Diesle ślepą uliczką motoryzacji w Europie?

Samochody z silnikami wysokoprężnymi nie są sposobem na skuteczną redukcję emisji spalin i gazów cieplarnianych. Z nowego raportu konsultingowej organizacji non-profit Transport & Environment (T&E) z siedzibą w Brukseli wynika, że diesle produkują więcej CO2 niż benzynowe odpowiedniki, jeśli wziąć pod uwagę cały cykl życia samochodu.

Kiedy porównywany jest wpływ na środowisko samochodów, najczęściej bierze się pod uwagę emisję CO2 podczas jazdy. Na tej podstawie zostało skonstruowane prawo w krajach Europy, które zaowocowało nieznaną w innych częściach świata popularnością diesli na kontynencie. Jak wynika z raportu organizacji Transport & Environment, gdyby regulacje Unii Europejskiej brały pod uwagę cały cykl życia samochodu, od produkcji przez użytkowanie po utylizację, a nie tylko emisję w czasie jazdy, producenci nie inwestowaliby tak intensywnie w rozwój tej technologii, która według autorów raportu w ogólnym rozrachunku jest mniej ekologiczna od samochodów benzynowych.

Większy wpływ na środowisko diesli wynika w pierwszej kolejności z tego, że produkcja oleju napędowego pochłania więcej energii niż benzyny. Biodiesel mieszany z olejem napędowym pochodzącym z ropy powoduje znacznie większą emisję niż bioestry dodawane do benzyny. Po drugie, samochód z silnikiem Diesla jest bardziej skomplikowany i wymaga użycia większej ilości surowców. Nie bez znaczenia jest także to, że niższy koszt paliwa zachęca do częstszego korzystania z pojazdu. Autorzy podkreślają przy tym, że alternatywne rozwiązania, takie jak hybrydy, powodują około 20-25 procent mniejszą emisję CO2, a ich ceny są porównywalne z cenami diesli.

Według wyliczeń T&E samochody z silnikiem Diesla wyemitują w ciągu całego cyklu życia średnio 34,8 ton CO2, zaś benzynowy 33,2 ton. Regulacje prawne i podatkowe, sztucznie preferujące diesle, skutkują tendencją do zakupu większych i wyższych samochodów oraz częstszego korzystania z pojazdu. Jak obliczyli analitycy T&E, skłonność kierowców diesli do częstszego siadania za kierownicą tylko w 4 procentach jest wynikiem niższych kosztów produkcji samego paliwa. Dlatego w analizie wzięto pod uwagę średni przebieg diesli na poziomie 182 000 km, zaś aut benzynowych 175 000 km. Korzystanie z oleju napędowego z domieszką biopaliwa jest źródłem emisji 2,6 tony CO2, w porównaniu do 0,8 tony w przypadku benzyny. Produkcja ON powoduje emisję 5,25 ton dwutlenku węgla, zaś benzyny 5 ton.

W ostatnich latach silniki benzynowe stały się znacznie wydajniejsze, niemal dorównując silnikom wysokoprężnym. Najnowocześniejsze jednostki benzynowe osiągają wydajność rzędu 40 procent. Średnia emisja silników benzynowych nowej generacji wyniosła w 2015 roku 123 g/km, diesli – 119 g/km, zaś hybryd zaledwie 89 g/km, czyli o 25 procent mniej w stosunku do konwencjonalnych samochodów spalinowych. Porównanie jednostek benzynowych i wysokoprężnych o podobnej mocy daje różnicę zaledwie 2-3 g/km.

Jednocześnie do samochodu z silnikiem Diesla trzeba dopłacić kilka tys. euro. Obecnie taka sama lub mniejsza dopłata wystarczy, aby zamiast auta z jednostką wysokoprężną kupić samochód hybrydowy. W mieście samochody z pełnym napędem hybrydowym korzystają z samego silnika elektrycznego przez 50-70 procent czasu jazdy – wynik ten jest uzyskiwany bez ładowania z zewnętrznej sieci energetycznej. Z czasem hybrydy będą nadal taniały, natomiast ceny diesli będą rosły ze względu na lawinowy wzrost kosztów opracowywania kolejnych sposobów na zwiększanie wydajności silników wysokoprężnych i obniżanie ich wpływu na środowisko. Hybrydy plug-in oraz samochody bezemisyjne także będą coraz tańsze, przyspieszając redukcję CO2 emitowanego przez park samochodów w Europie.

„W ostatnich latach stało się jasne, że silniki wysokoprężne są głównym źródłem zanieczyszczenia europejskich miast tlenkami azotu, przyczyniając się do przedwczesnej śmierci 68 000 Europejczyków rocznie. Przekonaliśmy się także dzięki naszym badaniom, że wbrew deklaracjom producentów diesle są bardziej szkodliwe dla klimatu niż auta benzynowe i nie przyczyniają się do spełnienia celów redukcji emisji CO2. Europa musi patrzeć w przyszłość i przyspieszyć elektryfikację samochodów” – podsumowała Julia Poliscanova, manager ds. ekologicznych samochodów w Transport & Environment.

W Europie trwa dyskusja na temat faktycznego wpływu silników wysokoprężnych na środowisko. Jednocześnie niektóre koncerny motoryzacyjne lobbują na rzecz utrzymania regulacji, które szczodrze wspierają diesle kosztem innych napędów. Producenci samochodów widzą w dieslach łatwy sposób na – przynajmniej na papierze – spełnianie norm Euro 6. Zdaniem analityków fundacji, istnieją skuteczniejsze sposoby na dalszą redukcję emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń przez park samochodów w Europie, obejmujące napędy hybrydowe i samochody bezemisyjne.

Najnowsze

Nie piłaś? Nie jedź! Zagrożenia związane z odwodnieniem kierowcy

Nissan zachęca kierowców, aby sięgali po butelkę - oczywiście wody, a nie alkoholu. W ten sposób firma stara się zwiększyć świadomość wpływu odwodnienia na bezpieczeństwo na drogach.

O ile zagrożenia związane z prowadzeniem samochodu po spożyciu alkoholu są powszechnie znane, o tyle badań nad zależnością między nawodnieniem kierowcy a bezpieczeństwem nie ma zbyt wiele.

W badaniu1 przeprowadzonym w 2015 roku przez Uniwersytet w Loughborough w Wielkiej Brytanii i sfinansowanym przez Europejski Instytut Nawodnienia stwierdzono, że:

  • kierowcy, którzy wypijają tylko łyk wody (25 ml) na godzinę popełniają ponad dwukrotnie więcej błędów na drodze niż osoby odpowiednio nawodnione,
  • liczba błędów była taka sama, jak w przypadku osób, u których zawartość alkoholu we krwi wynosi 0,08% – czyli aktualnie dopuszczalny limit w Wielkiej Brytanii,
  • wśród popełnianych błędów zdarzało się spóźnione hamowanie, jazda „wężykiem” w obrębie pasa ruchu, a nawet przekraczanie linii wyznaczających pasy ruchu.

{{ tn(15202) left }}Ponadto około dwie trzecie kierowców nie potrafiło rozpoznać oznak odwodnienia – zmęczenia, zawrotów i bólu głowy, suchości w ustach i spowolnienia reakcji2.

Problem ten można rozwiązać, wypijając po prostu więcej wody. W badaniu3 przeprowadzonym w 2013 roku przez dwie uczelnie ustalono, że osoby, które wypijają pół litra wody przed wysiłkiem intelektualnym, reagują o 14% szybciej od osób, które wcześniej nic nie piły.

Co szósta osoba używa dziś technologii ubieralnych4. Nissan, zainspirowany rozwiązaniami pomagającymi dbać o zdrowie i kondycję, zaproponował zastosowanie zaawansowanych „inteligentnych” materiałów w branży motoryzacyjnej.

Nawiązawszy współpracę z holenderską marką Droog z branży wzornictwa przemysłowego, Nissan zainstalował w crossoverze Juke supernowoczesną technologię wykrywania potu SOAK. Specjalna powłoka na kierownicy i przednich fotelach Juke w prosty, ale skuteczny sposób ostrzega go i przypomina, że powinien napić się wody.

{{ tn(15203) left }}Powłoka SOAK działa w bardzo prosty sposób – zmienia kolor w kontakcie z wilgocią na przykład na dłoniach kierowcy lub ubraniu po intensywnym treningu. Odwodnienie jest sygnalizowane kolorem żółtym, natomiast kolor niebieski oznacza, że kierowca jest dostatecznie nawodniony.

Kierowca wyścigowy Lucas Ordóñez, zwycięzca inauguracyjnej edycji Nissan GT Academy, a obecnie zawodnik NISMO (Nissan Motorsport), występuje w filmie zrealizowanym w celu uświadamiania wpływu, jaki odwodnienie ma na bezpieczeństwo jazdy. Film można obejrzeć tutaj:

Dr Harj Chaggar, konsultant medyczny NISMO, powiedział: „Wielu sportowców doskonale rozumie konieczność nawadniania organizmu, ale ludzie spoza świata sportu często nie zdają sobie sprawy z wpływu odwodnienia na wydolność fizjologiczną. Technologia wykrywania potu w samochodzie to innowacyjny sposób zwrócenia uwagi na tę kwestię, a także skutecznej prewencji poprzez bezpośrednie ostrzeżenie kierowcy”.

Powłoka SOAK została opracowana przez Pauliena Routsa, badacza i projektanta z firmy Droog. „Opracowałem SOAK z myślą o zastosowaniu w odzieży sportowej. Moją wizją jest tworzenie innowacyjnych rozwiązań, które w jakiś sposób pomagają noszącemu je użytkownikowi, wykorzystywanie nowych technologii rozszerzających funkcjonalność odzieży i tekstyliów, a także opracowywanie nowych sposobów interakcji z naszym zdrowiem i organizmem”.

Obecnie Nissan nie planuje wprowadzania technologii wykrywania potu w seryjnym modelu Juke. Jest to jedynie ilustracja podejścia marki do innowacyjności oraz pionierskich technologii zwiększających bezpieczeństwo.

1 http://www.lboro.ac.uk/media-centre/press-releases/2015/april/54-dehydrated-drivers.html

2 http://www.licencecheck.co.uk/blog/two-thirds-of-drivers-fail-to-identify-major-symptoms-of-dehydration

3 https://www.medicalnewstoday.com/articles/263648.php

4 http://www.nielsen.com/us/en/insights/news/2014/tech-styles-are-consumers-really-interested-in-wearing-tech-on-their-sleeves.html

Najnowsze

Wypróbuj auto u kierowcy, który nim już jeździ

Citroën proponuje swoim potencjalnym klientom możliwość przetestowania modelu, który zamierzają kupić, u osoby, który już taki model ma i nim od jakiegoś czasu jeździ.Usługa ta, nazwana „Citroën Co-Expérience”, to wymiana opinii „w warunkach rzeczywistych”, bez udziału sprzedawcy.

Rewolucja cyfrowa sprawiła, że dzielenie się doświadczeniem stanowi nowy rodzaj zachowania przy podejmowaniu decyzji o zakupie, a tym samym zmienia tradycyjny model kupowania. Jest to nowy trend, który jest wyrazem potrzeby bliskości i konieczności wzajemnego upewniania się pomiędzy ludźmi, wychodzący poza zwyczajowe argumenty przedstawiane przez sprzedawcę marki. Więc dlaczego sprowadzać tę rzeczywistość tylko do przestrzeni cyfrowej? Citroën, wierny zasadzie „Inspired by you”, zdecydował się poszerzyć doświadczenie klienta o nową usługę jazd testowych pomiędzy prywatnymi użytkownikami.

Jej zasada? Bezpośrednie skontaktowanie potencjalnego klienta, który chce kupić model marki Citroën, z klientem, ambasadorem marki, który jest właścicielem takiego modelu, w celu wypróbowania jego pojazdu. Płynące z niej korzyści? Z perspektywy klienta zainteresowanego kupnem jest to gwarancja wiarygodnego i przejrzystego testu, bez udziału handlowca, tylko z podobnym do niego klientem. Taka bliskość będzie sprzyjać wymianie konkretnych opinii na temat sposobów wykorzystania pojazdu, uzyskania porad dotyczących użytkowania, itp. Dla osoby, która wyraża zgodę na udostępnienie do testów swojego Citroëna, jest to również, poza faktem uzyskania statusu ambasadora marki, okazja do otrzymania bonusów za przeprowadzane testy (bony zniżkowe, itp.). Jest to więc korzystne rozwiązanie typu „win-win” z realną wartością dodaną dla klientów i dla Citroëna, który, po wprowadzeniu programu Citroën Advisor, coraz szerzej wykorzystuje zaangażowanie różnych społeczności.

Marka wdraża tę nową usługę testów pomiędzy użytkownikami prywatnymi dla swojego miejskiego samochodu elektrycznego C-ZERO, wychodząc z założenia, że klient, który jest już jego użytkownikiem, potrafi najlepiej opowiedzieć o wykorzystaniu pojazdu elektrycznego, udzielić rad i rozwiać obawy związane z tym rodzajem napędu. Citroën pozyskał również klientów ambasadorów modelu Berlingo – społeczności, która również bardzo chętnie przedstawi wszystkie korzyści płynące z temat codziennego użytkowania tego kombivana Marki. Usługa ta jest uzupełnieniem tradycyjnej jazdy testowej, proponowanej przez salony sprzedaży i będzie rozwijana obejmując inne modele gamy, w szczególności przyszłe pojazdy.

Nowa usługa, zaprezentowana w maju br. w Paryżu podczas 5. Campusu Citroëna na temat doświadczenia klienta, bazuje na francuskim start-upie Demooz, którego platforma internetowa umożliwia łączenie przyszłych nabywców produktu z jego obecnymi użytkownikami po to, żeby oprzeć się na ich opiniach i wypróbować produkt w rzeczywistych warunkach użytkowania.

Usługa „Citroën Co-Expérience” powstała w ramach prac Business Lab PSA , którego misją jest wypróbowywanie i przekształcanie nowych zwyczajów w świecie motoryzacji, między innymi dzięki współpracy ze start-upami.

*”Inspired by you”: inspirowany Tobą
**”Early adopters”: pierwsi nabywcy produktów nowo wprowadzonych na rynek

Najnowsze

Maxi-Cosi wprowadza fotelik samochodowy z wbudowanymi poduszkami powietrznymi

Na całym świecie co roku na drogach ginie ponad 1,25 miliona ludzi. Każdego dnia ponad 5 500 dzieci doznaje poważnych obrażeń ciała w wypadkach drogowych. Oto powód dlaczego Maxi Cosi wprowadza na rynek pierwszy na świecie fotelik samochodowy z wbudowanymi poduszkami powietrznymi.

W razie zderzenia, poduszki powietrzne umieszczone w nakładkach na pasy uprzęży fotelika, w ciągu 0,05 sekundy napełniają się powietrzem, co redukuje siły działające na szyję dziecka nawet o 55% w porównaniu ze standardowymi fotelikami samochodowymi ustawionymi przodem do kierunku jazdy*. Powietrze z poduszek powietrznych automatycznie uchodzi w niecałą 1 sekundę po zderzeniu. Ta przełomowa technologia w znacznym stopniu poprawi bezpieczeństwo dzieci przewożonych w fotelikach samochodowych ustawionych przodem do kierunku jazdy.

{{ tn(15199) left }}Inspiracją dla tej innowacji były pomyślne zastosowania technologii poduszek powietrznych, w kamizelkach z poduszkami powietrznymi dla motocyklistów i w pasach bezpieczeństwa z poduszkami powietrznymi w ultralekkich samolotach, napełniające się w momencie zderzenia.

W celu opracowania nowego standardu marka Maxi-Cosi nawiązała współpracę z Helite, francuską spółką specjalizującą się w technologii przenośnych poduszek powietrznych. Wynikiem prac rozwojowych i testów była przełomowa technologia, która będzie stosowana w ustawionych przodem do kierunku jazdy fotelikach samochodowych nowej generacji. Innowacyjne zastosowanie poduszek powietrznych to rewolucyjny krok naprzód w kwestii zapewnienia odpowiedniego bezpieczeństwa dzieciom.

Technologia Maxi-Cosi Air Safety
Nowy fotelik samochodowy wyposażony jest we wkład z CO2 z systemem aktywacji poduszek powietrznych wbudowanym z tułu fotelika. System wykrywa zderzenie w ciągu 0,015 sekundy, powodując natychmiastowe napełnienie dwóch poduszek powietrznych w nakładkach na pasy uprzęży, co zapewnia ochronę głowy.

Wprowadzenie na rynek
Pierwszym fotelikiem samochodowym dla dzieci wyposażonym w poduszki powietrzne jest Maxi-Cosi AxissFix Air. Poza technologią Maxi-Cosi Air Safety fotelik ten ma obrotowe siedzisko (obrót o 360°), co umożliwia ustawienie go tyłem i przodem do kierunku jazdy, a także bokiem dla wygodnego usadzania dziecka w foteliku.. Fotelik jest przeznaczony do przewozu dzieci o wzroście od 61 do 105 centymetrów. AxissFix Air będzie dostępny w sklepach od 17.10.2017r.

* W porównaniu z każdym innym fotelikiem samochodowym Maxi-Cosi ustawionym przodem do kierunku jazdy.

Najnowsze

Nagrała spot grając ofiarę zderzenia z motocyklem – wczoraj zginęła w wypadku

Trudno pisze się takie informacje, choć niestety fakty są takie, że motocyklistka, która w maju zagrała ofiarę wypadku motocyklowego w spocie "MATKA Polka Motocyklistka", wczoraj zginęła w wypadku motocyklowym.

Motocyklistka, 30-letnia Marzena Szulhan, która brała udział w nagraniu spotu – akcji społecznej „MATKA Polka Motocyklistka”, zginęła wczoraj w wypadku na jednośladzie z udziałem samochodu. Osierociła syna. Trudno sobie wyobrazić, jak przykro jest teraz – nie tylko rodzinie, ale bliskim i osobom, które znały ofiarę wypadku – oglądać film, złożony ze zdjęć obrazujących potłuczoną Marzenę, jako matkę, która dla dziecka chce się podnieść, mimo cierpnienia fizycznego. Pomysłodawczynią i inicjatorką akcji jest Ewa Orczykowska – chcąc stworzyć zdjęcia pod autorski tekst zaprosiła do współpracy dwie modelki. Marzena była jedną z nich. Chodziło o zwrócenie uwagi na fakt, że kobieta – motocyklistka, to nie jest bezimienny „ktoś”, kto nie ma za sobą historii życia, rodziny, planów na przyszłość, tylko bardzo konkretna osoba, konkretny życiorys… W tym kontekście przypomina nam się podobna akcja – „Ja, motocyklista” – uświadamiająca, że motocyklem, któremu właśnie – przez nieuwagę lub specjalnie – zajeżdżamy drogę autem, może kierować Twój lekarz, prawnik, kolega z pracy, czy Pani ze sklepu, w którym często robimy zakupy.

Wczoraj zginęła młoda osoba, grająca wcześniej rolę w filmie ofiary wypadku – zdarzenia, które jej się ostatecznie przydarzyło w życiu naprawdę. Tragiczny, smutny zbieg okoliczności. Być może jej śmierć stanie się przyczynkiem do dyskusji nad bezpieczeństwem motocyklistów, którzy w kolizjach, czy wypadkach z udziałem samochodów mają zdecydowanie mniejsze szanse na przeżycie. Być może kierowcy samochodów z większym szacunkiem i uwagą zaczną podchodzić do motocyklistów. Być może…

Poniższy tekst miał obrazować opis akcji „MATKA Polka Motocyklistka”:

„Ruszamy z kopyta … przed Wami owoc naszej majowej akcji, który ma na celu zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo motocyklistek na drogach.

Nie mamy zamiaru zniechęcać kogokolwiek do jazdy na motocyklu czy też stygmatyzować kierowców ,,puszek”. Chcemy tylko uświadomić, iż wiele kobiet na motocyklach to także matki, a nie panienki, które można podpuszczać na drogach utrudniając im w rozmaity sposób jazdę. O wypadek nie jest trudno … sami wiecie.
A więc Matki na Motocyklach … LWG i przyczepności 😉

Sesja fotograficzna została stworzona do bardzo osobistego tekstu, którego jestem autorką i który stał się narzędziem do wizualizacji moich własnych obaw. I jak to przy sesji bywa … nasza Marzenka była tak ujmująco piękna, że ujęć mamy nadprogram.

Nasz zespół:
Inicjatorka i pomysłodawczyni: Ewa Orczykowska
Produkcja sesji: Dorota Korabik
Wizaż: Adrianna Kłosińska
Modelki: Marzena Szulhan, Anna Klepacka
Rekwizyty do sesji: Magdalena Madziula

Zuza… W brzuchu czuję motylki, jak przy pierwszym spotkaniu. Ona… Smukła, czerwono-czarna, mrucząca na jałowym biegu 750-tka.
Lecę…
Czuję… Zapach, smak… Dotyk powietrza na szyi, promienie słońca grające na szybie kasku, ciepło silnika poniżej, lecę…
Uważna, zapominam o obowiązkach i troskach, wszystko dookoła staje się namacalne.
Wiem, że wszystko wróci, kiedy tylko minie euforia po naszej wspólnej wyprawie. Zapominam… Ale nie, nigdy nie zapominam o Tobie. Ty jesteś ze mną zawsze. Zawsze w moim sercu.
Więc jadę na podwójnym alercie, bo jestem Twoją Mamą.

Otwieram oczy. Niebo… Piękne, z odcieniem błękitu charakterystycznym tylko dla wiosennego popołudnia. Drzewa i liście, przez które przebijają promienie słońca. Nie czuję ich ciepła. Czuję chłód gładkiego asfaltu na drodze, którą wybrałam na dzisiejszą lotkę, pieczenie na policzku, dłoniach… I ten wszechobecny ból… Który jest niczym, przy bólu serca, że Cię zawiodłam, że się zdarzyło.
Serce wali mi jak oszalałe… Telefon… Dlaczego słyszę go tak głośno?!? Boże, nie mam kasku na głowie. Obracam się delikatnie w prawo. Widzę go, jest obok. Sięgam, złapałam, jest… Na ekranie Ty…
Dla Ciebie się zawsze podniosę.”

Redakcja motocaina.pl składa kondolencje rodzinie i bliskim Marzeny Szulhan.

Po publikacji tego materiału zainteresowała się tematem również telewizja TVN. Oto materiał.
 

Najnowsze