Coraz częściej zakazujemy pijanemu zasiąść za kierownicą – czy to mżonki czy realia?

Czy rzeczywiście Polacy zatrzymują pijanego chcącego kierować autem pod wpływem alkoholu? Czy reagują na choćby zasiadanie za kierownicą? Co Polacy sądzą o prowadzeniu na tzw. podwójnym gazie?

Jak wskazują wyniki badań zrealizowanych przez SW Research () częściej niż co trzeci ankietowany uważa, że społeczne przyzwolenie na jazdę po pijanemu w ostatnich latach zmniejszyło się. Aż 80 proc. badanych zadeklarowało, że nie pozwoliłoby wsiąść do samochodu osobie, która piła alkohol. To, jakie podejmują w takiej sytuacji działania, zależy od stopnia łączących ich relacji. Niemal 70 proc. Polaków schowa kluczyki, gdy za kółkiem będzie chciał usiąść nietrzeźwy rodzic lub partner, 55 proc. badanych będzie starało się odwieść od tego pomysłu własnego szefa czy sąsiada, a 50 proc. respondentów zdecyduje się na wezwanie policji, gdy będzie to obca osoba.

Jazda pod wpływem alkoholu

Tłumaczę dziecku, że nigdy nie wolno jeździć po alkoholu i z nietrzeźwym kierowcą – głosi jedna z zasad Dekalogu Odpowiedzialnego Rodzica, opracowanego w ramach programu „W rodzinie siła!”, zainicjowanego przez Sekretariat Przemysłu Spożywczego NSZZ „Solidarność”, we współpracy ze Związkiem Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. Organizatorzy zachęcają rodziców do wychowywania poprzez dobry przykład. W tym roku postanowili sprawdzić, czy relacje rodzinne mają wpływ na nasz stosunek do „jazdy na podwójnym gazie”. Zapytali więc Polaków, na ile będą tolerancyjni względem osób prowadzących auto „pod wpływem”, jeśli będą łączyły ich bliskie więzi.

Aż 80 proc. badanych zadeklarowało, że nie pozwoliłoby wsiąść do auta po wypiciu alkoholu żadnej ze wskazanych osób, niezależnie od bliskości relacji czy statusu. Okazuje się jednak, że sposób, w jaki będziemy powstrzymywać nietrzeźwego, który wsiada do auta, zależy od naszej  z nim relacji. W sytuacji gdy byłby to nasz rodzic lub partner, na schowanie kluczyków zdecydowałoby się odpowiednio 67 i 68 proc. badanych. W stosunku do osób, z którymi te relacje są dalsze, jak szef (54 proc.), sąsiad (56 proc.) czy kolega z pracy (57 proc.), najczęstsze działanie to próba przekonania, że nie powinien wsiadać za kółko. Względem obcego najczęściej zdecydujemy się na wezwanie policji (52 proc. wskazań).

To optymistyczne dane, jednak mamy świadomość, że w obszarze społecznego przyzwolenia na nietrzeźwą jazdę pozostaje wiele do zrobienia. W ramach naszego programu, podkreślamy, że wychowujemy przede wszystkim przez dobry przykład, dlatego tak ważna jest rodzina jako źródło kształtowania postaw. Jeśli nastolatek otrzymuje od rodziców jasny przekaz – wypiłem, nie jadę – jest bardziej prawdopodobne, że ta postawa będzie w nim zakorzeniona – mówi Zbigniew Sikorski, Przewodniczący Krajowego Sekretariatu Przemysłu Spożywczego NSZZ „Solidarność”

Jazda na podwójnym gazie – statystyki policyjne

Policyjne statystyki pokazują, że w miesiącach letnich, w związku z natężonym ruchem wakacyjnym, liczba wypadków drogowych rośnie (2). Podobnie jak w roku 2018, wypadki wydarzyły się mimo dobrych warunków atmosferycznych. Ładna pogoda sprawia, że kierujący czują większy komfort jazdy, rozwijają większe prędkości, co zwiększa prawdopodobieństwo kolizji.

Apelujemy do użytkowników dróg o odpowiedzialne podejście do konsumpcji alkoholu. Jako Związek Browary Polskie od kilkunastu lat aktywnie działamy na rzecz zmiany społecznego podejścia do prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu oraz zmniejszenia liczby nietrzeźwych kierowców. W ramach propagowania trzeźwości za kierownicą, branża piwowarska zrealizowała wiele programów edukacyjnych, a hasło „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” jest lepiej rozpoznawalne przez społeczeństwo niż obowiązkowe ostrzeżenia zdrowotne () – apeluje Bartłomiej Morzycki, Dyrektor Generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie

1. Badanie Omnibus, lipiec 2020 r., badanie ogólnopolskie, próba reprezentatywna 18+. Badanie wykonane na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce i Sekretariatu Przemysłu Spożywczego NSZZ „Solidarność”.
2. Komenda Główna Policji, raport „Wypadki drogowe w Polsce w 2019 roku”, Warszawa 2020
3. Badanie CAWI, Kantar/Millward Brown, N=1013, maj/czerwiec 2017

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze