Grażyna Wolszczak w Citroenie C3 Picasso

Grażyna Wolszczak, jedna z najbardziej rozpoznawalnych twarzy polskiego ekranu, od lat miłośniczka marki spod znaku szewronu, została ambasadorką Citroëna C3 Picasso.

Pani Grażyna, dotychczas właścicielka Citroëna C4 zdecydowała się na najnowszy model z rodziny Picasso ze względu na jego przestronność, zwinność, ale przede wszystkim na wyjątkowy charakter tego samochodu.

Grażyna Wolszczak przy swoim C3 Picasso
fot. Citroen

Aktorka wybrała dla siebie wersję Exclusive z benzynowym silnikiem 1.6VTi. Egzemplarz ten jest wyposażony m.in. w My Way – zintegrowany system nawigacyjny z kolorowym, 7-calowym ekranem, wbudowanym zestawem Bluetooth oraz syntezatorem głosu w siedmiu językach.

Dodatkowo Pani Grażyna zdecydowała się na opcję Black Pack, na którą składają się obręcze kół ze stopów lekkich 17”diamentowane z wnętrzem lakierowanym na czarno oraz lakierowanym na czarno wykończeniem zderzaków, przeszklony dach oraz relingi.

– Marka Citroën jest mi szczególnie bliska, a C3 Picasso stanowi odzwierciedlenie mojego stylu życia. Jako osoba aktywna potrzebuję zwinnego i dynamicznego samochodu, który jednocześnie zapewnia optymalną przestrzeń przewozową – powiedziała Grażyna Wolszczak podczas uroczystego wydania samochodu w siedzibie Citroën Polska.

Najnowsze

Iveco SuperAV 8×8

Iveco SuperAV jest nowym transporterem, który pojawił się na firmamencie rynku pojazdów wojskowych. Demonstrator pojazdu został przedstawiony w zagadkowych okolicznościach podczas targów IDET 2009.

 

SuperAV dosyć szybko został zamaskowany siatką. Tylko po co?
Fot. E. Milcar

Dosyć zagadkowo wypadła prezentacja transportera opancerzonego Iveco SuperAV, przede wszystkim ze względu na miejsce, którym były Czechy, kraj świeżo po zakupie Pandura II. Inny powód to trudności z uzyskaniem informacji od przedstawicieli koncernu. Prezentowano wersję pływającą demonstratora transportera piechoty. Pojazd ma następujące wymiary 7,92×2,22×2,78 (dł.xszer.xwys) jego masa całkowita wynosi 25 t, przy czym do pływania ma być ograniczona do 23 t. W zakresie głównych gabarytów, chociaż od strony wizualnej także, nowe Iveco bardzo przypomina naszego Rosomaka. Ładowność pojazdu ma wynosić 10 t, a objętość użytkowa wnętrza do zagospodarowania na osprzęt specjalistyczny wynosi 14 m3. Załogę stanowi 13 osób. Warto wspomnieć o głównych parametrach trakcyjnych, otóż prędkość maksymalna ma przekraczać 105 km/h, pojazd ma pokonywać rowy o szerokości 2 m oraz brodzić przy głębokości 1,5 m, powyżej tej wartości niezbędne będzie przeprowadzenie czynności przygotowujących do pływania. Układ napędowy stanowi silnik Iveco Cursor 13 regulowany na moc 560 KM, osiągający maksymalny moment napędowy 2200 Nm. Co jest pewną ciekawostką silnik ma być wielopaliwowy. Zastosowano automatyczną 7. biegową przekładnię ZF 7HP902. W układzie zawieszenie odnajdziemy niezależne kolumny hydropneumatyczne. Najbardziej prawdopodobne przeznaczenie nowego transportera to rynek brazylijski, gdzie do 2011 roku koncern Fiat ma dostarczyć 16 wozów 6×6 oraz 4 w konfiguracji 8×8 (wersje rozpoznawcza oraz wsparcia ogniowego).

Najnowsze

MUNGO dla wojsk aeromobilnych

Dla wojsk aeromobilnych bardzo ważne jest szybkie przemieszczenie się z miejsca lądowania - zrzutu. Pomocne wówczas okazują się pojazdy, które mogą być transportowane tak jak cała jednostka transportem lotniczym, najlepiej śmigłowcem. Jednym z pojazdów o takim przeznaczeniu jest MUNGO.

MUNGO w ramach ISAFu
Fot. KMW

MUNGO zbudowano w niemieckiej firmie zbrojeniowej Krauss-Maffei Wegmann. Zdziwienie może budzić fakt, że bazową platformą do jego budowy był znany u nas Multicar, produkowany wcześniej w dawnym NRD. Pewnie dlatego w środku pojazdu jest tak ciasno. To wydawało by się dziwne połączenie samochodu znanego raczej z zabezpieczenia czynności porządkowych na ulicach dało ciekawe rezultaty. Jednym z atutów MUNGO, jest łatwość transportowania drogą lotniczą. Podstawowym środkiem transportu jest śmigłowiec CH 53, który może przewieźć jeden pojazd oraz dziesięciu żołnierzy. Aby tego dokonać dach pojazdu musi zostać obniżony, poprzez zdjęcie górnej części i opuszczenie jej na zawiasach. Pełen czas załadunku pojazdu do śmigłowca wynosi 5 minut. Trzy Mungo wchodzą natomiast do C 130.

Oprócz wspomnianej wersji desantowej, pojazd może być dodatkowo opancerzony. Jego opancerzenie zapewnia ochronę prze pociskami kalibru 7,62mmx51, odłamkami granatów oraz minami przeciwpiechotnymi. Do elementów ochrony samochodu należy zaliczyć koła z wkładkami umożliwiającymi jazdę z przebitą oponą. Uzbrojenie pojazdu oprócz etatowej żołnierskiej broni stanowi karabin maszynowy kalibru 12,7 mm.

Oprócz wspomnianego desantu, można nim transportować do dwóch ton ładunku o objętości równoważnej dwóm europaletom. Jak widać nadwozie Multicara zostało poważnie odmienione pod kątem nowych zadań. Równie daleko idące zmiany znajdziemy w podwoziu i układzie przeniesienia mocy. Ich zakres był konieczny, bowiem chciano otrzymać jako rezultat prowadzonych prac, pojazd charakteryzujący się wysoką mobilnością, który będzie mógł sprawnie wspomagać siły powietrzno-desantowe. Po prostu po wylądowaniu w ciągu pięciu minut należy przystąpić do wykonywania czynności.

Pojazd posiada stały napęd 4×4. Mosty napędowe wyposażono w blokady mechanizmów różnicowych, które mają za zadanie pomóc w wydobyciu się z terenowych pułapek. W stosunku do swojego protoplasty zmieniono zawieszenie na niezależne. Nowy 105 konny silnik to turbodiesel o czterech cylindrach. Z pojemności 2799cm3 rozwija on maksymalny moment napędowy równy 250 Nm. Silnik współpracuje  z 5 biegową skrzynią biegów, rozbudowaną o dodatkowe przełożenie terenowe.. Proporcjonalne wymiary zewnętrzne w tym stosunkowo duży kąt zejścia i wejścia w połączeniu z nowoczesnym układem napędowym zaowocowały prędkością maksymalną wynoszącą 110 km/h oraz możliwością szybkiego pokonywania bezdroży. Jednak parametrem, który budzi szacunek jest zdolność do pokonywania 100% wzniesień i bardzo mały wynoszący 4,9 m. promień skrętu.

Charakterystyka taktyczno-techniczna:

  • Załoga 2+8
  • Moc silnika – 105KM
  • Prędkość maksymalna – 110 km/h
  • Masa całkowita – 5300 kg;
  • Ładowność – 2000kg lub 10 żołnierzy z ekwipunkiem;
  • Długość – 4240mm
  • Szerokość – 1850 mm
  • Wysokość -2250mm (po złożeniu dachu 1850mm)
  • Promień skrętu 4,9m.
  • Zdolność pokonywania wzniesień – 100%;
  • Pochylenie boczne – 35%;
  • Kąt wejścia 35°;
  • Kąt zejścia – 38°;
  • Zasięg – 500km 

Najnowsze

Liczba oktanowa

Na naszych stacjach możemy napotkać wiele rodzajów paliwa. Pomijając handlowe nazwy (V-power, Racing, Ultimate itd.) w zakresie benzyn, najważniejszym wyróżnikiem jest liczba oktanów - inaczej liczba oktanowa.

Fot .E.  Milcar

Liczba oktanowa mówi nam w jakim stopniu dana benzyna jest odporna na spalanie detonacyjne, czyli niekontrolowane wybuchy w komorze spalania. Im LO (liczba oktanowa) jest wyższa tym paliwo jest bardziej odporne. Spalanie detonacyjne jest zjawiskiem silnie niepożądanym oraz niebezpiecznym dla silnika. Skłonności do spalania detonacyjnego zwiększają: wysoki stopień sprężania, doładowanie silnika, wysoka temperatura pracy. Na rynku benzyn spotykamy przede wszystkim produkty o LO 95 oraz 98, rzadziej 100 (Stell V-Power Racing). W innych krajach możemy spotkać paliwa o LO 91 (Niemcy, Czechy). Bardzo rzadko zdarza się by benzyna o zwiększonej liczbie oktanowej wpływała na osiągi samochodu.

Najnowsze

Liczba oktanowa

Na naszych stacjach możemy napotkać wiele rodzajów paliwa. Pomijając handlowe nazwy (V-power, Racing, Ultimate itd.) w zakresie benzyn, najważniejszym wyróżnikiem jest liczba oktanów - inaczej liczba oktanowa.

Fot .E.  Milcar

Liczba oktanowa mówi nam w jakim stopniu dana benzyna jest odporna na spalanie detonacyjne, czyli niekontrolowane wybuchy w komorze spalania. Im LO (liczba oktanowa) jest wyższa tym paliwo jest bardziej odporne. Spalanie detonacyjne jest zjawiskiem silnie niepożądanym oraz niebezpiecznym dla silnika. Skłonności do spalania detonacyjnego zwiększają: wysoki stopień sprężania, doładowanie silnika, wysoka temperatura pracy. Na rynku benzyn spotykamy przede wszystkim produkty o LO 95 oraz 98, rzadziej 100 (Stell V-Power Racing). W innych krajach możemy spotkać paliwa o LO 91 (Niemcy, Czechy). Bardzo rzadko zdarza się by benzyna o zwiększonej liczbie oktanowej wpływała na osiągi samochodu.

Najnowsze