Europejska premiera Range Rovera Sport w Warszawie

Warszawa jest trzecim miastem na świecie, które miało przyjemność zaprezentowania nowego Range Rovera Sport. Po globalnej prezentacji w Nowym Jorku i targach motoryzacyjnych w Szanghaju, to właśnie polska stolica była miejscem premiery najnowszego modelu Land Rover.

Opracowywany równolegle z nowym Range Roverem, nowy model Sport ma zapewniać najlepsze w historii marki właściwości trakcyjne, zachowując własności terenowe. Technologicznie zaawansowany, nowy Range Rover Sport prezentuje muskularny wygląd, luksusowe wnętrze i jest bardziej uniwersalny niż dotąd, zapewniając opcjonalny układ siedzeń 5+2.

Wykorzystując zawieszenie ze stopów lekkich oraz strukturę nośną samochodu, nowy Sport jest lżejszy od swego poprzednika nawet o 420 kilogramów. Jest tylko 62mm dłuższy od swego protoplasty – przy długości 4850 mm jest krótszy od innych 7-osobowych SUV`ów i większości sedanów segmentu „E”, co ma umożliwiać większą zwrotność i bezproblemowe parkowanie. Znacznie większy rozstaw osi (+178mm) przyniósł więcej przestrzeni na nogi i ułatwił dostęp do rzędu tylnych foteli. Krótkie zwisy nadwozia z przodu i z tyłu oraz zwiększona o 55 mmm szerokość dodatkowo poprawiły muskularną sylwetkę samochodu.

Zwiększony kąt pochylenia szyby czołowej, bardziej opływowa sylwetka i niżej poprowadzona linia dachu poprawiły współczynnik aerodynamiczny nowego Range Rovera Sport o 8 procent w stosunku do modelu poprzedniej generacji (Cd 0.34). Nowy Sport jest krótszy o 149 mm i niższy o 55 mm od flagowego Range Rovera, z którym jest konstrukcyjnie bardzo powiązany. Różnica w wadze to 45 kg na korzyść modelu Sport.

fot. Land Rover

Mimo iż nowy Sport był opracowywany równolegle z modelem Range Rover i dzieli z nim niektóre rozwiązania konstrukcyjne, aż 75 procent wykorzystanych części jest unikalnych dla modelu Sport. Aby maksymalnie zwiększyć możliwość personalizacji, klienci mają do wyboru szeroką paletę obręczy aluminiowych w rozmiarze 19-, 20-, 21- oraz 22-cali, w tym obręcz o wzorze „Viper`s Nest”, dostępną teraz dla wszystkich modeli Range Rover.

Lekkie, całkowicie niezależne zawieszenie ze stopów lekkich wykorzystuje podwójne wahacze z przodu i zaawansowanej konstrukcji układ wielowahaczowy na osi tylnej.

Zakres pracy zawieszenia nowego Sporta, jak zapewnia producent, jest największy w swojej klasie (260 mm z przodu oraz 272 mm z tyłu) i zapewnia wyjątkowy skok zawieszenia – nawet 546 mm, ułatwiając pokonywanie nawet najtrudniejszego terenu. Maksymalny prześwit wzrósł do 278 mm (+51 mm), a przeprojektowane zawieszenie pneumatyczne automatycznie wybiera między dwiema wysokościami jazdy. Drugiej generacji Terrain Response2 automatycznie wybiera najbardziej odpowiedni program do jazdy w terenie.

Zawieszenie pneumatyczne piątej generacji zapewnia 115 mm zakresu ruchu, od najniższego ustawienia (-50mm, dla łatwego wsiadania oraz wysiadania) w stosunku do standardowej wysokości off-road. Automatyczne zwiększenie wysokości, uruchamiane za pomocą czujników lub manualnie, pozwala podnieść samochód o kolejne 35 mm, dając łączny zakres zmiany wysokości na poziomie 185 mm.

Nowego Range Rovera Sport poleca sam James Bond – Daniel Craig
fot. Land Rover

Przeprojektowane zawieszenie pneumatyczne umożliwia podróż ze zwiększonym prześwitem (+35 mm) przy znacznie wyższych prędkościach niż w poprzednim modelu. Tryb off-roadowy jest dostępny do 80km/h (dotychczas 50km/h), przydając się szczególnie podczas szybkiej jazdy po mocno zniszczonych drogach gruntowych.

Całkowicie nowy jest też układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem.

Dostępne będą dwa rodzaje stałego napędu 4WD. Pierwszy wykorzystuje skrzynię rozdzielczą z funkcją reduktora i sprawdzi się w bardziej wymagających warunkach terenowych, oferując stały napęd z podziałem momentu 50/50 i możliwość 100-procentowej blokady centralnego dyferencjału.

Alternatywny system przeniesienia napędu jest lżejszy o 18kg i wykorzystuje dyferencjał typu Torsen, który automatycznie rozdziela moment obrotowy na półoś z większą przyczepnością, współpracując z systemami kontroli trakcji dla najlepszego efektu. Domyślny podział momentu w stosunku 42/58 procent (przód/tył) faworyzuje sportową charakterystykę tylnego napędu.

W początkowej fazie produkcji nowy Range Rover Sport dostępny będzie z czterema różnymi jednostkami napędowymi – dwiema benzynowymi Supercharged (5,0l V8 o mocy 510KM oraz 3.0 V6 340KM) i dwiema z zapłonem samoczynnym (3.0l TDV6 258KM i 3.0l SDV6 292KM). Gama silnikowa zostanie powiększona w późniejszym okresie o silnik 4.4l SDV8 o mocy 340KM oraz wysokowydajną hybrydę z dieslem już pod koniec 2013 roku.

Czas przyspieszenia 0-100km/h wynosi dla najmocniejszej wersji około 5 sekund. Zużycie paliwa będzie niższe – w zależności od modelu – nawet o 24 procent przy emisji CO2  na poziomie 194g/km. Wszystkie jednostki napędowe Range Rovera Sport wykorzystują automatyczną skrzynię biegów ZF 8HP70 o ośmiu przełożeniach.

fot. Land Rover

Zmniejszenie masy pojazdu stwarza możliwość zastosowania w przyszłości lżejszej i mniejszej jednostki napędowej, na przykład silnika 4-cylindrowego o wysokiej wydajności. Wyposażony weń Range Rover Sport ważyć będzie 2000 kg, obniżając masę w stosunku do swego poprzednika o ponad 500 kilogramów.

Aluminiowa struktura nadwozia wykorzystuje zalety tłoczonych paneli, odlewanych, wytłaczanych i walcowanych części ze stopów aluminium, wzmacniając w szczególności te miejsca, w których obciążenia są największe. Nowa struktura nadwozia jest lżejsza od poprzednio stosowanej o 39 procent.

Wnętrze nowego Range Rovera Sport charakteryzuje się akcentami typowymi dla modelu Sport, co przejawia się m.in. w postaci ‘mięsistej’ kierownicy o niewielkiej średnicy, pionowo umieszczonego drążka zmiany biegów, wyżej umieszczonej konsoli centralnej, oświetlenia w kilku kolorach czy fotelach o solidnym trzymaniu bocznym. Wnętrze zostało tak zaprojektowane, by stworzyć bardziej przestronną kabinę szczególnie w tylnej części – miejsca na kolana jest obecnie o 24 mm więcej. Nowy, zintegrowany trzeci rząd siedzeń typu 5+2 dostępny jest opcjonalnie – elektrycznie składane i dzielone w układzie 50/50 fotele całkowicie chowają się w podłodze, nie zajmując przestrzeni bagażnika.

Nowe lub rozwinięte rozwiązania poprawiające właściwości trakcyjne nowego modelu Sport to między innymi adaptacyjne zawieszenie, wykorzystujące amortyzatory o regulowanej sile tłumienia (CVD) i dla wybranych wersji dedykowany tryb pracy Dynamic Mode systemu Terrain Response2. Jest on połączony z dwukanałowym Dynamic Response (zapobiegającym przechyłom nadwozia), aktywnym tylnym dyferencjałem oraz systemem Torque Vectoring, przenoszącym moment obrotowy na zewnętrzne koła podczas pokonywania łuków, poprawiając trakcję i zmniejszając podsterowność.

Nowy Range Rover Sport oferuje pełen pakiet łączności, pozwalając klientom na kontakt z ich samochodem, biznesem i życiem rodzinnym. „Connected Car” to technologia pozwalająca kierowcy sprawdzić stan pojazdu poprzez aplikację zainstalowaną na telefonie, zapewnia w razie konieczności opcję śledzenia skradzionego pojazdu czy pozwala na wezwanie pomocy. Możliwe jest również zainstalowanie szerokopasmowego Hotspotu, umożliwiając pasażerom na korzystanie z internetu przy użyciu łącza o dużej przepustowości.

Opcjonalny kolorowy wyświetlacz Head-Up Display (HUD) wyświetla kluczowe parametry jazdy oraz wskazówki nawigacji, bez konieczności odrywania wzroku od drogi.

Nowy Sport wyposażony jest w system cyfrowych kamer, które wspierają trzy funkcje wspomagające bezpieczną jazdę: Lane Departure Warning (ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu), Traffic Sign Recognition (rozpoznawanie znaków drogowych) oraz High Beam Assist (asystent świateł drogowych). Kolejna nowość to funkcja Wade Sensing, pozwalająca na sprawdzenie głębokości podczas pokonywania brodów. Funkcja przydaje się szczególnie w kontekście maksymalnej głębokości brodzenia, która w obecnym modelu wynosi 850 mm, 150 mm więcej niż w modelu poprzedniej generacji.

Zaprojektowany i skonstruowany w centrach badawczych Land Rover w Wielkiej Brytanii, nowy Sport będzie produkowany w zakładzie w Solihull (Wielka Brytania).

Range Rover Sport trafi do polskich salonów w wakacje 2013 roku. Do dyspozycji będą cztery poziomy wyposażenia (S, SE, HSE oraz Autobiography), a także „Dynamic” dla  wersji HSE oraz Autobiography.

Najnowsze

Darowizna Volkswagena dla Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu

Międzynarodowy Dom Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu otrzyma milion euro od koncernu Volkswagena. Firma współpracuje z Domem Spotkań od dawna, ale to pierwsza donacja czysto finansowa, jaką oferuje.

Volkswagen, jako firma, znalazł w sobie odwagę, by zmierzyć się z własną historią. W 1986 zlecił przeprowadzenie dogłębnych badań historycznych, w szczególności uwzględniających kwestię losów ponad 20 tysięcy robotników przymusowych. W zakładzie w Wolfsburgu znajduje się poświęcone im miejsce pamięci.

Współpraca Volkswagena z Domem Spotkań Młodzieży również sięga lat 80. W 1987 do Oświęcimia przyjechała grupa młodych ludzi z przyzakładowej szkoły. Od tego czasu stało się to tradycją. Podczas corocznego dwutygodniowego cyklu młodzi Niemcy biorą udział w debatach na temat historii, współczesnej demokracji i praw człowieka. Uczestniczą również w praca porządkowych na terenie byłego obozu koncentracyjnego. Wyjazdy są finansowane przez Volkswagena, który przekazał też Domowi Spotkań trzy mikrobusy. Obecne wsparcie finansowe jest przez firmę rozumiane w kategoriach „podziękowania za doświadczenie”.

Jak mówi szef koncernu, Martin Winterkorn: „praca w miejscu, które jest tak głęboko wpisane w zbiorową pamięć, stała się dla pracowników obowiązkiem”.

Pieniądze zostaną przeznaczone na usprawnienie infrastruktury, remont budynku, wymagającego wymiany instalacji i okien, a także działalność edukacyjną.

Międzynarodowy Dom Spotkań Młodzieży działa od 1986 roku. Powstał z inicjatywy niemieckiej organizacji „Akcja Znaki Pokuty” przy wsparciu byłych więźniów obozu. Misją placówki jest budowanie płaszczyzny porozumienia między młodzieżą z różnych krajów, które niegdyś dzielił konflikt.  Każdego roku Dom Spotkań odwiedza blisko 200 grup.  Przyjeżdża wielu Niemców.

Najnowsze

iOS 7 w samochodzie – propozycja Apple’a na 2014 rok

Możliwość podłączenia smartfona w samochodzie dla wielu z nas staje się powoli niezbędna, czy to po to, by posłuchać muzyki z playlisty, czy też po to, by po prostu podładować baterię. Na 2014 rok Apple zapowiada nowe ułatwienie dla kierowców.

W przyszłym roku marki Honda, Mercedes-Benz, Ferrari, Chevrolet, Infiniti, Nissan, Kia, Volvo i inne mają zapewniać pełną kompatybilność z systemem iOS 7. W praktyce oznacza to, że po podłączeniu iPhone’a przez specjalny kabel, zamiast fabrycznego menu otrzymamy dostęp do funkcji systemu Apple’a. Rodzi się tylko pytanie, jak ta kompatybilność będzie wyglądała w przypadku pojazdów bez ekranów dotykowych – czy sam telefon będzie pełnił funkcję touchpada umożliwiającego dostęp do różnych sekcji, czy też właścicieli takich samochodów to usprawnienie ominie.

Najnowsze

Gadżet do bagażnika zakupoholiczki

Właśnie wyszłaś z supermarketu, zakupy na cały tydzień i palma w doniczce wypełniają wózek po brzegi. Jako odpowiedzialny kierowca nie zamierzasz pozwolić, by pakunki latały po samochodzie. Kupiłaś nawet w tym celu specjalny kosz.

No i się zaczyna. Nic nie pasuje do niczego. Kombinujesz jak z kostką Rubika. Przedmioty o regularnych kształtach jeszcze jakoś do siebie pasują, ale te niewymiarowe nijak nie chcą się zmieścić. Wiecheć palmy przyprawia o dodatkowe nerwy, bo sprężynuje, odbija i w ogóle nie chce pozostać na miejscu, chociaż kombinacyjnie próbujesz przypiąć doniczkę pasami na tylnym siedzeniu. Rozpacz.

fot. materiały producenta

Na takie właśnie sytuacje przydaje się ten gadżecik: plastikowy ogranicznik o nazwie Stayhold, z rzepami na spodzie, którym można zastawić zakupy i pozbyć się obaw, że przy każdym hamowaniu rozlecą się we wszystkich kierunkach. Kosztuje w granicach 13 dolarów.

 

A tak działa w praktyce:

Najnowsze

Technika w nowym Renault Clio R.S. 200 EDC – rodem z F1?

Na torze wyścigowym w Guadix miałyśmy okazję przetestować nowe Renault Clio RS. Producent szczyci się, że wiele nowinek technicznych zaczerpnięto z Formuły 1. Przyglądamy się rozwiązaniom zastosowanym w tym samochodzie.

Pierwszą jazdę (z galerią zdjęć) Renault Clio R.S. 200 EDC po torze wyścigowym przeczytasz tutaj.

Nasz test i galerię Renault Clio IV zobaczysz tu.

Szczegółowe dane techniczne oraz wymiary zamieszczamy w plikach do pobrania poniżej artykułu.

Galeria technicznych zdjęć tutaj.

Przeszczep z F1
Pamietając, że Renault produkuje silniki dla F1, należy wymienić kilka kwestii, które zainspirowały konstruktorów nowego Clio: wtrysk bezpośredni, zmienne parametry ustawienia wałka rozrządu, odzyskiwanie energii podczas hamowania (ESM), popychacze DLC, nie mówiąc o doświadczeniu w zakresie redukcji sił tarcia.

Przebieg krzywej momentu obrotowego w Renault Clio R.S. 200 EDC
fot. Renault

Również inne, bardziej widoczne innowacje zostały bezpośrednio przejęte lub zainspirowane rozwiązaniami stosowanymi w sportach wyczynowych. Należą do nich hydrauliczne ograniczniki amortyzatorów (rozwiązanie stosowane w rajdowych samochodach, czytja o nich poniżej) czy R.S. Monitor 2.0 – profesjonalny pokładowy system telemetryczny.

1. Silnik turbo 1.6 l – nawiązuje do pojemności, która będzie obowiązywać dla silników Formuły 1 od sezonu 2014. Cel zmniejszenia zużycia paliwa w Formule 1 o ok. 30% był również inspiracją dla Clio R.S. 200 EDC.

2. Zestaw dyfuzora i tylnego spojlera, który poprawia kompromis między siłą oporu a siłą nośną – w tej dziedzinie Clio R.S. 200 EDC było zainspirowane doświadczeniami stajni Renault w Formule 1 w latach 2000.

3. Popychacze wałka rozrządu z powłoką DLC – powłoki Diamond Like Carbon stosowane w Formule 1 mające na celu zmniejszenie tarcia są wykorzystywane nie tylko w sportowych samochodach marki.

4. Łopatki zmiany biegów przy kierownicy (typu „multichange down”) – podobnie jak w Formule 1 jest obecnie możliwe zredukowanie biegów o kilka naraz podczas hamowania poprzez dłuższe naciśnięcie łopatki umieszczonej pod kierownicą.

R.S. Monitor 2.0 – system pomiarowy – połączenie systemu dostarczającego danych stosowanego w sportach wyczynowych z atrakcyjnym interfejsem zainspirowanym światem gier wideo.

Launch Control – jest zainspirowany systemami automatycznego startu stosowanymi w Formule 1.

Zawieszenie
Zawieszenie Clio RS mocno zmodyfikowano.
Przednie zawieszenie: konstrukcja typu Mc Pherson z szeregiem elementów o zwiększonych wymiarach, mających zapewnić odpowiednią sztywność w płaszczyźnie koła: uchwyty piast, łożyska, amortyzatory. Większy amortyzator poprawia działanie hydrauliki oraz zapewnia lepszy kompromis między komfortem a stabilnością nadwozia. Również układ hamulcowy pozostał technologicznie niezmieniony, wyposażono go jednak w tarcze o zwiększonej średnicy (320 mm, jak w Lagunie V6).

Tylne zawieszenie: stabilizator poprzeczny o zwiększonej średnicy (sztywność zwiększona o 10% w porównaniu do Clio III R.S. i o 60% w porównaniu do Nowego Clio), tarcze hamulcowe o średnicy 260 mm.

Hydrauliczny ogranicznik
Hydrauliczny ogranicznik amortyzatora jest elementem wspomagającym działanie standardowego ogranicznika poliuretanowego. Ponieważ jego zdolność tłumienia jest znacznie większa, wkracza on do działania w późniejszej fazie oscylacji koła. Zachowanie się zawieszenia jest dzięki temu znacznie bardziej liniowe, co daje dwie następujące główne korzyści:

– przeszkody i nierówności są lepiej niwelowane, bez efektu „oddawania” pochłoniętej energii.

– zmniejszenie amplitudy obciążeń działających na opony zwiększa przyczepność przedniego zawieszenia i progresywność do granic możliwości.

Hydrauliczny ogranicznik amortyzatora w Renault Clio R.S. 200 EDC.
fot. Renault

R.S. Diff: elektroniczny mechanizm różnicowy
Opatentowany przez Renault Sport Technologies elektroniczny mechanizm różnicowy poprawia możliwości przyspieszania i właściwości trakcyjne Clio R.S. 200 EDC przy pokonywaniu zakrętów. Odsuwa jeszcze dalej granice podsterowności auta (to znaczy tendencji do jazdy na wprost na zakrętach). W tym celu system analizuje w sposób ciągły różnicę między prędkością obrotową lewego i prawego przedniego koła (koła napędzane) i porównuje ją z różnicą prędkości obrotowych lewego i prawego koła tylnego (koła nienapędzane). Ta ostatnia różnica służy zawsze za punkt odniesienia, ponieważ tylne koła – które nie są napędzane – pokonują zakręty z idealną wzajemną prędkością obrotową. Wykrycie przez układ zbyt dużej różnicy prędkości obrotowych między kołami przednimi oznacza, że jedno z nich zaczyna się ślizgać. Samoblokujący mechanizm różnicowy reaguje serią mikro przyhamowań koła, które zaczęło wpadać w poślizg, bez zmniejszania momentu obrotowego silnika. Funkcja ta jest aktywowana przed zadziałaniem układu stabilizacji toru jazdy ESC.

Najważniejsze zalety mechanizmu różnicowego: jego działanie odbywa się bez zmniejszania momentu obrotowego silnika, nie powoduje więc poczucia frustracji kierowcy. System działa w sposób progresywny i niemal niewyczuwalny.

System R.S. Monitor
Już od 2009 roku Renault Sport wykorzystywało w pomysłowy sposób ekran i przyciski radioodtwarzacza Mégane R.S. dla potrzeb funkcjonalności systemu R.S. Monitor. „Telemetria” po raz pierwszy zawitała na pokładzie kompaktowego auta sportowego, proponując ten przyjazny, łatwy w obsłudze i dysponujący licznymi funkcjami system. R.S. Monitor został w 2012 roku zamówiony do niemal 30% Twingo R.S., ponad 40% Clio R.S i ponad 50% Mégane R.S.

Układ jezdny w Renault Clio R.S. 200 EDC.
fot. Renault

Zaprojektowane w formie manometrów, histogramów lub niezwykle czytelnych schematów poszczególne, przystosowane do personalizacji ekrany R.S. Monitor 2.0 ukazują w czasie rzeczywistym podane poniżej wskazania.

– Momentu mocy, temperatury płynu chłodzącego, temperatury powietrza dolotowego, ciśnienia w układzie doładowania, otwarcia przepustnicy, ciśnienia w układzie hamulcowym, kąta skrętu kierownicy, obrotów silnika, temperatury oleju w skrzyni biegów, temperatury sprzęgieł w skrzyni EDC, momentu obrotowego na kole.

– Pomiar osiągów: przyspieszenia od 0 do 50 km/h, od 0 do 100 km/h, 400 m ze startu zatrzymanego i 1000 m, ze startu zatrzymanego oraz czasy hamowania ze 100 do 0 km/h

– Diagram GG: pomiar wartości przyspieszeń wzdłużnych i bocznych oraz wizualizacja maksymalnych zarejestrowanych wartości. Zrzuty z ekranów również można zapisywać w pamięci USB.

– Stopień poślizgu (buksowania) kół pędnych w %.

– Wizualizacja krzywych momentu obrotowego i mocy z umiejscowieniem wartości na krzywej w czasie rzeczywistym.

– Schematyczna wizualizacja działania skrzyni EDC: aktualnie włączony bieg, wstępnie wybrany bieg, temperatura sprzęgieł.

– Chronometr: ręczny lub aktywowany automatycznie za pośrednictwem GPS-u (pobieranie przebiegu trasy toru wyścigowego z pamięci USB).

– Ekran przeglądów: do zapisywania przebiegów dla opon, amortyzatorów, klocków i tarcz hamulcowych od czasu ich ostatniej wymiany.

– Nastawy pojazdu: „Shift light”: dopasowanie czasów wyświetlania sygnału do zmiany biegów; „Układ kierowniczy”: do wymuszenia stałego korzystania z jednego z 2 trybów „Normal” lub „Sport”.

Datalogger
R.S. Monitor 2.0 może zapisywać w czasie rzeczywistym wszystkie parametry wyświetlane podczas dnia spędzonego na torze i skojarzyć je z położeniami auta według GPS-u. Dzięki temu możliwe jest ich odczytanie z ekranu komputera. Położenie pojazdu może być nałożone na mapę satelitarną ze wszystkimi odnośnymi parametrami jazdy wyświetlanymi w czasie rzeczywistym. Rejestrować można wszystko: jedna godzina jazdy mieści się w pliku o „wadze” zaledwie 3MB. Do odczytu wyników służy specjalny program, który zostanie udostępniony klientom w późniejszym terminie.

Możliwe jest też wcześniejsze przygotowanie się do jazd poprzez pobranie schematów poszczególnych torów i zapisanie ich w pamięci USB. Renault Sport ma w swojej ofercie kilka zapisanych torów, a społeczność użytkowników może udostępnić swoje dane i wzbogacić wspólną bazę torów wyścigowych.

Eksploatacja

NISKIE KOSZTY EKSPLOATACJI Silnik 1.6 T Renault Sport 200

Częstotliwość przeglądów (Europa)

Łańcuch rozrządu

Bezobsługowy

Wymiana oleju

co 20 000 km / co 2 lata

Filtr powietrza

co 40 000 km / co 2 lata

Świece zapłonowe

co 60 000 km / co 4 lata

Płyn hamulcowy

co 120 000 km / co 4 lata

Płyn chłodzący

co 120 000 km / co 4 lata

Pasek klinowy napędu osprzętu

co 160 000 km / co 6 lat

 

Porówanie pracy poszczególnych podzespółów w efekcie zmiany trybu jazdy w Renault Clio R.S. 200 EDC.

Najnowsze