Czy to już skandal? Tylko w Polsce diesel drożeje

Polska jest jedynym państwem w Unii Europejskiej, gdzie cena detaliczna oleju napędowego wzrosła zarówno w odniesieniu do poprzedniego tygodnia, jak i miesiąca. Paliwa w naszym kraju, pomijając podatki, są droższe niż przeciętnie w Unii.

Benzyna na europejskim rynku ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia) kosztowała w ostatnim tygodniu ok. 1,42-1,46 zł za litr. To ceny najniższe od kilkunastu miesięcy. Na początku października litr paliwa był droższy o ok. 65-70 gr.

Bardzo podobny trend występuje też w krajowych rafineriach, gdzie popularna 95 kosztuje (bez rabatów) 3,46 zł za litr (razem z akcyzą oraz opłatą paliwową, ale bez podatku VAT i marży detalicznej). Podobnie jak na rynku europejskim, są to najniższe ceny od lipca 2017 r. oraz o ok. 65 gr poniżej tych widzianych w pierwszych dniach października.

Spadają także ceny oleju napędowego. Obniżki rozpoczęły się niecałe dwa miesiące temu, ale mocniejszego tempa nabrały 5 tygodni temu. W tym czasie ceny na rynku ARA zostały zredukowane o ok. 50 gr za litr i obecnie to paliwo kosztuje 1,84 zł.

Diesel wszędzie tanieje, a tylko w Polsce jest droższy

Najnowsze dane Komisji Europejskiej (z 26 listopada br.) pokazują, że w 27 z 28  unijnych krajów obniżyła się cena litra oleju napędowego w ostatnim miesiącu. Średnio było to 3,5 eurocenta, czyli 15 gr. Nie są to spektakularne spadki, ale paliwa w detalu zwykle reagują z opóźnieniem na ruchy cenowe w hurcie. W porównaniu do ubiegłego tygodnia spadek wyniósł 1,7 eurocenta (7,3 gr).

Jedynym wyjątkiem na unijnej liście została Polska. Tylko w naszym kraju w ostatnim miesiącu cena litra diesla podniosła się o 6,3 gr do 5,27 zł. Dodatkowo również w relacji do ubiegłego tygodnia (19 listopada) tylko w Polsce nastąpił wzrost cen. Był on niewielki (0,3 gr), ale biorąc pod uwagę, że cena hurtowa spada od kilku tygodni i we wszystkich unijnych krajach obserwowane są obniżki, może to być niepokojąca wiadomość.

Bez podatków polskie paliwa droższe niż w Unii

Koszt tankowania benzyny dla polskich kierowców się obniża, ale w ślimaczym tempie. W ciągu miesiąca cena spadła zaledwie o 8 gr i wg danych KE wynosi obecnie 5,00 zł za litr. Średnie ceny w Unii obniżyły się o 5,5 eurocenta (23,5 gr). Bardzo silne spadki nastąpiły np. w Bułgarii, gdzie popularna 95 staniała aż o 14 eurocentów (60 gr) i kosztuje ok. 4,50 zł za litr (2,06 lewa). W Belgii, Francji i Danii spadki sięgały 8-10 eurocentów. To akurat w trzech z czterech krajów mieliśmy protesty związane z wysokimi cenami paliw.

Bardzo powolne spadki cen na krajowych stacjach ujawniły także inną przykrą kwestię. Komisja Europejska publikuje ceny detaliczne paliw bez podatków, ale już z marżą detaliczną oraz hurtową.

Litr benzyna bezołowiowej w Polsce kosztuje 55,7 eurocenta (2,40 zł) i jest droższy niż w m.in. w Belgii (50 eurocentów), Estonii (51,6 eurocenta), Francji (52 eurocenty), Luksemburgu (52,5 eurocenta), Portugalii (54,4 eurocenta), Szwecji (52,1 eurocenta) czy na Węgrzech (51 eurocentów), a także w kilku innych krajach. Cena w Polsce jest także bardzo bliska średniej cenie ważonej w całej Unii (56,1 eurocenta).

Diesel w Polsce, pomijając podatki, jest jednym z droższych w całej Unii i kosztuje 65,6 eurocenta za litr (2,82 zł), przy średniej ważonej cenie w Unii na poziomie 64,9. Tylko w 10 z 28 unijnych krajów diesel jest droższy niż w Polsce. Biorąc pod uwagę, że oleju napędowego sprzedaje się 3-4 razy więcej niż benzyny bezołowiowej, średnia cena paliw bez podatków w naszym kraju stała się wyższa niż przeciętna w Unii.

Autor: Marcin Lipka, główny analityk Cinkciarz.pl

Najnowsze

MotoMikołajki.pl X edycja – plan akcji

Mikołajki tuż tuż, więc mikołajowo-motocyklowe charytatywne wydarzenie czas zaczynać!

Jak co roku organizatorzy MotoMikołajów przewidzieli wiele atrakcji.

8.30-10.30 Dzieci korzystają z atrakcji na Zimowym Narodowym

10.00 Początek zbiórki MotoMikołajów przy Bramie nr 2 PGE Narodowego – sklep z gadżetami MotoMikołajkowymi, kramik MaoMam, koncert zespołu “Zła Wola”, Pit-Stop, Kaff and Race, Hulit – slide bike, samochody Złomobola, Jabłonna Straż Pożarna, typowanie do konkursów na NajMotocykl, NajMikołajkę, NajMikołaja.

10.15-30 Chętni MotoMikołaje wchodzą na górkę lodową na Zimowym Narodowym. Zbiórka przy bramie nr 1.

10:45 Powitanie dzieci.

12:15-12.30 Przejazd ulicami Warszawy na pl. Zamkowy (plac przed kościołem Św. Anny)

12:30-13:55 Atrakcje na pl. Zamkowym – tworzenie choinki, grupowe zdjęcie uczestników imprezy – wielka kwesta – rozdawanie słodyczy przechodniom – wybory NajMikołajki i NajMikołaja przy udziale dzieci z publicznych domów dziecka – wręczenie nagród w konkursie na NajMotocykl, NajMikołajka i NajMikołaj – Grochówka od Choppers Club – MotoMikołajkowy kramik – zabawy dla naszych małych gości.

14:30-15.00 Przejazd motocyklistów i podopiecznych pod Hula Kula (przygotowane atrakcje dla dzieci – kręgle, warsztaty naukowe, paintball laserowy, a na koniec posiłek :)) Macie chęć wesprzeć akcję więcej, bardziej? Po atrakcjach na placu Zamkowym jedź z nami do Hulakula Rozrywkowe Centrum Miasta! Tam dzieci kończą swój dzień biorąc udział w atrakcjach, które dla nich przygotowaliśmy

Najnowsze

Gosia Rdest czwarta na mistrzostwach Świata GT4 w Bahrajnie

Gosia Rdest z Mistrzostw Świata GT4 w Bahrajnie przywozi czwarte miejsce w klasie i dziewiąte w klasyfikacji generalnej. Zaprezentowała świetne tempo, uzyskując trzeci czas kwalifikacji.

Gosia Rdest zdecydowanie może zaliczyć start w Bahrajnie do udanych. 30 listopada – 1 grudnia na torze Formuły 1 w Bahrajnie rozegrały się zawody GT4 International Cup. Walka rozegrała się o tytuł Mistrza Świata GT4. Gosia wystartowała w barwach zespołu Phoenix Racing za kierownicą Audi R8 LMS GT4.

W piątkowych kwalifikacjach Gosia pokazała świetne tempo, uzyskując trzeci czas w klasyfikacji generalnej. Format weekendu narzucił wyjątkowo intensywny rytm – w sobotę rozegrały się aż trzy godzinne wyścigi – dwa kwalifikacyjne i wyścig główny. Fani motorsportu nie mogli narzekać na brak akcji.

Pierwszy wyścig kwalifikacyjny nie obył się bez problemów – awaria zasilania podczas pit stopu pozbawiła Gosię i jej zmiennika Maxa Hesse szansy na dobry wynik. Drugi wyścig kwalifikacyjny w pełni wynagrodził niedosyt. Po zaciekłej walce do samego końca i pięknych manewrach wyprzedzania, zakończył się dla Gosi z rezultatem P2 w klasie i P6 w klasyfikacji generalnej. Gosia pokazała szybkie tempo, zamykając ponad 9-sekundową różnicę do rywala, którego wyprzedziła na ostatnim okrążeniu.

Był to pierwszy raz Gosi w Bahrajnie:

„Był to wyczerpujący weekend i czysta sportowa walka, czyli to co uwielbiam najbardziej. Miałam kilka naprawdę dobrych manewrów wyprzedzania, które przynoszą najwięcej satysfakcji. Tempo było dobre. Szkoda pierwszego wyścigu kwalifikacyjnego, ale cóż, taki jest motorsport – prawdziwy rollercoaster. Jestem pod wielkim wrażeniem toru. Sama konfiguracja bardzo ciekawa, mocne strefy dohamowania różnice wzniesień oraz bardzo przyczepna chropowata nawierzchnia. Bardzo szeroki tor i monstrualnie długie proste, na których można poczuć się jak na pasie startowym na lotnisku. Jestem pod wrażeniem zarówno samego toru jak i kompletnej, nowoczesnej infrastruktury. Bardzo dziękuję mojemu zespołowi Phoenix Racing za przygotowanie samochodu i świetną atmosferę oraz moim niezastąpionym fanom i sponsorom”.

Mistrzami Świata GT4 zostali Pierre-Alexandre Jean i Pierre Sancinena, startujący w zespole CMR samochodem Alpine A110, pomimo startu z aż 18 pola. Wice-mistrzami zostali zawodnicy Phoenix Racing – Milan Dontje i Nicolaj Moller – Madsen.

Najnowsze

Fiat Fastback Concept – crossover w stylu coupe

Podczas brazylijskiego Sao Paulo Auto Show miał swoją premierę bardzo ciekawy, studyjny crossover autorstwa Fiata.

Włoski producent mówi o swoim koncepcyjnym Fastbacku, że przedstawia on ewolucję marki i jest zapowiedzią jej przyszłości. Biorąc pod uwagę ogromne zainteresowanie rynku SUV-ami i crossoverami, obranie takiego kierunku wydaje się być bardzo dobrym posunięciem.

Fastback Concept jest crossoverem w stylu coupe (według producenta ma on też cechy sedana), który mógłby być rywalem na przykład dla BMW X4. Wyróżnia się masywnym i muskularnym nadwoziem, którego stylistyka rzeczywiście jest nową jakością dla Fiata. Jedynego podobieństwa do obecnie sprzedawanych modeli można się doszukiwać z przodu, gdzie grill oraz podwójne światła przywodzą trochę na myśl pickupa Toro.

Bardzo futurystycznie zaprojektowano deskę rozdzielczą, która składa się z pustych powierzchni, na których umieszczono trzy, przezroczyste wyświetlacze. Kiedy Fastback doczeka się wersji produkcyjnej, to z pewnością zastąpią je klasyczne wyświetlacze, ale już sam ich układ może pozostać bez większych zmian.

A kiedy zobaczymy ten model na ulicach? Auto bazujące na tym koncepcie powinno wejść do sprzedaży w 2020 roku. Część podzespołów ma dzielić ze wspomnianym Toro.

Najnowsze

Za jednym zamachem uszkodził sześć samochodów

Spore straty, na szczęście niemal wyłącznie materialne, spowodował jeden nieprzemyślany manewr pewnego kierowcy Audi.

Na nagraniu z monitoringu widać powoli jadące BMW, które zaczyna skręcać w lewo. W tym samym czasie na wyprzedzenie go (pomimo znajdowania się na skrzyżowaniu), decyduje się kierujący Audi.

Samochody zderzają się bokami, BMW zaraz się zatrzymuje, natomiast Audi po drodze uderza jeszcze w dwa zaparkowane auta, które z kolei uszkadzają dwa kolejne, stojące koło nich pojazdy. Całe szczęście, że w zdarzeniu została niegroźnie ranna tylko jedna osoba.

Najnowsze