Co zrobić w razie przebicia opony – wymiana czy naprawa?

Przebicie opony nie należy do miłych doświadczeń. Jednak nie zawsze wiążę się z wymianą koła, lecz jedynie z jego naprawą. Mimo, że jest to tymczasowe rozwiązanie czasami warto z niego skorzystać. Kiedy naprawa przebitej opony będzie zupełnie wystarczająca, a kiedy trzeba ją wymienić na nową? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej na ten temat!

Jak sprawdzić czy opona jest przebita?  

Najbardziej powszechną metodą sprawdzenia czy opona została przebita jest widoczny ubytek powietrza. Aby zaobserwować taką zmianę wystarczy:  

  • przyjrzeć się oponie, gdy auto stoi na równej nawierzchni, 
  • skontrolować auto podczas jazdy puszczając kierownice na równej, najlepiej pustej drodze. Gdy samochód samoistnie będzie skręcał w jedną stronę oznacza to, że jedna z opon jest uszkodzona.  

Innymi oznakami przebitej opony są wybrzuszenia, pęknięcia, popsuty wentyl, nacięcia lub rozszczepiona opona od felgi.  

Czy da się naprawić przebitą oponę?  

Z reguły nie można naprawiać opony, która ma uszkodzenia od boku. Wyjątkiem są bardzo cienkie przebicia. Najdokładniej sprawdzi to specjalista, Ty sam nie powinieneś oceniać czy na przebitej oponie przejedziesz kolejne km. Opinia wulkanizatora będzie w tym przypadku najcenniejsza.  

Co zrobić z przebitą oponą? 

W razie przebicia opony należy stanąć na poboczu drogi, tak aby nie stanowić zagrożenia dla siebie i innych kierowców. Możesz albo wezwać pomoc, ale podjąć się wymiany koła samodzielnie.  

Przebita opona – wezwanie pomocy 

Pomoc drogowa w postać mobilnej wulkanizacji lub lawety sprawdzi się, jeśli uszkodzenie koła jest duże lub nie potrafisz sobie poradzić z naprawą samodzielnie. Wulkanizator naprawi oponę na miejscu, a ty będziesz mógł kontynuować trasę. W przypadku wezwania lawety musisz liczyć się z dłuższym czasem oczekiwania na zrealizowanie usługi. 

Przebita opona – jak ją naprawić? 

Istnieje możliwość naprawy opony samodzielnie bądź jej wymiany. Na wyposażeniu każdego samochodu powinien znajdować się zestaw naprawczy, koło dojazdowe lub pełnowymiarowe koło zapasowe. Jeżeli w momencie zakupu samochodu używanego sprzedający nie zapewni ci żadnej z tych rzeczy, powinieneś uzupełnić je we własnym zakresie. Koło zapasowe, które posłuży ci przez dłuższy czas możesz kupić w dobrym sklepie z oponami samochodowymi, jak Autobuty.pl. Jeśli zamiast koła zapasowego w samochodzie masz zestaw naprawczy, musisz pamiętać, że jest to rozwiązanie tymczasowe. Po dojechaniu do wulkanizatora opona musi zostać naprawiona przez specjalistę lub wymieniona na nową, jeżeli nie będzie nadawała się do dalszej eksploatacji. 

Artykuł sponsorowany

Najnowsze

Paula Lazarek

Legendarny sterowiec Goodyear Blimp zawita do Polski!

W zeszłym roku sterowiec Goodyear Blimp powrócił na europejskie niebo. W tym roku będzie go można zobaczyć w jeszcze większej liczbie miejsc, w tym nad legendarnym torem Nürburgring, gdzie z powietrza będzie nadawać relację z wyścigów WTCR – Pucharu Świata FIA Samochodów Turystycznych.

W najbliższy weekend rozpoczyna się sezon  WTCR 2021 – Pucharu Świata Samochodów Turystycznych FIA, gdzie drugi rok z rzędu Goodyear będzie wyłącznym dostawcą opon. Emocji z pewnością nie zabraknie, o czym może już świadczyć miejsce rozpoczęcia zmagań – zawodnicy zmierzą się ze sobą na jednym z najtrudniejszych torów w motorsporcie: Pętli Północnej Nürburgring. 

Goodyear dołączył do WTCR w zeszłym roku, dostarczając każdemu zespołowi i kierowcy po jednej specyfikacji opon wyścigowych Goodyear Eagle F1 SuperSport na suchą i mokrą nawierzchnię, zaprojektowanych specjalnie dla samochodów turystycznych o mocy 360 KM. Dzięki współpracy z organizatorem zawodów, firmą Eurosport Events, producent opon rozpoczął również kampanię #FollowTheLeader, która będzie trwać do końca sezonu 2021.

W tym roku do rywalizacji stanie 22 kierowców reprezentujących 12 różnych narodowości. W trakcie sezonu WTCR odwiedzi osiem torów, z których każdy będzie miał swój własny zestaw wyzwań. 

Sebastian Trinks, lider ds. wydarzeń specjalnych w Goodyear dla WTCR i PURE ETCR, z niecierpliwością czeka na kolejny ekscytujący sezon. „Dzięki dwóm nowym modelom Audi i Hyundaia, które dołączą do sprawdzonych maszyn Lynk & Co, CUPRA i Hondy, spodziewamy się, że wyścig WTCR będzie bardziej konkurencyjny niż kiedykolwiek. Na starcie pojawi się również kilku naprawdę doświadczonych kierowców, w tym sześciu zdobywców tytułów mistrzowskich FIA. Oznacza to, że walka o mistrzostwo powinna być jeszcze bardziej zacięta niż w zeszłym roku.”

Po wyścigu na 25-kilometrowej Pętli Północnej Nürburgringu, kolejne rundy odbędą się na autodromach klasy premium, takich jak Estoril w Portugalii, Aragón w Hiszpanii i Hungaroring na Węgrzech. Latem w kalendarzu WTCR zadebiutuje także włoski tor Adria Raceway. Sezon zakończy się azjatyckim etapem, w ramach którego odbędą się wyścigi na Inje Speedium w Korei Południowej, Ningbo w Chinach oraz na ekscytującym torze ulicznym Guia w Makau. Mając do dyspozycji tylko jedną mieszankę typu slick na cały sezon, Goodyear miał za zadanie opracować bardzo uniwersalną specyfikację, która sprawdzi się w różnych warunkach pogodowych i na bardzo różnych torach.

„Uzgodniliśmy z zespołami i Eurosport Events, że utrzymamy tę samą specyfikację opon, co w zeszłym roku” – dodał Trinks. „Dzięki temu zespoły nie muszą uczyć się od początku nowej opony i mogą zaoszczędzić na kosztach, bazując na danych z zeszłego roku. Otrzymaliśmy bardzo pozytywne opinie od zespołów i kierowców na temat osiągów opon w 2020 roku, więc jesteśmy pewni, że dostarczamy im odpowiedni produkt gotowy na pełen wyzwań i rywalizacji sezon. Szczególnie cieszymy się z odnowienia programu Goodyear #FollowTheLeader, w ramach którego kierowca prowadzący w klasyfikacji jest nagradzany specjalnym paskiem na przedniej szybie i kurtce.”

Według Trinksa, głównym wyzwaniem tego weekendu będzie nieprzewidywalność warunków pogodowych na torze Nürburgring. „Pogoda na torze Nürburgring może zmieniać się bardzo szybko w trakcie jednego okrążenia, więc bywa tak, że rozpoczynasz wyścig w suchych warunkach, a kończysz go w deszczu. Prognozy przewidują dość suchą pogodę z temperaturą oscylującą w granicach 20-22°C, więc warunki pogodowe powinny być tym razem dość stabilne, ale zawsze jest niepewność. To będzie największe wyzwanie dla zespołów w ten weekend.”

Akcja na torze Nürburgring rozpocznie się w czwartek, a dwa wyścigi zaplanowane są na sobotni poranek, każdy po trzy okrążenia (76 km). Weekend ten jest połączony z wyścigiem ADAC TOTAL 24h Race, w którym każdy samochód TCR, spośród kilkudziesięciu innych, będzie się ścigał na oponach Goodyear.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Czinger 21C – hipersamochód stworzony z pomocą sztucznej inteligencji. Pod maską ma 1250 KM!

Czinger 21C to hybrydowy samochód sportowy, którego większość komponentów została zaprojektowana przy użyciu sztucznej inteligencji. Powstanie tylko 80 egzemplarzy tego auta, każdy z ceną wyjściową 1,7 miliona dolarów. Czy imponuje osiągami?

Czinger to mało znany amerykański producent hybrydowych samochodów sportowych. Kiedy w 2019 roku amerykański przedsiębiorca Kevin Czinger założył w Los Angeles przedsiębiorstwo Czinger Vehicles, za cel obrał sobie rozwój niszowych samochodów sportowych. Pierwszym pojazdem opracowanym i skonstruowanym przez przedsiębiorstwo jest model 21C.

Czinger 21C
Czinger 21C, fot. materiały prasowe / Czinger Vehicles

Czinger 21C to samochód o napędzie hybrydowym. Układ tworzy 2,88-litrowy silnik V8 o mocy 937 KM oraz dwa silniki elektryczne zapewniającą łączną moc 1250 KM. Do „setki” sportowe auto przyspiesza w 1,9 sekundy. Od 0 do 300 km/h 21C rozpędza się w 8,5 sekundy. Jego prędkość maksymalna to 432 km/h.

Czinger 21C
Czinger 21C, fot. materiały prasowe / Czinger Vehicles

Czinger zapewnia, że 21C został zaprojektowany do korzystania z szeregu paliw, w tym metanolu z recyklingu węgla i innych e-paliw, dzięki czemu może być eksploatowany jako pojazd o zerowej emisji.

Czinger 21C to pierwszy model z serii ekskluzywnych samochodów wyczynowych amerykańskiej marki. Hipersamochód został zaprojektowany, zbudowany i wyprodukowany w Los Angeles przy użyciu najnowocześniejszych narzędzi technologicznych, które są zintegrowane z opatentowanym systemem produkcyjnym. System ten obejmuje zautomatyzowane oprogramowanie do projektowania i optymalizacji oparte na sztucznej inteligencji, opatentowane procesy wytwarzania przyrostowego, zautomatyzowany montaż o wysokiej dokładności i nowatorskie materiały eksploatacyjne. Ta rewolucyjna technologia umożliwia zespołowi projektowemu i inżynieryjnemu Czinger uwolnienie osiągów i stylizacji niespotykanych wcześniej w branży motoryzacyjnej.

Czinger po raz pierwszy zaprezentował model 21C w 2020 roku i potwierdził, że jego hipersamochód to dopiero początek rodziny ekskluzywnych pojazdów wyczynowych stworzonych na miarę XXI wieku. Czekacie na więcej?

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Rimac Nevera – elektryczny hipersamochód o mocy 1914 KM! Do „setki” przyspiesza w mniej niż 2 sekundy!

Rimac to nie jest zwykły hipersamochód. To elektryczny hipersamochód GT. Ma zapewniać kierowcy niezwykle przyjemne wrażenia podczas jazdy i być szybszy niż większość specjalnie skonstruowanych samochodów wyścigowych na tor. Wydaje się, że taki właśnie jest... Czy to zapowiedź rewolucji w świecie aut elektrycznych?

Chorwacki producent, Rimac, wreszcie zaprezentował światu produkcyjną wersję swojego elektrycznego hipersamochodu. Oto Rimac Nevera!

Rimac Nevera
Rimac Nevera, fot. materiały prasowe / Rimac

Rimac Nevera – dane techniczne i osiągi

Rimac Nevera, ku naszej radości, zachował imponujące osiągi i parametry znane z konceptów. Cztery silniki elektryczne (po jednym na każde koło) generują łącznie 1914 KM mocy i 2360 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co pozwala rozpędzać się elektrykowi od 0 do 100 km/h w 1,85 sekundy. Pokonanie ¼ mili ze startu zajmuje Neverze 8,6 sekundy, a sprint od 0 do 300 km/h trwa tylko o 0,7 sekundy dłużej. Jego prędkość maksymalna to 412 km/h.

Rimac Nevera
Rimac Nevera, fot. materiały prasowe / Rimac

Możemy więc oficjalnie napisać, że Rimac Nevera to najszybszy samochód elektryczne na świecie.

Rimac Nevera – zasięg i ładowanie

Nevera imponuje nie tylko swoim przyspieszeniem, ale także zasięgiem. Chłodzone cieczą, litowo-manganowo-niklowe baterie ukryto w podłodze. Wydajny system chłodzenia cieczą gwarantuje powtarzalność osiągów, nawet podczas wielokrotnych, ostrych przyspieszeń, a 120 kWh pojemności przekłada się na 550 kilometrów zasięgu. Korzystając z ładowarki o mocy 500 kW, w ciągu 19 minut uzupełnimy stan naładowania Rimaca od 0 do 80%.

Rimac Nevera
Rimac Nevera, fot. materiały prasowe / Rimac

Rimac Nevera – elektryczne Gran Turismo

Imponujące osiągi Nevery to przede wszystkim zasługa doskonale dopracowanej aerodynamiki. Inżynierom Rimaca udało się wypracować niemal idealny kompromis pomiędzy niskimi oporami powietrza i właściwym dociskiem. Chorwacki producent zapewnia, że unikatowa konstrukcja akumulatorów składających się na literę H podwyższa sztywność strukturalną kompozytowego nadwozia o 37%, zapewniając przy tym nisko położony środek ciężkości i rozkład mas w stosunku 48/52 pomiędzy osiami.

Rimac Nevera
Rimac Nevera, fot. materiały prasowe / Rimac

Rimac Nevera nie jest autem przeznaczonym wyłącznie do jazdy po torze. To samochód, którym, jeśli chcecie, możecie spokojnie pojechać rano po bułki. Rimac Nevera to coś w rodzaju bardzo szybkiego Gran Turismo o sportowo-luksusowym charakterze, wyposażonego w wiele nowoczesnych rozwiązań.

Samochód oferuje kierowcy kilka trybów jazdy – Sport, Drift, Comfort, Range, Track, rozbudowany system multimediów oraz wyjątkowe funkcje wsparcia kierowcy, które Rimac określa mianem AI Driver Coach. 12 sensorów, 13 kamer, 6 radarów i system operacyjny NVIDIA Pegasus maja wspierać kierowcę nie tylko podczas codziennej jazdy, ale i ostrej, torowej zabawy, wyznaczając np. idealną wyścigową linię czy punkt hamowania. Co istotne system AI Driver Coach ma być stale rozwijany i ulepszany za pośrednictwem automatycznych, zdalnych aktualizacji.

Rimac Nevera – cena

Rimac Nevera to mocno limitowany, elektryczny hipersamochód. Do produkcji trafi zaledwie 150 egzemplarzy, każdy z ceną wyjściową 2 milionów euro. Korzystając z bogatych możliwości personalizacji, klient bardzo łatwo zwiększy tę kwotę. Zresztą sam producent zapowiada już kilka wersji oraz edycji specjalnych różniących się detalami i wyposażeniem.

Rimac Nevera
Rimac Nevera, fot. materiały prasowe / Rimac

Czy Rimac Nevera to rewolucja w segmencie aut elektrycznych i hipersamochodów? Wszystko wskazuje na to, że tak.

Najnowsze

Paula Lazarek

BMW iX – elektryk gotowy do produkcji seryjnej. Sprint do „setki” w 4,6 sekundy!

Sprzedaż rozpocznie się od dwóch wariantów modelowych: BMW iX xDrive50 oraz BMW iX xDrive40.

Na rynku pojawią się: BMW iX xDrive50 o mocy 523 KM, zasięgu do 630 km (WLTP) oraz BMW iX xDrive40 o mocy 326 KM i zasięgu do 425 km (WLTP). W późniejszym terminie pojawi się BMW iX M60 o mocy ponad 600 KM ze szczególnie dynamicznym napędem na wszystkie koła.

Układ napędowy generuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 765 Nm w BMW iX xDrive50 i 630 Nm w BMW iX xDrive40. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 4,6 s (BMW iX xDrive50), 6,1 s (BMW iX xDrive40). Akumulator wysokonapięciowy o pojemności brutto 111,5 kWh w BMW iX xDrive50 i 76,6 kWh w BMW iX xDrive40.

We wnętrzu znajdziemy w pełni cyfrowy zestaw ekranów obejmujący wyświetlacz wskaźników o przekątnej 12,3 cala i wyświetlacz centralny o przekątnej 14,9 cala. Nowoczesny interfejs graficzny i wydajne oprogramowanie oparte na systemie operacyjnym BMW 8.

Do wyboru trzy warianty wykończenia wnętrza: standardowe wyposażenie Atelier z powierzchniami Sensatec. Wariant Loft z wysokiej jakości tkaninami i mikrowłóknami oraz deską rozdzielczą z gradientowym nadrukiem kolorystycznym. Wyposażenie Suite z powierzchniami z naturalnej skóry.

Najważniejsze fakty:

  • Zdalne aktualizacje oprogramowania i „funkcje na żądanie” (Functions on Demand) umożliwiające bieżące aktualizowanie oprogramowania pojazdu.
  • Planowanie tras z uwzględnieniem przerw na ładowanie poprzez Connected Charging.
  • Wewnętrzna kamera umożliwia robienie zdjęć. 
  • Asystent parkowania z kamerą cofania i asystentem cofania w standardzie.
  • W wyposażeniu dodatkowym dostępny po raz pierwszy asystent parkowania Plus z funkcją zdalnego rejestrowania kradzieży.
  • Specjalna zasada konstrukcyjna silników elektrycznych umożliwiająca rezygnację z metali ziem rzadkich. Kontrolowane, transparentne i zrównoważone wydobycie kobaltu i litu do akumulatorów wysokonapięciowych.
  • Konsekwentnie zoptymalizowane właściwości aerodynamiczne, współczynnik Cx: 0,25. Opcjonalnie dostępne koła Air Performance w rozmiarach 21 i 22 cali. Redukcja masy dzięki aluminiowej ramie przestrzennej i karbonowej klatce.
  • Dostępne do wyboru adaptacyjna lub indywidualnie regulowana rekuperacja energii hamowania zwiększa wydajność i umożliwia jazdę „na jednym pedale”, a także korzystanie z funkcji swobodnego toczenia w zależności od zapotrzebowania i sytuacji na drodze.

Najnowsze