Jak zostać kierowcą lub pilotką rajdową

Marzysz o karierze kierowcy lub pilotki rajdowej? Nie wiesz od czego zacząć? W sezonie 2010 zaczynamy od szkolenia i zdania egzaminu. Nic więcej nas nie dzieli od pierwszego stopnia rajdowej licencji! Przybliżamy, co trzeba zrobić, aby zostać zawodowcem.

Regulaminy dotyczące zdobywania licencji kierowcy rajdowego w roku 2010 nie przewidują konieczności startów w KJS. PZM (Polski Związek Motorowy) chciał tym samym oddzielić kierowców amatorów (którzy bawią się i uczą na KJS), od kierowców planujących karierę rajdową. 

Nadal możemy cywilnym autem startować w zawodach dla amatorów (KJS), które organizują automobilkluby. Możemy tam szlifować umiejętności i cieszyć się rywalizacją. Jeżeli jednak planujemy w sposób profesjonalny zająć się rajdami, musimy przygotować samochód (wg. wymogów bezpieczeństwa załącznika „J”) i zdać egzamin na pierwszy stopień licencji rajdowej. 

Martyna Markowska startuje od dawna w KJS jako pilotka. Teraz – jeśli tylko chcesz, możesz zostać pilotką bez udziału w KJS, ale polecamy te konkurencje, bo to fajna zabawa!
fot. szczepanrally.pl

Licencja R2
Aby zdawać na licencję należy posiadać prawo jazdy kat. B, oraz zrzeszyć się i opłacić składkę członkowską w automobilklubie (http://www.pzm.pl/Kluby_zrzeszone_w_PZM  – znajdź najbliższy automobilklub). Kolejny krok to pozytywne przejście badań lekarskich i psychologicznych pod kątem naszych startów w sportach motorowych. 

Następnie przechodzimy szkolenie, obejmujące zajęcia teoretyczne w zakresie znajomości regulaminów sportu samochodowego, obowiązujących zasad bezpieczeństwa oraz znajomości opisów nawigacyjnych. Automobilkluby mają obowiązek przeprowadzać je nie rzadziej niż dwa razy w roku.  

Kolejnym krokiem jest egzamin przed Komisją Egzaminacyjną OKSS (składającą się z min. 3 osób). Po zaliczeniu egzaminu składamy zebrane dokumenty w automobilklubie i uiszczamy opłatę za licencję w wysokości 360 zł. 

Mając licencję R1 możemy startować jako:

– kierowca w rajdach RD- 3L (III liga *)
– kierowca w Wyścigach Górskich SWG (II liga)
– kierowca w rajdach RPP 3 razy w ciągu sezonu, ale bez pomiaru czasu (rajdowa II liga)
– pilota w rajdach RD- 3L
– pilota w rajdach RPP
– pilota w rajdach RMPST (mistrzostwa Polski w rajdach terenowych) 
* określenie ligi jest umowne, pomagające w rozumieniu rangi rajdu  

Licencja R2

Licencja R1
Kandydat do kolejnego stopnia licencji musi zdobyć 21 punktów startując w rajdach, które punktowane są następująco:
3 punkty za rajd RD-3L 01 (z łączną długością prób ok. 10 km)
6 punktów za rajd RD-3L 02 (z łączną długością prób ok. 20 km)
7 punktów za start na końcu stawki rajdu RPP (ale tylko do 3 razy)
10 punktów za rajd RD-3L 03 (z łączną długością prób ok. 30 km)

Następnie kierowca składa wymagane dokumenty i wniosek do swojego automobilklubu, oraz wnosi opłatę  za licencję w wysokości 360 zł. 

Z taką licencją znacznie rozszerzają się nasze możliwości startów, możemy być:
– kierowcą w rajdach RPP
– kierowcą w rajdach RSMST
– kierowcą  w wyścigach GSMP (i ich odpowiednikach na terenie Unii Europejskiej)
– pilotem w w rajdach RD- 3L
– pilotem w rajdach RPP
– pilotem w rajdach RMPST
– pilotem w rajdach RSMP (mistrzostw Polski) 

Licencja R
To najwyższy stopień rajdowej licencji w Polsce – z nią możemy startować w rajdowych cyklach mistrzostw Polski, Europy czy Świata, a także w wyścigach górskich i rajdach samochodów terenowych. Natomiast wyścigi na torze wymagają już licencji wyścigowych. 

By zdobyć licencję R należy zgromadzić 21 punktów startując w Rajdowym Pucharze Polski (RPP). Punkty uzyskuje się za miejsce osiągnięte na mecie w klasyfikacji generalnej lub w swojej klasie (wtedy liczba punktów zależy także od ilości rywali w danej klasie). 

Do licencji wystarczy również, by kierowca został sklasyfikowany na minimum sześciu rajdach RPP na przestrzeni trzech sezonów. Opłata za wydanie najwyższego stopnia licencji wynosi 460 zł. 

Licencja pilota

Licencje Pilota
Pierwszy stopień licencji pilota zdobywamy w sposób zbliżony do licencji R2. Po przejściu badań przystępujemy do szkolenia i egzaminu przed komisją OKSS. Opłata za licencję wynosi 210 zł. 

Taka licencja upoważnia do pilotowania kierowców na zawodach RD-3L, RPP oraz RMPST. Aby pilot mógł wystartować w rajdach wyższej rangi, musi ukończyć minimum sześć rajdów na przestrzeni trzech sezonów i wystąpić o wydanie uprawnienia R co-driver (20 zł), które jest ważne jedynie łącznie z licencjami: P, R1 lub R2. 

Objaśnienie skrótów:
KJS – Konkursowa Jazda Samochodem
RD-3L – Rajdowy Debiut – 3 Liga
RPP – Rajdowy Puchar Polski
RSMP – Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski
SWG – Samochodowe Wyścigi Górskie
GSMP – Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski
RMPST – Rajdowe Mistrzostwa Polski Samochodów Terenowych
PZM – Polski Związek Motorowy
OKSS – Okręgowa Komisja Sportu Samochodowego

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze