe i intensywne rozpryskiwanie dużej ilości wody na szybę – imitując sytuację, np.: kiedy ciężarówka jadąca w przeciwnym kierunku wjeżdża w kałużę. Systemy są następnie testowane i dostrajane w rzeczywistych sytuacjach drogowych, by zapewniać dodatkowy komfort podróżowania w każdych warunkach.
Najnowsze
-
Parking w Warszawie: bezkarność na „kopertach” uderza w najsłabszych – kto na tym zarabia? Cena kopert i fałszywych kart
Każdy, kto choć raz próbował zaparkować w Warszawie, wie, że to walka o każdy centymetr. W tej codziennej bitwie o przestrzeń, na pierwszej linii frontu często stoją ci, którzy najbardziej potrzebują wsparcia – osoby z niepełnosprawnościami. Przeznaczone dla nich miejsca, oznaczone jako tzw. „koperty”, bywają bezczelnie zajmowane. Inny proceder to kupno karty uprawniającej do legalnego […] -
Zapomnij o HIMARS-ie? Oto polscy producenci sprzętu wojskowego, których nie uznają rodzimi „patrioci”
-
Od Couriera do Transita – kompletny przegląd modeli Ford Pro i zabudów. Który wariant wybrać dla swojej firmy?
-
Via Carpatia to droga donikąd? Oto dlaczego Polska wschodnia wciąż nie ma swojej ekspresówki
-
Tłusty obiad i piwo? Polak pije, jedzie i ryzykuje. Szokujące dane o polskich kierowcach!
Zostaw komentarz: