Grypa za kółkiem

Zmęczenie i niskie temperatury mogą sprzyjać chorobie. Przeziębienie, grypa, katar, gorączka - to wszystko znacznie obniża naszą jakość prowadzenia samochodu. Chory kierowca może stwarzać równie duże zagrożenie na drodze, co kierowca pod wpływem alkoholu.

Objawy przeziębienia potrafią znacząco wpływać na reakcje kierowcy. Spóźnione hamowanie, późne zwrócenie uwagi na rowerzystę czy pieszego, niedostrzeżenie w porę przeszkody na drodze to bardzo ryzykowne zachowania, na które kierowca nie może sobie pozwolić, ponieważ ryzykuje tym samym bezpieczeństwo innych uczestników ruchu. Kierowca chory na grypę, przeziębiony, zażywający leki nie powinien wsiadać za kierownicę. Ma wówczas problemy ze skupieniem, a jego umiejętność oceny sytuacji jest dużo gorsza, podobnie jak u kierowcy, który prowadzi pojazd pod wpływem alkoholu. Niebezpieczeństwo na drodze potrafią spowodować nawet zwykłe kichnięcia, gdyż kierowca traci wówczas z oczu drogę na około 3 sekundy. Może to być bardzo groźne, zwłaszcza w mieście, gdzie wszystko dzieje się szybko i ułamki sekund mogą decydować o tym czy dojdzie do wypadku.

Leki
Bóle głowy, mięśni i stawów, katar, gorączka czy kaszel, równie mocno potrafią rozkojarzyć i osłabić uwagę kierowcy jak wszystkie czynności, które wiążą się z tym stanem, takie jak czyszczenie nosa, kichanie. Chorobie często towarzyszy senność i poczucie zmęczenia wynikające z osłabienia i przyjmowanych leków. Dlatego jeśli musisz przyjmować jakieś leki, koniecznie skonsultuj się z lekarzem lub przeczytaj na dołączonej ulotce, czy nie wpłyną one na jakość prowadzenia samochodu.

Lepiej zostań w domu
Jednocześnie wyższa temperatura ciała i gorsze samopoczucie mogą powodować u kierowcy rozdrażnienie, które może dodatkowo przyczyniać się do nerwowych sytuacji na drodze. Z grypą lub objawami przeziębienia lepiej zostać w domu. Jeśli musisz gdzieś pojechać wybierz środki komunikacji miejskiej. Gdy mimo wszystko zdecydujesz się na prowadzenie samochodu, zachowaj większą ostrożność niż zwykle, unikaj gwałtownych manewrów i postaraj się być maksymalnie skupionym na jeździe.

Źródło: Szkoła Jazdy Renault

Najnowsze

Dainese przedstawia kolekcję jeansów na sezon 2015

Jeansy stworzone zostały z przeznaczeniem jako „ciuch roboczy”. Ich zastosowanie czy udział w stylizacji zmieniały się na przestrzeni lat. Swoje miejsce odnalazły również w świecie motocyklowym.

Mówiąc o odzieży dla motocyklistów, jedną z pierwszych nasuwających się na myśl marek jest oczywiście włoska firma Dainese. Marka kojarząca się w Polsce głównie z produktami skórzanymi, ma w ofercie również kolekcję spodni jeansowych. Znaleźć coś dla siebie mogą tu i mężczyźni i kobiety.

GP Arabii Saudyjskiej a promocja równości w F1

W kolekcji męskiej znaleźć możemy sześć modeli spodni: D1 EVO, D1 PRED EVO, BONNEVILLE, PRATTVILLE, WASHVILLE i SUNVILLE. Z kolei panie mają wybór spośród trzech wersji: BELLEVILLE, KATEVILLE, JESSVILLE. Wszystkie jeansy podszywane są kevlarem. Oczywiście oprócz ochrony, marka zadbała o estetykę i na pewno każdy znajdzie coś dla siebie. Jeansy dostępne są w kilku modelach i kolorach. Jak podkreśla Dainese, wygląd spodni jest pierwszej klasy, gdyż bazą ich projektu był producent Vicenza. Dodatkowo, wszystkie jeansy posiadają odblaskowe wstawki. Jest to kolejny punkt, który podkreśla, że Dainese dba przede wszystkim o bezpieczeństwo motocyklisty.

Toyota RAV4
Ducati i MT Distribution prezentują nową linię składanych rowerów elektrycznych
Ducati i MT Distribution prezentują nową linię składanych rowerów elektrycznych

Biorąc pod uwagę bezpieczeństwo użytkowników jednośladów, jakie zapewniało nam do tej pory Dainese i wygodę jazdy w jeansach, nowa kolekcja zapewne cieszyć się będzie sporą popularnością.

Najnowsze

Francuska pilotka Cathy Derousseaux z Aleksem Zawadą w FIA ERC Junior

Od zaśnieżonych dróg Łotwy, poprzez północnoirlandzki asfalt, aż do szutrowych tras na Azorach - kalendarz Rajdowych Mistrzostw Europy Juniorów (FIA ERC Junior) na rok 2015 obejmuje całą paletę najtrudniejszych nawierzchni.

Najlepsi kierowcy rajdowi urodzeni nie wcześniej niż w 1988 r. będą mieli okazję sprawdzić się w najbardziej wymagającej lidze młodych talentów w Europie w samochodach kategorii RC4, znanej również jako R2.

Szczególnym wydarzeniem sezonu, oprócz sześciu rajdów w ramach FIA ERC Junior, będzie ADAC Rallye Deutschland, w którym Marijan Griebel odniósł spektakularne zwycięstwo w sierpniu ubiegłego roku. Jego nowym pilotem jest Stefan Clemens. Pilotem Bergkvista w tym sezonie będzie ponownie Szwed Joakim Sjöberg. W mistrzostwach Europy kierowcy fabryczni Opla spotkają dwa inne samochody ADAM R2. Niemiec Julius Tannert i jego luksemburska pilotka Jennifer Thielen wystartują w czterech z sześciu imprez, w tym w Rajdzie Liepāja. Polak Aleks Zawada z francuską pilotką Cathy Derousseaux planują udział we wszystkich zawodach sezonu. Ich samochód został jednak zgłoszony prywatnie, natomiast fabrycznym ADAMem R2 jak zwykle kompetentnie opiekuje się Holzer Motorsport.

ADAC Opel Rallye Junior Team z dwoma samochodami Opel ADAM R2 i kierowcami Marijanem Griebelem i Emilem Bergkvistem jest gotowy do startu.

Konkurencja doskonale zdaje sobie sprawę z ogromnego potencjału 190‑konnego ADAMa R2 — i to nie tylko z powodu znakomitego drugiego miejsca Griebela w ubiegłorocznym Rajdzie Barum w Czechach. Również sam Griebel z optymizmem oczekuje rozpoczęcia sezonu na Łotwie: „Mimo dość wczesnego terminu pierwszego rajdu ADAC Opel Rallye Junior Team jest dobrze przygotowany do drugiego sezonu. Ubiegłoroczne wyniki dowodzą, że mamy szanse stawić czoła rywalom w Rajdowych Mistrzostwach Europy Juniorów. Przez ostatnie miesiące nie tylko doskonaliliśmy ADAMa R2, ale także pracowaliśmy nad sobą jako zespołem”.

Emil Bergkvist, który awansował do ADAC Opel Rallye Junior Team po zwycięstwie w ADAC Opel Rallye Cup 2014, też rwie się do walki: „W ADAC Opel Rallye Cup bardzo wiele się nauczyłem. Podobnie będzie w ERC Junior. Jako Szwed oczywiście czekam zwłaszcza na rajd na Łotwie, mając nadzieję, że nie zabraknie śniegu”.

Kalendarz ADAC Opel Rallye Junior Team na rok 2015

6–8 lutego                  Rajd Liepāja, Liepāja/Łotwa (szuter/lód/śnieg) *

2–4 kwietnia                Rajd Circuit of Ireland, Belfast/Irlandia Północna (asfalt) *

4–6 czerwca                SATA Rallye Açores, Ponta Delgada/Azory/Portugalia (szuter) *

25–27 czerwca             Rajd Geko Ypres, Ypres/Belgia (asfalt) *

17–19 lipca                 Rajd auto24 Estonia, Otepää/Estonia (szuter) *

20–23 sierpnia             ADAC Rallye Deutschland, Trewir (asfalt)

28–30 sierpnia             Barum Czech Rally, Zlín/Czechy (asfalt) *

* Rajd zaliczany do Rajdowych Mistrzostw Europy Juniorów (FIA ERC Junior)

Najnowsze

Motoryzacyjne podsumowanie roku 2014 w liczbach – samochody osobowe, motocykle, ciężarówki

W IV kwartale 2014 roku w Polsce zarejestrowano 82,7 tys. nowych samochodów osobowych, 1,5 tys. motocykli, 3,4 tys. motorowerów, 13,5 tys. samochodów dostawczych oraz 5,3 tys. ciężarowych. Ogółem w skali całego roku rejestracje wzrosły we wszystkich segmentach pojazdów, z wyjątkiem samochodów ciężarowych i motorowerów.

Rośnie także produkcja ulokowanych w Polsce fabryk motoryzacyjnych, która w 2014 roku wyniosła 113,1 mld zł, realnie o 5,1% więcej niż rok wcześniej – takie wnioski płyną z kolejnej kwartalnej publikacji będącej wspólnym przedsięwzięciem KPMG w Polsce i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Samochody osobowe
IV kw. 2014 roku był bardzo korzystny dla rynku nowych samochodów osobowych. Zarejestrowano w nim 82,7 tys. nowych samochodów czyli 5,8 tys. więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku i aż o 13,5 tys. więcej niż w III kwartale. Po pierwszym kwartale, kiedy okienko derogacyjne napędziło sprzedaż do wyjątkowych rezultatów, był to drugi wynik kwartalny ubiegłego roku.

– W całym 2014 roku zarejestrowano 327,7 tys. samochodów osobowych, czyli 13% więcej niż rok wcześniej. Do końcowego wyniku pozytywnie przyczyniły się wyniki wszystkich miesięcy, ze szczególnym wkładem pierwszego kwartału. Mimo, że był to najlepszy rok od wielu lat, końcowy rezultat jest daleko poniżej możliwości ponad 38-milionowego społeczeństwa – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Toyota Corolla Sedan
Rejestracje nabywców instytucjonalnych rosły w 2014 roku znacznie szybciej niż indywidualnych. Samochodów firmowych przybyło 201,2 tys., czyli o 19,3% więcej niż rok wcześniej. Klienci indywidualni nabyli 126,5 tys. samochodów, o 4,3% więcej niż przed rokiem.

W 2014 roku marki popularne stanowiły blisko 90% rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce (294,3 tys. sztuk). Liczba rejestracji w tym segmencie wzrosła o 12% r/r.

Rynek premium+ tradycyjnie rośnie szybciej niż segment popularny. W 2014 roku zbliżył się do 34 tys. aut i było to o 24% więcej niż rok wcześniej. W tym segmencie trzy największe marki – BMW, Audi, Mercedes-Benz odnotowały dwucyfrowe wzrosty 23-26% r/r. Piąty na liście rankingowej Lexus, zwiększył swoją liczebność ponad dwukrotnie – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Największe tempo wzrostu popytu odnotowały stosunkowo nieliczne samochody luksusowe z segmentu F (+59% r/r). Jednak wzrosty zanotowano w większości segmentów oprócz samochodów najmniejszych o znacznym udziale klasy A i zwłaszcza B (-2% i -3%). Najliczniej rejestrowane samochody średniej wielkości (kompakty), jeszcze powiększyły swój udział w rynku do 31%. Razem z  małymi/średnimi SUV-ami i crossover-ami stanowią już łącznie ponad połowę wszystkich nowych rejestracji samochodów osobowych.

Jednoślady
Po bardzo dobrym III kwartale, w którym rejestracje nowych motocykli wzrosły prawie 94% r/r, IV kwartał nie przyniósł rozczarowania. Zwiększony popyt na pojazdy do 125cm3, wsparty zmianami regulacyjnymi, utrzymał się, dzięki czemu od października do grudnia zarejestrowano o prawie 106% więcej motocykli niż w analogicznym okresie roku 2013. Łącznie w całym 2014 roku zarejestrowano 9 845 maszyn, czyli 33,2% więcej niż rok wcześniej.

Po słabym II kwartale, rynek nowych motocykli zaczął odbudowywać się w reakcji na przekazaną jeszcze w czerwcu do podpisu Prezydenta ustawę o zmianie ustawy o kierujących pojazdami. Korzystny dla tej części rynku zapis, pozwalający na kierowanie motocyklem z silnikiem do 125 cm3 osobom posiadającym prawo jazdy kategorii B od co najmniej trzech lat, jest pozytywnym przykładem, jak przyjazne przepisy mogą ożywiać gospodarkę. – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

W przypadku nowych motorowerów ciągle utrzymuje się negatywny trend. W IV kwartale zarejestrowano wprawdzie tylko 107 sztuk mniej niż rok wcześniej, ale w skali całego roku rejestracje wyniosły poniżej 41 tys. sztuk, tj. ponad 8 tys. sztuk mniej niż w poprzednim roku (-16,5% r/r). Tylko częściowo można wytłumaczyć kolejny – szósty rok z rzędu ze spadkiem sprzedaży motorowerów, przeniesieniem uwagi nabywców na pojazdy z silnikami do 125 cm dzięki nowelizacji przepisów.

Samochody użytkowe
W 2014 roku sprzedano 45,6 tys. samochodów dostawczych do 3,5 t, tj. 8,0% więcej niż rok wcześniej.

Rynek samochodów dostawczych ma za sobą bardzo dobrą drugą połowę 2014 roku, szczególnie III kwartał, w którym rejestracje były o 23% większe niż rok wcześniej i wyniosły 11,4 tys szt. W IV kwartale, który jest zwykle najlepszy, jeżeli chodzi o liczbę rejestracji, sprzedano 13,5 tys. pojazdów, o 4,5% więcej niż rok wcześniej – komentuje Paweł Gawroński, starszy menedżer w dziale audytu, członek zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

W segmencie samochodów ciężarowych pow. 3.5 tony w IV kwartale 2014 roku zarejestrowano 5 259 pojazdów. Nie licząc 2013 roku, kiedy zmiany regulacyjne wyśrubowały sprzedaż, był to najlepszy wynik tego kwartału od 2007 roku. W całym roku zarejestrowano 17 718 nowych ciężarówek, 10% mniej niż przed rokiem, ale więcej niż w latach 2009-2012.

Mimo sporego spadku w tej części rynku cały rok można ocenić jako dobry. Mimo, że jedynie I kwartał zamknął się na plusie (+18% r/r) a każdy kolejny wskazywał spadki, drugi o 8%, trzeci o 6% i najgłębszy spadek o 27% w IV kwartale, to pod względem wolumenu sprzedaży najsłabszy wynik osiągnięto w pierwszych trzech miesiącach 2014 roku a największy w ostatnim. Pod koniec roku coraz lepiej rozkręcały się sprzedaże samochodów ciężarowych spełniających wymagającą normę Euro VI. Zaczynem dobrych rezultatów dostaw pojazdów ciężarowych był zwiększony poziom transportu zarobkowego nie tylko w kraju, ale też w UE, gdzie polscy przewoźnicy utrzymują jedną z czołowych pozycji – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Najnowsze

Ford Focus RS – 320 KM w hatchbacku. Galeria i film

Oto wyczekiwany, nowy Ford Focus RS - samochód sportowy o wysokich osiągach przeznaczony do użytku na publicznych drogach, wyposażony w napęd na wszystkie koła oraz układ TVC.

Nowy Ford Focus RS, pod maską którego pracuje silnik 2,3 litra EcoBoost o mocy przeszło 320 KM, to najnowszy model zaprezentowany dziś w ramach ofensywy Forda zakładającej wprowadzenie na światowy rynek ponad 12 samochodów o wysokich osiągach do 2020 roku.

Opracowany w Europie i Stanach Zjednoczonych przez niewielki zespół inżynierów z Ford Performance, nowy model reprezentuje trzecią generację Forda Focusa RS – będzie trzydziestym z kolei oznaczonym legendarnym znaczkiem RS, bazującym na dziedzictwie takich legend, jak 16-zaworowy Ford Escort RS1600 z 1970 roku, turbodoładowany Ford Sierra RS Cosworth z 1985 roku oraz Ford Escort RS Cosworth z 1992 z napędem na cztery koła.

Bazujący na najnowszym Focusie, nowy RS ma potężny przedni pas z dumnym, trapezoidalnym grillem, i głębokim przednim splitterem, oferującym największe możliwe wloty powietrza chłodzącego silnik. Szeroka, atletyczna postawa jest podkreślana przez fartuchy boczne i wielkie wloty po obu stronach, które doprowadzają chłodzenie dla tarcz hamulcowych i obejmują pionowe lampy przeciwmgłowe.

Tylny pas zupełnie zdominował wielki dyfuzor, który optymalizuje odpływ powietrza spod samochodu, redukując wznoszenie. Zintegrowano w nim także dwie okrągłe, wyczynowe końcówki układu wydechowego oraz (na rynkach europejskim i azjatyckim) centralną tylną lampę przeciwmgłową. Wyrazisty spoiler dachowy jest subtelnie wkomponowany w sylwetkę samochodu dzięki bocznym panelom lakierowanym na kolor nadwozia i opatrzonym logo RS.

Dynamiczny profil podkreślają rzeźbione „muskuły” burt oraz wyraziste wyoblenia nadkoli kryjących wieloszprychowe 19-calowe koła RS z lekkiego stopu, wykończone w matowej czerni, kute, wzmacniane, a zarazem ultralekkie, oszczędzające po kilogramie na każde z kół.

Swój udział w powstaniu nowego Forda Focusa RS miał również Ken Block, gwiazda Gymkhany i World Rallycross, który jako konsultant dołączył do zespołu Ford Performace podczas specjalnej prezentacji zorganizowanej w Kolonii w Niemczech – mieście, w którym
w 1968 roku zrodziła się legenda, czyli model Ford 15M RS.

Nowy Focus RS wykorzystuje system napędu na cztery koła Ford Performance All-Wheel-Drive z dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego (Dynamic Torque Vectoring). System Ford Performance AWD opiera się na dwóch elektronicznie sterowanych zestawach sprzęgłowych po obu stronach tylnego mechanizmu różnicowego. Zarządzają one nie tylko rozdziałem napędu między przednią a tylną osią, ale i dystrybucją momentu obrotowego pomiędzy prawe i lewe koło na tylnej osi. Dzięki temu umożliwiają „wektorowanie momentu obrotowego”, co ma ogromny wpływ na zachowanie się auta w zakrętach i stabilność w łuku.

Sterownik tylnego mechanizmu różnicowego nieprzerwanie dokonuje rozdziału siły napędowej, zarówno w zakresie międzyosiowym, jak i między kołami osi tylnej, dostosowując się do każdej sytuacji drogowej i monitorując dane z rozlicznych czujników samochodu, aż stukrotnie w ciągu każdej sekundy. Do tylnej osi może być dostarczone maksymalnie 70% momentu napędowego, z czego do 100% może otrzymać oddzielnie każde z tylnych kół.

Podczas pokonywania zakrętu sterownik tylnej osi przekierowuje siłę napędową do „zewnętrznego” koła, opierając się na danych takich jak kąt skrętu kierownicy, przyspieszenie boczne, odpadanie (odchodzenie z obranej przez kierowcę trajektorii) i prędkość. Ów „transfer napędu” daje w efekcie „wpychanie” samochodu do wnętrza skrętu, poprawiając zwinność skrętną i stabilność w łuku, dosłownie eliminując podsterowność.

System AWD dopracowano tak, by zapewniał wyjątkową przyczepność – z przyspieszeniami bocznymi przekraczającymi 1 g – oraz wysoką prędkością pokonywania łuku oraz przyspieszeniem na wyjściu ze skrętu.

W Rsie zamontowano sportowe zawieszenie, którego charakterystyka sprężyn, łożyska i stabilizatory są sztywniejsze niż ich odpowiedniki w Fordzie Focusie ST, oraz amortyzatory o przełączanych trybach pracy i twardości, pozwalające na przestrojenie samochodu do jazdy torowej. Specjalnie skalibrowany układ kierowniczy o elektrycznym wspomaganiu, współpracujący ze sztywniejszą konstrukcją przednich kolumn resorujących i zwrotnicami niewspółosiowymi, na krótszych wahaczach, ma zapewnia lepsze „czucie” przednich kół i responsywność układu na niespotykanym poziomie.

Silnik rozwijający znacznie więcej, niż 320 KM dzieli podstawową strukturę z aluminiową, czterocylindrową jednostką 2,3 litra montowaną w nowym Fordzie Mustangu. Wyższa moc to zasługa zastosowania nowej turbosprężarki typu twin-scroll o niskiej bezwładności wyposażonej w większy kompresor, która zapewnia dużo lepszy przepływ powietrza. Z kolei znacznie większy intercooler dba o dostarczanie do silnika czynnika o większej gęstości. Wyższa wydajność to również zasługa wykorzystania mniej restrykcyjnego układu dolotowego oraz wyczynowego układu wydechowego o dużej średnicy z elektronicznym zaworem zintegrowanym z końcowym elementem, który optymalizuje przeciwciśnienie i charakterystykę dźwięku. Głowica cylindrów – wykonana ze wzmocnionego aluminium w odpowiedzi na wyższe temperatury pracy – została zamontowana na bardziej wytrzymałej uszczelce o zwiększonej wydajności cieplnej. Z kolei blok cylindrów zawiera żeliwne tuleje o wysokiej wytrzymałości. Priorytetem dla konstruktorów nowego Forda Focusa RS było opracowanie wydajnego układu chłodzenia. W tym celu specjaliści Forda wygospodarowali dodatkową przestrzeń w przedniej części nadwozia, aby zmieścić w niej większą chłodnicę – największą, jaka kiedykolwiek trafiła pod maskę Forda Focusa – która zapewnia wysoką wydajność podczas intensywnej eksploatacji auta na torze wyścigowym. Dzięki odpowiedniej kalibracji, jednostka napędowa odznacza się doskonałą reakcją na ruchy przepustnicy w dolnym zakresie obrotów, wysoką elastycznością w średnim zakresie oraz dynamiczną pracą przy wysokich obrotach, osiągając maksymalnie 6 800 obr./min.

Sześciobiegowa przekładnia manualna została zoptymalizowana z uwzględnieniem wymagań kierowców preferujących dynamiczną jazdę – drążek jest krótszy, co pozwala na szybszą i bardziej precyzyjną zmianę biegów. Zmianom konstrukcyjnym poddano zarówno przekładnię, jak i sprzęgło, wykorzystując bardziej wytrzymałe komponenty z uwagi na wyższy moment obrotowy generowany przez silnik.

W standardowym wyposażeniu nowego Forda Focusa RS znajdzie się system Auto-Start-Stop.

Wyczynowy charakter Focusa RS odzwierciedlają w kabinie grubo obite fotele Recaro (częściowo skórzane), ale w opcji dostępne są kubełkowe fotele wyczynowe RS Recaro z autentycznymi panelami mikrofibrowymi wykorzystywanymi w sportach motorowych (Europa i Azja). Nad konsolą centralną zaś znalazły się dodatkowe wskaźniki dla ciśnienia doładowania, temperatury i ciśnienia oleju.

Do wyboru nabywcy są cztery wyjątkowe kolory nadwozia – Nitrous Blue (wibrujący barwą, czterowarstwowy lakier metaliczny ekskluzywny dla RS), Stealth Grey, Shadow Black i Frozen White.

Najnowsze