„Frustrat w BMW”. A co robi jego „ofiara”?

Jazda po drogach powinna przede wszystkim opierać się na współpracy, wzajemnym zrozumieniu i uprzejmości. Kiedy tego zabraknie i spotka się dwóch kierowców święcie przekonanych do swoich racji, dochodzi czasem do niebezpiecznych sytuacji.

Akcja na nagraniu zaczyna się od 0:30. Widzimy jak kierowca z kamerą wyprzedza niespiesznie inne pojazdy lewym pasem. Nagle z prawej strony wyprzedza go białe BMW, hamuje mu przed maską i odjeżdża. Prawdziwy frustrat, prawda?

I tak i nie. Nagłe hamowanie czy zajeżdżanie drogi są oczywiście karygodne i kierowca BMW powinien odbyć pouczającą rozmowę z drogówką, zakończoną wystawieniem odpowiedniego mandatu.

Zastanówmy się tylko dlaczego osoba jadąca niemieckim kombi jest „frustratem”? Co ją tak sfrustrowało? Może samochód z kamerą trzymający się kurczowo lewego pasa? Lewy pas służy do wyprzedzania, ale jeśli widzimy, że zbliża się do nas wyraźnie szybciej jadący pojazd, a my mamy możliwość zjechania na chwilę na prawo, to powinniśmy to zrobić. Skoro BMW zdążyło zrobić slalom, żeby wyprzedzić auto z kamerą, to kierowca nagrywający zdarzenie mógł swobodnie zjechać na moment na prawo, bez zdejmowania nogi z gazu. Dlaczego tego nie zrobił? Albo nie obserwuje sytuacji na drodze i nie zauważył BMW, albo uznał, że „skoro wyprzedza” to może trzymać się lewego pasa bez względu na to, co dzieje się za nim. Taka postawa zdecydowanie nie jest prawidłowa, nawet jeśli pochwala ją na przykład ekspert ruchu drogowego pan Dworak, o którego kontrowersyjnym filmie i tezach pisaliśmy roku temu.

Najnowsze

Ponad połowa skontrolowanych dostawczaków była przeciążona!

Mandaty i zakazy jazdy za przeładowanie oraz zatrzymane dowody rejestracyjne za zły stan techniczny. To efekty akcji ważenia pojazdów przeprowadzonej przez świętokrzyską Inspekcji Transportu Drogowego.

Działania świętokrzyskiej ITD ujawniły kolejne przeciążone pojazdy, które niszczą drogi, ale też są dużym zagrożeniem dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. W punkcie kontrolnym w Piórkowie inspektorzy zważyli 10 pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony. W sześciu przypadkach normy zostały przekroczone. Jeden z dostawczaków był o blisko 3 tony za ciężki!

Inspekcja wydała zakazy dalszej jazdy do czasu usunięcia nadmiaru ładunków. Za przeładowanie pojazdów kierowcy zostali ukarani mandatami karnymi. Dwa pojazdy były dodatkowo niesprawne. Inspektorzy zatrzymali dowody rejestracyjne tych samochodów.

Najnowsze

Kierowcy wydają miliardy (!) na śmieciowe jedzenie

Badanie mające na celu zbadanie nawyków żywieniowych podczas podróży samochodem nakreśliło bardzo niepokojący obraz tego, jak wygląda wtedy nasza dieta.

Badanie przeprowadzono w Wielkiej Brytanii na grupie 2000 osób. Wynika z niego, że ponad 63% osób ma ochotę na śmieciowe jedzenie podczas podróży samochodem, a niemal 56% przyznaje, że ochota na niezdrową przekąskę jest u nich wtedy większa, niż kiedy przebywają w domu.

Taki trend jest obecny w społeczeństwie, pomimo tego, że na stacjach benzynowych pojawia się coraz więcej korzystnych dla nas alternatyw. Prosta kanapka lub sałatka jest o wiele zdrowsza, niż hot dog, zapiekanka, czy chipsy, a mimo tego rzadziej je wybieramy. Zamiast owoców wolimy batoniki.

Respondenci przyznają, że od zakupów na stacjach benzynowych odstręczają ich wysokie ceny (mówi o tym 3/4 badanych), ale pomimo tego kierowcy w Wielkiej Brytanii każdego roku wydają tam aż 1,25 mld funtów na jedzenie (według wyliczeń autorów badania).

Interesujące wyniki dało badanie w grupie wiekowej od 18 do 24 lat. Osoby te najchętniej sięgają po jedzenie w czasie jazdy z czego 36% zabiera ze sobą paczkę chipsów, a 1/4 odwiedza po drodze restaurację z fast foodem. Pomimo tego, stanowią oni grupę najbardziej optującą za rozszerzeniem wyboru na stacjach benzynowych o zdrowe i niskokaloryczne posiłki oraz przekąski.

Najnowsze

Jak powstają korki? Często sami je tworzymy!

Prosty film wyjaśnia dlaczego korki w mieście nie zawsze są spowodowane zbyt dużą ilością samochodów, a także dlaczego na autostradzie może pojawić się korek bez żadnej widocznej przyczyny.

Skąd biorą się korki na drogach? Przyczyn jest wiele i to nie tylko tak oczywistych, jak zbyt dużo pojazdów na drogach o zbyt małej przepustowości. Weźmy na przykład skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Ona może powodować korki, bo zmusza nas do zatrzymania się na chwilę. Ale kiedy zapala się zielone światło, to my ten korek możemy powiększyć, nie ruszając równo z innymi kierowcami. Wszystkie auta nie zaczną oczywiście jechać w tym samym momencie – nie jest możliwa aż tak dobra koordynacja, ale każde zagapienie się powoduje opóźnienie, prowadzące do kumulacji samochodów na skrzyżowaniu.

Również na autostradach i drogach ekspresowych możemy przyczynić się do tworzenia korków. Zwykle powstają one na skutek wypadku lub przed bramkami z opłatami, ale wystarczyć może samochód stojący na pasie awaryjnym. Jeden z mijających go kierowców wystraszy się i zahamuje, żeby minąć go bezpieczniej. To powoduje, że kierujący za nim też musi zwolnić i to gwałtowniej, szczególnie jeśli się zagapił lub trzymał zbyt blisko pierwszego pojazdu. Kiedy na autostradzie panuje gęsty ruch może to doprowadzić do reakcji łańcuchowej i zaowocować powstaniem korka.

Te i inne przykłady tworzenia przez kierowców zatorów na drogach oraz sposoby na ich ograniczanie, zobaczycie na poniższym wideo. Dostępne są polskie napisy.

Najnowsze

Kierowca taranował samochody na ekspresówce

Podczas szalonego przejazdu uszkodzonych zostało kilka aut. Policja szuka sprawcy.

Nagranie z samochodowej kamery pokazuje tylko część wyczynów mężczyzny siedzącego za kierownicą Fiata Bravo. Widać na nim jak taranuje on inne samochody, dosłownie spychając je na pobocze.

Sytuacja została zarejestrowana na obwodnicy Bielska Białej, która stanowi fragment drogi ekspresowej S1. Mężczyzna kierował się w stronę Żywca. Mówi się o uszkodzonych pięciu samochodach, ale mogło być ich więcej. Policja poszukuje sprawcy.

Najnowsze