Europejska premiera Range Rovera Sport w Warszawie
Warszawa jest trzecim miastem na świecie, które miało przyjemność zaprezentowania nowego Range Rovera Sport. Po globalnej prezentacji w Nowym Jorku i targach motoryzacyjnych w Szanghaju, to właśnie polska stolica była miejscem premiery najnowszego modelu Land Rover.
Opracowywany równolegle z nowym Range Roverem, nowy model Sport ma zapewniać najlepsze w historii marki właściwości trakcyjne, zachowując własności terenowe. Technologicznie zaawansowany, nowy Range Rover Sport prezentuje muskularny wygląd, luksusowe wnętrze i jest bardziej uniwersalny niż dotąd, zapewniając opcjonalny układ siedzeń 5+2.
Wykorzystując zawieszenie ze stopów lekkich oraz strukturę nośną samochodu, nowy Sport jest lżejszy od swego poprzednika nawet o 420 kilogramów. Jest tylko 62mm dłuższy od swego protoplasty – przy długości 4850 mm jest krótszy od innych 7-osobowych SUV`ów i większości sedanów segmentu „E”, co ma umożliwiać większą zwrotność i bezproblemowe parkowanie. Znacznie większy rozstaw osi (+178mm) przyniósł więcej przestrzeni na nogi i ułatwił dostęp do rzędu tylnych foteli. Krótkie zwisy nadwozia z przodu i z tyłu oraz zwiększona o 55 mmm szerokość dodatkowo poprawiły muskularną sylwetkę samochodu.
Zwiększony kąt pochylenia szyby czołowej, bardziej opływowa sylwetka i niżej poprowadzona linia dachu poprawiły współczynnik aerodynamiczny nowego Range Rovera Sport o 8 procent w stosunku do modelu poprzedniej generacji (Cd 0.34). Nowy Sport jest krótszy o 149 mm i niższy o 55 mm od flagowego Range Rovera, z którym jest konstrukcyjnie bardzo powiązany. Różnica w wadze to 45 kg na korzyść modelu Sport.
fot. Land Rover
|
Mimo iż nowy Sport był opracowywany równolegle z modelem Range Rover i dzieli z nim niektóre rozwiązania konstrukcyjne, aż 75 procent wykorzystanych części jest unikalnych dla modelu Sport. Aby maksymalnie zwiększyć możliwość personalizacji, klienci mają do wyboru szeroką paletę obręczy aluminiowych w rozmiarze 19-, 20-, 21- oraz 22-cali, w tym obręcz o wzorze „Viper`s Nest”, dostępną teraz dla wszystkich modeli Range Rover.
Lekkie, całkowicie niezależne zawieszenie ze stopów lekkich wykorzystuje podwójne wahacze z przodu i zaawansowanej konstrukcji układ wielowahaczowy na osi tylnej.
Zakres pracy zawieszenia nowego Sporta, jak zapewnia producent, jest największy w swojej klasie (260 mm z przodu oraz 272 mm z tyłu) i zapewnia wyjątkowy skok zawieszenia – nawet 546 mm, ułatwiając pokonywanie nawet najtrudniejszego terenu. Maksymalny prześwit wzrósł do 278 mm (+51 mm), a przeprojektowane zawieszenie pneumatyczne automatycznie wybiera między dwiema wysokościami jazdy. Drugiej generacji Terrain Response2 automatycznie wybiera najbardziej odpowiedni program do jazdy w terenie.
Zawieszenie pneumatyczne piątej generacji zapewnia 115 mm zakresu ruchu, od najniższego ustawienia (-50mm, dla łatwego wsiadania oraz wysiadania) w stosunku do standardowej wysokości off-road. Automatyczne zwiększenie wysokości, uruchamiane za pomocą czujników lub manualnie, pozwala podnieść samochód o kolejne 35 mm, dając łączny zakres zmiany wysokości na poziomie 185 mm.
Nowego Range Rovera Sport poleca sam James Bond – Daniel Craig |
fot. Land Rover |
Przeprojektowane zawieszenie pneumatyczne umożliwia podróż ze zwiększonym prześwitem (+35 mm) przy znacznie wyższych prędkościach niż w poprzednim modelu. Tryb off-roadowy jest dostępny do 80km/h (dotychczas 50km/h), przydając się szczególnie podczas szybkiej jazdy po mocno zniszczonych drogach gruntowych.
Całkowicie nowy jest też układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem.
Dostępne będą dwa rodzaje stałego napędu 4WD. Pierwszy wykorzystuje skrzynię rozdzielczą z funkcją reduktora i sprawdzi się w bardziej wymagających warunkach terenowych, oferując stały napęd z podziałem momentu 50/50 i możliwość 100-procentowej blokady centralnego dyferencjału.
Alternatywny system przeniesienia napędu jest lżejszy o 18kg i wykorzystuje dyferencjał typu Torsen, który automatycznie rozdziela moment obrotowy na półoś z większą przyczepnością, współpracując z systemami kontroli trakcji dla najlepszego efektu. Domyślny podział momentu w stosunku 42/58 procent (przód/tył) faworyzuje sportową charakterystykę tylnego napędu.
W początkowej fazie produkcji nowy Range Rover Sport dostępny będzie z czterema różnymi jednostkami napędowymi – dwiema benzynowymi Supercharged (5,0l V8 o mocy 510KM oraz 3.0 V6 340KM) i dwiema z zapłonem samoczynnym (3.0l TDV6 258KM i 3.0l SDV6 292KM). Gama silnikowa zostanie powiększona w późniejszym okresie o silnik 4.4l SDV8 o mocy 340KM oraz wysokowydajną hybrydę z dieslem już pod koniec 2013 roku.
Czas przyspieszenia 0-100km/h wynosi dla najmocniejszej wersji około 5 sekund. Zużycie paliwa będzie niższe – w zależności od modelu – nawet o 24 procent przy emisji CO2 na poziomie 194g/km. Wszystkie jednostki napędowe Range Rovera Sport wykorzystują automatyczną skrzynię biegów ZF 8HP70 o ośmiu przełożeniach.
fot. Land Rover
|
Zmniejszenie masy pojazdu stwarza możliwość zastosowania w przyszłości lżejszej i mniejszej jednostki napędowej, na przykład silnika 4-cylindrowego o wysokiej wydajności. Wyposażony weń Range Rover Sport ważyć będzie 2000 kg, obniżając masę w stosunku do swego poprzednika o ponad 500 kilogramów.
Aluminiowa struktura nadwozia wykorzystuje zalety tłoczonych paneli, odlewanych, wytłaczanych i walcowanych części ze stopów aluminium, wzmacniając w szczególności te miejsca, w których obciążenia są największe. Nowa struktura nadwozia jest lżejsza od poprzednio stosowanej o 39 procent.
Wnętrze nowego Range Rovera Sport charakteryzuje się akcentami typowymi dla modelu Sport, co przejawia się m.in. w postaci ‘mięsistej’ kierownicy o niewielkiej średnicy, pionowo umieszczonego drążka zmiany biegów, wyżej umieszczonej konsoli centralnej, oświetlenia w kilku kolorach czy fotelach o solidnym trzymaniu bocznym. Wnętrze zostało tak zaprojektowane, by stworzyć bardziej przestronną kabinę szczególnie w tylnej części – miejsca na kolana jest obecnie o 24 mm więcej. Nowy, zintegrowany trzeci rząd siedzeń typu 5+2 dostępny jest opcjonalnie – elektrycznie składane i dzielone w układzie 50/50 fotele całkowicie chowają się w podłodze, nie zajmując przestrzeni bagażnika.
Nowe lub rozwinięte rozwiązania poprawiające właściwości trakcyjne nowego modelu Sport to między innymi adaptacyjne zawieszenie, wykorzystujące amortyzatory o regulowanej sile tłumienia (CVD) i dla wybranych wersji dedykowany tryb pracy Dynamic Mode systemu Terrain Response2. Jest on połączony z dwukanałowym Dynamic Response (zapobiegającym przechyłom nadwozia), aktywnym tylnym dyferencjałem oraz systemem Torque Vectoring, przenoszącym moment obrotowy na zewnętrzne koła podczas pokonywania łuków, poprawiając trakcję i zmniejszając podsterowność.
Nowy Range Rover Sport oferuje pełen pakiet łączności, pozwalając klientom na kontakt z ich samochodem, biznesem i życiem rodzinnym. „Connected Car” to technologia pozwalająca kierowcy sprawdzić stan pojazdu poprzez aplikację zainstalowaną na telefonie, zapewnia w razie konieczności opcję śledzenia skradzionego pojazdu czy pozwala na wezwanie pomocy. Możliwe jest również zainstalowanie szerokopasmowego Hotspotu, umożliwiając pasażerom na korzystanie z internetu przy użyciu łącza o dużej przepustowości.
Opcjonalny kolorowy wyświetlacz Head-Up Display (HUD) wyświetla kluczowe parametry jazdy oraz wskazówki nawigacji, bez konieczności odrywania wzroku od drogi.
Nowy Sport wyposażony jest w system cyfrowych kamer, które wspierają trzy funkcje wspomagające bezpieczną jazdę: Lane Departure Warning (ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu), Traffic Sign Recognition (rozpoznawanie znaków drogowych) oraz High Beam Assist (asystent świateł drogowych). Kolejna nowość to funkcja Wade Sensing, pozwalająca na sprawdzenie głębokości podczas pokonywania brodów. Funkcja przydaje się szczególnie w kontekście maksymalnej głębokości brodzenia, która w obecnym modelu wynosi 850 mm, 150 mm więcej niż w modelu poprzedniej generacji.
Zaprojektowany i skonstruowany w centrach badawczych Land Rover w Wielkiej Brytanii, nowy Sport będzie produkowany w zakładzie w Solihull (Wielka Brytania).
Range Rover Sport trafi do polskich salonów w wakacje 2013 roku. Do dyspozycji będą cztery poziomy wyposażenia (S, SE, HSE oraz Autobiography), a także „Dynamic” dla wersji HSE oraz Autobiography.
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Finał trzeciego sezonu TOYOTA GR CUP
-
Dynamiczne i wszechstronne: Audi Q5 Sportback drugiej generacji
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
Zostaw komentarz: