ID. Space Vizzion zadebiutuje w Los Angeles. Nowatorskie kombi z charakterem?

ID.Space Vizzion to samochód studyjny, ale nie dream car. W wersji produkcyjnej wyjedzie na ulice pod koniec 2021 roku.

ID. Space Vizzion jest oparty na modułowej platformie MEB, skonstruowanej przez Volkswagena dla samochodów elektrycznych nowej ery. MEB w pełni wykorzystuje techniczne możliwości, które daje elektromobilność i zapewnia duży zasięg, dynamiczne właściwości jezdne i zupełnie nowy poziom łączności ze światem zewnętrznym.

Najnowszy model studyjny Volkswagena wyróżnia się doskonałą aerodynamiką, którą zapewniają m.in. precyzyjnie zaprojektowana przednia część auta oraz dach, w których są wykonane otwory kierunkujące strugę powietrza. Znakomita aerodynamika oraz wydajny układ napędowy gwarantują ID. Space Vizzion zasięg do 590 kilometrów (WLTP) lub 300 mil (EPA).

Wnętrze ID. Space Vizzion jest maksymalnie funkcjonalne, samochód obsługuje się  intuicyjnie za pomocą cyfrowego kokpitu. Elementy wnętrza wykonano z ekologicznych materiałów, takich jak – na przykład – AppleSkin, czyli rodzaj nowej sztucznej skóry z udziałem resztek powstających przy produkcji soku jabłkowego.

Najnowsze

Polacy powalczą na Mistrzostwach Świata SuperEnduro

Z roku na rok polska reprezentacja rośnie w siłę, a kibice zgromadzenie w TAURON Arenie Kraków mają coraz więcej powodów do biało-czerwonej dumy!

W kategorii Prestige ponownie reprezentować nas będą Tadeusz Błażusiak – sześciokrotny Mistrz Świata Super Enduro, Emil Juszczak -Wicemistrz Świata SuperEnduro (Junior) oraz Grzegorz Kargul – Mistrz Polski SuperEnduro (Junior). Po zeszłorocznym debiucie w najwyższej klasie startowej Emil i Grzegorz nabrali doświadczenia i z pewnością dadzą z siebie wszystko, aby pokazać się jak z najlepszej strony przed własną publicznością.

Taddy z kolei ma za sobą świetny sezon i śmiało możemy stwierdzić, że z jego strony czeka nas wyjątkowo zacięta walka o siódme, mistrzowskie trofeum – dwa tygodnie temu wywalczył tytuł Wicemistrza Ameryki EnduroCross, a w ubiegłą sobotę zajął czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej zawodów World Enduro Super Series.

Zerkając na listy startowe klasy Junior możemy się spodziewać w tym roku wyjątkowo mocnego, polskiego akcentu. Swój udział w motocyklowych Mistrzostwach Świata potwierdziło już pięciu Polaków: Dominik Olszowy, Oskar Kaczmarczyk, Kacper Panek, Jan Gąsienica oraz Dawid Babicz. 

Najnowsze

Samochody elektryczne czy wodorowe?

Rozpoczęcie produkcji modelu ID.3 sprawia, że pytanie o to, który rodzaj napędu ma przed sobą większą przyszłość staje się znowu aktualne. Wyjaśniamy na czym, według dzisiejszego stanu wiedzy, polegają najważniejsze zalety napędu elektrycznego w porównaniu z ogniwem paliwowym wykorzystującym wodór.

Odkąd Volkswagen rozpoczął w Zwickau produkcję modelu ID.3 wkraczając w epokę elektrycznych samochodów, politycy oraz eksperci dyskutują w mediach i na forach społecznościowych o tym, czy decyzja Volkswagena o konsekwentnym rozwijaniu elektrycznej mobilności jest słuszna. A może największy producent aut w Europie powinien postawić mocniej na alternatywne źródła napędu, zwłaszcza na rozwój ogniw paliwowych wykorzystujących wodór?

Decyzja koncernu Volkswagen jest jednoznaczna: produkując auta na masową skalę Volkswagen zamierza oferować elektryczne pojazdy szerokiej grupie klientów – i to mimo że dział badań koncernu nadal prowadzi prace nad ogniwem paliwowym. Przesiadka do aut elektrycznych musi jednak – już choćby po to, by chronić klimat i dotrzymać postanowień Porozumienia Paryskiego – dokonać się na dużą skalę. Już za kilka lat Volkswagen zamierza sprzedawać ponad milion takich aut rocznie.

Fakty potwierdzają, że Volkswagen ma rację. Profesor Maximilian Fichtner – zastępca dyrektora Instytutu Helmholtz w Ulm ds. pozyskiwania energii w wyniku procesów elektrochemicznych oraz wybitny ekspert w dziedzinie badań nad wodorem – powiedział gazecie „Wirtschaftswoche”:

„Bardzo niska efektywność well-to-wheel (od źródła do koła)” ogniw paliwowych stosowanych w samochodach osobowych sprawia, że auta czysto elektryczne „są wielokrotnie bardziej ekonomiczne”. Profesor zauważył także: „Absolutnie nie mam nic przeciwko wodorowi jako substancji pozwalającej magazynować energię. Tyle, że trzeba go stosować tam, gdzie ma to sens, czyli raczej nie w samochodach osobowych, lecz w zastosowaniach stacjonarnych”.

Ten pogląd podziela również profesor Volker Quaschning z Wyższej Szkoły Technicznej i Gospodarczej (HTW) w Berlinie specjalizujący się w badaniach nad odnawialnymi systemami energetycznymi w Wyższej Szkole Technicznej i Gospodarczej (HTW) w Berlinie. Żeby masowo produkować samochody napędzane wodorem, wiele krajów musiałoby importować wodór pochodzący ze źródeł odnawialnych, co w najbliższym czasie nie jest możliwe. Poza tym z powodu wysokich strat energii stosowanie wodoru „w sumie i tak byłoby droższe niż korzystanie z aut elektrycznych”. Dlatego pod względem obciążeń dla klimatu obydwa źródła napędu „prawie się nie różnią”. Profesor Quaschning podsumowuje: najprawdopodobniej wodór będzie wykorzystywany „przede wszystkim w samochodach pokonujących dziennie duże odległości”. „Do zwykłego użytku z dużym prawdopodobieństwem stosowane będą auta elektryczne wyposażone w akumulator. Dla środowiska nie wynikną z tego żadne negatywne skutki”.

Najnowsze

Kobiety po 50-tce tylko jako pasażer? Niedługo ten stereotyp odejdzie do lamusa!

Kobiety, które przekroczyły 55 r.ż. coraz częściej siadają za kółko. W ciągu 10 lat ich liczba wzrosła niemal trzykrotnie (CEPiK).* Ta grupa chętniej niż kiedyś dba też o swoje drogowe bezpieczeństwo od a do z i szuka sposobów na to by nic jej na drodze nie zaskoczyło.

Obecnie niemal 9 000 000 kobiet ma „prawko”, w tym 24 proc. osób stanowią panie w wieku 55 – 65+. (jest ich ok. 2 000 000). I chociaż ta grupa jest mniejszością wśród kierowców to jednak stale rośnie i nie można jej bagatelizować.

Seniorka za klawiaturą

Panie 55+ nie tylko coraz chętniej chwytają za kierownicę, ale też klawiaturę i ubezpieczają się zanim wyjadą na drogę. Dla ubezpieczycieli stanowią znaczącą grupę focusową, której zachowania i preferencje są stale obserwowane. – Co przeczy stereotypom? Z pewnością rosnąca liczba zmotoryzowanych kobiet kupujących ubezpieczenia. Z naszych analiz wynika, że pań dokonujących transakcji zakupu OC i AC jest coraz więcej – w naszym portfelu stanowią one ok 30 proc. kupujących i ta wartość zwiększyła się względem ubiegłego roku – mówi Kamila Kamińska, Dyrektor Operacyjny porówneo.pl. –  Co więcej, wśród kobiet kupujących ubezpieczenia online ponad 14 proc. jest w wieku 55+ i tu również zachodzą zauważalne wzrosty – zaznacza Kamila Kamińska.

Kobiety, również te starsze, są przezorne i ubezpieczeń szukają w miesiącach letnich, długo przed tzw. szczytem wypadkowym następującym we wrześniu i październiku. W przeciwieństwie do panów, których aktywność (w tym zakresie) wzrasta we wrześniu.

Można jechać

Seniorki bywają przezorne także na drodze. Co potwierdza analiza dr Anny Łuszczak (CIOP). Według, której starsi kierowcy unikają nadmiernej prędkości, jazdy po zmroku, w godzinach szczytu, jeżdżą po dobrze znanych i mniej ruchliwych ulicach. Po prostu stosują strategie zwiększające bezpieczeństwo.

Przezorność nie zawsze jest w stanie ochronić ich przed kolizją – 16 proc. wypadków w 2018 r. spowodowały osoby w wieku 60+ (Komenda Główna Policji). Jednak biorąc pod uwagę wskaźnik liczby wypadków na 10 000 populacji w 2018 r. (przedział wiekowy 18 – 65+) to najniższy jest on właśnie w przypadku seniorów – 4,8. Wskaźnik ten maleje wraz z rosnącym wiekiem – 17,5 wynosi on w przypadku młodych kierowców (18-24 lat). Niższy jest u kierowców między 25 a 39 r.ż. – 9,8 oraz tych z grupy 40 – 59 lat – 7,1.

Najnowsze

Aprilia zaprezentowała nowości: RS 660, Tuono 660 Concept, RSV4 1100 Factory oraz Tuono V4 1100 Factory

Wśród nowości Aprilii mamy długo wyczekiwany model RS 660 wraz z bliźniaczym modelem koncepcyjnym typu naked. Oferta V4 zaktualizowana została przez niepokonane modele RSV4 1100 Factory oraz Tuono V4 1100 Factory.

Aprilia RS 660

Stworzony na zupełnie nowej platformie technologicznej, definiowany przez rzędowy, dwucylindrowy silnik 660. Rozpoczyna nową generację lekkich motocykli o wysokich osiągach i o wyrafinowanym designie. Stanowi powrót do silników średniej pojemności, jest wspierany przez elektronikę i technologię prosto z oddziału Aprilia Racing. Jego celem jest odkrycie na nowo przyjemności i radości z codziennej jazdy. Pierworodnym w tej nowej generacji motocykli spod znaku Aprilia staje się model RS 660. Jest połączeniem technologii klasy premium oraz zaawansowanych, ale nieprzytłaczających osiągów, aby na nowo odkryć przyjemność z dynamicznej jazdy po drogach. Pod względem technicznym RS 660 jest projektem unikalnym. Posiada nową ramę i wahacz z lekkiego aluminiom oraz wysokowydajny silnik R2 zapewniający przyjemność każdemu motocykliści. Odziedziczony z niepokonanego modelu Aprilia RSV4 pakiet elektroniki to najwyższa półka: składa się z przepustnicy Ride-By-Wire oraz 6-osiowej platformy inercyjnej, które gwarantują optymalne wykorzystanie asystentów elektronicznych APRC. Znalazło się tam pięć trybów jazdy ustalających zachowanie asystentów w zależności od preferencji motocyklisty.

Aprilia Tuono 660 Concept

Model koncepcyjny Tuono 660 najlepiej wyraża nowe założenia uniwersalności sportowej. Pomysł ten przedstawiony został przez markę Aprilia w nowej rodzinie motocykli stworzonych dookoła nowego 2-cylindrowego, rzędowego silnika o pojemności 660 cm3, który w Tuono 660 Concept dostarcza moc 95 KM. Jeden motocykl, który zaspokoi dowolną potrzebę radości: od jazdy codziennej, do sportowej. Wyjątkowe osiągi dostępne dla każdego, wyrafinowane podwozie oraz dodatki klasy premium, aby na nowo odkryć jazdę ze sportowym zacięciem. Trzymając się tradycyjnych założeń marki Aprilia, wersja naked stworzona jest z modelu RS 660. Posiada te same cechy technologiczne oraz bezkonkurencyjne podwozie, jednak dzięki podniesionej pozycji i wysokiej kierownicy, silnie kojarzy się z jazdą drogową.

Aprilia RSV4 1100 Factory

Dzięki nowemu i wysoce zaawansowanemu zawieszeniu półaktywnemu, najszybszy najmocniejszy i najlżejszy model RSV4 w dziejach staje się jeszcze bardziej skuteczny na torze oraz daje jeszcze więcej przyjemności na drogach. Jednostka zarządzająca systemem zawieszenia Öhlins Smart EC 2.0 posiada dostęp do wszystkich systemów elektronicznych motocykla, dzięki czemu rozpoznaje każdą fazę jazdy, a więc potrafi zaadaptować ustawienie hydrauliki widelca, amortyzatora oraz amortyzatora skrętu. Jest to możliwe dzięki rozwiniętemu algorytmowi stworzonemu we współpracy marek Öhlins i Aprilia. Aprilia RSV4 skonstruowana jest wokół silnika V4 65° o fenomenalnej mocy maksymalnej 217 KM, niespotykanej wcześniej w seryjnych motocyklach sportowych, a także wokół w pełni regulowanego podwozia będącego dziedzictwem dynastii, która zdobyła 18 tytułów i zwyciężyła w 143 wyścigach Grand Prix w klasie 250 GP. Taki zestaw podkreślony jest najnowszym pakietem systemów elektronicznych zarządzających silnikiem oraz osiągami motocykla. RSV4 to esencja marki Aprilia, pierwszego producenta stosującego przepustnicę Ride-By-Wire w standardzie, a przede wszystkim pierwszego producenta, który opatentował dynamiczną platformę APRC. Przy projektowaniu RSV4 nie zabrakło uwagi poświęconej aerodynamice, o czym świadczy obecność karbonowych spojlerów pochodzących prosto z motocykla prototypowego RS-GP zespołu Aprilia Racing.

Aprilia Tuono V4 1100 Factory

Tuono V4 1100 Factory jest najbardziej ekskluzywną odmianą w gamie Tuono. Model dedykowany jest najbardziej wymagającym motocyklistom, a wyposażono go w komponenty pochodzące prosto z superbike’a Aprilia RSV4. Przedni błotnik, osłony silnika oraz boczne owiewki w wersji Factory są teraz wykonane z włókna węglowego – materiał ten nie tylko świadczy o prestiżu, ale jest także wyjątkowo lekki i wytrzymały, a ponadto dodatkowo podnosi poziom jakości wykończenia.  Aprilia Tuono V4 1100 Factory w standardzie ofertuje najbardziej zaawansowany i wydajny system elektronicznego zawieszenia, jaki można znaleźć na rynku. Układ sięgający barier technologicznych opracowany został przez markę Öhlins, a dopracowano go w ścisłej współpracy z inżynierami Aprilia. Technologia półaktywnego zawieszenia Smart EC 2.0 pozwala na łatwą i odpowiednio wyważoną kalibrację widelca i amortyzatora w dwóch trybach pracy: półaktywny oraz manualny. Ustawienie odbywa się za pomocą przycisków na kierownicy. Szeroki zakres wyposażenia elektronicznego obejmuje ABS czuły na zakręty oraz zaawansowany pakiet elektroniki APRC. Wspaniały silnik Aprilia V4 dostarcza 175 KM mocy maksymalnej oraz 121 Nm momentu obrotowego; to wartości znajdujące się w ścisłej czołówce swojej klasy. 

Najnowsze