 
	Ferdinand Piëch – duchowy ojciec Porsche 911
25 sierpnia 2019 r., w wieku 82 lat, zmarł Ferdinand Piëch, były członek rady nadzorczej Porsche AG. Wspominamy osiągnięcia tej wielkiej legendy motoryzacji.
Fascynację samochodami Piëch miał we krwi – był wnukiem inżyniera projektanta Ferdinanda Porsche. Swoją karierę zawodową w Stuttgarcie-Zuffenhausen rozpoczął 1 kwietnia 1963 r. jako pracownik działu testowania silników w firmie Dr. Ing. h.c. F. Porsche KG. Po udanym zaprojektowaniu chłodnicy oleju dla wyścigowego modelu 904 oraz 6-cylindrowego wyścigowego silnika o mocy 180 KM, w 1966 r. Piëch został szefem działu testów.
To pod jego przywództwem produkcyjną dojrzałość osiągnął legendarny 6-cylindrowy silnik typu bokser Porsche 911. W 1968 r. Piëch został szefem ds. rozwoju, a trzy lata później przejął odpowiedzialność za obszary techniki i zewnętrznego rozwoju w zarządzie Porsche KG.
Ferdinand Piëch przykładał szczególną wagę do profesjonalizacji wyścigowego działu Porsche, który pod jego kierownictwem osiągnął niezliczone sukcesy w sportach motorowych. W 1969 r. dział ten zaprojektował wyścigowy model 917 – jego liczne triumfy sprawiają, że do dziś uchodzi za jeden z „najskuteczniejszych” samochodów wyścigowych w historii. Pierwsze zwycięstwo 917 w generalnej klasyfikacji Le Mans, odniesione w 1970 r. właśnie pod nadzorem Piëcha, zapoczątkowało nową erę Porsche.
Z uwagi na przekształcenie Porsche KG w spółkę akcyjną i podjęcie decyzji, że członkowie rodzin nie powinni zajmować stanowisk kierowniczych, w 1972 r. Ferdinand Piëch, podobnie jak pozostali przedstawiciele rodziny, opuścił szeregi firmy.
W tym samym roku dołączył do zespołu Audi. Pozostał jednak związany z Porsche jako członek rady nadzorczej, którym był w latach 1981-2015. W 1984 r. Politechnika Wiedeńska przyznała mu doktorat honoris causa w dziedzinie nauk technicznych. W 1999 r. 132 dziennikarzy samochodowych i branżowych ekspertów z 33 krajów przyznało mu tytuł „Samochodowego menedżera stulecia”.
Najnowsze
- 
                                                
                                                      Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu.
- 
                                                
                                                      Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
- 
                                                
                                                      Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
- 
                                                
                                                      Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
- 
                                                
                                                      Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	
Zostaw komentarz: