Hyundai zaprezentował pierwsze szkice modelu IONIQ

Hyundai zaprezentował szkice nowego modelu IONIQ - auto będzie pierwszym na świecie samochodem, w którym jedno nadwozie oferowane jest z trzema różnymi rodzajami jednostek napędowych do wyboru.

Samochód zbudowany na całkowicie nowo zaprojektowanej płycie będzie dostępny z trzema wydajnymi jednostkami napędowymi o ultra niskiej emisji spalin: elektryczną, hybrydową lub hybrydową plug-in. Ma łączyć w sobie takie elementy, jak: wydajność paliwowa, satysfakcja z jazdy oraz atrakcyjny design, oferując tym samym zestaw cech niedostępny do tej pory w samochodzie hybrydowym.

Proste linie i opływowa sylwetka minimalizują opór powietrza, a przedni grill zachował charakterystyczny dla marki Hyundai heksagonalny kształt.

Futurystyczne i uporządkowane wnętrze auta utrzymuje przyjemną w odbiorze atmosferę. Ergonomię wnętrza podkreśla zaprojektowany w przejrzysty i logiczny sposób centralny panel deski rozdzielczej, a elementy wykończenia wykonano z ekologicznych materiałów. 

Hyundai IONIQ zostanie po raz pierwszy pokazany w Europie podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, w marcu 2016 roku.

Najnowsze

Goodc

Zawodniczki w Rajdzie Dakar 2016

Trasa tegorocznego Rajdu Dakar omija wielkie wydmy i prowadzi przez dwa kraje: Argentynę i Boliwię. Przedstawiamy 11 zawodniczek, które stanęły na starcie tego, niesamowicie wymagającego rajdu.

Motocykle:

{{ tn(10975) left }}LAIA SANZ (ESP)

Motocykl: KTM

Numer: 12

Urodzona: 11/12/1985

Laia jest żywą legendą! Po raz czwarty z rzędu zdobyła mistrzostwo World Enduro Championship, a łącznie koronowano ją już 17 razy w dyscyplinach enduro i trial. To jej szósty występ w Rajdzie Dakar, a w ubiegłej edycji zdobyła najlepsze w historii startów kobiet – 9. miejsce w klasyfikacji. Tym razem wystartowała w nowym zespole KTM i na nowym, mocniejszym motocyklu. Wkrótce przekonamy się, czy pobije kolejny rekord, tymczasem po 4-ech etapach zajmuje 19. lokatę.

{{ tn(10974) left }}ROSA ROMERO FONT (ESP)

Motocykl: KTM

Numer: 93

Urodzona: 19/03/1969

Rosa to żona dwukrotnego zwycięzcy Rajdu Dakar Naniego Roma i matka trójki jego dzieci. Do Rajdu Dakar zawodniczka przystąpiła po raz 5-ty, jednak jedynie rok temu udało jej się rywalizację ukończyć (na 52. miejscu), w poprzednich latach nie miała tyle szczęścia, szczególnie do swojego sprzętu. Po 4-ech etapach jedzie dalej, zajmując 95. lokatę.

Quady:

{{ tn(10973) left }}CAMELIA LIPAROTI (FRA)

Quad: YAMAHA

Numer: 259

Urodzona: 11/07/1968

Camelia bierze udział w Dakarze po raz siódmy i tylko raz nie osiągnęła mety (2009). Ta „Księżniczka Pustyni” jest wielokrotną Mistrzynią Świata kobiet w rajdach cross-country. Z zawodu jest fotoreporterką i instruktorką narciarstwa freeride. Uwielbia adrenalinę i mówi, że Dakar jest dla niej jak narkotyk. Po 4-ech etapach zajmuje 23. lokatę.

{{ tn(10977) left }}COVADONGA FERNANDEZ SUAREZ (ESP)

Quad: CAN-AM 900 cm3

Numer: 281

Urodzona: 09/11/1964

Ta zawodniczka z Hiszpanii debiutuje na Rajdzie Dakar i po 4-ech etapach zajmuje 40. lokatę. Na rajdzie wspiera ją mąż, który przez dwa lata pomagał  jej w finansowym, fizycznym i psychicznym przygotowaniu się do tego wyzwania. Zawodniczka uważa, że nie jest za szybka, ale za to bardzo wytrzymała!

Samochody:

{{ tn(10972) left }}ANNIE SEEL (SWE)

BERT HESKES (NLD)

Samochód: DESERT WARRIOR

Numer: 373

Urodzona: 05/09/1968

Annie to jedna z dwóch kobiet na Dakarze za kierownicą samochodu. Ma już za sobą 7 występów w tym rajdzie, ale tylko jeden za kierownicą, jeden w roli pilota i 5 na motocyklu. Wszystkie motocyklowe starty ukończyła, samochodowe niestety nie. Tym razem jej występ wisiał na włosku z powodu dziury w budżecie, jednak Szwedka nie poddała się i umieściła ogłoszenie, że szuka pilota z doświadczeniem i finansowym wkładem – udało się! Po 4-ech etapach załoga zajmuje 96 lokatę.

{{ tn(10971) left }}ALICIA REINA (ARG)

CARLOS DANTE PELAYO

Samochód: TOYOTA

Numer: 414

Urodzona: 15/10/1973

Alicia jedzie w rajdzie po raz trzeci, debiutancki start ukończyła, a w kolejnym pokonała jedynie 3 etapy i silnik odmówił posłuszeństwa. Ona także miała problem z domknięciem budżetu na rajd, więc zorganizowała kolację dla 400 przyjaciół i poprosiła ich o wsparcie. Ich Toyota jest bardzo dobrze tym razem przygotowana i załoga po 4-ech etapach zajmuje 80. lokatę.

{{ tn(10976) left }}JERÔME PELICHET (FRA)

EUGENIE DECRE

Numer: 334

Samochód: TOYOTA

Urodzona: 09/11/1975

To drugi start tej załogi w Rajdzie Dakar. Obecnie zajmują 30. lokatę po 4-ech etapach.

{{ tn(10978) left }}MAO RUIJIN (CHN)

YU KA CHUN (HKG)

Samochód: POLARIS

Numer: 394

Urodzona: 06/01/1977

Debiutująca załoga zajmuje 75. lokatę po 4-ech etapach Rajdu Dakar.

{{ tn(10979) left }}CARLOS ALBERTO VILLEGAS AGUERO (ARG)

MARIA DEL HUERTO MATTAR SMITH (ARG)

Samochód: NISSAN

Numer: 395

Urodzona: 07/11/1974

Ta para marzyła o Dakarze od 2009 roku, jednak Hummer, którym jeździli nie nadawał się do żadnej kategorii rajdowych samochodów. Zakupili Nissana Frontier i to nim debiutowali w rajdzie, a teraz zajmują 88. lokatę.

Dwie zawodniczki już nie jadą: GUO MEILING z Chin spowodowała wypadek na prologu rajdu (https://www.motocaina.pl/artykul/wypadek-podczas-rajdu-dakar-z-udzialem-zawodniczki-16107.html), a pilotka KARINE HILLAIRE-CORVAJA z Francji odpadła wraz ze swoim mężem na drugim etapie.

Podczas Rajdu Dakar możemy kibicować także naszym rodakom z numerami:

Motocykle

58. JAKUB PIATEK – KTM

118. MACIEJ BERDYSZ – KTM

Quady

250. RAFAL SONIK – YAMAHA

Samochody

322. TOYOTA

– MAREK DABROWSKI (POL)

– JACEK CZACHOR (POL)

325. MINI

– ADAM MALYSZ (POL)

– XAVIER PANSERI (FRA)

326 HUMMER

– MIROSLAV ZAPLETAL (CZE)

– MACIEJ MARTON (POL)

327. MINI

– JAKUB PRZYGONSKI (POL)

– ANDREI RUDNITSKI (BLR)

333. TOYOTA

– BENEDIKTAS VANAGAS (LTU)

– SEBASTIAN ROZWADOWSKI (POL)

Ciężarówki

501. IVECO

– GERARD DE ROOY (NLD)

– MOISES TORRALLARDONA (ESP)

– DAREK RODEWALD (POL)

Najnowsze

BMW prezentuje futurystyczne nowości

Podczas targów elektroniki użytkowej CES 2016 BMW zaprezentowało dwie nowości, które mogą zrewolucjonizować rynek jednośladów. Jest to kask z systemem HUD oraz laserowe oświetlenie.

Bawarski producent co jakiś czas stara się wprowadzać innowacje, które zwiększają bezpieczeństwo w świecie jednośladów. 

Zaprezentowany na targach koncepcyjny motocykl K 1600 GTL został wyposażony w innowacyjny system oświetlenia, który do tej pory był instalowany jedynie w samochodach tej marki (Seria 7 oraz i8).

Laserowe lampy emitują bardzo jasne światło o zasięgu nawet do 600 metrów. Jest to dwukrotnie więcej niż w przypadku konwencyjnego oświetlenia, co bez wątpienia wpłynie na bezpieczeństwo podczas nocnych wojaży. Jedynym problemem na chwilę obecną może być koszt produkcji takiej technologii, ale wraz z jej  popularyzacją w świecie motoryzacji, spadnie cena i niebawem może wejść w kanony standardów. Przyjdzie nam na to poczekać jeszcze co najmniej kilka lat.

  

Kolejna nowość ze strony BMW na targach CES to nowoczesny kask, który został wyposażony w system Head Up Display (HUD). Motocyklista nie będzie musiał odrywać wzroku od sytuacji na drodze, w momencie gdy będzie chciał sprawdzić prędkość czy inne informacje z komputera pokładowego. 

Wyświetlacz pozwoli na dowolną konfigurację serwowanych informacji, a także ich pozycję na ekranie. Do tego kask będzie wyposażony w słuchawki oraz mini-komputer. Sterowanie będzie się odbywać za pomocą multikontrolera umieszczonego przy lewej manetce. 

System HUD w motocyklach to prawdziwa nowość. Warto przypomnieć, że BMW było pierwszym producentem, który wprowadził taką możliwość na wyposażenie seryjne samochodów.

Najnowsze

Microsoft i Volvo pozwolą porozmawiać z samochodem

Volvo i Microsoft połączyły siły, żeby zaoferować swoim klientom system, który pozwoli rozmawiać z samochodem. Za pomocą głosu będziemy mogli obsługiwać różne funkcje.

Jeszcze do niedawna takie technologie występowały jedynie w filmach z domieszką science-fiction. Teraz stanie się to rzeczywistością, dzięki rozwiązaniu zaprezentowanemu przez Volvo, które do współpracy zaprosiło Microsoft. 

Użytkownik Volvo będzie mógł porozumieć się z samochodem za pomocą opaski Microsoft Band 2. Wystarczy wydać polecenie głosowe, a samochód zostanie zdalnie zamknięty, uruchomi ogrzewanie, zaświeci światłami lub zatrąbi, a nawet przypomni gdzie jest. Wszystko dzięki specjalnej aplikacji Volvo on Call, która pozwala teraz na kontrolę głosową.

Co ciekawe, rozwiązanie będzie za chwile dostępne na większości rynków, a w tym Polsce. Zobaczcie, jak system działa w praktyce.

Najnowsze

Goodc

Test Peugeot 208 1,6 BlueHDi Allure

Peugeot 208 1,6 BlueHDi to mały, oswojony drapieżnik, który z powodzeniem odnajduje się w miejskiej dżungli jaką jest polska ulica. Testujemy model w najbogatszej wersji Allure i z najmocniejszym silnikiem Diesla, dostępnym w pięciodrzwiowej wersji hatchback. Czy to małe lwiątko, którego głównymi fankami są kobiety, urzekło również i nas?

Nie znam osoby, której 208-ka nie przypadłaby do gustu. Oczywiście nie mówię teraz o właściwościach jezdnych, ale o samym designie samochodu. Auto wyróżnia dynamiczna linia nadwozia, ze sportowym akcentem, o czym może świadczyć nie tylko duży grill zamontowany w przednim zderzaku, ale również przetłoczenia na masce i drzwiach. Nie oznacza to jednak, że temu francuskiemu maluchowi brakuje elegancji i stylu. Dostrzeżecie go w postaci chromu: na listwach podokiennych, lusterkach oraz otoczce grilla. A do tego te urzekające przednie światła LED, które – jak słodki kociak – do nas mrugają. Ale żeby za słodko nie było, to ten kociak potrafi również pokazać pazury. I to dosłownie. Na tylnych lampach widać charakterystyczny ich ślad. Kolor testowanej wersji to metalizowana czerwień. Kolor, który każda kobieta – czy to w formie lakieru do paznokci, czy też szminki powinna mieć w swojej torebce. I na pewno zmieszczą się też w niej kluczyki do tego właśnie francuskiego kociaka, osadzonego na 16-calowych aluminiowych obręczach Titane Technical Grey (za dopłatą 600 złotych). Co ciekawe paleta barw nadwozia jest dość bogata. Każdy – nie tylko panie – znajdzie tu coś dla siebie spośród aż 12 kolorów, z czego dwa są strukturalne (matowe, bardziej odporne na drobne zarysowania, łatwiejsze w utrzymaniu).

Przestrzeni w bród!
Wydawałoby się, że skoro pięciodrzwiowy Peugeot 208 z zewnątrz jest taki mały, to w środku znacząco to odczujemy. Nic bardziej mylnego! Przeszklony panoramiczny dach, którym sterujemy manualnie, daje poczucie zdecydowanie większego środka. Ale spójrzmy co się dzieje zza fotela kierowcy. Podobnie jak w innych modelach z koncernu PSA, o których wcześniej już pisałyśmy, deska rozdzielcza 208-ki ograniczona została do minimum w kwestii wszelkiego rodzaju przycisków. Pośrodku kokpitu, którego tekstura wygląda jak imitacja karbonu, mamy 7-calowy multimedialny ekran dotykowy. Jest dość intuicyjny i prosty w obsłudze, choć może wynika to z zaprzyjaźnienia się już z kilkoma modelami z PSA. Nieco niżej pod ekranem znajduje się seria kilku przycisków, m.in. od klimatyzacji i nawiewów. Dzięki temu z pewnością szybciej dostosujemy temperaturę w aucie, zanim „przeklikamy” to na ekranie. Niestety, podobnie jak w testowanym wcześniej Peugeocie 308 SW GT mam problem z trójramienną wielofunkcyjną kierownicą. Jest dość mała. W związku z tym dalej ustawienie fotela we właściwej pozycji jest dla mnie nieosiągalne i dalej nie widzę dokładnie zegarów, przez co jeszcze bardziej muszę pilnować się z prędkością samochodu. A jak jest na tylnej kanapie? Wzrostem nie grzeszę, ale jak na małego hot hatch’a to mam dość sporo miejsca na nogi. Z kolei osoby wysokie mogą trochę narzekać na przestrzeń nad głową, z powodu ściętego tyłu nadwozia. Jeśli jednak wybieramy się w dalszą podróż to Peugeot 208 ma całkiem pokaźny bagażnik – 311 l, przy czym po złożeniu tylnej kanapy zyskamy maksymalną przestrzeń 1152 l.

Ale jazzda!
A co się kryje pod maską lwa? Lwiątko… Jednostka 1,6 BlueHDi o mocy 99 koni mechanicznych. Szaleństwa nie ma, szczególnie, że to najmocniejszy silnik diesla w wersji pięciodrzwiowej, ale z drugiej strony – czy potrzebujemy czegoś mocniejszego na miasto? Powinno wystarczyć. Silnik zresztą jest elastyczny, zwinny. Demonem prędkości z pewnością jednak nie jest – przyspieszenie od 0 do 100 km/h osiągamy w 10,7 s. Szukając jednak plusów możemy przez to mieć większą pewność, że nawet jak się zagapimy to nie złapie nas żaden fotoradar.  Minusem jest pięciobiegowa manualna przekładnia, która działa dość topornie. Przełożenia wchodzą mało precyzyjnie. Brakowało również szóstego biegu, który spowodowałby zdecydowanie mniejsze zapotrzebowanie na paliwo. Póki co ciężko było mi uzyskać spalanie, które wskazuje na stronie producent czyli 3,4 l/100 km w cyklu mieszanym. 5,5 to chyba najniższa wartość jaką uzyskałam (6,8 w cyklu miejskim w korkach). Niemniej jednak Peugeotem 208 jeździ się przyjemnie. Jest całkiem zwrotny. Mierzy niecałe 4 m długości, przez co poruszanie się nim, szczególnie w zatłoczonym mieście, jest bardzo wygodne. Tej wygodzie pomaga również System Park Assist (aktywne wspomaganie parkowania równoległego lub prostopadłego), system czujników parkowania z przodu i tyłu, czy też system Active City Brake, pozwalający uniknąć zderzenia lub ograniczyć jego skutki wobec braku reakcji ze strony kierowcy podczas jazdy po mieście z prędkością poniżej 30 km/h. Zdecydowanie ułatwia to życie kierowcy.

Auto marzeń?
Peugeot 208 1,6 BlueHDi… Za co mogą lubić go kobiety, które – mam wrażenie – są głównymi posiadaczkami tego małego hothatch’a? Z pewnością za dynamiczną sylwetkę, kolorystykę, ciekawe wnętrze i oczywiście te kocie „ruchy”. Jak każda kobieta auto potrafi również pokazać pazur, chociaż testowana wersja raczej jedynie w formie tylnych świateł LED i lwa na grillu, bo pod maską póki co drzemie sobie lwiątko.

Moim zdaniem Peugeot 208 idealnie spełnia oczekiwania w stosunku do miejskiego auta, aczkolwiek Peugeot 208 GTi idealnie spełniałby również i moje.

NA TAK:
– mały, ale przestronny;
– przeszklony dach;
– dynamiczny design, duży wybór kolorów nadwozia.

NA NIE:
– głośny silnik;
– toporna skrzynia biegów.

Cena podstawowa: 71 800 złotych
Cena egzemplarza testowego: 78 900 złotych

Dane techniczne Peugeot 208 1,6 BlueHDi  Allure
Silnik: diesel
Pojemność: 1560 cm3
Moc maksymalna:  99 KM przy 4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 254 Nm przy 1750 obr./min             
Napęd: na przednią oś
Pojemność bagażnika: 311 litrów

Najnowsze